29.08.2024.

Milioni svemirskog kamenja mogli bi da se sudare sa Zemljom: Evo šta nas onda očekuje

Nova studija sugeriše da bi milioni sićišnih fragmenata svemirskog kamenja, koji su se odronili u sudaru asteroida Dimorfos i NASA-ine DART letelice 2022. godine mogli da budu na putu sudara sa Zemljom i Marsom.

Shutterstock/buradaki

Nova studija otkriva da bi fragmenti kamenja mogli da udare u našu planetu u roku od jedne decenije, ali da to  ne predstavlja opasnost za život na Zemlji.

Međutim, to bi moglo da dovede do prve kiše meteora koje je izazvao čovek.

Kako je došlo do sudara?

Dana 26. septembra 2022, NASA-ina letelica za dvostruko preusmeravanje asteroida (DART) namerno se sudarila sa asteroidom Dimorfos, udarivši pravo u sredinu svemirske stene brzinom od oko 24.000 km/h.

Epski udar, koji se dogodio na više od 11 miliona kilometara od Zemlje bio je prvi test sposobnosti čovečanstva da preusmeri potencijalno opasne asteroide koji predstavljaju pretnju našoj planeti.

Misija je bila veliki uspeh. Ne samo da je DART promenio Dimorfosovu putanju, skratio njegovo putovanje oko svog partnera asteroida Didimosa za oko 30 minuta, već je i potpuno promenio oblik asteroida.

Pokazalo se da je ova vrsta akcije, poznata kao metoda kinetičkog udarca, potencijalno održiva opcija za zaštitu naše planete od opasnih svemirskih stena.

Fotografije Dimorfosa snimljene nakon udara pokazale su da je sudar takođe izbacio veliki oblak krhotina u svemir, uključujući desetine velikih kamenih gromada za koje istraživači veruju da bi mogli da pogode Mars u narednih nekoliko decenija.

Ne očekuje se da će nijedan od ovih većih fragmenata pogoditi Zemlju.

Međutim, u novoj studiji koja je postavljena 7. avgusta na server za preprint arXiv i prihvaćena za objavljivanje u The Planetary Science Journal, istraživači su skrenuli pažnju na manje fragmente Dimorphosa.

Istraživači su koristili NASA superkompjuter da analiziraju podatke koje je prikupila Laka italijanska letelica Cubesat Evropske svemirske agencije za snimanje asteroida (LICIACube), koja je letela pored DART-a kada je udario u Dimorphos. Zatim su simulirali početnu putanju i brzine od 3 miliona fragmenata.

Istraživanje je otkrilo da će mnogi delovi asteroida verovatno stići do Marsa ili sistema Zemlja-Mesec.

Mogu da izazovu svetlosnu pojavu na noćnom nebu

Pomenuti fragmenti su bezopasni zbog svoje male veličine, ali njihov dolazak u Zemljinu atmosferu mogao bi da izazove novu svetlosnu pojavu na noćnom nebu.

"Ako ovi fragmenti Dimorfosa stignu do Zemlje, neće predstavljati nikakav rizik", rekao je za Universe Today vodeći autor studije Eloj Penja-Asensio, vazduhoplovni inženjer i astrofizičar sa Politehničkog instituta u Milanu u Italiji.

"Njihova mala veličina i velika brzina dovešće do njihovog raspadanja u atmosferi, stvarajući prelepu svetleću prugu na nebu", objasnio je.

Nazarii_Neshcherenskyi/Shutterstock

Ipak, još uvek postoji izvesna neizvesnost kada će ovi fragmenti stići do nas ili kada će biti vidljivi.

Najmanji fragmenti, koji verovatno putuju brzinom do 5.400 km/h, mogli bi da stignu do nas u roku od sedam godina, ali će verovatno biti suviše mali da bi stvorili zvezde padalice na nebu, pišu istraživači u radu.

Ali veći fragmenti, koji se mogu uočiti dok sagorevaju u atmosferi, kreću se više od četiri puta sporije i možda neće stići duže od 30 godina.

Ako i kada ovi veći fragmenti stignu, mogli bi da stvore potpuno novu kišu meteora koju su istraživači preventivno nazvali "dimorfidi".

Međutim, nećemo znati da li će se to zaista dogoditi dok ovi komadi ne počnu da se približavaju našoj planeti, piše LiveScience.