27.09.2024.

Otkriven sir star je 3.600 godina, evo gde je pronađen FOTO

Kovčeg star 3.600 godina otvoren je na groblju Sjaohe u Sinđangu, u Kini, tokom iskopavanja 2003. godine, oko vrata mumije mlade žene prnađen je predmet koji je izgledao kao nakit, ispsotavilo se da je sir.

Izvor: B92.net/Sky News

Otkriven sir star je 3.600 godina, evo gde je pronađen FOTO
Profimedia

Iako je u početku delovalo da je nakit, naučnici su ga analizirali i otkrili da je reč o najstarijem komadu sira na svetu.

Paleogenetičarka sa Kineske akademije nauka u Pekingu Kiaomei Fu, rekla je za NBC Nevs, a preneo je Sky News:

"Običan sir je mekan, što nije slučaj sa ovim. Sada je to, zaista suva, gusta i tvrda prašina", rekla je Fu i objasnila da je, kada je kovčeg žene ekshumiran, utvrđeno da je dobro očuvan zbog suve klime u pustinji Tarimskog basena.

Iako je proizvodnja sira dugo opisivana u istoriji, istraživači su u studiji objavljenoj u časopisu Cell napisali da je "istorija fermentisanih mlečnih proizvoda u velikoj meri izgubljena u antičko doba".

U razgovoru za NBC Nevs, Fu je rekla da su ona i njen tim uzeli uzorke iz tri grobnice na groblju Sjaohe i obradili DNK da bi pratili evoluciju bakterija kroz vreme.

"Uzorci su zatim identifikovani kao kefir sir, napravljen fermentacijom mleka korišćenjem kefirnih zrna, a takođe je bilo dokaza da je korišćeno kozje i kravlje mleko.

Dodala je:

"Ovi 3500 godina stari uzorci sira su među retkim ostacima mlečnih proizvoda koji su sačuvani više od 3.000 godina, a proizvela ih je populacija Xiaohe iz bronzanog doba. Reč je o populaciji koja ima mešovite stilove života i tehnike", objasnila je Fu.

Istraživanje je pokazalo da su populacije iz bronzanog doba, kao i ljudi iz Xiaohe, za koje se znalo da su genetski netolerantni na laktozu, konzumirali mlečne proizvode pre ere pasterizacije i hlađenja.

Kada ju je novinar pitao da li je sir jestiv i bi li ga probala, Fu je decidno rekla:

"Nema šanse".