Subota, 08.02.2014.

16:20

Šoping molovi propadaju i nestaju

Nekada moćni tržni centri u Americi masovno propadaju. Od njih ostaju samo ogromne zgrade, koje zvrje prazne i beskorisne.

Izvor: Business Insider

Šoping molovi propadaju i nestaju IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

69 Komentari

Sortiraj po:

Dragana

pre 10 godina

@ Ana
U pravu si za neke stvari npr za ribu i to da je nekad lakse ako ti treba nesto konkretno da kupis da svratis u TC nego da setkas po gradu.Ali...Meni su TC izrazito klaustrofobicni,hladni,bez duse.Poredjani butici jedan do drugog,muka mi pripadne kada treba da udjem u njega jer je prebukiran i ljudima i garderobom-stvarima. Od tolikog mnostva izgubim zelju da bilo sta pogledam ili kupim. Zato vise volim male butike pa makar morala da dobro prosetam kroz grad. A i kada je pitanje ustede vremena ,pa nisam sigurna da TC stedi vreme-stedi samo ako ste krenuli u neki konkretan butik npr u tehnomaniju ili konkretnu marku. Ali vecina ljudi bukvalno proseta kroz ceo trzni centar ,maltene kroz vecinu butika. Jednom sam isla sa drugaricom i 4 sata smo provele tamo jer je ona trazila neku konkretnu haljinu.Mislila sam da cu da poludim.A opet ako znate neki mali dobri i provereni butik,nalazite pravu stvar za mnogo manje vremena.A i cene nisu nista manje u TC no po buticima u gradu ,sto vise cesto su mnogo vece. Ja dajem veliki plus za male butike a veliki minus za trzne centre.

Sale Ilic

pre 10 godina

@ Ana prvi deo komentara svaka cast isto bi prepisao od reci do reci. Sto se ribe tice pojma nemas jer se time bavim i to regulisu uvoznicki lobiji i isplativost je upitna.

Kokara

pre 10 godina

Isto i u Srbiji. Samo jos Usce radi punom parom, zimi se ljudi sklone unutra, piju kafu da se zagreju i setaju, gledaju sponzoruse. To je cela prica. Svi ostali trzni centri u Beogradu su prazni. Da ne pricamo o cuvenom Indjija outletu, jednom od vecih promasaja.

kojot08

pre 10 godina

Mnogi ljudi su u SAD izgubili posao jer su firme prebacile proizvodnju u inostranstvo.
Šoping molovi su u svom gravitacionom području usisali novac od stanovništva.
Ljudi nemaju posla , pa ni novaca da troše , opao promet – i mol nema više interesa da postoji.
Verovatno poslovni prostor nije njihov i stoga ih ne interesuje šta će se desiti.

IL

pre 10 godina

Trgovina kao namena zamljista ima ubedljivo najkraci zivotni vek svojih koncepata prodaje. Zato trgovina i ne treba da se smesta u centar grada, kao kod nas, nego na perfieriju. Koncept butika je doziveo kolaps sa dolaskom soping molova, pa tako sad imamo Cumicevo sokace, Sremsku, Staklenac, Piramidu, Siti pasaz, Milnijum i ostale lokacije u strogom centru grada koje zvrje prazne. Isto ce se za desetak godina desiti i sa Deltom i Uscem, a i sa Savskim amfiteatrom ako tamo dodje do soping mola. Ostace nam prajm lokacije sa ogromnim, ruznim objektima sa kojima necemo moci nista da uradimo. Investitori ce ispuniti svoju misiju i izvuci profit, a grad ce ostati bespovratno naruzem i upropascen...

smeško podvala

pre 10 godina

u selu svi funkcionišu, baba nahranila piliće, ja isjeko drva, mama pomuzla krave, ćale sredio traktor, sestra napravila kolače, deda donio rakiju i suvo meso...........
Šopingovali do komšije na kaficu, večeras kod drugog na partiju karti, pa tako uz malo izmjena, i svi šoping molovi u funkciji....

Dada

pre 10 godina

@(:/, 9. februar 2014 02:33)
Logicno, vek TC je ne vise od 15-20 godina, stalne su inovacije, pogledaj sta vecina od navedenih nudi kupcima u smislu pristupa TC, ponude isl. Prevazidjeno. Da je bolja situacija na mestu NBG blokova vec bi se radile nove zgrade...

ANNABELLA BOLOGNA

pre 10 godina

Ceo zivot zivim u USA,jos pre mall-ova i od kad su poceli da ih prave uvek sam ih mrzela! One su jednostavno zabava za sirotinju, osecaju da su negde putovali i ujedno se uvek nesto kupi i jeftino pojede da se jos vise ugoje ! Ovo je samo dokaz koliko je Srbija zaostala, kad vidim one nase sponzoruse koje se nasminkaju, srede i odu do Usca misleci da su svetske vise mi je nego smesno.

visibaba

pre 10 godina

Sve dodje, sve prodje, sve propadne ali politicke lopine uvek uzivaju. Menjaju se samo imena a sve ostalo ostaje po starom, sa tate na sina, sa kuma na kuma a narod ko šiša.......

Владимир

pre 10 godina

A razlog - Internet shoping.
(J, 9. februar 2014 09:17)

А разлог- немаштина? 30М бескућника, преко 70М се храни на бонове, остали у кредитима до гуше...

danguba

pre 10 godina

Poređenja sa stanjem u Srbiji su totalno ne primjerena. U Americi nemaju prodavnice, kioske, zadruge, čak ni kafane/kafiće na svakom ćošku (izuzev u užem gradskom jezgru) i ljudi su prinuđeni da periodično obavljaju velike kupovine u molovima. Otuda oni ogromni frižideri, prepuni namirnica za mjesec dana, koje viđamo u filmovima. Kod nas je to više trend nego stvarna potreba, jer naše dnevne potrebe uglavnom možemo zadovoljiti u krugu od 500m od mjesta stanovanja. Pretpostavljam da u americi molovi propadaju zbog širenja internet trgovine, a kod nas jer se otvorio neki drugi, novi, veći, pa svi pohrle tamo...

Igor

pre 10 godina

Resenje je prosto. Ako ti ode jedan veliki prodavac (npr. Zara) pozovi drugog slicnog (npr. Mango) i ponudi mu cenu lokala koju ne moze da odbije, pa makar cena bila i NULA dolara mesecno na neki period, a posle po nekim povoljnim uslovima. Ali vlasnici molova hoce ogromne rente po cenu sopstvene propasti. Tako su se Grci ponasali od 2007 to 2012 - propadaju, al cenu ne spustaju. Tako se sad ponasaju Grci na Kipru. Sve manje posla, sve manje para, ali cene su sve vece.

BGD

pre 10 godina

Sigurno ima tih koji propadaju, ali zivim pored jednog veceg mola, i kad se pojavi slobodan lokal (vrlo retko) popuni se za par nedelja. Ovo mi deluje malo preuvelicano.

Djordje

pre 10 godina

Kupovina preko interneta ih ubija, potpuno se slazem. Kada razmatram da li cu kupiti nesto u prodavnici (skuplje) ili preko interneta (jeftinije), imam bar određenu dozu samilosti za lokalnu prodavnicu, u smislu "kupiću kod njega da ga podržim, da nam ne zamre komšiluk". Za TC nemam samilosti - ako je jeftinije na internetu, otići ću u TC da probam, reći "ne hvala" i doći kući i kupiti na internetu.

Igor iz Nemack(u)

pre 10 godina

Pa propadaju kako gde. Zivim u malom mestu pored Hamburga (Lüneburg) u kojima nikada i nije pravljen, nego je vec dvadeset godina prakticirana ekonomska politika lokalne i turisticke prodaje. Istorijske ulice, istorijske gradjevine, sitni lokali itd. - ali naravno vise cene. Ne cilja se na "masu" ljudi i proizvoda, nego na uslugu i kvalitet, povezanost sa ljudima i stanovnistvom.

Danas posle 20 godina iz Hamburga (gde imaju soping molove) dolaze ljudi 60 kilometara da kupuju i dozive cari malog grada, bez guranja, opusteno (naravno samo oni koji to sebi mogu da priuste) na vikend. Mnogima se svidja tako da ostaju tu da zive, a rade i dalje u Hamburgu.

A inace soping molovi u vecim gradovima (posebno zimi) imaju svoje opravdanje. Naravno stalne gradjevinske i marketinske inovacije moraju da se plasiraju (ako naprimer nema dobru lokaciju) inace je soping mol posle nekoliko godina mrtav. Pre svega zbog toga sto masa u potrazi za "modernim" stalno okrece ledja necim "zaostalijim". Kao i uvek "masa" nezna da ceni prave vrednosti i okrece se prema sarenim krpicama (citaj neukus) kao dete na vasaru. Kao sada i oni znaju sta je "in". A "in" modu stvara samo mala - ali glasna grupica - trendsetera koja je medijski uvek prisutna.

Ekonomisti koji previse prate "mase" stvaraju i previse kapaciteta (citaj soping molove) koji su kasnije ostavljene ma milost i nemilost mase i njihovog tumacenja sta je "in" ili ne.

Ana

pre 10 godina

Meni je koncept šoping mola skroz ok. Najširi asortiman proizvoda na jednom mestu. Pa neću valjda zbog običnih papuča ili dukserica, pegli i ostalih čuda (a to savremenom čoveku treba bez obzira što se svi kao nešto zgražavaju nad konzumerizmom) da pešačim po celom gradu. Bolje da "skoknem" do nekog TC-a, kupim to što mi treba a onda šetam po Košutnjaku i Topčideru, umesto po zakrčenom, smrdljivom Bulevaru. Za vašu informaciju, ovo kod nas nije ni prići konzumerizmu. O konzumerizmu se može govoriti tek ako se neka ekonomija zasniva na masovnoj potrošnji (jeftinije kupiti novo nego popravljati staro), što kod nas nema veze s mozgom. Mi smo redistributivno društvo uposleno kod države kao najmasovnijeg poslodavca. Živimo od nameta i kredita. Ali to sad nije tema.

Meni je žalosno što mali trgovci (uglavnom) nisu iskoristili šablonski karakter TC-a i specijalizovali se za određenu vrstu robe. Bakalnica iza ćoška nema nikakve šanse kao prodavnica mešovite robe, ali bi zato mogla da se specijalizuje samo za slatkiše, svežu ribu, ekskluzivne sireve, pečurke itd. Sve ove radnje postoje ali ne nude robu koje u TC nema. Umesto npr. da iz Hrvatske i CG dobavljaju svežu ribu, specijalizovane ribarnice drže osliće i skuše, poneki som iz ribnjaka i to je to. Naravno da se zbog toga neću cimati. Zato ima par radnji gde ručno prave bombonjere i za koje se i te kako cimam.

EKONOMISTA-bez posla

pre 10 godina

Veoma optimistička prognoza da će š.molovi u SAD propasti za petnaestak godina jer sam mišljenja da će cela Amerika propasti za 5-6 godina a ne samo molovi.Novca nema zato se i prazne ti mamutski centri.Normalo je da neki opstaju ali kriza je veća nego što se prikazuje a SAD je velika sila na staklenim nogama koja raznim ekonomskim,geopolitičkim i ostalim akrobacijama,na štetu ostatka planete,opstaje već duži niz godina.Šta kada to prestane da funkcioniše...verovatno će da pokušaju da svet uvuku u još veću krizu ali se nadam da postoje mudri i moćni ljudi i države koji to neće dozvoliti i da će se SAD gušiti u sopstvenom blatu koga su sami zamesili.Dotle mi treba da razvijamo našu malu i lepu Srbiju shodno našim potrebama i metalitetu a ne juriti i bezglavo kopirati sve što se pojavi na zapadu

Dejan

pre 10 godina

Bash me zabole za shoping molove. Grozna hladna mesta, svuda u svetu ista. Mozesh da idesh skraja na kraj sveta, shoping mol ce uvek biti isti, kao da nisi mrdnuo.

Survivor

pre 10 godina

Kod nas u manjim mestima takvi centri se polako gase kada se izgradi neki novi gde stanovništvo u krugu od 50-tak kilometara odma' okupira ovaj što se bolje reklamira ili ima bolju ponudu. Najveći trgovački lanci se bore za svooje mesto a najviše ih dolazi iz prestonice gde imaju svoja zastupništva za Srbiju u vidu novoosnovanih trgovačkih preduzeća i na taj način nam izvlače novac iz zemlje. A narod ko narod, samo da ima kojom stranom brendiranom krpicom da se pohvali na poslu i u društvu ne hajeći za suštinu opstanka ove zemlje u industijskom izumiranju. Pa ne mogu svi baš da rade u takvim firmama i da žive od trange frange ređanja po rafovima u zakupljenim objektima širom zemlje. Treba ova država da uradi nešto kako posledice našeg bolesnog mentaliteta bile ublažene. Ja inače nemam osećaj lažne pripadnosti materijalnim isticanjem kao rezulatom svojih sposobnosti a draže mi je da potrošim novac na domaće artikle jer su ovi inostrani koje nam uvaljuju kvalitetni kao prošlogodišnja uvenula muškatla. Kupujem samo ono što ne mogu da izbegnem.

sale

pre 10 godina

Neka im promene namenu i nazovu ih "Working Mall". Šoping molovi sa svojim kafićima, restoranima i velikim parking prostorom su idealni za luksuzni kancelarijski prostor, a kako ljudi tamo relativno daleko voze do posla, gubeći vreme i trošeći ogromne količine goriva, bilo bi im zgodnije da rade daljinski, ali ne od kuće, nego iz kancelarije koja im je blizu kuće. Uz brze internet konekcije i dobre mere sprečavanja industrijske špijunaže (zatvoreni dizajn kjubikla sa dobrom zvučnom i EM izolacijom i automatskim vratima) bilo bi moguće napraviti uštede sa jedne, a zaraditi novac sa druge strane!

:/

pre 10 godina

Propali u Beogradu da ja znam:
- Cumicevo sokace
- City Passage
- Millenium
- Robna kuca u Beogradjanki
- Robna kuca na Terazijama
- TC Banjica
- prostor ispod "Vuka"
- TC Piramida
- Stari Merkator
- Zira shopping centar
- Immo outlet?
- Ona cuda preko puta Arene
- TC na Banovom Brdu
- TC Vidikovac


Nisu svi potpuno prazni, tu i tamo se nesto koristi ali od svih njih danas samo je Usce u potpunosti iskorisceno, cak ni Delat City nije kao sto je bio pre par godina. Novi Merkator ni blizu starom stanju iako je renoviran.
Za deo oko Zeleznicke kod nas nisam siguran ali mislim iskreno da je TC nepotreban, a jos manje je potreban na sred Autokomande koja i posle renoviranja i novih izlaza trpi guzve.

Goran

pre 10 godina

Ovo ne znaci da propada Amerika nego da se kupuje preko interneta. Mozda je jedan od razloga i veliko povecanje cene benzina a soping molovi su cesto izvan grada. Glavni razlog po meni su smatrfoni i ajpedi koji omogucavaju kupovinu bukvalno 24 sata na dan sa bilo koje lokacije. Ne treba cak ni kliknuti, dovoljno je par dodira po ekranu. To nijedan soping mol ne moze da izdrzi.

adam

pre 10 godina

Poređenje američkog i srpskog tržišta je kao poređenje mađarske trgovačke mornarice sa engleskom. Trend tržnih centara neće opasti na našem tržištu i da ih gradimo sledećih 30 godina nećemo dostići broj m2 po glavi stanovnika koji bi ostao u Americi da se ostvari najcrnji scenario. Jedini pravi problem je što u Srbiji konkurencije uopšte nema. I naravno para više nemamo mi tuđih!

DinoNYC

pre 10 godina

Ti shopping malls (molovi) su, po meni, zanimljivi da se ode prvi put i vidi, i mozda jednom u sest mjeseci (ako i toliko), a ostalo su potpuno bez veze.

Ta ideologija "konzumerizma" mi se gadi i pravi od ljudi (na bogatom Zapadu) moderne robove; dakle, kupuju sran.a koja im ne trebaju, sa novcem kojeg nemaju (dakle zaduzuje se na kartice/kredite), a sve to da bi na tren (ali ne na duze) ispunili tu rupu u dusi koja se jedino moze ispuniti nekom drugom vrstom zadovoljstva tipa familija, drustvo itd.

Ljudi su otudjeni, izmanipulisani (globalno, ne samo na Zapadu), poprilicno glupi (uprkos velikoj mogucnosti pristupa informacijama) i danas postoje "potrosaci" i "glasaci" a ljudi gotovo da nema. Licno mi se to poprilicno gadi.

To sto (ako) propadaju trzni centri me zaboli. Ionako imaju onda monopol i svi su ionako fotokopija jedni drugih.

Zestoko me zaboli sto neka korporacija koja za cilj ima samo da isise sto vise novca od ljudi eto sad mora da se smanji. Vise me brine to sto jako puno djece ide u krevet gladno, sto zdravstvena njega postoje luksuz a ne osnovno ljudsko pravo, sto je gomila medija pod kontrolom istih korporacija, i sto se danasnje mlade generacije "bune" jedino kad moraju da cekaju u redu za novi iPhone, a ne zato sto su drustveno svjesni.

garavi

pre 10 godina

cek , cek polako ! i u americi je prvo pao sneg i bilo je hladno kao u frizu a mi smo se smejali pa nam je stiglo to isto . stala je drzava na nedelju dana ! tako ce isto da zadesi i ove nase soping molove i ostale sitije , usca , avive . . . eno vam ga staklenac u centru bg. jedinstven primer ! ! ! znaju malo stariji a tukli smo se da udjemo samo . sve se izgustira , ali glavni razlog svega je lovaaaaaa . nema love , badava onaj bal na vodi sto hoce da naprave ! ! !

Nisam ja sadrina

pre 10 godina

Meni je stariji fazon butika i prodavnica na bulevaru mnogo bolji kad je lepo vreme, nekako mi je ljudskije, napolju si, a ne kao sardine u konzervi po onim TCima, sve sam go metal. Nije metal blizak ni telu, a ni duhu. Osim toga lepse je sedeti u kaficu na otvorenom nego u trznom centru. Kad je zima ok.

Brus Vilis

pre 10 godina

E, moji Insajderi.... A koliko će se novih šoping centara otvoriti? Možete isto tako u auto-moto rubrici napisati da će do 2154. godine nestati benzina. Jeste da ćemo u medjuvremeno da se teleportujemo, al šta sad,a ?

Amerikanac

pre 10 godina

Kakve glupave lazi!
Najveci soping mol u SAD je mol of Amerika u Mineapolisu. Pred dan zahvalnosti nismo mogli da nadjemo mesto za parking, otvarali su pomocne parkinge na okolnim praznim placevima. A unutra kao u kosnici. Da ne bude zabune, tako je bilo i u svim ostalim, manjim, centrima po gradu.
Mozda primer pred dan zahvalnosti nije najbolji jer tada svi i svasta kupuju, ali nije prazno ni ostalim danima

Misha

pre 10 godina

Hteli mi to da priznamo ili ne, Beograd u regionu ima ubedljivo najmanje kvadrata trznih centara po glavi stanovnika (grada). Zagreb, visestruko manji, ima 10 trznih centara istih ili vecih ko jedan Delta City. I svi rade. Uporedjivati Ameriku gde je ovakav koncept trznih centara prevazidjen sa Srbijom je prilicno naivno i neumesno. Koncept koji sada propada je tamo nastao pre 40-50 godina, razvijao se i kao vecina industrija ceka ga reindustrijalizacija, promena koncepta, menja se mnogo toga, internet je doneo promene. Mi smo mnogo daleko od slicne price pa nema ni potrebe za bilo kakvim poredjenjima. Daleko od toga da sam fan trznih centara ali to je prosto fakat, fakat je da nedostaju trzni centri koji ce prevashodno doneti konkurenciju a posledicno i nize cene. Pricati o konkurenciji (sto cena zakupa sto cena proizvoda) u situaciji gde imate dva trzna centra na kilometar razdaljine je prilicno naivno. Kada se budu sazidali Delta planet na autokomandi (ako se sazida), Visnjicka Plaza i TC u Kneza MIlosa na mestu ex MUPa, moci cemo da pricamo o konkurenciji i da se poredimo sa problemima koji pogadjaju americko trziste. Do tada, nazalost, Srbin rado ide u shopping centre i nista ga u tome nece spreciti.

Realista

pre 10 godina

Pa neka ih prenamene u stanove za socijalno ugrozene pa ih nakon 10-15 godina mogu iznajmljivati holivudu za snimanje post-epokolipticnih filmova...

BG

pre 10 godina

Uopste nije bitno koliko njih propada nego koliko njih ostaje da posluje i sta pruzaju potrosacima odnosno onima kojima iznajmljuju prostor. Sto se mene tice, neka ovde u Beogradu investitori naprave 50 ili 100 trznih centara. Opstace desetak najboljih koliko realno iznosi kupovna moc gradjana Beograda i onih koji preko vikenda iz svih krajeva Srbije dolaze u soping. Investitori ostalih 40 ili 90 centara ce se opeci, udariti glavom u zid ili banderu i ubuduce staviti prst na celo pre nego sto uloze svoje pare. Kao i u svakoj drugoj oblasti, i u trgovini i u ugostiteljstvu potreban je veliki kvantitet da bi iz njega isplivao i opstao kvalitet.

nema deda mraza

pre 10 godina

zabole me sto ce neki trzni centar propasti.
doci ce drugi.
to su sve nji'ovi. neka se kolju medj' sobom

kada su oni plakali za mnom?

T.

pre 10 godina

Imajte u vidu da u USA grad od 140.000 stanovnika ima vise trznih centara nego celi Beograd. Doduse, taj grad verovatno i ima vise para nego ceo Beograd. Tako da me ne cudi da neki centri i propadaju. Meni su trzni centri tipican primer konzumerizma i nisu mi bas najvise prirasli srcu, ali ako uzmem u obzir da zaista moram neki put nesto i da kupim, trzni centri su neosporno izuzetni prakticni. Parkiras kola u garazi, skines jaknu i ostavis je u kolima, spakujes dete u kolica i mozes svuda bez problema. Probajte sa malim detetom da idete u kupovinu po Knez Mihajlovoj - potpuno neprakticno, a pogotovo kada je lose vreme.

Daniel

pre 10 godina

Ne mora da znaci da ce propasti trzni sentar. Problem je problem novac. Problem je sto u svetu vlada korupsija kriminal i rat. A to su najveci krivsi i to kapitalisti dubre. Gradani srbi zapampti te to su davo kapitalisti.kupujte domace i branite sve sto je srpsko trziste. Srbija treba opstati.

Bobe

pre 10 godina

Opet pola istine naime stoji da propadaju sto nije nista novo ali u principu posle 10-20 godine rada a posto investitor koji gradi mol racuna na povrat cele investicije u 5(pet) godina on sa molom koji radi recimo 15g ima dobit od 200% dakle boli njega za taj mol jer je vec izgradio drugi koje ce opet da pravi profit

Franko

pre 10 godina

Postovanje i pozdrav iz Splita. U nasem gradu je u zadnjih 7.g izgradjeno ili se upravo grade tri velika soping centra. Prvi je zavrsen 2007.g "Joker" u vlasnistvu Zeljka Keruma, drugi je otvoren 2011g mjesanim Hrvatsko/Austrijskim kapitalom, a treci se upravo gradi. Te tri investicije su kostale tocno 400 000 000 e. U gradu od nepunih 200 000 st. Ako tomu pridodamo jos toliko stanovnika koji mu gravitiraju, dobijemo 400 000 potencijalnih kupaca. Kako se cini, svi ti investitori su uvidjeli isplativost svojih ulaganja, inace nebi riskirali tolike novce. Ovdje bi sociolozi imali nesto za reci. Kamo srece da se na podrucju naseg grada toliko novaca ulozilo u proizvodnju. Ipak moram reci od kako je otvoren City One ja kupujem stvari po osjetno povoljnijim cijenama u odnosu na vrijeme kada ga nije bilo. Nije problem u velikim centrima, ali oni imaju svoje puno opravdanje tek tada kada postoji proizvodnja koja pokriva potrosnju. Usluzne djelatnosti, ponajprije turizam, daje privid da gradjani imaju gdje trosit svoj novac,ali to je lazni sjaj. Istina, jedan manji dio ljudi koji se bave turizmom zivi bolje od onih u Kaliforniji i Svicarskoj,ali to je mozda 5%. Ostali, Doktori, Inzenjeri, Privatnici itd.. sve skupa se penje na 20/25%,a svi ostali su na rubu provalije.Kod Vas je kazu u globalu jos i gore, ali svi smo jedna velika nula. Nadam se boljoj buducnosti ako nista drugo. Najljepsi pozdrav iz grada pod marjanom, Splita. :)

sasav

pre 10 godina

Pa svuda je isto: umesto robe na lageru kazu vam mozemo da vam narucimo preko interneta. Kupac onda odgovori mogu da narucim i sam, a vi uzivajte bez mene. Poenta je da radnje nece da odvoje mizernu crkavicu koju daju prodavcima na ime plate, jeftinije im je da prodaju preko "online".

Fidelio

pre 10 godina

Odlično! Ostaće ih više za nas!

A osim toga, šta nas briga, ono su američki molovi, nama će braća Arapi napraviti bolje i lepše, one koji nikad ne propadaju.

Šiki

pre 10 godina

I treba da propadnu. Šoping molovi su simbol otuđenih ljudi i slepog konzumerizma. Gradovi se vraćaju starom i oprobanom konceptu - ulicama, ulicama koje ne služe samo da bi progurale hiljade limenih konzervi sa usamljenim ljudima od kuće do posla, od posla do šoping mola i nazad, već ulicama u kojima može da se živi, šeta, odmara, komunicira, obavlja kupoprodaja, igraju deca itd.

Bilo bi lepo kad bismo bar mi to ukapirali na vreme, ali slaba vajda.

Jovan

pre 10 godina

Kakav glup/idiotski "clanak" bez ikakve potpore i argumenata...a o "strucnim" komentarima da i ne govorim. Jedan ili dva veca zakupca cine manje od 5% prostora a u vreme krize je sasvim logicno da pojedine firme imaju teskoce ili propadaju, njih zamenjuju drugi. Inace, navedeni brendovi nisu shopping centri vec prodavnice ekskluzivne robe koje takodje zakupljuju delove centara... Ko nije ziveo ili duze boravio u USA vrlo tesko moze da razume njihov mentalitet i kupovne navike a i zasto su stvoreni, zaziveli i prezivljaju vec 4 decenije....

sasa jokic

pre 10 godina

Nas ovo ne treba da brine, jer kasnimo jedan vek za Amerikom. Taj trend vracanja radnji u pesacke zone krenuo je pre par godina, ali posle skoro pedeset godina, od kada su otvoreni prvi Shopping Mal-ovi.
Kod nas je trend jos uvek takav da ulice poput Knez-Mihailove propadaju.

ok

pre 10 godina

zato mi "gradimo" beograd na vodi, jer su cumicevo sokace, milenijum, piramida, trzni centar banjica, trzni centri na banivom brdu prepuni radnji i kupaca, pa nam treba jos...

Slba

pre 10 godina

Outlet je mesto gde stranci kupuju . TC. jednostavno propadaju, jer niko vise nije lud da kupuje robu sa napucanim cenama kad npr Lcd mozes da kupujes iz Subotice i po 150 evra jeftinije, a gde je ostala tehnika.

Bora

pre 10 godina

To će se desiti i našima. Naravno pre toga će se pojaviti neka druga mesta i sadržaji koji će odvući posetioce. Setimo se Merkatora, Čumićevog sokačeta, Balkanske ulice, Stankom tržnog centra...

Goran

pre 10 godina

Vidite, nas prvi potpredsednik Vlade u to ne veruje, i smatra da ce iako nemamo nikakvu kupovnu moc, biti pun pogotak napraviti jedan giga mega soping centar u okviru projekta "Beograd na vodi".

Objasnite vi to sve njemu.

Dragan

pre 10 godina

Isto kao sto propadaju i neke fabrike, banke, avio kompanije, hoteli, restorani, gradjevinska preduzeca, itd. Jedni propadaju a drugi se osnivaju - nema tu niceg neobicnog. Od pamtiveka onaj ko je bio konkurentan kvalitetom ponude, cenama, pouzdanoscu i lokacijom prosperirao je a ostali su propadali. Zlo bi bilo da je obrnuto. U Pjong Jangu do sada nije zabelezeno da je propao neki soping mol, ali to ne govori nista o tamosnjem prosperitetu.

Franko

pre 10 godina

Postovanje i pozdrav iz Splita. U nasem gradu je u zadnjih 7.g izgradjeno ili se upravo grade tri velika soping centra. Prvi je zavrsen 2007.g "Joker" u vlasnistvu Zeljka Keruma, drugi je otvoren 2011g mjesanim Hrvatsko/Austrijskim kapitalom, a treci se upravo gradi. Te tri investicije su kostale tocno 400 000 000 e. U gradu od nepunih 200 000 st. Ako tomu pridodamo jos toliko stanovnika koji mu gravitiraju, dobijemo 400 000 potencijalnih kupaca. Kako se cini, svi ti investitori su uvidjeli isplativost svojih ulaganja, inace nebi riskirali tolike novce. Ovdje bi sociolozi imali nesto za reci. Kamo srece da se na podrucju naseg grada toliko novaca ulozilo u proizvodnju. Ipak moram reci od kako je otvoren City One ja kupujem stvari po osjetno povoljnijim cijenama u odnosu na vrijeme kada ga nije bilo. Nije problem u velikim centrima, ali oni imaju svoje puno opravdanje tek tada kada postoji proizvodnja koja pokriva potrosnju. Usluzne djelatnosti, ponajprije turizam, daje privid da gradjani imaju gdje trosit svoj novac,ali to je lazni sjaj. Istina, jedan manji dio ljudi koji se bave turizmom zivi bolje od onih u Kaliforniji i Svicarskoj,ali to je mozda 5%. Ostali, Doktori, Inzenjeri, Privatnici itd.. sve skupa se penje na 20/25%,a svi ostali su na rubu provalije.Kod Vas je kazu u globalu jos i gore, ali svi smo jedna velika nula. Nadam se boljoj buducnosti ako nista drugo. Najljepsi pozdrav iz grada pod marjanom, Splita. :)

ok

pre 10 godina

zato mi "gradimo" beograd na vodi, jer su cumicevo sokace, milenijum, piramida, trzni centar banjica, trzni centri na banivom brdu prepuni radnji i kupaca, pa nam treba jos...

Goran

pre 10 godina

Vidite, nas prvi potpredsednik Vlade u to ne veruje, i smatra da ce iako nemamo nikakvu kupovnu moc, biti pun pogotak napraviti jedan giga mega soping centar u okviru projekta "Beograd na vodi".

Objasnite vi to sve njemu.

Dragan

pre 10 godina

Isto kao sto propadaju i neke fabrike, banke, avio kompanije, hoteli, restorani, gradjevinska preduzeca, itd. Jedni propadaju a drugi se osnivaju - nema tu niceg neobicnog. Od pamtiveka onaj ko je bio konkurentan kvalitetom ponude, cenama, pouzdanoscu i lokacijom prosperirao je a ostali su propadali. Zlo bi bilo da je obrnuto. U Pjong Jangu do sada nije zabelezeno da je propao neki soping mol, ali to ne govori nista o tamosnjem prosperitetu.

sasa jokic

pre 10 godina

Nas ovo ne treba da brine, jer kasnimo jedan vek za Amerikom. Taj trend vracanja radnji u pesacke zone krenuo je pre par godina, ali posle skoro pedeset godina, od kada su otvoreni prvi Shopping Mal-ovi.
Kod nas je trend jos uvek takav da ulice poput Knez-Mihailove propadaju.

Slba

pre 10 godina

Outlet je mesto gde stranci kupuju . TC. jednostavno propadaju, jer niko vise nije lud da kupuje robu sa napucanim cenama kad npr Lcd mozes da kupujes iz Subotice i po 150 evra jeftinije, a gde je ostala tehnika.

T.

pre 10 godina

Imajte u vidu da u USA grad od 140.000 stanovnika ima vise trznih centara nego celi Beograd. Doduse, taj grad verovatno i ima vise para nego ceo Beograd. Tako da me ne cudi da neki centri i propadaju. Meni su trzni centri tipican primer konzumerizma i nisu mi bas najvise prirasli srcu, ali ako uzmem u obzir da zaista moram neki put nesto i da kupim, trzni centri su neosporno izuzetni prakticni. Parkiras kola u garazi, skines jaknu i ostavis je u kolima, spakujes dete u kolica i mozes svuda bez problema. Probajte sa malim detetom da idete u kupovinu po Knez Mihajlovoj - potpuno neprakticno, a pogotovo kada je lose vreme.

Bora

pre 10 godina

To će se desiti i našima. Naravno pre toga će se pojaviti neka druga mesta i sadržaji koji će odvući posetioce. Setimo se Merkatora, Čumićevog sokačeta, Balkanske ulice, Stankom tržnog centra...

Šiki

pre 10 godina

I treba da propadnu. Šoping molovi su simbol otuđenih ljudi i slepog konzumerizma. Gradovi se vraćaju starom i oprobanom konceptu - ulicama, ulicama koje ne služe samo da bi progurale hiljade limenih konzervi sa usamljenim ljudima od kuće do posla, od posla do šoping mola i nazad, već ulicama u kojima može da se živi, šeta, odmara, komunicira, obavlja kupoprodaja, igraju deca itd.

Bilo bi lepo kad bismo bar mi to ukapirali na vreme, ali slaba vajda.

Misha

pre 10 godina

Hteli mi to da priznamo ili ne, Beograd u regionu ima ubedljivo najmanje kvadrata trznih centara po glavi stanovnika (grada). Zagreb, visestruko manji, ima 10 trznih centara istih ili vecih ko jedan Delta City. I svi rade. Uporedjivati Ameriku gde je ovakav koncept trznih centara prevazidjen sa Srbijom je prilicno naivno i neumesno. Koncept koji sada propada je tamo nastao pre 40-50 godina, razvijao se i kao vecina industrija ceka ga reindustrijalizacija, promena koncepta, menja se mnogo toga, internet je doneo promene. Mi smo mnogo daleko od slicne price pa nema ni potrebe za bilo kakvim poredjenjima. Daleko od toga da sam fan trznih centara ali to je prosto fakat, fakat je da nedostaju trzni centri koji ce prevashodno doneti konkurenciju a posledicno i nize cene. Pricati o konkurenciji (sto cena zakupa sto cena proizvoda) u situaciji gde imate dva trzna centra na kilometar razdaljine je prilicno naivno. Kada se budu sazidali Delta planet na autokomandi (ako se sazida), Visnjicka Plaza i TC u Kneza MIlosa na mestu ex MUPa, moci cemo da pricamo o konkurenciji i da se poredimo sa problemima koji pogadjaju americko trziste. Do tada, nazalost, Srbin rado ide u shopping centre i nista ga u tome nece spreciti.

Fidelio

pre 10 godina

Odlično! Ostaće ih više za nas!

A osim toga, šta nas briga, ono su američki molovi, nama će braća Arapi napraviti bolje i lepše, one koji nikad ne propadaju.

Nisam ja sadrina

pre 10 godina

Meni je stariji fazon butika i prodavnica na bulevaru mnogo bolji kad je lepo vreme, nekako mi je ljudskije, napolju si, a ne kao sardine u konzervi po onim TCima, sve sam go metal. Nije metal blizak ni telu, a ni duhu. Osim toga lepse je sedeti u kaficu na otvorenom nego u trznom centru. Kad je zima ok.

smeško podvala

pre 10 godina

u selu svi funkcionišu, baba nahranila piliće, ja isjeko drva, mama pomuzla krave, ćale sredio traktor, sestra napravila kolače, deda donio rakiju i suvo meso...........
Šopingovali do komšije na kaficu, večeras kod drugog na partiju karti, pa tako uz malo izmjena, i svi šoping molovi u funkciji....

ANNABELLA BOLOGNA

pre 10 godina

Ceo zivot zivim u USA,jos pre mall-ova i od kad su poceli da ih prave uvek sam ih mrzela! One su jednostavno zabava za sirotinju, osecaju da su negde putovali i ujedno se uvek nesto kupi i jeftino pojede da se jos vise ugoje ! Ovo je samo dokaz koliko je Srbija zaostala, kad vidim one nase sponzoruse koje se nasminkaju, srede i odu do Usca misleci da su svetske vise mi je nego smesno.

Realista

pre 10 godina

Pa neka ih prenamene u stanove za socijalno ugrozene pa ih nakon 10-15 godina mogu iznajmljivati holivudu za snimanje post-epokolipticnih filmova...

sasav

pre 10 godina

Pa svuda je isto: umesto robe na lageru kazu vam mozemo da vam narucimo preko interneta. Kupac onda odgovori mogu da narucim i sam, a vi uzivajte bez mene. Poenta je da radnje nece da odvoje mizernu crkavicu koju daju prodavcima na ime plate, jeftinije im je da prodaju preko "online".

nema deda mraza

pre 10 godina

zabole me sto ce neki trzni centar propasti.
doci ce drugi.
to su sve nji'ovi. neka se kolju medj' sobom

kada su oni plakali za mnom?

Bobe

pre 10 godina

Opet pola istine naime stoji da propadaju sto nije nista novo ali u principu posle 10-20 godine rada a posto investitor koji gradi mol racuna na povrat cele investicije u 5(pet) godina on sa molom koji radi recimo 15g ima dobit od 200% dakle boli njega za taj mol jer je vec izgradio drugi koje ce opet da pravi profit

BG

pre 10 godina

Uopste nije bitno koliko njih propada nego koliko njih ostaje da posluje i sta pruzaju potrosacima odnosno onima kojima iznajmljuju prostor. Sto se mene tice, neka ovde u Beogradu investitori naprave 50 ili 100 trznih centara. Opstace desetak najboljih koliko realno iznosi kupovna moc gradjana Beograda i onih koji preko vikenda iz svih krajeva Srbije dolaze u soping. Investitori ostalih 40 ili 90 centara ce se opeci, udariti glavom u zid ili banderu i ubuduce staviti prst na celo pre nego sto uloze svoje pare. Kao i u svakoj drugoj oblasti, i u trgovini i u ugostiteljstvu potreban je veliki kvantitet da bi iz njega isplivao i opstao kvalitet.

Amerikanac

pre 10 godina

Kakve glupave lazi!
Najveci soping mol u SAD je mol of Amerika u Mineapolisu. Pred dan zahvalnosti nismo mogli da nadjemo mesto za parking, otvarali su pomocne parkinge na okolnim praznim placevima. A unutra kao u kosnici. Da ne bude zabune, tako je bilo i u svim ostalim, manjim, centrima po gradu.
Mozda primer pred dan zahvalnosti nije najbolji jer tada svi i svasta kupuju, ali nije prazno ni ostalim danima

Ana

pre 10 godina

Meni je koncept šoping mola skroz ok. Najširi asortiman proizvoda na jednom mestu. Pa neću valjda zbog običnih papuča ili dukserica, pegli i ostalih čuda (a to savremenom čoveku treba bez obzira što se svi kao nešto zgražavaju nad konzumerizmom) da pešačim po celom gradu. Bolje da "skoknem" do nekog TC-a, kupim to što mi treba a onda šetam po Košutnjaku i Topčideru, umesto po zakrčenom, smrdljivom Bulevaru. Za vašu informaciju, ovo kod nas nije ni prići konzumerizmu. O konzumerizmu se može govoriti tek ako se neka ekonomija zasniva na masovnoj potrošnji (jeftinije kupiti novo nego popravljati staro), što kod nas nema veze s mozgom. Mi smo redistributivno društvo uposleno kod države kao najmasovnijeg poslodavca. Živimo od nameta i kredita. Ali to sad nije tema.

Meni je žalosno što mali trgovci (uglavnom) nisu iskoristili šablonski karakter TC-a i specijalizovali se za određenu vrstu robe. Bakalnica iza ćoška nema nikakve šanse kao prodavnica mešovite robe, ali bi zato mogla da se specijalizuje samo za slatkiše, svežu ribu, ekskluzivne sireve, pečurke itd. Sve ove radnje postoje ali ne nude robu koje u TC nema. Umesto npr. da iz Hrvatske i CG dobavljaju svežu ribu, specijalizovane ribarnice drže osliće i skuše, poneki som iz ribnjaka i to je to. Naravno da se zbog toga neću cimati. Zato ima par radnji gde ručno prave bombonjere i za koje se i te kako cimam.

Jovan

pre 10 godina

Kakav glup/idiotski "clanak" bez ikakve potpore i argumenata...a o "strucnim" komentarima da i ne govorim. Jedan ili dva veca zakupca cine manje od 5% prostora a u vreme krize je sasvim logicno da pojedine firme imaju teskoce ili propadaju, njih zamenjuju drugi. Inace, navedeni brendovi nisu shopping centri vec prodavnice ekskluzivne robe koje takodje zakupljuju delove centara... Ko nije ziveo ili duze boravio u USA vrlo tesko moze da razume njihov mentalitet i kupovne navike a i zasto su stvoreni, zaziveli i prezivljaju vec 4 decenije....

DinoNYC

pre 10 godina

Ti shopping malls (molovi) su, po meni, zanimljivi da se ode prvi put i vidi, i mozda jednom u sest mjeseci (ako i toliko), a ostalo su potpuno bez veze.

Ta ideologija "konzumerizma" mi se gadi i pravi od ljudi (na bogatom Zapadu) moderne robove; dakle, kupuju sran.a koja im ne trebaju, sa novcem kojeg nemaju (dakle zaduzuje se na kartice/kredite), a sve to da bi na tren (ali ne na duze) ispunili tu rupu u dusi koja se jedino moze ispuniti nekom drugom vrstom zadovoljstva tipa familija, drustvo itd.

Ljudi su otudjeni, izmanipulisani (globalno, ne samo na Zapadu), poprilicno glupi (uprkos velikoj mogucnosti pristupa informacijama) i danas postoje "potrosaci" i "glasaci" a ljudi gotovo da nema. Licno mi se to poprilicno gadi.

To sto (ako) propadaju trzni centri me zaboli. Ionako imaju onda monopol i svi su ionako fotokopija jedni drugih.

Zestoko me zaboli sto neka korporacija koja za cilj ima samo da isise sto vise novca od ljudi eto sad mora da se smanji. Vise me brine to sto jako puno djece ide u krevet gladno, sto zdravstvena njega postoje luksuz a ne osnovno ljudsko pravo, sto je gomila medija pod kontrolom istih korporacija, i sto se danasnje mlade generacije "bune" jedino kad moraju da cekaju u redu za novi iPhone, a ne zato sto su drustveno svjesni.

IL

pre 10 godina

Trgovina kao namena zamljista ima ubedljivo najkraci zivotni vek svojih koncepata prodaje. Zato trgovina i ne treba da se smesta u centar grada, kao kod nas, nego na perfieriju. Koncept butika je doziveo kolaps sa dolaskom soping molova, pa tako sad imamo Cumicevo sokace, Sremsku, Staklenac, Piramidu, Siti pasaz, Milnijum i ostale lokacije u strogom centru grada koje zvrje prazne. Isto ce se za desetak godina desiti i sa Deltom i Uscem, a i sa Savskim amfiteatrom ako tamo dodje do soping mola. Ostace nam prajm lokacije sa ogromnim, ruznim objektima sa kojima necemo moci nista da uradimo. Investitori ce ispuniti svoju misiju i izvuci profit, a grad ce ostati bespovratno naruzem i upropascen...

:/

pre 10 godina

Propali u Beogradu da ja znam:
- Cumicevo sokace
- City Passage
- Millenium
- Robna kuca u Beogradjanki
- Robna kuca na Terazijama
- TC Banjica
- prostor ispod "Vuka"
- TC Piramida
- Stari Merkator
- Zira shopping centar
- Immo outlet?
- Ona cuda preko puta Arene
- TC na Banovom Brdu
- TC Vidikovac


Nisu svi potpuno prazni, tu i tamo se nesto koristi ali od svih njih danas samo je Usce u potpunosti iskorisceno, cak ni Delat City nije kao sto je bio pre par godina. Novi Merkator ni blizu starom stanju iako je renoviran.
Za deo oko Zeleznicke kod nas nisam siguran ali mislim iskreno da je TC nepotreban, a jos manje je potreban na sred Autokomande koja i posle renoviranja i novih izlaza trpi guzve.

Dejan

pre 10 godina

Bash me zabole za shoping molove. Grozna hladna mesta, svuda u svetu ista. Mozesh da idesh skraja na kraj sveta, shoping mol ce uvek biti isti, kao da nisi mrdnuo.

Daniel

pre 10 godina

Ne mora da znaci da ce propasti trzni sentar. Problem je problem novac. Problem je sto u svetu vlada korupsija kriminal i rat. A to su najveci krivsi i to kapitalisti dubre. Gradani srbi zapampti te to su davo kapitalisti.kupujte domace i branite sve sto je srpsko trziste. Srbija treba opstati.

Djordje

pre 10 godina

Kupovina preko interneta ih ubija, potpuno se slazem. Kada razmatram da li cu kupiti nesto u prodavnici (skuplje) ili preko interneta (jeftinije), imam bar određenu dozu samilosti za lokalnu prodavnicu, u smislu "kupiću kod njega da ga podržim, da nam ne zamre komšiluk". Za TC nemam samilosti - ako je jeftinije na internetu, otići ću u TC da probam, reći "ne hvala" i doći kući i kupiti na internetu.

Владимир

pre 10 godina

A razlog - Internet shoping.
(J, 9. februar 2014 09:17)

А разлог- немаштина? 30М бескућника, преко 70М се храни на бонове, остали у кредитима до гуше...

danguba

pre 10 godina

Poređenja sa stanjem u Srbiji su totalno ne primjerena. U Americi nemaju prodavnice, kioske, zadruge, čak ni kafane/kafiće na svakom ćošku (izuzev u užem gradskom jezgru) i ljudi su prinuđeni da periodično obavljaju velike kupovine u molovima. Otuda oni ogromni frižideri, prepuni namirnica za mjesec dana, koje viđamo u filmovima. Kod nas je to više trend nego stvarna potreba, jer naše dnevne potrebe uglavnom možemo zadovoljiti u krugu od 500m od mjesta stanovanja. Pretpostavljam da u americi molovi propadaju zbog širenja internet trgovine, a kod nas jer se otvorio neki drugi, novi, veći, pa svi pohrle tamo...

Goran

pre 10 godina

Ovo ne znaci da propada Amerika nego da se kupuje preko interneta. Mozda je jedan od razloga i veliko povecanje cene benzina a soping molovi su cesto izvan grada. Glavni razlog po meni su smatrfoni i ajpedi koji omogucavaju kupovinu bukvalno 24 sata na dan sa bilo koje lokacije. Ne treba cak ni kliknuti, dovoljno je par dodira po ekranu. To nijedan soping mol ne moze da izdrzi.

kojot08

pre 10 godina

Mnogi ljudi su u SAD izgubili posao jer su firme prebacile proizvodnju u inostranstvo.
Šoping molovi su u svom gravitacionom području usisali novac od stanovništva.
Ljudi nemaju posla , pa ni novaca da troše , opao promet – i mol nema više interesa da postoji.
Verovatno poslovni prostor nije njihov i stoga ih ne interesuje šta će se desiti.

Igor

pre 10 godina

Resenje je prosto. Ako ti ode jedan veliki prodavac (npr. Zara) pozovi drugog slicnog (npr. Mango) i ponudi mu cenu lokala koju ne moze da odbije, pa makar cena bila i NULA dolara mesecno na neki period, a posle po nekim povoljnim uslovima. Ali vlasnici molova hoce ogromne rente po cenu sopstvene propasti. Tako su se Grci ponasali od 2007 to 2012 - propadaju, al cenu ne spustaju. Tako se sad ponasaju Grci na Kipru. Sve manje posla, sve manje para, ali cene su sve vece.

garavi

pre 10 godina

cek , cek polako ! i u americi je prvo pao sneg i bilo je hladno kao u frizu a mi smo se smejali pa nam je stiglo to isto . stala je drzava na nedelju dana ! tako ce isto da zadesi i ove nase soping molove i ostale sitije , usca , avive . . . eno vam ga staklenac u centru bg. jedinstven primer ! ! ! znaju malo stariji a tukli smo se da udjemo samo . sve se izgustira , ali glavni razlog svega je lovaaaaaa . nema love , badava onaj bal na vodi sto hoce da naprave ! ! !

adam

pre 10 godina

Poređenje američkog i srpskog tržišta je kao poređenje mađarske trgovačke mornarice sa engleskom. Trend tržnih centara neće opasti na našem tržištu i da ih gradimo sledećih 30 godina nećemo dostići broj m2 po glavi stanovnika koji bi ostao u Americi da se ostvari najcrnji scenario. Jedini pravi problem je što u Srbiji konkurencije uopšte nema. I naravno para više nemamo mi tuđih!

EKONOMISTA-bez posla

pre 10 godina

Veoma optimistička prognoza da će š.molovi u SAD propasti za petnaestak godina jer sam mišljenja da će cela Amerika propasti za 5-6 godina a ne samo molovi.Novca nema zato se i prazne ti mamutski centri.Normalo je da neki opstaju ali kriza je veća nego što se prikazuje a SAD je velika sila na staklenim nogama koja raznim ekonomskim,geopolitičkim i ostalim akrobacijama,na štetu ostatka planete,opstaje već duži niz godina.Šta kada to prestane da funkcioniše...verovatno će da pokušaju da svet uvuku u još veću krizu ali se nadam da postoje mudri i moćni ljudi i države koji to neće dozvoliti i da će se SAD gušiti u sopstvenom blatu koga su sami zamesili.Dotle mi treba da razvijamo našu malu i lepu Srbiju shodno našim potrebama i metalitetu a ne juriti i bezglavo kopirati sve što se pojavi na zapadu

Survivor

pre 10 godina

Kod nas u manjim mestima takvi centri se polako gase kada se izgradi neki novi gde stanovništvo u krugu od 50-tak kilometara odma' okupira ovaj što se bolje reklamira ili ima bolju ponudu. Najveći trgovački lanci se bore za svooje mesto a najviše ih dolazi iz prestonice gde imaju svoja zastupništva za Srbiju u vidu novoosnovanih trgovačkih preduzeća i na taj način nam izvlače novac iz zemlje. A narod ko narod, samo da ima kojom stranom brendiranom krpicom da se pohvali na poslu i u društvu ne hajeći za suštinu opstanka ove zemlje u industijskom izumiranju. Pa ne mogu svi baš da rade u takvim firmama i da žive od trange frange ređanja po rafovima u zakupljenim objektima širom zemlje. Treba ova država da uradi nešto kako posledice našeg bolesnog mentaliteta bile ublažene. Ja inače nemam osećaj lažne pripadnosti materijalnim isticanjem kao rezulatom svojih sposobnosti a draže mi je da potrošim novac na domaće artikle jer su ovi inostrani koje nam uvaljuju kvalitetni kao prošlogodišnja uvenula muškatla. Kupujem samo ono što ne mogu da izbegnem.

Igor iz Nemack(u)

pre 10 godina

Pa propadaju kako gde. Zivim u malom mestu pored Hamburga (Lüneburg) u kojima nikada i nije pravljen, nego je vec dvadeset godina prakticirana ekonomska politika lokalne i turisticke prodaje. Istorijske ulice, istorijske gradjevine, sitni lokali itd. - ali naravno vise cene. Ne cilja se na "masu" ljudi i proizvoda, nego na uslugu i kvalitet, povezanost sa ljudima i stanovnistvom.

Danas posle 20 godina iz Hamburga (gde imaju soping molove) dolaze ljudi 60 kilometara da kupuju i dozive cari malog grada, bez guranja, opusteno (naravno samo oni koji to sebi mogu da priuste) na vikend. Mnogima se svidja tako da ostaju tu da zive, a rade i dalje u Hamburgu.

A inace soping molovi u vecim gradovima (posebno zimi) imaju svoje opravdanje. Naravno stalne gradjevinske i marketinske inovacije moraju da se plasiraju (ako naprimer nema dobru lokaciju) inace je soping mol posle nekoliko godina mrtav. Pre svega zbog toga sto masa u potrazi za "modernim" stalno okrece ledja necim "zaostalijim". Kao i uvek "masa" nezna da ceni prave vrednosti i okrece se prema sarenim krpicama (citaj neukus) kao dete na vasaru. Kao sada i oni znaju sta je "in". A "in" modu stvara samo mala - ali glasna grupica - trendsetera koja je medijski uvek prisutna.

Ekonomisti koji previse prate "mase" stvaraju i previse kapaciteta (citaj soping molove) koji su kasnije ostavljene ma milost i nemilost mase i njihovog tumacenja sta je "in" ili ne.

Dada

pre 10 godina

@(:/, 9. februar 2014 02:33)
Logicno, vek TC je ne vise od 15-20 godina, stalne su inovacije, pogledaj sta vecina od navedenih nudi kupcima u smislu pristupa TC, ponude isl. Prevazidjeno. Da je bolja situacija na mestu NBG blokova vec bi se radile nove zgrade...

visibaba

pre 10 godina

Sve dodje, sve prodje, sve propadne ali politicke lopine uvek uzivaju. Menjaju se samo imena a sve ostalo ostaje po starom, sa tate na sina, sa kuma na kuma a narod ko šiša.......

sale

pre 10 godina

Neka im promene namenu i nazovu ih "Working Mall". Šoping molovi sa svojim kafićima, restoranima i velikim parking prostorom su idealni za luksuzni kancelarijski prostor, a kako ljudi tamo relativno daleko voze do posla, gubeći vreme i trošeći ogromne količine goriva, bilo bi im zgodnije da rade daljinski, ali ne od kuće, nego iz kancelarije koja im je blizu kuće. Uz brze internet konekcije i dobre mere sprečavanja industrijske špijunaže (zatvoreni dizajn kjubikla sa dobrom zvučnom i EM izolacijom i automatskim vratima) bilo bi moguće napraviti uštede sa jedne, a zaraditi novac sa druge strane!

Brus Vilis

pre 10 godina

E, moji Insajderi.... A koliko će se novih šoping centara otvoriti? Možete isto tako u auto-moto rubrici napisati da će do 2154. godine nestati benzina. Jeste da ćemo u medjuvremeno da se teleportujemo, al šta sad,a ?

BGD

pre 10 godina

Sigurno ima tih koji propadaju, ali zivim pored jednog veceg mola, i kad se pojavi slobodan lokal (vrlo retko) popuni se za par nedelja. Ovo mi deluje malo preuvelicano.

Kokara

pre 10 godina

Isto i u Srbiji. Samo jos Usce radi punom parom, zimi se ljudi sklone unutra, piju kafu da se zagreju i setaju, gledaju sponzoruse. To je cela prica. Svi ostali trzni centri u Beogradu su prazni. Da ne pricamo o cuvenom Indjija outletu, jednom od vecih promasaja.

Sale Ilic

pre 10 godina

@ Ana prvi deo komentara svaka cast isto bi prepisao od reci do reci. Sto se ribe tice pojma nemas jer se time bavim i to regulisu uvoznicki lobiji i isplativost je upitna.

Dragana

pre 10 godina

@ Ana
U pravu si za neke stvari npr za ribu i to da je nekad lakse ako ti treba nesto konkretno da kupis da svratis u TC nego da setkas po gradu.Ali...Meni su TC izrazito klaustrofobicni,hladni,bez duse.Poredjani butici jedan do drugog,muka mi pripadne kada treba da udjem u njega jer je prebukiran i ljudima i garderobom-stvarima. Od tolikog mnostva izgubim zelju da bilo sta pogledam ili kupim. Zato vise volim male butike pa makar morala da dobro prosetam kroz grad. A i kada je pitanje ustede vremena ,pa nisam sigurna da TC stedi vreme-stedi samo ako ste krenuli u neki konkretan butik npr u tehnomaniju ili konkretnu marku. Ali vecina ljudi bukvalno proseta kroz ceo trzni centar ,maltene kroz vecinu butika. Jednom sam isla sa drugaricom i 4 sata smo provele tamo jer je ona trazila neku konkretnu haljinu.Mislila sam da cu da poludim.A opet ako znate neki mali dobri i provereni butik,nalazite pravu stvar za mnogo manje vremena.A i cene nisu nista manje u TC no po buticima u gradu ,sto vise cesto su mnogo vece. Ja dajem veliki plus za male butike a veliki minus za trzne centre.

Daniel

pre 10 godina

Ne mora da znaci da ce propasti trzni sentar. Problem je problem novac. Problem je sto u svetu vlada korupsija kriminal i rat. A to su najveci krivsi i to kapitalisti dubre. Gradani srbi zapampti te to su davo kapitalisti.kupujte domace i branite sve sto je srpsko trziste. Srbija treba opstati.

Amerikanac

pre 10 godina

Kakve glupave lazi!
Najveci soping mol u SAD je mol of Amerika u Mineapolisu. Pred dan zahvalnosti nismo mogli da nadjemo mesto za parking, otvarali su pomocne parkinge na okolnim praznim placevima. A unutra kao u kosnici. Da ne bude zabune, tako je bilo i u svim ostalim, manjim, centrima po gradu.
Mozda primer pred dan zahvalnosti nije najbolji jer tada svi i svasta kupuju, ali nije prazno ni ostalim danima

Jovan

pre 10 godina

Kakav glup/idiotski "clanak" bez ikakve potpore i argumenata...a o "strucnim" komentarima da i ne govorim. Jedan ili dva veca zakupca cine manje od 5% prostora a u vreme krize je sasvim logicno da pojedine firme imaju teskoce ili propadaju, njih zamenjuju drugi. Inace, navedeni brendovi nisu shopping centri vec prodavnice ekskluzivne robe koje takodje zakupljuju delove centara... Ko nije ziveo ili duze boravio u USA vrlo tesko moze da razume njihov mentalitet i kupovne navike a i zasto su stvoreni, zaziveli i prezivljaju vec 4 decenije....

EKONOMISTA-bez posla

pre 10 godina

Veoma optimistička prognoza da će š.molovi u SAD propasti za petnaestak godina jer sam mišljenja da će cela Amerika propasti za 5-6 godina a ne samo molovi.Novca nema zato se i prazne ti mamutski centri.Normalo je da neki opstaju ali kriza je veća nego što se prikazuje a SAD je velika sila na staklenim nogama koja raznim ekonomskim,geopolitičkim i ostalim akrobacijama,na štetu ostatka planete,opstaje već duži niz godina.Šta kada to prestane da funkcioniše...verovatno će da pokušaju da svet uvuku u još veću krizu ali se nadam da postoje mudri i moćni ljudi i države koji to neće dozvoliti i da će se SAD gušiti u sopstvenom blatu koga su sami zamesili.Dotle mi treba da razvijamo našu malu i lepu Srbiju shodno našim potrebama i metalitetu a ne juriti i bezglavo kopirati sve što se pojavi na zapadu

ok

pre 10 godina

zato mi "gradimo" beograd na vodi, jer su cumicevo sokace, milenijum, piramida, trzni centar banjica, trzni centri na banivom brdu prepuni radnji i kupaca, pa nam treba jos...

Šiki

pre 10 godina

I treba da propadnu. Šoping molovi su simbol otuđenih ljudi i slepog konzumerizma. Gradovi se vraćaju starom i oprobanom konceptu - ulicama, ulicama koje ne služe samo da bi progurale hiljade limenih konzervi sa usamljenim ljudima od kuće do posla, od posla do šoping mola i nazad, već ulicama u kojima može da se živi, šeta, odmara, komunicira, obavlja kupoprodaja, igraju deca itd.

Bilo bi lepo kad bismo bar mi to ukapirali na vreme, ali slaba vajda.

nema deda mraza

pre 10 godina

zabole me sto ce neki trzni centar propasti.
doci ce drugi.
to su sve nji'ovi. neka se kolju medj' sobom

kada su oni plakali za mnom?

Dragan

pre 10 godina

Isto kao sto propadaju i neke fabrike, banke, avio kompanije, hoteli, restorani, gradjevinska preduzeca, itd. Jedni propadaju a drugi se osnivaju - nema tu niceg neobicnog. Od pamtiveka onaj ko je bio konkurentan kvalitetom ponude, cenama, pouzdanoscu i lokacijom prosperirao je a ostali su propadali. Zlo bi bilo da je obrnuto. U Pjong Jangu do sada nije zabelezeno da je propao neki soping mol, ali to ne govori nista o tamosnjem prosperitetu.

Misha

pre 10 godina

Hteli mi to da priznamo ili ne, Beograd u regionu ima ubedljivo najmanje kvadrata trznih centara po glavi stanovnika (grada). Zagreb, visestruko manji, ima 10 trznih centara istih ili vecih ko jedan Delta City. I svi rade. Uporedjivati Ameriku gde je ovakav koncept trznih centara prevazidjen sa Srbijom je prilicno naivno i neumesno. Koncept koji sada propada je tamo nastao pre 40-50 godina, razvijao se i kao vecina industrija ceka ga reindustrijalizacija, promena koncepta, menja se mnogo toga, internet je doneo promene. Mi smo mnogo daleko od slicne price pa nema ni potrebe za bilo kakvim poredjenjima. Daleko od toga da sam fan trznih centara ali to je prosto fakat, fakat je da nedostaju trzni centri koji ce prevashodno doneti konkurenciju a posledicno i nize cene. Pricati o konkurenciji (sto cena zakupa sto cena proizvoda) u situaciji gde imate dva trzna centra na kilometar razdaljine je prilicno naivno. Kada se budu sazidali Delta planet na autokomandi (ako se sazida), Visnjicka Plaza i TC u Kneza MIlosa na mestu ex MUPa, moci cemo da pricamo o konkurenciji i da se poredimo sa problemima koji pogadjaju americko trziste. Do tada, nazalost, Srbin rado ide u shopping centre i nista ga u tome nece spreciti.

Nisam ja sadrina

pre 10 godina

Meni je stariji fazon butika i prodavnica na bulevaru mnogo bolji kad je lepo vreme, nekako mi je ljudskije, napolju si, a ne kao sardine u konzervi po onim TCima, sve sam go metal. Nije metal blizak ni telu, a ni duhu. Osim toga lepse je sedeti u kaficu na otvorenom nego u trznom centru. Kad je zima ok.

Goran

pre 10 godina

Vidite, nas prvi potpredsednik Vlade u to ne veruje, i smatra da ce iako nemamo nikakvu kupovnu moc, biti pun pogotak napraviti jedan giga mega soping centar u okviru projekta "Beograd na vodi".

Objasnite vi to sve njemu.

BGD

pre 10 godina

Sigurno ima tih koji propadaju, ali zivim pored jednog veceg mola, i kad se pojavi slobodan lokal (vrlo retko) popuni se za par nedelja. Ovo mi deluje malo preuvelicano.

Ana

pre 10 godina

Meni je koncept šoping mola skroz ok. Najširi asortiman proizvoda na jednom mestu. Pa neću valjda zbog običnih papuča ili dukserica, pegli i ostalih čuda (a to savremenom čoveku treba bez obzira što se svi kao nešto zgražavaju nad konzumerizmom) da pešačim po celom gradu. Bolje da "skoknem" do nekog TC-a, kupim to što mi treba a onda šetam po Košutnjaku i Topčideru, umesto po zakrčenom, smrdljivom Bulevaru. Za vašu informaciju, ovo kod nas nije ni prići konzumerizmu. O konzumerizmu se može govoriti tek ako se neka ekonomija zasniva na masovnoj potrošnji (jeftinije kupiti novo nego popravljati staro), što kod nas nema veze s mozgom. Mi smo redistributivno društvo uposleno kod države kao najmasovnijeg poslodavca. Živimo od nameta i kredita. Ali to sad nije tema.

Meni je žalosno što mali trgovci (uglavnom) nisu iskoristili šablonski karakter TC-a i specijalizovali se za određenu vrstu robe. Bakalnica iza ćoška nema nikakve šanse kao prodavnica mešovite robe, ali bi zato mogla da se specijalizuje samo za slatkiše, svežu ribu, ekskluzivne sireve, pečurke itd. Sve ove radnje postoje ali ne nude robu koje u TC nema. Umesto npr. da iz Hrvatske i CG dobavljaju svežu ribu, specijalizovane ribarnice drže osliće i skuše, poneki som iz ribnjaka i to je to. Naravno da se zbog toga neću cimati. Zato ima par radnji gde ručno prave bombonjere i za koje se i te kako cimam.

ANNABELLA BOLOGNA

pre 10 godina

Ceo zivot zivim u USA,jos pre mall-ova i od kad su poceli da ih prave uvek sam ih mrzela! One su jednostavno zabava za sirotinju, osecaju da su negde putovali i ujedno se uvek nesto kupi i jeftino pojede da se jos vise ugoje ! Ovo je samo dokaz koliko je Srbija zaostala, kad vidim one nase sponzoruse koje se nasminkaju, srede i odu do Usca misleci da su svetske vise mi je nego smesno.

Slba

pre 10 godina

Outlet je mesto gde stranci kupuju . TC. jednostavno propadaju, jer niko vise nije lud da kupuje robu sa napucanim cenama kad npr Lcd mozes da kupujes iz Subotice i po 150 evra jeftinije, a gde je ostala tehnika.

Franko

pre 10 godina

Postovanje i pozdrav iz Splita. U nasem gradu je u zadnjih 7.g izgradjeno ili se upravo grade tri velika soping centra. Prvi je zavrsen 2007.g "Joker" u vlasnistvu Zeljka Keruma, drugi je otvoren 2011g mjesanim Hrvatsko/Austrijskim kapitalom, a treci se upravo gradi. Te tri investicije su kostale tocno 400 000 000 e. U gradu od nepunih 200 000 st. Ako tomu pridodamo jos toliko stanovnika koji mu gravitiraju, dobijemo 400 000 potencijalnih kupaca. Kako se cini, svi ti investitori su uvidjeli isplativost svojih ulaganja, inace nebi riskirali tolike novce. Ovdje bi sociolozi imali nesto za reci. Kamo srece da se na podrucju naseg grada toliko novaca ulozilo u proizvodnju. Ipak moram reci od kako je otvoren City One ja kupujem stvari po osjetno povoljnijim cijenama u odnosu na vrijeme kada ga nije bilo. Nije problem u velikim centrima, ali oni imaju svoje puno opravdanje tek tada kada postoji proizvodnja koja pokriva potrosnju. Usluzne djelatnosti, ponajprije turizam, daje privid da gradjani imaju gdje trosit svoj novac,ali to je lazni sjaj. Istina, jedan manji dio ljudi koji se bave turizmom zivi bolje od onih u Kaliforniji i Svicarskoj,ali to je mozda 5%. Ostali, Doktori, Inzenjeri, Privatnici itd.. sve skupa se penje na 20/25%,a svi ostali su na rubu provalije.Kod Vas je kazu u globalu jos i gore, ali svi smo jedna velika nula. Nadam se boljoj buducnosti ako nista drugo. Najljepsi pozdrav iz grada pod marjanom, Splita. :)

Realista

pre 10 godina

Pa neka ih prenamene u stanove za socijalno ugrozene pa ih nakon 10-15 godina mogu iznajmljivati holivudu za snimanje post-epokolipticnih filmova...

smeško podvala

pre 10 godina

u selu svi funkcionišu, baba nahranila piliće, ja isjeko drva, mama pomuzla krave, ćale sredio traktor, sestra napravila kolače, deda donio rakiju i suvo meso...........
Šopingovali do komšije na kaficu, večeras kod drugog na partiju karti, pa tako uz malo izmjena, i svi šoping molovi u funkciji....

Fidelio

pre 10 godina

Odlično! Ostaće ih više za nas!

A osim toga, šta nas briga, ono su američki molovi, nama će braća Arapi napraviti bolje i lepše, one koji nikad ne propadaju.

Владимир

pre 10 godina

A razlog - Internet shoping.
(J, 9. februar 2014 09:17)

А разлог- немаштина? 30М бескућника, преко 70М се храни на бонове, остали у кредитима до гуше...

sasa jokic

pre 10 godina

Nas ovo ne treba da brine, jer kasnimo jedan vek za Amerikom. Taj trend vracanja radnji u pesacke zone krenuo je pre par godina, ali posle skoro pedeset godina, od kada su otvoreni prvi Shopping Mal-ovi.
Kod nas je trend jos uvek takav da ulice poput Knez-Mihailove propadaju.

BG

pre 10 godina

Uopste nije bitno koliko njih propada nego koliko njih ostaje da posluje i sta pruzaju potrosacima odnosno onima kojima iznajmljuju prostor. Sto se mene tice, neka ovde u Beogradu investitori naprave 50 ili 100 trznih centara. Opstace desetak najboljih koliko realno iznosi kupovna moc gradjana Beograda i onih koji preko vikenda iz svih krajeva Srbije dolaze u soping. Investitori ostalih 40 ili 90 centara ce se opeci, udariti glavom u zid ili banderu i ubuduce staviti prst na celo pre nego sto uloze svoje pare. Kao i u svakoj drugoj oblasti, i u trgovini i u ugostiteljstvu potreban je veliki kvantitet da bi iz njega isplivao i opstao kvalitet.

DinoNYC

pre 10 godina

Ti shopping malls (molovi) su, po meni, zanimljivi da se ode prvi put i vidi, i mozda jednom u sest mjeseci (ako i toliko), a ostalo su potpuno bez veze.

Ta ideologija "konzumerizma" mi se gadi i pravi od ljudi (na bogatom Zapadu) moderne robove; dakle, kupuju sran.a koja im ne trebaju, sa novcem kojeg nemaju (dakle zaduzuje se na kartice/kredite), a sve to da bi na tren (ali ne na duze) ispunili tu rupu u dusi koja se jedino moze ispuniti nekom drugom vrstom zadovoljstva tipa familija, drustvo itd.

Ljudi su otudjeni, izmanipulisani (globalno, ne samo na Zapadu), poprilicno glupi (uprkos velikoj mogucnosti pristupa informacijama) i danas postoje "potrosaci" i "glasaci" a ljudi gotovo da nema. Licno mi se to poprilicno gadi.

To sto (ako) propadaju trzni centri me zaboli. Ionako imaju onda monopol i svi su ionako fotokopija jedni drugih.

Zestoko me zaboli sto neka korporacija koja za cilj ima samo da isise sto vise novca od ljudi eto sad mora da se smanji. Vise me brine to sto jako puno djece ide u krevet gladno, sto zdravstvena njega postoje luksuz a ne osnovno ljudsko pravo, sto je gomila medija pod kontrolom istih korporacija, i sto se danasnje mlade generacije "bune" jedino kad moraju da cekaju u redu za novi iPhone, a ne zato sto su drustveno svjesni.

Dejan

pre 10 godina

Bash me zabole za shoping molove. Grozna hladna mesta, svuda u svetu ista. Mozesh da idesh skraja na kraj sveta, shoping mol ce uvek biti isti, kao da nisi mrdnuo.

Bobe

pre 10 godina

Opet pola istine naime stoji da propadaju sto nije nista novo ali u principu posle 10-20 godine rada a posto investitor koji gradi mol racuna na povrat cele investicije u 5(pet) godina on sa molom koji radi recimo 15g ima dobit od 200% dakle boli njega za taj mol jer je vec izgradio drugi koje ce opet da pravi profit

T.

pre 10 godina

Imajte u vidu da u USA grad od 140.000 stanovnika ima vise trznih centara nego celi Beograd. Doduse, taj grad verovatno i ima vise para nego ceo Beograd. Tako da me ne cudi da neki centri i propadaju. Meni su trzni centri tipican primer konzumerizma i nisu mi bas najvise prirasli srcu, ali ako uzmem u obzir da zaista moram neki put nesto i da kupim, trzni centri su neosporno izuzetni prakticni. Parkiras kola u garazi, skines jaknu i ostavis je u kolima, spakujes dete u kolica i mozes svuda bez problema. Probajte sa malim detetom da idete u kupovinu po Knez Mihajlovoj - potpuno neprakticno, a pogotovo kada je lose vreme.

Bora

pre 10 godina

To će se desiti i našima. Naravno pre toga će se pojaviti neka druga mesta i sadržaji koji će odvući posetioce. Setimo se Merkatora, Čumićevog sokačeta, Balkanske ulice, Stankom tržnog centra...

sasav

pre 10 godina

Pa svuda je isto: umesto robe na lageru kazu vam mozemo da vam narucimo preko interneta. Kupac onda odgovori mogu da narucim i sam, a vi uzivajte bez mene. Poenta je da radnje nece da odvoje mizernu crkavicu koju daju prodavcima na ime plate, jeftinije im je da prodaju preko "online".

Goran

pre 10 godina

Ovo ne znaci da propada Amerika nego da se kupuje preko interneta. Mozda je jedan od razloga i veliko povecanje cene benzina a soping molovi su cesto izvan grada. Glavni razlog po meni su smatrfoni i ajpedi koji omogucavaju kupovinu bukvalno 24 sata na dan sa bilo koje lokacije. Ne treba cak ni kliknuti, dovoljno je par dodira po ekranu. To nijedan soping mol ne moze da izdrzi.

:/

pre 10 godina

Propali u Beogradu da ja znam:
- Cumicevo sokace
- City Passage
- Millenium
- Robna kuca u Beogradjanki
- Robna kuca na Terazijama
- TC Banjica
- prostor ispod "Vuka"
- TC Piramida
- Stari Merkator
- Zira shopping centar
- Immo outlet?
- Ona cuda preko puta Arene
- TC na Banovom Brdu
- TC Vidikovac


Nisu svi potpuno prazni, tu i tamo se nesto koristi ali od svih njih danas samo je Usce u potpunosti iskorisceno, cak ni Delat City nije kao sto je bio pre par godina. Novi Merkator ni blizu starom stanju iako je renoviran.
Za deo oko Zeleznicke kod nas nisam siguran ali mislim iskreno da je TC nepotreban, a jos manje je potreban na sred Autokomande koja i posle renoviranja i novih izlaza trpi guzve.

kojot08

pre 10 godina

Mnogi ljudi su u SAD izgubili posao jer su firme prebacile proizvodnju u inostranstvo.
Šoping molovi su u svom gravitacionom području usisali novac od stanovništva.
Ljudi nemaju posla , pa ni novaca da troše , opao promet – i mol nema više interesa da postoji.
Verovatno poslovni prostor nije njihov i stoga ih ne interesuje šta će se desiti.

Survivor

pre 10 godina

Kod nas u manjim mestima takvi centri se polako gase kada se izgradi neki novi gde stanovništvo u krugu od 50-tak kilometara odma' okupira ovaj što se bolje reklamira ili ima bolju ponudu. Najveći trgovački lanci se bore za svooje mesto a najviše ih dolazi iz prestonice gde imaju svoja zastupništva za Srbiju u vidu novoosnovanih trgovačkih preduzeća i na taj način nam izvlače novac iz zemlje. A narod ko narod, samo da ima kojom stranom brendiranom krpicom da se pohvali na poslu i u društvu ne hajeći za suštinu opstanka ove zemlje u industijskom izumiranju. Pa ne mogu svi baš da rade u takvim firmama i da žive od trange frange ređanja po rafovima u zakupljenim objektima širom zemlje. Treba ova država da uradi nešto kako posledice našeg bolesnog mentaliteta bile ublažene. Ja inače nemam osećaj lažne pripadnosti materijalnim isticanjem kao rezulatom svojih sposobnosti a draže mi je da potrošim novac na domaće artikle jer su ovi inostrani koje nam uvaljuju kvalitetni kao prošlogodišnja uvenula muškatla. Kupujem samo ono što ne mogu da izbegnem.

Djordje

pre 10 godina

Kupovina preko interneta ih ubija, potpuno se slazem. Kada razmatram da li cu kupiti nesto u prodavnici (skuplje) ili preko interneta (jeftinije), imam bar određenu dozu samilosti za lokalnu prodavnicu, u smislu "kupiću kod njega da ga podržim, da nam ne zamre komšiluk". Za TC nemam samilosti - ako je jeftinije na internetu, otići ću u TC da probam, reći "ne hvala" i doći kući i kupiti na internetu.

sale

pre 10 godina

Neka im promene namenu i nazovu ih "Working Mall". Šoping molovi sa svojim kafićima, restoranima i velikim parking prostorom su idealni za luksuzni kancelarijski prostor, a kako ljudi tamo relativno daleko voze do posla, gubeći vreme i trošeći ogromne količine goriva, bilo bi im zgodnije da rade daljinski, ali ne od kuće, nego iz kancelarije koja im je blizu kuće. Uz brze internet konekcije i dobre mere sprečavanja industrijske špijunaže (zatvoreni dizajn kjubikla sa dobrom zvučnom i EM izolacijom i automatskim vratima) bilo bi moguće napraviti uštede sa jedne, a zaraditi novac sa druge strane!

Brus Vilis

pre 10 godina

E, moji Insajderi.... A koliko će se novih šoping centara otvoriti? Možete isto tako u auto-moto rubrici napisati da će do 2154. godine nestati benzina. Jeste da ćemo u medjuvremeno da se teleportujemo, al šta sad,a ?

adam

pre 10 godina

Poređenje američkog i srpskog tržišta je kao poređenje mađarske trgovačke mornarice sa engleskom. Trend tržnih centara neće opasti na našem tržištu i da ih gradimo sledećih 30 godina nećemo dostići broj m2 po glavi stanovnika koji bi ostao u Americi da se ostvari najcrnji scenario. Jedini pravi problem je što u Srbiji konkurencije uopšte nema. I naravno para više nemamo mi tuđih!

Igor iz Nemack(u)

pre 10 godina

Pa propadaju kako gde. Zivim u malom mestu pored Hamburga (Lüneburg) u kojima nikada i nije pravljen, nego je vec dvadeset godina prakticirana ekonomska politika lokalne i turisticke prodaje. Istorijske ulice, istorijske gradjevine, sitni lokali itd. - ali naravno vise cene. Ne cilja se na "masu" ljudi i proizvoda, nego na uslugu i kvalitet, povezanost sa ljudima i stanovnistvom.

Danas posle 20 godina iz Hamburga (gde imaju soping molove) dolaze ljudi 60 kilometara da kupuju i dozive cari malog grada, bez guranja, opusteno (naravno samo oni koji to sebi mogu da priuste) na vikend. Mnogima se svidja tako da ostaju tu da zive, a rade i dalje u Hamburgu.

A inace soping molovi u vecim gradovima (posebno zimi) imaju svoje opravdanje. Naravno stalne gradjevinske i marketinske inovacije moraju da se plasiraju (ako naprimer nema dobru lokaciju) inace je soping mol posle nekoliko godina mrtav. Pre svega zbog toga sto masa u potrazi za "modernim" stalno okrece ledja necim "zaostalijim". Kao i uvek "masa" nezna da ceni prave vrednosti i okrece se prema sarenim krpicama (citaj neukus) kao dete na vasaru. Kao sada i oni znaju sta je "in". A "in" modu stvara samo mala - ali glasna grupica - trendsetera koja je medijski uvek prisutna.

Ekonomisti koji previse prate "mase" stvaraju i previse kapaciteta (citaj soping molove) koji su kasnije ostavljene ma milost i nemilost mase i njihovog tumacenja sta je "in" ili ne.

Igor

pre 10 godina

Resenje je prosto. Ako ti ode jedan veliki prodavac (npr. Zara) pozovi drugog slicnog (npr. Mango) i ponudi mu cenu lokala koju ne moze da odbije, pa makar cena bila i NULA dolara mesecno na neki period, a posle po nekim povoljnim uslovima. Ali vlasnici molova hoce ogromne rente po cenu sopstvene propasti. Tako su se Grci ponasali od 2007 to 2012 - propadaju, al cenu ne spustaju. Tako se sad ponasaju Grci na Kipru. Sve manje posla, sve manje para, ali cene su sve vece.

IL

pre 10 godina

Trgovina kao namena zamljista ima ubedljivo najkraci zivotni vek svojih koncepata prodaje. Zato trgovina i ne treba da se smesta u centar grada, kao kod nas, nego na perfieriju. Koncept butika je doziveo kolaps sa dolaskom soping molova, pa tako sad imamo Cumicevo sokace, Sremsku, Staklenac, Piramidu, Siti pasaz, Milnijum i ostale lokacije u strogom centru grada koje zvrje prazne. Isto ce se za desetak godina desiti i sa Deltom i Uscem, a i sa Savskim amfiteatrom ako tamo dodje do soping mola. Ostace nam prajm lokacije sa ogromnim, ruznim objektima sa kojima necemo moci nista da uradimo. Investitori ce ispuniti svoju misiju i izvuci profit, a grad ce ostati bespovratno naruzem i upropascen...

Dada

pre 10 godina

@(:/, 9. februar 2014 02:33)
Logicno, vek TC je ne vise od 15-20 godina, stalne su inovacije, pogledaj sta vecina od navedenih nudi kupcima u smislu pristupa TC, ponude isl. Prevazidjeno. Da je bolja situacija na mestu NBG blokova vec bi se radile nove zgrade...

Dragana

pre 10 godina

@ Ana
U pravu si za neke stvari npr za ribu i to da je nekad lakse ako ti treba nesto konkretno da kupis da svratis u TC nego da setkas po gradu.Ali...Meni su TC izrazito klaustrofobicni,hladni,bez duse.Poredjani butici jedan do drugog,muka mi pripadne kada treba da udjem u njega jer je prebukiran i ljudima i garderobom-stvarima. Od tolikog mnostva izgubim zelju da bilo sta pogledam ili kupim. Zato vise volim male butike pa makar morala da dobro prosetam kroz grad. A i kada je pitanje ustede vremena ,pa nisam sigurna da TC stedi vreme-stedi samo ako ste krenuli u neki konkretan butik npr u tehnomaniju ili konkretnu marku. Ali vecina ljudi bukvalno proseta kroz ceo trzni centar ,maltene kroz vecinu butika. Jednom sam isla sa drugaricom i 4 sata smo provele tamo jer je ona trazila neku konkretnu haljinu.Mislila sam da cu da poludim.A opet ako znate neki mali dobri i provereni butik,nalazite pravu stvar za mnogo manje vremena.A i cene nisu nista manje u TC no po buticima u gradu ,sto vise cesto su mnogo vece. Ja dajem veliki plus za male butike a veliki minus za trzne centre.

garavi

pre 10 godina

cek , cek polako ! i u americi je prvo pao sneg i bilo je hladno kao u frizu a mi smo se smejali pa nam je stiglo to isto . stala je drzava na nedelju dana ! tako ce isto da zadesi i ove nase soping molove i ostale sitije , usca , avive . . . eno vam ga staklenac u centru bg. jedinstven primer ! ! ! znaju malo stariji a tukli smo se da udjemo samo . sve se izgustira , ali glavni razlog svega je lovaaaaaa . nema love , badava onaj bal na vodi sto hoce da naprave ! ! !

danguba

pre 10 godina

Poređenja sa stanjem u Srbiji su totalno ne primjerena. U Americi nemaju prodavnice, kioske, zadruge, čak ni kafane/kafiće na svakom ćošku (izuzev u užem gradskom jezgru) i ljudi su prinuđeni da periodično obavljaju velike kupovine u molovima. Otuda oni ogromni frižideri, prepuni namirnica za mjesec dana, koje viđamo u filmovima. Kod nas je to više trend nego stvarna potreba, jer naše dnevne potrebe uglavnom možemo zadovoljiti u krugu od 500m od mjesta stanovanja. Pretpostavljam da u americi molovi propadaju zbog širenja internet trgovine, a kod nas jer se otvorio neki drugi, novi, veći, pa svi pohrle tamo...

Sale Ilic

pre 10 godina

@ Ana prvi deo komentara svaka cast isto bi prepisao od reci do reci. Sto se ribe tice pojma nemas jer se time bavim i to regulisu uvoznicki lobiji i isplativost je upitna.

visibaba

pre 10 godina

Sve dodje, sve prodje, sve propadne ali politicke lopine uvek uzivaju. Menjaju se samo imena a sve ostalo ostaje po starom, sa tate na sina, sa kuma na kuma a narod ko šiša.......

Kokara

pre 10 godina

Isto i u Srbiji. Samo jos Usce radi punom parom, zimi se ljudi sklone unutra, piju kafu da se zagreju i setaju, gledaju sponzoruse. To je cela prica. Svi ostali trzni centri u Beogradu su prazni. Da ne pricamo o cuvenom Indjija outletu, jednom od vecih promasaja.