19.06.2024.

Astronomi svedočili buđenju crne rupe FOTO

Naučnici su prvi put imali priliku da vide buđenje masivne crne rupe.

Izvor: Index.hr

Astronomi svedočili buđenju crne rupe FOTO
Vladimir Arndt/Shutterstock

U galaksiji u sazvežđu Devica, udaljenoj oko 360 miliona svetlosnih godina od Zemlje, naučnici su primetili da crna rupa sija jače nego ikada ranije, piše Rojters.

"Mogli smo da posmatramo buđenje masivne crne rupe koja je iznenada počela da se hrani gasom dostupnim u svom okruženju, postajući veoma svetla", rekao je Klaudio Riči, astrofizičar i koautor studije o fenomenu buđenja crne rupe.

"Ovakvo ponašanje je bez presedana", dodala je Paula Sančez Saez, astronom koji je blisko uključen u studiju.

Šta znamo o crnoj rupi?

Crna rupa je oko 1,5 miliona puta teža od sunca. Poređenja radi, crna rupa u centru Mlečnog puta ima masu četiri miliona puta veću od mase Sunca.

Supermasivne crne rupe kidaju zvezde i sve ostalo u svom gravitacionom dometu. Istraživači su ukazali na ovo i rekli da je rotirajući disk difuznog materijala formirao crnu rupu u centru galaksije SDSS1335+0728.

Takve oblasti aktivnosti zrače energiju na veoma visokim temperaturama. Oni čak mogu zaseniti i same galaksije.

Veruje se da većina galaksija ima crnu rupu u svom jezgru

Međunarodni tim astronoma sada analizira podatke sa niza teleskopa da vidi da li je aktivnost crne rupe privremena ili će se nastaviti u doglednoj budućnosti. Veruje se da većina galaksija ima crnu rupu u svom jezgru, uključujući i Mlečni put.

"Ovo je nešto što bi se moglo dogoditi i sa crnom rupom u Mlečnom putu", rekla je koautorka studije Lorena Hernandez Garsija.

Za sada, crna rupa u Mlečnom putu ostaje "uspavana".