11.07.2024.

Na ovoj planeti je moguć vanzemaljski život? Naučnici otkrili slične uslove kao na Zemlji

Naučnici su otkrili planetu koja bi mogla biti korak bliže pronalasku vanzemaljskog života u kosmosu.

Shutterstock/IgorZh

Međunarodni tim naučnika koristio je zapažanja NASA-inog svemirskog teleskopa Džejms Veb  da analizira atmosferu egzoplanete nazvane LHS 1140 b.

Njihova zapažanja su potvrdila da bi obližnja planeta mogla da ima okean tečne vode, pa čak i atmosferu bogatu azotom – baš kao i Zemlja.

Glavni autor Čarls Cadieuk, sa Univerziteta u Montrealu, rekao je: "Od svih trenutno poznatih egzoplaneta umerenog područja, LHS 1140 b bi mogao biti naš najbolji izbor da jednog dana indirektno potvrdimo tečnu vodu na površini vanzemaljskog sveta izvan našeg Sunčevog sistema."

Iako ne znamo tačno kako bi vanzemaljski život izgledao, naučnici su gotovo sigurni da će mu za preživljavanje biti potrebna voda u tečnom stanju, piše Dejli Mejl.

Egzoplaneta LHS 1140 b nalazi se 48 svetlosnih godina od Zemlje u sazvežđu Cetus.

Nedavna analiza sugeriše da je egzoplaneta bila znatno manje masivna nego što bi trebalo da bude objekat njene veličine.

Ovo je ostavilo istraživačima dve opcije: ili je LHS 1140 b bio mini-Neptun napravljen uglavnom od uskovitlanog gasa ili je to bila Mega-Zemlja prekrivena tečnom ili smrznutom vodom.

Da bi utvrdili šta je bio slučaj, istraživači su kombinovali podatke sa JVST-a i drugih svemirskih teleskopa kao što su Hubble i Spitzer da bi napravili prvu "spektroskopsku" analizu LHS 1140 b.

Pošto određeni molekuli blokiraju različite talasne dužine svetlosti, merenjem frekvencija svetlosti koja prolazi pored planete možemo saznati koje hemikalije mogu biti prisutne.

Njihova analiza sugeriše da je veća verovatnoća da će LHS 1140 b biti "vodeni svet" ili "snežna gruda" sa stenovitim jezgrom, a ne gasoviti mini-Neptun.

Još uzbudljivije, početna analiza sugeriše da bi egzoplaneta mogla čak da ima gustu atmosferu poput one na Zemlji.

To bi mu dalo mnogo veću sposobnost da zadrži toplotu i učinilo bi verovatnijim da bi mogla da ima stabilnu klimu - što su važni faktori za postojanje života.

Dr Rajan Mekdonald, astronom sa Univerziteta u Mičigenu koji je radio na ovom istraživanju, kaže: "Ovo je prvi put da smo ikada videli nagoveštaj atmosfere na naseljivoj zoni stenovite ili ledom bogate egzoplanete."

Iako upozoravaju da je potrebno više posmatranja sa JVST-a, atmosfera bi mogla biti bogata azotom, koji čini 78 odsto atmosfere na Zemlji.

Dr Makdonald dodaje: "LHS 1140 b je jedna od najboljih malih egzoplaneta u zoni pogodnoj za stanovanje koja može da podrži gustu atmosferu i možda smo jednostavno pronašli dokaze o vazduhu na ovom svetu."

Region

Totalni preokret: Sneg

Hrvatski Državni hidrometeorološki zavod objavio da ovog vikenda sledi oproštaj od paklenog leta i da u tu zemlju stiže ozbiljno zahlađenje.

6.9.2024.