12.09.2024.

Pronađeno "nasmejano lice" na Marsu FOTO

Astronomi su na Marsu otkrili neobičnu strukturu u obliku nasmejanog lica - i smatraju da bi to moglo da bude mnogo više od čudne pojave.

Pronađeno "nasmejano lice" na Marsu FOTO
Shutterstock/Vadim Sadovski

Istraživači veruju da ova struktura možda krije znake prošlih života na Crvenoj planeti.

Neobična formacija koja se "smeje" sastoji se od para očiju  - kratera i prstenova drevnih naslaga soli.

Ove naslage su ostaci drevne vodene površine koja je davno presušila, ostavljajući za sobom ovaj trag nalik na nasmejano lice koji je vidljiv samo kada se gleda infracrvenom kamerom.

Evropska svemirska agencija (ESA), koja je snimila fotografiju, rekla je: "Ove naslage, ostaci drevnih vodnih tela, mogli bi da ukazuju na nastanjive zone od pre milijardu godina."

U pitanju je jedno od 965 drugih naslaga soli koje su nedavno katalogizovane na površini Marsa, a koje su široke od 1.000 do 10.000 stopa.

Naslage soli su akumulacije soli - ili hlorida - koje se nalaze na površini planete. Na Marsu, oni su ostaci drevnih vodenih površina koje su presušile kada je planeta pretrpela veliku klimatsku promenu pre eona.

"Raj" za mikrobe

Pre nego što su poslednje lokve tekuće vode nestale na Marsu, možda su bile "raj" za život mikroba, prema ESA.

Ove lokve bi bile izuzetno slane, tako da su ostaci mikroba koji su nekada živeli u njima možda sačuvani do danas - krijući se u naslagama poput ovog "lica".

ESA je snimila ovu sliku koristeći svoj EkoMars Trace Gas Orbiter, koji meri nivoe metana i drugih gasova u atmosferi Marsa od 2016. godine, kako bi pomogao naučnicima da razumeju moguću biološku ili geološku aktivnost na crvenoj planeti.

Obično su naslage soli na površini Marsa nevidljive. Ali infracrvene kamere orbitera nam omogućavaju da ih vidimo kako sijaju.

Fotografija je objavljena u okviru studije u časopisu Scientific Data.

Istraživački tim, predvođen naučnicima sa Univerziteta u Bernu u Švedskoj, koristio je slike koje je napravio orbiter da bi napravio najrobusniji katalog Marsovih naslaga soli do sada.

Novi katalog sadrži podatke za skoro 1.000 različitih depozita koji se nalaze širom površine planete.

Ove naslage daju sliku drevnog Marsa koji se veoma razlikuje od crvene pustinjske planete koju danas poznajemo.

Pre više milijardi godina, Mars je bio domaćin tela tekuće vode.

"U dalekoj prošlosti, voda je formirala veličanstvene reljefne oblike kao što su korita reka, kanali i delte na Crvenoj planeti", rekao je planetarni naučnik i vodeći autor studije Valentin Bikel u izjavi ESA.

Ali studije sugerišu da su ozbiljne klimatske promene dovele do isušivanja ovih vodenih površina. Taj ekstremni klimatski pomak je verovatno izazvan gubitkom Marsovog magnetnog polja, što je omogućilo solarnom vetru da erodira atmosferu i prouzrokovalo da se voda u tečnom stanju zamrzne, ispari ili ostane zarobljena unutar površine planete.

Sada, naslage soli su neki od jedinih dokaza koje imamo o drevnim vodenim telima Marsa. Štaviše, njihovo proučavanje moglo bi otkriti tragove o drevnom mikrobnom životu koji je nekada živeo u tečnoj vodi planete, prema studiji.

"Novi podaci imaju važne implikacije za naše razumevanje distribucije vode na ranom Marsu, kao i njegove prethodne klime i nastanjivosti", rekao je Bikel.

Iako ne postoje ubedljivi dokazi koji ukazuju na prošli ili sadašnji život na Marsu, ova studija doprinosi rastućem broju istraživanja koja su ponovo pokrenula potragu za mikrobima na Crvenoj planeti, piše Dejli Mejl.