Sofercina
pre 1 godinu
Logicno pitanje bi bilo - Ljudi i posle 2035 ?
pre 1 godinu
Logicno pitanje bi bilo - Ljudi i posle 2035 ?
pre 1 godinu
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
(Nikola, 24. jun 2023 23:17)
Kako ne vidis prijatelju? Pa sam si odgovorio na pitanje. Sta meni znaci 400km ili eto tih 600 (i dalje je jako malo modela sa tim dometom) ako ja na tih 600km imam 3 mesta da ga napunim? Zbog nedostatka punjaca a i vremena punjenja, ti automobili bi trebali da prelaze po 1500-2000km da bi imalo nekog smisla. Znaci odes u Grcku na more, vratis se i onda napunis auto kuci.
pre 1 godinu
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
(Abrakadabra, 24. jun 2023 21:54)
Naravno. Nikada nisam ni prestao, evo više od pola veka. I tebi bih preporučio da počneš.
pre 1 godinu
@sim
Nit su čisti,nit toše malo jedino što solidno vuku u nekom srednjem opsegu obrtaja.Mada je i to kratkog daha i moliš boga da nije neki duži breg.
pre 1 godinu
Nemam ništa protiv EV. OK, kao i za svaki proizvod koji nudi drugačiji put ka istom cilju, kada bude isplativiji i korisniji i treba da uspe. Pod korisniji smatram da svaki aspekt njegovog korišćenja bude bolji od prethodnog rešenja. S obzirom kojim intenzitetom menjamo mobilne telefone, nešto mi ne zvuči pouzdana ta priča. Na stranu kvalitet komponenti auta, softvera ali baterija vs. rezervoar benzina... ne motor jer ga oba imaju. Sa trenutnim baterijama trajnosti od 7-8 godina i trajnoscu el motora od slično toliko naspram, u najgorem slučaju, generalne motora nakon istog perioda sa neuporedivo nižim troškom popravke, meni je čudno da neko brani EV kada ni sam ne može da priušti isti.
Sad, neko će reći da im cena kreće "već" od 30.000 evra. Nešto ne vidim da su svi poludeli za Tata Nano od 5.000 evra nego su pucali na zvučniji brend ili veći auto. E, to je već 60-70.000 evra. Za mene, bolesno.
O ekologiji neću ni da krecem. Imali smo slučaj Jadarit i videli stav naroda. To podržavam jer smo svesni razorne moći rudarenja tog elementa trenutno veoma neophodnog za baterije. A odakle ćemo ga nabaviti? Neko mora da ga kopa. Dakle, samo izmestamo problem na drugo mesto. Propaganda je veoma moćna stvar i nećemo ni osetiti kada nam budu prodali šarenu priču.
pre 1 godinu
Dovoljno je reći da je prelaz na elektro automobile u biti deo zelene agende Klausa Švaba. Samo od te činjenice mi se u glavi pale svi alarmi...
pre 1 godinu
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
Tvoje pisanje je toliko karakteristično teške laike koji nasedaju na lepo sročene flajere.
Nisam elektro inženjer i nisam u toj oblasti stručan, ali već dugo pratim tu tematiku. Sa inženjerske tačke gledišta posmatrano, da bi solarnim panelima proizveo oko 25 kw struje (toliko ti je potrebna za 100 km u prosečnom električnom vozilu), potrebno je oko 50 panela (za naše uslove i više jer u uslovima oblačnosti i zime neće biti dovoljno duga obdanica da se proizvede toliko struje).
A sada vidi koliko te košta tolika fabrika, koliki prostor zauzima, da li je praktično panele postaviti na krov (zbog čišćenja), šta ti je sve potrebno od papira i projektne dokumentacije?
I da, opet tu proizvedenu struju moraš prodati EPS-u a od njih kupiti onu sa kojom puniš vozilo.
I da, sa jednom baterijom od 80 - 90 kw pređeš oko 300 do 350 km. A to ti je reda veličine struja koju potrošiš u domaćinstvu za nedelju dana. To samim tim povlači i bukvalno dupliranje proizvođačkih kapaciteta u ovom kratkom roku. I totalni laik vidi da je to neostvarivo čak i da se potpuno preorijentišemo na nuklearne centrale.
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
(mika, 24. jun 2023 10:19) # Link komentara
Jer troše malo, čisti su i isporučuju solidnu snagu, a treba sve suprotno.
pre 1 godinu
Nulta emisija ugljenika? Kwqoja je ovo žvaka za naivne...
Koliko se zagadi ljudska okolina sa estrakcijom litijuma?
Koliko ugljenika ode u atmosferu da bi se napravila potrebna struja?
Koliko će se još novca baciti u vetar za izgradnju novih kapaciteta za proizvodnju struje jer postojeći nisu ni približno dovoljni (potrebno je oko 25 kw struje za 100 km. vožnje)?
Kako naći potrebnu količinu litijuma za baterije?
Kako rešiti paljenje automobila u slučaju nezgode (sa čime ga ugasiti)?
pre 1 godinu
Da li ljudi prate desavanje u EV !!!
Toyota od 2026g pusta u prodaju EV sa dometom od1000km i 1500km i pune se bateruje za 10min.
pre 1 godinu
Biće sve u redu sa EV.Tehnologija stiže i vozićemo svi . Da se otarasimo čađavih smrdljivih dizela više i da prodišemo.
pre 1 godinu
Čitam pre neki dan da austrijska ministarka trazi zabranu SUS motora već od 2027. Zna ona da to neće proći ali je cilj da lakše prodje zabrana od 2030/35-e.
Ista ta AT ima plan da na svakih 60 km ima punjače (vrv i druge zemlje EU imaju slične planove).
Sigurno će i akcize na fosilna goriva da skaču, cena osiguranja za ta vozila itd.
Poenta je da se NEĆE odustati od EV, nema šanse. I Tojota je to shvatila (poslednja) i krenula je da trči tu trku a po meni su bili racionalni sa hibridima kao (postepenim) prelaznim rešenjem.
Ali problem za EU firme su Kinezi koji ih šiju kad je reč o baterijama. I zato, i samo zato, se sad natezu u EU oko rokova zabrane SUS, dok ne budu bili sposobni da im pariraju
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
(Dule, 24. jun 2023 19:17)
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
pre 1 godinu
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
I dobi čovek silne minuse, a reče istinu. Stvarno smo "nebeski" narod.
pre 1 godinu
Jos malo pa svaki auto na vodonik, gas koji se najlakse pali, posle acetilena. Ja cu radije vozom na more.
pre 1 godinu
@ (Joca, 24. jun 2023 20:58)
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Da li je moguće da neko bude toliko glup, a ipak poživi do starosti? Da preformulišem: kako je to moguće?
Da probam da ti objasnim drugim primerom: koja životinjska vrsta ili rasa ima veće šanse da preživi: čisti mesožder ili svaštojed? Ovo je to isto, samo tehnološka evolucija. Ni sadašnji automobili ne idu na ništa, ali (iznenadiće te) i benzinski automobili zapravo idu na struju! Jer toliko struje se potroši u procesu vađenja, prerade i transporta nafte koliko SUS motor na kraju tog procesa dopremi na točkove kao mehanički rad.
Električni automobil je onaj svaštojed iz primera. Struju možeš da dobiješ iz svakog izvora energije, bilo kog energenta, PA ČAK I OD NAFTE. Čak i mnogo isplativije jer nije neophodno tu naftu rafinisati, transportovati cevovodima i cisternama od jedne do druge faze njene prerade, a na kraju ni da automobilom ideš na benzinsku pumpu. Kad sve to obradiš, a pametni ljudi jesu, na kraju dobiješ da čak i da naftu ložiš u elektrani (što je glupo) potrošiće se manje energije nego ovakvim sistemom sa SUS motorima.
"Ako svi pređu na električne..." MOŽE SAMO DA BUDE MANJE ENERGIJE POTREBNO ZA ISTU KOLIČINU RADA... odnosno pređenih kilometara tim "svim automobilima". Zagađenje takođe manje.
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
pre 1 godinu
Da budemo realni: budućnost je u SUS motorima sa pogonom na vodonik, i električnim motorima koji kao pogon koriste natrijum jonske baterije. Mislim na dosta dalju budućnost, onda kada nafta postane preskupa za eksploataciju, i onda kada razaranje od iskopavanja litijuma bude toliko veliko da će se svuda obustaviti.
Ovo sve što imamo sada je prelazni period.
pre 1 godinu
Samo da Srbija ne bude ta "treća" zemlja?!
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
pre 1 godinu
Da su električni autmobili dostupni , pristupačne cene i da svuda postoje punjači za dve nedelje bi svi okrenuli priču !
pre 1 godinu
CNG kao gorivo je odlicno. A Evropa ga izbacuje.
Veoma logican izbor za ekonomicnu i ekoloski podobnu voznju.
Ali nekome to ne odgovara
pre 1 godinu
Koliko je umešana politika u sve, govori i činjenica da SUS motori sa pogonom na CNG zaista najviše odgovaraju prorodi i najmanje zagađuju okolinu, ali jedina mana je izgleda što Rusijja ima zalihe gasa, a to im ne odgovara!
pre 1 godinu
(Joca, 24. jun 2023 10:41)
Јово видим у технологију се разумеш, али у бизнис не. Да директива из Брисела постоји. Али кад се таква одлука донесе фабрике не могу преко ноћи да све мењају. Многи су прешли да не би изгубили трку. А овај проблем који постоји са батеријама и пуњачима ће бити и вероватно ће се решавати полако. Осим тога тренутно најбољи произвођачи батерија тренутно су Кинези. А Европа не жели да зависи од Кинеза.
pre 1 godinu
Ne znam ali ovo nakaradno forsiranje EV automobila kao i litijum baterije tako orkestrirano nešto tu ne štima jer možda ima i drugih pogonskih sistema koji bi pokretali automobile osim električnog na baterije. Sad bi se Edison smejao u lice Tesli i rekao bi mu "... eto vidiš da je budućnost u jednosmernoj struji ...", a upravo je to poenta da čudi taj jednosmerni put ka čistim energijama.
pre 1 godinu
Sus motori na gas ili vodonik su jednostavno i ekološko rešenje. Samo da se politika izbaci iz biznisa. Pozdrav.
pre 1 godinu
Kolač u tiganju? Moguće je!
pre 1 godinu
Ne, neće. Uporno svi zaboravljaju da je jednako neizbežan i prelazak na automatizaciju drumskog saobraćaja i same vožnje. Glavni deo ukupnih ušteda energije leži u tome. SUS motori su primitivna tehnologija, notorno nepraktični za takav režim u bilo kojoj varijanti i sa bilo kojim gorivom. Vodonik je u Japanu (ponovo) doživeo debakl jer uvek proizvodi više problema nego što rešava. Verovatno će naći svoje mesto, ali više u oblasti stacionarnih generatora i drugih radnih mašina kao zamena za dizel. U automobilima verovatno nikada.
Uostalom, u Srbiji će se već od sledeće godine proizvoditi samo baterijski električni automobili. Za deset godina će isto biti u svim evropskim zemljama, i pre te 2035. To nije nikakva "direktiva iz Brisela" (muscles from Brussels) nego više onako... predskazanje, projekcija budućnosti.
pre 1 godinu
Tako i treba . . . ;)
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
pre 1 godinu
Pa nije moguce nego i realno. Uz sve subvencije, marketing cudai dalje smo jako jako daleko da elektricni zamene SUS motore. A i nije sve tako bajno kao sto se predstavlja. Da ne komentarisem dizajn elektricnih vozila. Blagi uzas sa par izuzetaka. Povukao bih paralelu sa kvarcnom krizom 70tih u svetu satova gde su na kraju mehanicki satovi ipak isplivali iako su kvarcni mehanizmi daleko logicniji izbor i imali su mnogo vise smisla.
pre 1 godinu
Ovo je jedna RETARDIRANA prica, u kojoj ucestvuju pojedinci uskladjeni sa doticnom dijagnozom.
pre 1 godinu
Nije Evropa ceo svet.
pre 1 godinu
Sus motori na gas ili vodonik su jednostavno i ekološko rešenje. Samo da se politika izbaci iz biznisa. Pozdrav.
pre 1 godinu
Nije Evropa ceo svet.
pre 1 godinu
Koliko je umešana politika u sve, govori i činjenica da SUS motori sa pogonom na CNG zaista najviše odgovaraju prorodi i najmanje zagađuju okolinu, ali jedina mana je izgleda što Rusijja ima zalihe gasa, a to im ne odgovara!
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
pre 1 godinu
Pa nije moguce nego i realno. Uz sve subvencije, marketing cudai dalje smo jako jako daleko da elektricni zamene SUS motore. A i nije sve tako bajno kao sto se predstavlja. Da ne komentarisem dizajn elektricnih vozila. Blagi uzas sa par izuzetaka. Povukao bih paralelu sa kvarcnom krizom 70tih u svetu satova gde su na kraju mehanicki satovi ipak isplivali iako su kvarcni mehanizmi daleko logicniji izbor i imali su mnogo vise smisla.
pre 1 godinu
Ovo je jedna RETARDIRANA prica, u kojoj ucestvuju pojedinci uskladjeni sa doticnom dijagnozom.
pre 1 godinu
CNG kao gorivo je odlicno. A Evropa ga izbacuje.
Veoma logican izbor za ekonomicnu i ekoloski podobnu voznju.
Ali nekome to ne odgovara
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
pre 1 godinu
Ne znam ali ovo nakaradno forsiranje EV automobila kao i litijum baterije tako orkestrirano nešto tu ne štima jer možda ima i drugih pogonskih sistema koji bi pokretali automobile osim električnog na baterije. Sad bi se Edison smejao u lice Tesli i rekao bi mu "... eto vidiš da je budućnost u jednosmernoj struji ...", a upravo je to poenta da čudi taj jednosmerni put ka čistim energijama.
pre 1 godinu
Kolač u tiganju? Moguće je!
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
pre 1 godinu
(Joca, 24. jun 2023 10:41)
Јово видим у технологију се разумеш, али у бизнис не. Да директива из Брисела постоји. Али кад се таква одлука донесе фабрике не могу преко ноћи да све мењају. Многи су прешли да не би изгубили трку. А овај проблем који постоји са батеријама и пуњачима ће бити и вероватно ће се решавати полако. Осим тога тренутно најбољи произвођачи батерија тренутно су Кинези. А Европа не жели да зависи од Кинеза.
pre 1 godinu
Da su električni autmobili dostupni , pristupačne cene i da svuda postoje punjači za dve nedelje bi svi okrenuli priču !
pre 1 godinu
Čitam pre neki dan da austrijska ministarka trazi zabranu SUS motora već od 2027. Zna ona da to neće proći ali je cilj da lakše prodje zabrana od 2030/35-e.
Ista ta AT ima plan da na svakih 60 km ima punjače (vrv i druge zemlje EU imaju slične planove).
Sigurno će i akcize na fosilna goriva da skaču, cena osiguranja za ta vozila itd.
Poenta je da se NEĆE odustati od EV, nema šanse. I Tojota je to shvatila (poslednja) i krenula je da trči tu trku a po meni su bili racionalni sa hibridima kao (postepenim) prelaznim rešenjem.
Ali problem za EU firme su Kinezi koji ih šiju kad je reč o baterijama. I zato, i samo zato, se sad natezu u EU oko rokova zabrane SUS, dok ne budu bili sposobni da im pariraju
pre 1 godinu
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
I dobi čovek silne minuse, a reče istinu. Stvarno smo "nebeski" narod.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
pre 1 godinu
Ne, neće. Uporno svi zaboravljaju da je jednako neizbežan i prelazak na automatizaciju drumskog saobraćaja i same vožnje. Glavni deo ukupnih ušteda energije leži u tome. SUS motori su primitivna tehnologija, notorno nepraktični za takav režim u bilo kojoj varijanti i sa bilo kojim gorivom. Vodonik je u Japanu (ponovo) doživeo debakl jer uvek proizvodi više problema nego što rešava. Verovatno će naći svoje mesto, ali više u oblasti stacionarnih generatora i drugih radnih mašina kao zamena za dizel. U automobilima verovatno nikada.
Uostalom, u Srbiji će se već od sledeće godine proizvoditi samo baterijski električni automobili. Za deset godina će isto biti u svim evropskim zemljama, i pre te 2035. To nije nikakva "direktiva iz Brisela" (muscles from Brussels) nego više onako... predskazanje, projekcija budućnosti.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Da li je moguće da neko bude toliko glup, a ipak poživi do starosti? Da preformulišem: kako je to moguće?
Da probam da ti objasnim drugim primerom: koja životinjska vrsta ili rasa ima veće šanse da preživi: čisti mesožder ili svaštojed? Ovo je to isto, samo tehnološka evolucija. Ni sadašnji automobili ne idu na ništa, ali (iznenadiće te) i benzinski automobili zapravo idu na struju! Jer toliko struje se potroši u procesu vađenja, prerade i transporta nafte koliko SUS motor na kraju tog procesa dopremi na točkove kao mehanički rad.
Električni automobil je onaj svaštojed iz primera. Struju možeš da dobiješ iz svakog izvora energije, bilo kog energenta, PA ČAK I OD NAFTE. Čak i mnogo isplativije jer nije neophodno tu naftu rafinisati, transportovati cevovodima i cisternama od jedne do druge faze njene prerade, a na kraju ni da automobilom ideš na benzinsku pumpu. Kad sve to obradiš, a pametni ljudi jesu, na kraju dobiješ da čak i da naftu ložiš u elektrani (što je glupo) potrošiće se manje energije nego ovakvim sistemom sa SUS motorima.
"Ako svi pređu na električne..." MOŽE SAMO DA BUDE MANJE ENERGIJE POTREBNO ZA ISTU KOLIČINU RADA... odnosno pređenih kilometara tim "svim automobilima". Zagađenje takođe manje.
pre 1 godinu
@ (Joca, 24. jun 2023 20:58)
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
pre 1 godinu
Dovoljno je reći da je prelaz na elektro automobile u biti deo zelene agende Klausa Švaba. Samo od te činjenice mi se u glavi pale svi alarmi...
pre 1 godinu
Da budemo realni: budućnost je u SUS motorima sa pogonom na vodonik, i električnim motorima koji kao pogon koriste natrijum jonske baterije. Mislim na dosta dalju budućnost, onda kada nafta postane preskupa za eksploataciju, i onda kada razaranje od iskopavanja litijuma bude toliko veliko da će se svuda obustaviti.
Ovo sve što imamo sada je prelazni period.
pre 1 godinu
Nulta emisija ugljenika? Kwqoja je ovo žvaka za naivne...
Koliko se zagadi ljudska okolina sa estrakcijom litijuma?
Koliko ugljenika ode u atmosferu da bi se napravila potrebna struja?
Koliko će se još novca baciti u vetar za izgradnju novih kapaciteta za proizvodnju struje jer postojeći nisu ni približno dovoljni (potrebno je oko 25 kw struje za 100 km. vožnje)?
Kako naći potrebnu količinu litijuma za baterije?
Kako rešiti paljenje automobila u slučaju nezgode (sa čime ga ugasiti)?
pre 1 godinu
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
Tvoje pisanje je toliko karakteristično teške laike koji nasedaju na lepo sročene flajere.
Nisam elektro inženjer i nisam u toj oblasti stručan, ali već dugo pratim tu tematiku. Sa inženjerske tačke gledišta posmatrano, da bi solarnim panelima proizveo oko 25 kw struje (toliko ti je potrebna za 100 km u prosečnom električnom vozilu), potrebno je oko 50 panela (za naše uslove i više jer u uslovima oblačnosti i zime neće biti dovoljno duga obdanica da se proizvede toliko struje).
A sada vidi koliko te košta tolika fabrika, koliki prostor zauzima, da li je praktično panele postaviti na krov (zbog čišćenja), šta ti je sve potrebno od papira i projektne dokumentacije?
I da, opet tu proizvedenu struju moraš prodati EPS-u a od njih kupiti onu sa kojom puniš vozilo.
I da, sa jednom baterijom od 80 - 90 kw pređeš oko 300 do 350 km. A to ti je reda veličine struja koju potrošiš u domaćinstvu za nedelju dana. To samim tim povlači i bukvalno dupliranje proizvođačkih kapaciteta u ovom kratkom roku. I totalni laik vidi da je to neostvarivo čak i da se potpuno preorijentišemo na nuklearne centrale.
pre 1 godinu
Nemam ništa protiv EV. OK, kao i za svaki proizvod koji nudi drugačiji put ka istom cilju, kada bude isplativiji i korisniji i treba da uspe. Pod korisniji smatram da svaki aspekt njegovog korišćenja bude bolji od prethodnog rešenja. S obzirom kojim intenzitetom menjamo mobilne telefone, nešto mi ne zvuči pouzdana ta priča. Na stranu kvalitet komponenti auta, softvera ali baterija vs. rezervoar benzina... ne motor jer ga oba imaju. Sa trenutnim baterijama trajnosti od 7-8 godina i trajnoscu el motora od slično toliko naspram, u najgorem slučaju, generalne motora nakon istog perioda sa neuporedivo nižim troškom popravke, meni je čudno da neko brani EV kada ni sam ne može da priušti isti.
Sad, neko će reći da im cena kreće "već" od 30.000 evra. Nešto ne vidim da su svi poludeli za Tata Nano od 5.000 evra nego su pucali na zvučniji brend ili veći auto. E, to je već 60-70.000 evra. Za mene, bolesno.
O ekologiji neću ni da krecem. Imali smo slučaj Jadarit i videli stav naroda. To podržavam jer smo svesni razorne moći rudarenja tog elementa trenutno veoma neophodnog za baterije. A odakle ćemo ga nabaviti? Neko mora da ga kopa. Dakle, samo izmestamo problem na drugo mesto. Propaganda je veoma moćna stvar i nećemo ni osetiti kada nam budu prodali šarenu priču.
pre 1 godinu
Samo da Srbija ne bude ta "treća" zemlja?!
pre 1 godinu
Tako i treba . . . ;)
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
(Dule, 24. jun 2023 19:17)
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
(mika, 24. jun 2023 10:19) # Link komentara
Jer troše malo, čisti su i isporučuju solidnu snagu, a treba sve suprotno.
pre 1 godinu
Jos malo pa svaki auto na vodonik, gas koji se najlakse pali, posle acetilena. Ja cu radije vozom na more.
pre 1 godinu
Biće sve u redu sa EV.Tehnologija stiže i vozićemo svi . Da se otarasimo čađavih smrdljivih dizela više i da prodišemo.
pre 1 godinu
@sim
Nit su čisti,nit toše malo jedino što solidno vuku u nekom srednjem opsegu obrtaja.Mada je i to kratkog daha i moliš boga da nije neki duži breg.
pre 1 godinu
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
(Nikola, 24. jun 2023 23:17)
Kako ne vidis prijatelju? Pa sam si odgovorio na pitanje. Sta meni znaci 400km ili eto tih 600 (i dalje je jako malo modela sa tim dometom) ako ja na tih 600km imam 3 mesta da ga napunim? Zbog nedostatka punjaca a i vremena punjenja, ti automobili bi trebali da prelaze po 1500-2000km da bi imalo nekog smisla. Znaci odes u Grcku na more, vratis se i onda napunis auto kuci.
pre 1 godinu
Da li ljudi prate desavanje u EV !!!
Toyota od 2026g pusta u prodaju EV sa dometom od1000km i 1500km i pune se bateruje za 10min.
pre 1 godinu
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
(Abrakadabra, 24. jun 2023 21:54)
Naravno. Nikada nisam ni prestao, evo više od pola veka. I tebi bih preporučio da počneš.
pre 1 godinu
Logicno pitanje bi bilo - Ljudi i posle 2035 ?
pre 1 godinu
Ne, neće. Uporno svi zaboravljaju da je jednako neizbežan i prelazak na automatizaciju drumskog saobraćaja i same vožnje. Glavni deo ukupnih ušteda energije leži u tome. SUS motori su primitivna tehnologija, notorno nepraktični za takav režim u bilo kojoj varijanti i sa bilo kojim gorivom. Vodonik je u Japanu (ponovo) doživeo debakl jer uvek proizvodi više problema nego što rešava. Verovatno će naći svoje mesto, ali više u oblasti stacionarnih generatora i drugih radnih mašina kao zamena za dizel. U automobilima verovatno nikada.
Uostalom, u Srbiji će se već od sledeće godine proizvoditi samo baterijski električni automobili. Za deset godina će isto biti u svim evropskim zemljama, i pre te 2035. To nije nikakva "direktiva iz Brisela" (muscles from Brussels) nego više onako... predskazanje, projekcija budućnosti.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Da li je moguće da neko bude toliko glup, a ipak poživi do starosti? Da preformulišem: kako je to moguće?
Da probam da ti objasnim drugim primerom: koja životinjska vrsta ili rasa ima veće šanse da preživi: čisti mesožder ili svaštojed? Ovo je to isto, samo tehnološka evolucija. Ni sadašnji automobili ne idu na ništa, ali (iznenadiće te) i benzinski automobili zapravo idu na struju! Jer toliko struje se potroši u procesu vađenja, prerade i transporta nafte koliko SUS motor na kraju tog procesa dopremi na točkove kao mehanički rad.
Električni automobil je onaj svaštojed iz primera. Struju možeš da dobiješ iz svakog izvora energije, bilo kog energenta, PA ČAK I OD NAFTE. Čak i mnogo isplativije jer nije neophodno tu naftu rafinisati, transportovati cevovodima i cisternama od jedne do druge faze njene prerade, a na kraju ni da automobilom ideš na benzinsku pumpu. Kad sve to obradiš, a pametni ljudi jesu, na kraju dobiješ da čak i da naftu ložiš u elektrani (što je glupo) potrošiće se manje energije nego ovakvim sistemom sa SUS motorima.
"Ako svi pređu na električne..." MOŽE SAMO DA BUDE MANJE ENERGIJE POTREBNO ZA ISTU KOLIČINU RADA... odnosno pređenih kilometara tim "svim automobilima". Zagađenje takođe manje.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
(Djed Nidža, 24. jun 2023 17:23)
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
pre 1 godinu
Tako što će više biti solarnih centrala i privatnih, kućnih a i firme koje to rade. U Nemačkoj svaka nova kuća ima to a i postojeće sve više. Eto odakle. Ne posmatrajte svet samo iz svojih balkanskih naočara. Vid vam se brzo zamuti.
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
I dobi čovek silne minuse, a reče istinu. Stvarno smo "nebeski" narod.
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
(Dule, 24. jun 2023 19:17)
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
pre 1 godinu
Tako i treba . . . ;)
pre 1 godinu
Biće sve u redu sa EV.Tehnologija stiže i vozićemo svi . Da se otarasimo čađavih smrdljivih dizela više i da prodišemo.
pre 1 godinu
Da li ljudi prate desavanje u EV !!!
Toyota od 2026g pusta u prodaju EV sa dometom od1000km i 1500km i pune se bateruje za 10min.
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
pre 1 godinu
Ne znam ali ovo nakaradno forsiranje EV automobila kao i litijum baterije tako orkestrirano nešto tu ne štima jer možda ima i drugih pogonskih sistema koji bi pokretali automobile osim električnog na baterije. Sad bi se Edison smejao u lice Tesli i rekao bi mu "... eto vidiš da je budućnost u jednosmernoj struji ...", a upravo je to poenta da čudi taj jednosmerni put ka čistim energijama.
pre 1 godinu
Ako svi predju na elektricne, kako obezbediti da se svi napune? A da, gradice se nove elektrane, lozice se ugalj, i to 100 puta vise nego danas jer ce takve biti potrebe, i eto ti zagadjenja duplo vise nego danas od automobila
pre 1 godinu
Ovo je jedna RETARDIRANA prica, u kojoj ucestvuju pojedinci uskladjeni sa doticnom dijagnozom.
pre 1 godinu
ove "savremene" trocilindarske treba odmah zabraniti ...
(mika, 24. jun 2023 10:19) # Link komentara
Jer troše malo, čisti su i isporučuju solidnu snagu, a treba sve suprotno.
pre 1 godinu
Sus motori na gas ili vodonik su jednostavno i ekološko rešenje. Samo da se politika izbaci iz biznisa. Pozdrav.
pre 1 godinu
Da su električni autmobili dostupni , pristupačne cene i da svuda postoje punjači za dve nedelje bi svi okrenuli priču !
pre 1 godinu
Da budemo realni: budućnost je u SUS motorima sa pogonom na vodonik, i električnim motorima koji kao pogon koriste natrijum jonske baterije. Mislim na dosta dalju budućnost, onda kada nafta postane preskupa za eksploataciju, i onda kada razaranje od iskopavanja litijuma bude toliko veliko da će se svuda obustaviti.
Ovo sve što imamo sada je prelazni period.
pre 1 godinu
Nije Evropa ceo svet.
pre 1 godinu
Koliko je umešana politika u sve, govori i činjenica da SUS motori sa pogonom na CNG zaista najviše odgovaraju prorodi i najmanje zagađuju okolinu, ali jedina mana je izgleda što Rusijja ima zalihe gasa, a to im ne odgovara!
pre 1 godinu
Čitam pre neki dan da austrijska ministarka trazi zabranu SUS motora već od 2027. Zna ona da to neće proći ali je cilj da lakše prodje zabrana od 2030/35-e.
Ista ta AT ima plan da na svakih 60 km ima punjače (vrv i druge zemlje EU imaju slične planove).
Sigurno će i akcize na fosilna goriva da skaču, cena osiguranja za ta vozila itd.
Poenta je da se NEĆE odustati od EV, nema šanse. I Tojota je to shvatila (poslednja) i krenula je da trči tu trku a po meni su bili racionalni sa hibridima kao (postepenim) prelaznim rešenjem.
Ali problem za EU firme su Kinezi koji ih šiju kad je reč o baterijama. I zato, i samo zato, se sad natezu u EU oko rokova zabrane SUS, dok ne budu bili sposobni da im pariraju
pre 1 godinu
(Alex, 24. jun 2023 18:58)
Tvoje pisanje je toliko karakteristično teške laike koji nasedaju na lepo sročene flajere.
Nisam elektro inženjer i nisam u toj oblasti stručan, ali već dugo pratim tu tematiku. Sa inženjerske tačke gledišta posmatrano, da bi solarnim panelima proizveo oko 25 kw struje (toliko ti je potrebna za 100 km u prosečnom električnom vozilu), potrebno je oko 50 panela (za naše uslove i više jer u uslovima oblačnosti i zime neće biti dovoljno duga obdanica da se proizvede toliko struje).
A sada vidi koliko te košta tolika fabrika, koliki prostor zauzima, da li je praktično panele postaviti na krov (zbog čišćenja), šta ti je sve potrebno od papira i projektne dokumentacije?
I da, opet tu proizvedenu struju moraš prodati EPS-u a od njih kupiti onu sa kojom puniš vozilo.
I da, sa jednom baterijom od 80 - 90 kw pređeš oko 300 do 350 km. A to ti je reda veličine struja koju potrošiš u domaćinstvu za nedelju dana. To samim tim povlači i bukvalno dupliranje proizvođačkih kapaciteta u ovom kratkom roku. I totalni laik vidi da je to neostvarivo čak i da se potpuno preorijentišemo na nuklearne centrale.
pre 1 godinu
Pa nije moguce nego i realno. Uz sve subvencije, marketing cudai dalje smo jako jako daleko da elektricni zamene SUS motore. A i nije sve tako bajno kao sto se predstavlja. Da ne komentarisem dizajn elektricnih vozila. Blagi uzas sa par izuzetaka. Povukao bih paralelu sa kvarcnom krizom 70tih u svetu satova gde su na kraju mehanicki satovi ipak isplivali iako su kvarcni mehanizmi daleko logicniji izbor i imali su mnogo vise smisla.
pre 1 godinu
Da su cene nize, da je baterija ekonomicnija i domet duzi, da cena baterije nije kao pola auta, da ima vise punjaca. Ah da, tada ce cena struje da skoci i bice sve modernije a skuplje. Ajmo rajo, civilizacijska dostignuca i moderni tokovi, pomozite starim-novim robovlasnicima u ispunjenju zelja.
pre 1 godinu
(Joca, 24. jun 2023 10:41)
Јово видим у технологију се разумеш, али у бизнис не. Да директива из Брисела постоји. Али кад се таква одлука донесе фабрике не могу преко ноћи да све мењају. Многи су прешли да не би изгубили трку. А овај проблем који постоји са батеријама и пуњачима ће бити и вероватно ће се решавати полако. Осим тога тренутно најбољи произвођачи батерија тренутно су Кинези. А Европа не жели да зависи од Кинеза.
pre 1 godinu
Samo da Srbija ne bude ta "treća" zemlja?!
pre 1 godinu
@ (Joca, 24. jun 2023 20:58)
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
pre 1 godinu
Jos malo pa svaki auto na vodonik, gas koji se najlakse pali, posle acetilena. Ja cu radije vozom na more.
pre 1 godinu
Nulta emisija ugljenika? Kwqoja je ovo žvaka za naivne...
Koliko se zagadi ljudska okolina sa estrakcijom litijuma?
Koliko ugljenika ode u atmosferu da bi se napravila potrebna struja?
Koliko će se još novca baciti u vetar za izgradnju novih kapaciteta za proizvodnju struje jer postojeći nisu ni približno dovoljni (potrebno je oko 25 kw struje za 100 km. vožnje)?
Kako naći potrebnu količinu litijuma za baterije?
Kako rešiti paljenje automobila u slučaju nezgode (sa čime ga ugasiti)?
pre 1 godinu
CNG kao gorivo je odlicno. A Evropa ga izbacuje.
Veoma logican izbor za ekonomicnu i ekoloski podobnu voznju.
Ali nekome to ne odgovara
pre 1 godinu
Kolač u tiganju? Moguće je!
pre 1 godinu
Dovoljno je reći da je prelaz na elektro automobile u biti deo zelene agende Klausa Švaba. Samo od te činjenice mi se u glavi pale svi alarmi...
pre 1 godinu
Dragi Joco, treba još jaako mnooogo da učiš!
(Abrakadabra, 24. jun 2023 21:54)
Naravno. Nikada nisam ni prestao, evo više od pola veka. I tebi bih preporučio da počneš.
pre 1 godinu
@sim
Nit su čisti,nit toše malo jedino što solidno vuku u nekom srednjem opsegu obrtaja.Mada je i to kratkog daha i moliš boga da nije neki duži breg.
pre 1 godinu
Nemam ništa protiv EV. OK, kao i za svaki proizvod koji nudi drugačiji put ka istom cilju, kada bude isplativiji i korisniji i treba da uspe. Pod korisniji smatram da svaki aspekt njegovog korišćenja bude bolji od prethodnog rešenja. S obzirom kojim intenzitetom menjamo mobilne telefone, nešto mi ne zvuči pouzdana ta priča. Na stranu kvalitet komponenti auta, softvera ali baterija vs. rezervoar benzina... ne motor jer ga oba imaju. Sa trenutnim baterijama trajnosti od 7-8 godina i trajnoscu el motora od slično toliko naspram, u najgorem slučaju, generalne motora nakon istog perioda sa neuporedivo nižim troškom popravke, meni je čudno da neko brani EV kada ni sam ne može da priušti isti.
Sad, neko će reći da im cena kreće "već" od 30.000 evra. Nešto ne vidim da su svi poludeli za Tata Nano od 5.000 evra nego su pucali na zvučniji brend ili veći auto. E, to je već 60-70.000 evra. Za mene, bolesno.
O ekologiji neću ni da krecem. Imali smo slučaj Jadarit i videli stav naroda. To podržavam jer smo svesni razorne moći rudarenja tog elementa trenutno veoma neophodnog za baterije. A odakle ćemo ga nabaviti? Neko mora da ga kopa. Dakle, samo izmestamo problem na drugo mesto. Propaganda je veoma moćna stvar i nećemo ni osetiti kada nam budu prodali šarenu priču.
pre 1 godinu
Da si se malo informisao pre nego što si krenuo pričati neproverene informacije, znao bi da na primer Tesla automobili imaju domet od 400 do 600 kilometara. Ja stvarno u dometu ne vidim problem. Jedini problem se ogleda u nedostatku punjača i visokoj ceni električnih vozila. Živi bili pa videli, biće to kao trotinet...svaki indijanac ima da vozi !
(Nikola, 24. jun 2023 23:17)
Kako ne vidis prijatelju? Pa sam si odgovorio na pitanje. Sta meni znaci 400km ili eto tih 600 (i dalje je jako malo modela sa tim dometom) ako ja na tih 600km imam 3 mesta da ga napunim? Zbog nedostatka punjaca a i vremena punjenja, ti automobili bi trebali da prelaze po 1500-2000km da bi imalo nekog smisla. Znaci odes u Grcku na more, vratis se i onda napunis auto kuci.
pre 1 godinu
Logicno pitanje bi bilo - Ljudi i posle 2035 ?
35 Komentari
Sortiraj po: