12.06.2024.

Drevni kazani su korišćeni za sakupljanje krvi: Naučnici otkrili za šta je služila

Drevne posude, slučajno otkrivene u mongolskoj stepi, dale su nam novi uvid u to kako su se hranili drevni stanovnici ove zemlje.

Shutterstock/Vikitora

Arheolozi su sastrugali ostatke iz unutrašnjosti dva kazana iz bronzanog doba stara 2.750 godina, otkrivajući da su se posude nekada koristile za sakupljanje krvi preživara, poput ovaca i koza, kao i za mleko divljih jaka (Bos mutus) .

Šta su radili sa krvlju, pitate se? Pa, ne možemo da znamo sa sigurnošću, ali je verovatno korišćen u dijetetske svrhe, kao što je proizvodnja krvavica, slično tehnikama pravljenja kobasica koje se i danas koriste u ruralnoj Mongoliji.

"Naša analiza naglašava izuzetna svojstva konzervacije bronzanih materijala, koji služe kao čuvari za očuvanje proteina i drugih organskih molekula", kaže biomolekularni arheolog Ševan Vilkin sa Univerziteta u Bazelu u Švajcarskoj.

Ova otkrića pružaju uvid u gastronomske tradicije i prehrambene preferencije nomada iz bronzanog doba, bacajući svetlo na različite kulinarske metodologije koje su praktikovale drevne civilizacije.

Iskopali su ne samo kotlove, već i druge artefakte, koje su potom predali Mongolskoj akademiji nauka, odakle su istraživači mogli da im pristupe i proučavaju.

Vilkin i njene kolege su izvršile iscrpnu i detaljnu studiju dva kazana. Koristili su radiokarbonsko datiranje da bi utvrdili koliko su stari, a zatim su uzeli uzorke iz unutrašnjosti oba da bi izvršili analizu proteina.

Ovo će, nadali su se, otkriti nešto o ishrani ljudi koji su nekada koristili kazane.

Naučnici su otkrili i druge, slične kazane koji su se nekada koristili kao posude za kuvanje mesa, na primer. Ali ono što su Vilkin i njene kolege pronašli bilo je malo drugačije.

Njihova proteomska analiza otkrila je prisustvo krvnih proteina, kao i glikoproteina koji se eksprimira u jetri. Analizom je utvrđeno da potiču od preživara: životinja kao što su koze i ovce.

Ali to nije bila jedina stvar koju su istraživači otkrili. Sekundarni proteini u kotliću pronađeni su u mleku divljih jakova.

Iako ne znamo tačno kako su korišćene ove dve tečnosti, krv i mleko, činjenica da su uopšte korišćene govori nam mnogo o načinu na koji su živeli ljudi iz mongolskog bronzanog doba.

"Naši podaci sugerišu da su dva konkretna kazana iz severne Mongolije korišćena za prikupljanje krvi od preživara tokom klanja, i da su verovatno bili važan deo proizvodnje hrane. Ako bi se krv sakupljala, prema našem predlogu, za proizvodnju kobasica, to bi produžiti drevnost ove prakse najmanje 2.700 godina u prošlost", pišu istraživači u svom radu.

Ovakve bronzane posude, zaključuju istraživači, mogu predstavljati neiskorišćeni resurs za razumevanje drevnih civilizacija, pošto metal ima antibakterijska svojstva koja mogu da sačuvaju organske materijale milenijumima, piše Science Alert.

Istraživanje je objavljeno u Scientific Reports.

Evropa na nogama: "MMF u Rusiji nema šta da traži"

Finska ministarka finansija Rika Pura saopštila je da se Finska pridružila protestu zemalja koje žele da ospore planove Međunarodnog monetarnog fonda da nastavi ekonomske konsultacije sa Ruskom Federacijom po prvi put od početka rata u Ukrajini.

15.9.2024.

Oboreni borbeni avioni

Vazdušno-kosmičke snage Rusije oborile su dva ukrajinska borbena aviona "Su-27" u poslednja 24 časa, saopšteno je iz ruskog Ministarstva odbrane.

15.9.2024.