Sreda, 26.04.2023.

14:27

Hyundai će od 2025. praviti motore sa unutrašnjim sagorevanjem – na vodonik

Izvor: B92

Hyundai æe od 2025. praviti motore sa unutrašnjim sagorevanjem – na vodonik IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

27 Komentari

Sortiraj po:

Joca

pre 1 godinu

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse...
(Ivan ZG, 27. april 2023 13:10)
Grešiš. Nisu oni razvijali (samo) automobil, nego i pre svega, motor na vodonik. Reno i Tojota koje sam naveo kao najkrupniji primer i sami su veliki proizvođaći kamiona, autobusa i svih drugih "velikih točkova", pa i mašina bez točkova. Problem vodonika nije (samo) njegov smeštaj, nego sam motor! U periodnom sistemu ne postoji materijal (metal) koji može iole trajno da izdrži uslove zatvorenog (unutrašnjeg) sagorevanja vodonika. U bilo kakvoj varijanti SUS. Izvesnu nadu da bi "sveti gral", odnosno H-SUS mogao da se napravi je pre jedno 30-40 godina pružila tehnologija keramizacije metala, ali se i to izjalovilo. Ni danas rezultat nije ništa bolji. Razuumljivo, oni javnosti nisu pružili skoro nikakve detalje, ali po prikazanom se čini da su pokušali isto (očekujući valjda bolji rezultat).

Polaziš od pretpostavke da Hyundai ima "keca u rukavu". Ja već odavno ne verujem da ikakav "kec" postoji. Do sada, vodonik je bio favorit samo onih koji su hteli da očuvaju status quo, odnosno potpunu zavisnost od nafte.

Voleo bih da nisam u pravu, ali ništa ne menja to šta bih ja voleo ili ne. Još uvek, još dugo, možda i zauvek, vodonik će ostati utopija. Ono "gorivo budućnosti i uvek će to i ostati".

466453

pre 1 godinu

(Guliver, 27. april 2023 17:13)

Interesantno je da si u priču o vodoniku spomenuo i Grafen, verujem da znaš da je jedini materijal sa tako malom strukturalnom rešetkom da ni atom vodonika ili helijuma ne može proći kroz nju.
Upravo će grafenski coating unutrašnjosti rezervoara za vodonik biti rešenje za skladištenje vodonika na duge staze. Takođe se očekuje da helijumski baloni više neće gubiti helijum te da bi bili trajno rešenje za levitaciju raznih sklopova u visokoj atmosferi. Umesto u nižoj orbiti jer za visoku atmosferu ne moramo u tom slučaju ni gorivo trošiti, sam će se uspeti do željene visine.

Guliver

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.
(norge, 27. april 2023 06:58)

Moja supruga radi u istrazivackoj laboratoriji u Sietlu koja se iskjucivo bavi komercijalizacijom proizvodnje vodoninka iz zivog sveta, algi i bakterija, koje proizvode vodonik u metabolickim procesima.

Sto je veoma interesantno, Rusi do prilicno daleko otisli u pravcu ove komercijalizacije, a uz to su prvaci sveta u prozivodnji grafena.

Vodonik kao pogonsko gorivo sa jedne strane ima odredjene nedostatke ali i ogromne prednost sa druge. Buducnost ce biti veoma interesantna, naravno ako ne bude nuklearnog rata.

Nik

pre 1 godinu

@ (Goxy, 27. april 2023 09:17)

Prolazim svaki dan pored njih. Vecina ne rade jer cekaju servis, neke od njih sano otpisu. Posle seku elise i salju u vajoming da ih zakopaju ispod zemlje, landfill. Isto rade sa solarnim panelima koje sadrze preotrovni Kadijum. Vetrenjace su kupljene od subvencija, firme kad prodje idredjeni period prodaju drugim firmama iste te vetrenjace za koje dobijaju ponovo subvencije. Imas online ako si dovoljno pismen da sam potrazis kako cela prevara radi. Upisi solar panels landfil cadium lead pa vidi koliko se oni brinu o zemlji.

Ivan ZG

pre 1 godinu

(Joca, 26. april 2023 18:51)

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse koji nemaju problem sa veličinom, a ovdje je riječ ne o gorivim ćelijama koje proizvode struju nego o motoru koji direktno koristi vodik.
Sigurno su radili godinama daleko od očiju javnosti i stekli prednost u tehnologiji.
To nije nikakva zamjena za el. aute jer su Hyundai/KIA dioničari Rimac automobila i jedni od najaktivnijih u izbacivanju el. modela auta.
Među prvima su krenuli sa el. autom KIA Soul i Ionic, a sada imaju Soul, Kona, Niro, Ionic 5, Ionic 6, niz Genesis modela i uskoro KIA 9.
Ova tehnologija nije zamjena za baterije nego je konkurencija pa neka pobjedi i prevlada bolji.
Vodik je interesantan jer ga mogu proizvoditi u periodima viška struje iz obnovljivih izvora npr. po noći kada vjetrenjače rade.

Филипинац

pre 1 godinu

Toyota je odustala od vodonika !!!
Elon Musk je rekao za vodonik da je to gubljenje vremena.
(Max, 27. april 2023 10:06)

Тојота је исто то недавно објавила и представила на конференцијама где је лично наследник Akio Toyoda држао говоре, њега управо сад у априлу мења нови председник управног одбора и најављује наставак развоја возила на водоник.
А слепо веровање пословном човеку жељног пажње је забрањавајуће на више начина.

466453

pre 1 godinu

Koliko vas zna da se u SADu i Kini prave prve dve "gravitacione baterije"?

Inače švajcarski izum.

Skladištenje viška struje iz solarnih ćelija i vetroparkova u periodima dana kad je višak a oslobađanje energije noću i u vreme kad nema vetra.


Zar zaista mislite da ove mega investicije nisu 100% oslonjene na izvore energije sunca i vetra!

https://interestingengineering.com/innovation/two-massive-gravity-batteries-are-nearing-completion-in-the-us-and-china

orion

pre 1 godinu

pročitati komentar @Sima Lesinar ... čovek lepo napisao.

Jedino što bi dodao, sve tačno, ali ipak IR se mora nastaviti. E sad, da li će doživeti najbolja ili najisplativija tehnologija i komercijalni uspeh??? Znamo da ne biva uvek tako.

Bilo bi dobro da imamo H, jednostavno dobijenog u obilju - ali nemamo.
Bilo bi dobro da imamo e+ dobijene iz čistih obnovljivih izvora - ali još uvek nemamo.

... to opet ne znači da ne treba da se radi na tome. Treba vremena, godine, decenije razvoja. Do tad - dizlo.

Goxy

pre 1 godinu

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.
(nik, 26. april 2023 23:45)

Evo nikakav portal nego info za tebe iz prve ruke: odeš na Rodos i vidiš kako se ceo vetro park okreće, sve do jedne. A ima ih gomila. Grčka > Kalifonija. Prodali su ti priču da vetro park ne radi i želiš da veruješ u to.

Pobesneo Maks

pre 1 godinu

Vodonik je gorivo buducnosti i tu nema sta raspravljati,ali za komercijalno koriscenje istog postoji uslov ,a to je jeftina i obnovljiva energija.
Naime,H se trenutno najvise dobija iz metana,jer ga ima koliko hoces,a proces je prilicno jednostavan. Elektroliza nije isplativa,jer se trosi vise energije ,nego sto se proizvodi,a ostali industrijski nacini dobijanja,kao sto su reakcije razlicitih metala sa kiselinama su deo prljave tehnologije.

Sto se tice baterija,one su sve bolje i mocnije,ali ne resavaju problem,jer one samo skladiste energiju koja se mora nekako proizvesti,a i dalje se najveci deo dobija spaljivanjem fosilnih goriva. Trenutno,EV samo izmestaju zagadjenje iz gradova u oblasti gde se struja proizvodi,sto nije lose za gradove,ali globalno ne resava problem.Takodje,nisu pogodne za kamione,avione i brodove.

Dragan EV

pre 1 godinu

Izgleda da je samo jedan od dosadašnjih komentatora pročitao tekst koji komentariše.

Radi se o motoru od 11 litara zapremine za teške mašine i velike kamione. Ovo nema veze sa putničkim automobilima.

norge

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.

466453

pre 1 godinu

Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Samo zato što živiš u zemlji koja nema ekonomske mogućnosti da proizvodi vodonik elektrolitrolizom starijom vetrenjača i solarnih ćelija nemaš pravo širiti dezinfekcije!
Srbija nije svet!

nik

pre 1 godinu

@ (466453, 26. april 2023 23:06)

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.

haaaha

pre 1 godinu

Ovo Tojota radi vec godinama, imaju prvi automobil koji koristi vodonik vec godinama u komercijalnoj upotrebi,ne baterijama vec hibridima i vodeniku

cosmo

pre 1 godinu

Nisam od struke - laički, koliko znam, utrošak el. energije za proizvodnju vodonika čini motore na vodonik jako neefikasnim u konačnici... Ovo je usmjereno na teretna vozila i komercijalna, gdje baterije ne mogu da obezbijede domet i energiju. Iz tog razloga i jeste od 11 litara i 1.700 Nm obrtnog momenta.

Teško da će se ovo brzo spustiti u obične automobile. Bilo bi idealno, ali ne bih rekao.

Sima Lesinar

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Zapravo,realnost je sasvim suprotna ,jer se vodonik u komercijalnoj upotrebi dobija spaljivanjem prirodnog gasa na veoma visokim temperaturama,kada dolazi do raspadanja veza u njemu i oslobadjanja vodonika.
Drugi problem sa vodonikom je njegovo skladistenje. Kao sto znamo ,atomi vodonika su izuzetno mali,te prolaze kroz strukturu vecine metala i polimera. Grafen se namece kao odlican izbor za cuvanje vodonika,ali jos nije dosao do faze za komercijalnu upotrebu.

Elektroliza je jos jedan nacin za dobijanje vodonika,ali je veoma skup i nerentabilan,jer se trosi vise energije nego sto se proizvede.

Vodonik se moze industrijski dobijati prilikom hemijskih reakcija razlicitim kiselina sa metalima,ali su te reakcije jako otrovne i predstavljaju opasnost za zivotnu okolinu.

Obrni- okreni,od fosilnih goriva se ne moze jos uvek pobeci,a sve ovo je samo izmestanje zagadjenja na drugo mesto. Kada bi resili dobijanje vodonika isplativim i ekoloski cistim procesima,H bi bio idealno gorivo,jer njegovim sagorevanjem dobijamo vodenu paru

Joca

pre 1 godinu

Ma super, valjda oni znaju više od Tojote i Renoa i svih koji već 100 godina bezuspešno prave vodonični SUS motor. Akio Tojoda je smenjen zato što je "vodonična strategija Tojote i Japana" doživela totalni debakl. Tojota i Reno su najavljivali istu tu "revoluciju" za maj prošle godine i ćorak. Jedina "revolucija" je što je najuren Tojoda.
Već ceo vek je vodonik "gorivo budućnosti", a to će ostati još jedan. Ko god je zaostao u tehnologiji baterija, priča bajku o vodoničnom SUS. Verovatno nikada neće ni biti napravljen takav komercijalni motor. Možda pre na amonijak ili hidrazin, ali vodonik uvek pravi više problema nego što ih rešava.

A za to vreme "glupi Kinezi" prave sve bolje baterije i automobile i polako i sigurno istiskuju dinosauruse i ostale fosile.

ZNBg

pre 1 godinu

"Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije."
(Duca, 26. april 2023 16:14)

U Evropi mnoge zemlje rade na projektima postrojenja za dobijanje vodonika ili se spremaju da ih puste u pogon. Na primer, u Danskoj svaki malo veči grad ima projekat koji je daleko odmakao ili je pred puštanjem u pogon poćetne faze. I svugde će se vodonik dobivati iz obnovljivih izvora (uglavnom energije vetra) jer to jedino ima smisla.

zoki

pre 1 godinu

(Duca, 26. april 2023 16:14) Najveće količine vodonika se dobijaju iz foiling goriva, uglja i gasa. Elektroliza je preskupa. Za kamione i mehanizaciju je vodonik ok, ali za putničke automobile je bio pretežak, bar za sada. Punjenje od 10 min za 500 km će do 2025 imati i baterije električnih automobila. Tesla već danas nudi 320 km za 15 minuta.

Nikola

pre 1 godinu

Upotreba vodonika kao pogonskog goriva je trenutno politički nepoželjna.
Svi smo u školi učili da se vidonik dobija elektrolizom vode, međutim to je samo jedan od načina dobijanja istog. Podaci o svetskoj proizvodnji vodonika do 2020 govore da je 95% istog dobijalo iz prirodnog gasa, metana. Proces nije suvuše komplikovan, metan se pod pritiskom i visokom temperaturom meša za vodenom parom, gde se na jednoj strani odvaja vodonik, a na drugoj ugljen monoksid. Zatim ponovljenim mešanjem na kraju kao nus proizvod se dobija ugljen dioksid. Pošto se radi o zatvorenom procesu ekstrakcije, ozloglašeni ugljen dioksid se ne ispušta u atmosferu, već se skladišti za dalju industrijsku upotrebu.
E sada, zašto je takav energent politički ne prihvatljiv. Pa zato što bi energetska dominacija ostala u rukama sadašnjih lidera u proizvodnji energenata, a to su uglavnom neprijatelji zapadnog sveta. Otuda mahnita opsednutnost strujom.

мерак

pre 1 godinu

браво! избацити ове идиоте са батеријама што хоће да заваде и оно мало што је остало од планете. ово је решење

Duca

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.

мерак

pre 1 godinu

браво! избацити ове идиоте са батеријама што хоће да заваде и оно мало што је остало од планете. ово је решење

Duca

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.

Nikola

pre 1 godinu

Upotreba vodonika kao pogonskog goriva je trenutno politički nepoželjna.
Svi smo u školi učili da se vidonik dobija elektrolizom vode, međutim to je samo jedan od načina dobijanja istog. Podaci o svetskoj proizvodnji vodonika do 2020 govore da je 95% istog dobijalo iz prirodnog gasa, metana. Proces nije suvuše komplikovan, metan se pod pritiskom i visokom temperaturom meša za vodenom parom, gde se na jednoj strani odvaja vodonik, a na drugoj ugljen monoksid. Zatim ponovljenim mešanjem na kraju kao nus proizvod se dobija ugljen dioksid. Pošto se radi o zatvorenom procesu ekstrakcije, ozloglašeni ugljen dioksid se ne ispušta u atmosferu, već se skladišti za dalju industrijsku upotrebu.
E sada, zašto je takav energent politički ne prihvatljiv. Pa zato što bi energetska dominacija ostala u rukama sadašnjih lidera u proizvodnji energenata, a to su uglavnom neprijatelji zapadnog sveta. Otuda mahnita opsednutnost strujom.

Dragan EV

pre 1 godinu

Izgleda da je samo jedan od dosadašnjih komentatora pročitao tekst koji komentariše.

Radi se o motoru od 11 litara zapremine za teške mašine i velike kamione. Ovo nema veze sa putničkim automobilima.

Sima Lesinar

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Zapravo,realnost je sasvim suprotna ,jer se vodonik u komercijalnoj upotrebi dobija spaljivanjem prirodnog gasa na veoma visokim temperaturama,kada dolazi do raspadanja veza u njemu i oslobadjanja vodonika.
Drugi problem sa vodonikom je njegovo skladistenje. Kao sto znamo ,atomi vodonika su izuzetno mali,te prolaze kroz strukturu vecine metala i polimera. Grafen se namece kao odlican izbor za cuvanje vodonika,ali jos nije dosao do faze za komercijalnu upotrebu.

Elektroliza je jos jedan nacin za dobijanje vodonika,ali je veoma skup i nerentabilan,jer se trosi vise energije nego sto se proizvede.

Vodonik se moze industrijski dobijati prilikom hemijskih reakcija razlicitim kiselina sa metalima,ali su te reakcije jako otrovne i predstavljaju opasnost za zivotnu okolinu.

Obrni- okreni,od fosilnih goriva se ne moze jos uvek pobeci,a sve ovo je samo izmestanje zagadjenja na drugo mesto. Kada bi resili dobijanje vodonika isplativim i ekoloski cistim procesima,H bi bio idealno gorivo,jer njegovim sagorevanjem dobijamo vodenu paru

Joca

pre 1 godinu

Ma super, valjda oni znaju više od Tojote i Renoa i svih koji već 100 godina bezuspešno prave vodonični SUS motor. Akio Tojoda je smenjen zato što je "vodonična strategija Tojote i Japana" doživela totalni debakl. Tojota i Reno su najavljivali istu tu "revoluciju" za maj prošle godine i ćorak. Jedina "revolucija" je što je najuren Tojoda.
Već ceo vek je vodonik "gorivo budućnosti", a to će ostati još jedan. Ko god je zaostao u tehnologiji baterija, priča bajku o vodoničnom SUS. Verovatno nikada neće ni biti napravljen takav komercijalni motor. Možda pre na amonijak ili hidrazin, ali vodonik uvek pravi više problema nego što ih rešava.

A za to vreme "glupi Kinezi" prave sve bolje baterije i automobile i polako i sigurno istiskuju dinosauruse i ostale fosile.

nik

pre 1 godinu

@ (466453, 26. april 2023 23:06)

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.

cosmo

pre 1 godinu

Nisam od struke - laički, koliko znam, utrošak el. energije za proizvodnju vodonika čini motore na vodonik jako neefikasnim u konačnici... Ovo je usmjereno na teretna vozila i komercijalna, gdje baterije ne mogu da obezbijede domet i energiju. Iz tog razloga i jeste od 11 litara i 1.700 Nm obrtnog momenta.

Teško da će se ovo brzo spustiti u obične automobile. Bilo bi idealno, ali ne bih rekao.

zoki

pre 1 godinu

(Duca, 26. april 2023 16:14) Najveće količine vodonika se dobijaju iz foiling goriva, uglja i gasa. Elektroliza je preskupa. Za kamione i mehanizaciju je vodonik ok, ali za putničke automobile je bio pretežak, bar za sada. Punjenje od 10 min za 500 km će do 2025 imati i baterije električnih automobila. Tesla već danas nudi 320 km za 15 minuta.

ZNBg

pre 1 godinu

"Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije."
(Duca, 26. april 2023 16:14)

U Evropi mnoge zemlje rade na projektima postrojenja za dobijanje vodonika ili se spremaju da ih puste u pogon. Na primer, u Danskoj svaki malo veči grad ima projekat koji je daleko odmakao ili je pred puštanjem u pogon poćetne faze. I svugde će se vodonik dobivati iz obnovljivih izvora (uglavnom energije vetra) jer to jedino ima smisla.

Pobesneo Maks

pre 1 godinu

Vodonik je gorivo buducnosti i tu nema sta raspravljati,ali za komercijalno koriscenje istog postoji uslov ,a to je jeftina i obnovljiva energija.
Naime,H se trenutno najvise dobija iz metana,jer ga ima koliko hoces,a proces je prilicno jednostavan. Elektroliza nije isplativa,jer se trosi vise energije ,nego sto se proizvodi,a ostali industrijski nacini dobijanja,kao sto su reakcije razlicitih metala sa kiselinama su deo prljave tehnologije.

Sto se tice baterija,one su sve bolje i mocnije,ali ne resavaju problem,jer one samo skladiste energiju koja se mora nekako proizvesti,a i dalje se najveci deo dobija spaljivanjem fosilnih goriva. Trenutno,EV samo izmestaju zagadjenje iz gradova u oblasti gde se struja proizvodi,sto nije lose za gradove,ali globalno ne resava problem.Takodje,nisu pogodne za kamione,avione i brodove.

466453

pre 1 godinu

Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Samo zato što živiš u zemlji koja nema ekonomske mogućnosti da proizvodi vodonik elektrolitrolizom starijom vetrenjača i solarnih ćelija nemaš pravo širiti dezinfekcije!
Srbija nije svet!

haaaha

pre 1 godinu

Ovo Tojota radi vec godinama, imaju prvi automobil koji koristi vodonik vec godinama u komercijalnoj upotrebi,ne baterijama vec hibridima i vodeniku

Goxy

pre 1 godinu

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.
(nik, 26. april 2023 23:45)

Evo nikakav portal nego info za tebe iz prve ruke: odeš na Rodos i vidiš kako se ceo vetro park okreće, sve do jedne. A ima ih gomila. Grčka > Kalifonija. Prodali su ti priču da vetro park ne radi i želiš da veruješ u to.

norge

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.

Филипинац

pre 1 godinu

Toyota je odustala od vodonika !!!
Elon Musk je rekao za vodonik da je to gubljenje vremena.
(Max, 27. april 2023 10:06)

Тојота је исто то недавно објавила и представила на конференцијама где је лично наследник Akio Toyoda држао говоре, њега управо сад у априлу мења нови председник управног одбора и најављује наставак развоја возила на водоник.
А слепо веровање пословном човеку жељног пажње је забрањавајуће на више начина.

Ivan ZG

pre 1 godinu

(Joca, 26. april 2023 18:51)

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse koji nemaju problem sa veličinom, a ovdje je riječ ne o gorivim ćelijama koje proizvode struju nego o motoru koji direktno koristi vodik.
Sigurno su radili godinama daleko od očiju javnosti i stekli prednost u tehnologiji.
To nije nikakva zamjena za el. aute jer su Hyundai/KIA dioničari Rimac automobila i jedni od najaktivnijih u izbacivanju el. modela auta.
Među prvima su krenuli sa el. autom KIA Soul i Ionic, a sada imaju Soul, Kona, Niro, Ionic 5, Ionic 6, niz Genesis modela i uskoro KIA 9.
Ova tehnologija nije zamjena za baterije nego je konkurencija pa neka pobjedi i prevlada bolji.
Vodik je interesantan jer ga mogu proizvoditi u periodima viška struje iz obnovljivih izvora npr. po noći kada vjetrenjače rade.

Guliver

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.
(norge, 27. april 2023 06:58)

Moja supruga radi u istrazivackoj laboratoriji u Sietlu koja se iskjucivo bavi komercijalizacijom proizvodnje vodoninka iz zivog sveta, algi i bakterija, koje proizvode vodonik u metabolickim procesima.

Sto je veoma interesantno, Rusi do prilicno daleko otisli u pravcu ove komercijalizacije, a uz to su prvaci sveta u prozivodnji grafena.

Vodonik kao pogonsko gorivo sa jedne strane ima odredjene nedostatke ali i ogromne prednost sa druge. Buducnost ce biti veoma interesantna, naravno ako ne bude nuklearnog rata.

orion

pre 1 godinu

pročitati komentar @Sima Lesinar ... čovek lepo napisao.

Jedino što bi dodao, sve tačno, ali ipak IR se mora nastaviti. E sad, da li će doživeti najbolja ili najisplativija tehnologija i komercijalni uspeh??? Znamo da ne biva uvek tako.

Bilo bi dobro da imamo H, jednostavno dobijenog u obilju - ali nemamo.
Bilo bi dobro da imamo e+ dobijene iz čistih obnovljivih izvora - ali još uvek nemamo.

... to opet ne znači da ne treba da se radi na tome. Treba vremena, godine, decenije razvoja. Do tad - dizlo.

466453

pre 1 godinu

Koliko vas zna da se u SADu i Kini prave prve dve "gravitacione baterije"?

Inače švajcarski izum.

Skladištenje viška struje iz solarnih ćelija i vetroparkova u periodima dana kad je višak a oslobađanje energije noću i u vreme kad nema vetra.


Zar zaista mislite da ove mega investicije nisu 100% oslonjene na izvore energije sunca i vetra!

https://interestingengineering.com/innovation/two-massive-gravity-batteries-are-nearing-completion-in-the-us-and-china

Nik

pre 1 godinu

@ (Goxy, 27. april 2023 09:17)

Prolazim svaki dan pored njih. Vecina ne rade jer cekaju servis, neke od njih sano otpisu. Posle seku elise i salju u vajoming da ih zakopaju ispod zemlje, landfill. Isto rade sa solarnim panelima koje sadrze preotrovni Kadijum. Vetrenjace su kupljene od subvencija, firme kad prodje idredjeni period prodaju drugim firmama iste te vetrenjace za koje dobijaju ponovo subvencije. Imas online ako si dovoljno pismen da sam potrazis kako cela prevara radi. Upisi solar panels landfil cadium lead pa vidi koliko se oni brinu o zemlji.

466453

pre 1 godinu

(Guliver, 27. april 2023 17:13)

Interesantno je da si u priču o vodoniku spomenuo i Grafen, verujem da znaš da je jedini materijal sa tako malom strukturalnom rešetkom da ni atom vodonika ili helijuma ne može proći kroz nju.
Upravo će grafenski coating unutrašnjosti rezervoara za vodonik biti rešenje za skladištenje vodonika na duge staze. Takođe se očekuje da helijumski baloni više neće gubiti helijum te da bi bili trajno rešenje za levitaciju raznih sklopova u visokoj atmosferi. Umesto u nižoj orbiti jer za visoku atmosferu ne moramo u tom slučaju ni gorivo trošiti, sam će se uspeti do željene visine.

Joca

pre 1 godinu

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse...
(Ivan ZG, 27. april 2023 13:10)
Grešiš. Nisu oni razvijali (samo) automobil, nego i pre svega, motor na vodonik. Reno i Tojota koje sam naveo kao najkrupniji primer i sami su veliki proizvođaći kamiona, autobusa i svih drugih "velikih točkova", pa i mašina bez točkova. Problem vodonika nije (samo) njegov smeštaj, nego sam motor! U periodnom sistemu ne postoji materijal (metal) koji može iole trajno da izdrži uslove zatvorenog (unutrašnjeg) sagorevanja vodonika. U bilo kakvoj varijanti SUS. Izvesnu nadu da bi "sveti gral", odnosno H-SUS mogao da se napravi je pre jedno 30-40 godina pružila tehnologija keramizacije metala, ali se i to izjalovilo. Ni danas rezultat nije ništa bolji. Razuumljivo, oni javnosti nisu pružili skoro nikakve detalje, ali po prikazanom se čini da su pokušali isto (očekujući valjda bolji rezultat).

Polaziš od pretpostavke da Hyundai ima "keca u rukavu". Ja već odavno ne verujem da ikakav "kec" postoji. Do sada, vodonik je bio favorit samo onih koji su hteli da očuvaju status quo, odnosno potpunu zavisnost od nafte.

Voleo bih da nisam u pravu, ali ništa ne menja to šta bih ja voleo ili ne. Još uvek, još dugo, možda i zauvek, vodonik će ostati utopija. Ono "gorivo budućnosti i uvek će to i ostati".

мерак

pre 1 godinu

браво! избацити ове идиоте са батеријама што хоће да заваде и оно мало што је остало од планете. ово је решење

466453

pre 1 godinu

Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Samo zato što živiš u zemlji koja nema ekonomske mogućnosti da proizvodi vodonik elektrolitrolizom starijom vetrenjača i solarnih ćelija nemaš pravo širiti dezinfekcije!
Srbija nije svet!

Duca

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.

haaaha

pre 1 godinu

Ovo Tojota radi vec godinama, imaju prvi automobil koji koristi vodonik vec godinama u komercijalnoj upotrebi,ne baterijama vec hibridima i vodeniku

Nikola

pre 1 godinu

Upotreba vodonika kao pogonskog goriva je trenutno politički nepoželjna.
Svi smo u školi učili da se vidonik dobija elektrolizom vode, međutim to je samo jedan od načina dobijanja istog. Podaci o svetskoj proizvodnji vodonika do 2020 govore da je 95% istog dobijalo iz prirodnog gasa, metana. Proces nije suvuše komplikovan, metan se pod pritiskom i visokom temperaturom meša za vodenom parom, gde se na jednoj strani odvaja vodonik, a na drugoj ugljen monoksid. Zatim ponovljenim mešanjem na kraju kao nus proizvod se dobija ugljen dioksid. Pošto se radi o zatvorenom procesu ekstrakcije, ozloglašeni ugljen dioksid se ne ispušta u atmosferu, već se skladišti za dalju industrijsku upotrebu.
E sada, zašto je takav energent politički ne prihvatljiv. Pa zato što bi energetska dominacija ostala u rukama sadašnjih lidera u proizvodnji energenata, a to su uglavnom neprijatelji zapadnog sveta. Otuda mahnita opsednutnost strujom.

Joca

pre 1 godinu

Ma super, valjda oni znaju više od Tojote i Renoa i svih koji već 100 godina bezuspešno prave vodonični SUS motor. Akio Tojoda je smenjen zato što je "vodonična strategija Tojote i Japana" doživela totalni debakl. Tojota i Reno su najavljivali istu tu "revoluciju" za maj prošle godine i ćorak. Jedina "revolucija" je što je najuren Tojoda.
Već ceo vek je vodonik "gorivo budućnosti", a to će ostati još jedan. Ko god je zaostao u tehnologiji baterija, priča bajku o vodoničnom SUS. Verovatno nikada neće ni biti napravljen takav komercijalni motor. Možda pre na amonijak ili hidrazin, ali vodonik uvek pravi više problema nego što ih rešava.

A za to vreme "glupi Kinezi" prave sve bolje baterije i automobile i polako i sigurno istiskuju dinosauruse i ostale fosile.

nik

pre 1 godinu

@ (466453, 26. april 2023 23:06)

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.

zoki

pre 1 godinu

(Duca, 26. april 2023 16:14) Najveće količine vodonika se dobijaju iz foiling goriva, uglja i gasa. Elektroliza je preskupa. Za kamione i mehanizaciju je vodonik ok, ali za putničke automobile je bio pretežak, bar za sada. Punjenje od 10 min za 500 km će do 2025 imati i baterije električnih automobila. Tesla već danas nudi 320 km za 15 minuta.

norge

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.

ZNBg

pre 1 godinu

"Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije."
(Duca, 26. april 2023 16:14)

U Evropi mnoge zemlje rade na projektima postrojenja za dobijanje vodonika ili se spremaju da ih puste u pogon. Na primer, u Danskoj svaki malo veči grad ima projekat koji je daleko odmakao ili je pred puštanjem u pogon poćetne faze. I svugde će se vodonik dobivati iz obnovljivih izvora (uglavnom energije vetra) jer to jedino ima smisla.

Goxy

pre 1 godinu

Prodjes Kalifornijom i vidis da se svaka 10ta vetrenjaca okrece. Prodali ti pricu a ti zelis da verujes u nju pa i druge ubedjujes znanjem stecenim po portalima.
(nik, 26. april 2023 23:45)

Evo nikakav portal nego info za tebe iz prve ruke: odeš na Rodos i vidiš kako se ceo vetro park okreće, sve do jedne. A ima ih gomila. Grčka > Kalifonija. Prodali su ti priču da vetro park ne radi i želiš da veruješ u to.

Nik

pre 1 godinu

@ (Goxy, 27. april 2023 09:17)

Prolazim svaki dan pored njih. Vecina ne rade jer cekaju servis, neke od njih sano otpisu. Posle seku elise i salju u vajoming da ih zakopaju ispod zemlje, landfill. Isto rade sa solarnim panelima koje sadrze preotrovni Kadijum. Vetrenjace su kupljene od subvencija, firme kad prodje idredjeni period prodaju drugim firmama iste te vetrenjace za koje dobijaju ponovo subvencije. Imas online ako si dovoljno pismen da sam potrazis kako cela prevara radi. Upisi solar panels landfil cadium lead pa vidi koliko se oni brinu o zemlji.

Sima Lesinar

pre 1 godinu

Za teška vozila baterije nisu moguće rešenje. Ostaje dizel, ili vodonik (ovaj drugi ukoliko se može skladištiti u vozilu i ukoliko se obezbedi dovoljno mesta za punjenje). Naravno, vodonik se dobija elektrolizom, pomoću struje koja se najviše proizvodi sagorevanjem fosilnih goriva, ali to isto važi i za EV. Puno foliraže, malo stvarne koristi, ali neki će se dobro omastiti od te demagogije.
(Duca, 26. april 2023 16:14)

Zapravo,realnost je sasvim suprotna ,jer se vodonik u komercijalnoj upotrebi dobija spaljivanjem prirodnog gasa na veoma visokim temperaturama,kada dolazi do raspadanja veza u njemu i oslobadjanja vodonika.
Drugi problem sa vodonikom je njegovo skladistenje. Kao sto znamo ,atomi vodonika su izuzetno mali,te prolaze kroz strukturu vecine metala i polimera. Grafen se namece kao odlican izbor za cuvanje vodonika,ali jos nije dosao do faze za komercijalnu upotrebu.

Elektroliza je jos jedan nacin za dobijanje vodonika,ali je veoma skup i nerentabilan,jer se trosi vise energije nego sto se proizvede.

Vodonik se moze industrijski dobijati prilikom hemijskih reakcija razlicitim kiselina sa metalima,ali su te reakcije jako otrovne i predstavljaju opasnost za zivotnu okolinu.

Obrni- okreni,od fosilnih goriva se ne moze jos uvek pobeci,a sve ovo je samo izmestanje zagadjenja na drugo mesto. Kada bi resili dobijanje vodonika isplativim i ekoloski cistim procesima,H bi bio idealno gorivo,jer njegovim sagorevanjem dobijamo vodenu paru

Pobesneo Maks

pre 1 godinu

Vodonik je gorivo buducnosti i tu nema sta raspravljati,ali za komercijalno koriscenje istog postoji uslov ,a to je jeftina i obnovljiva energija.
Naime,H se trenutno najvise dobija iz metana,jer ga ima koliko hoces,a proces je prilicno jednostavan. Elektroliza nije isplativa,jer se trosi vise energije ,nego sto se proizvodi,a ostali industrijski nacini dobijanja,kao sto su reakcije razlicitih metala sa kiselinama su deo prljave tehnologije.

Sto se tice baterija,one su sve bolje i mocnije,ali ne resavaju problem,jer one samo skladiste energiju koja se mora nekako proizvesti,a i dalje se najveci deo dobija spaljivanjem fosilnih goriva. Trenutno,EV samo izmestaju zagadjenje iz gradova u oblasti gde se struja proizvodi,sto nije lose za gradove,ali globalno ne resava problem.Takodje,nisu pogodne za kamione,avione i brodove.

orion

pre 1 godinu

pročitati komentar @Sima Lesinar ... čovek lepo napisao.

Jedino što bi dodao, sve tačno, ali ipak IR se mora nastaviti. E sad, da li će doživeti najbolja ili najisplativija tehnologija i komercijalni uspeh??? Znamo da ne biva uvek tako.

Bilo bi dobro da imamo H, jednostavno dobijenog u obilju - ali nemamo.
Bilo bi dobro da imamo e+ dobijene iz čistih obnovljivih izvora - ali još uvek nemamo.

... to opet ne znači da ne treba da se radi na tome. Treba vremena, godine, decenije razvoja. Do tad - dizlo.

466453

pre 1 godinu

Koliko vas zna da se u SADu i Kini prave prve dve "gravitacione baterije"?

Inače švajcarski izum.

Skladištenje viška struje iz solarnih ćelija i vetroparkova u periodima dana kad je višak a oslobađanje energije noću i u vreme kad nema vetra.


Zar zaista mislite da ove mega investicije nisu 100% oslonjene na izvore energije sunca i vetra!

https://interestingengineering.com/innovation/two-massive-gravity-batteries-are-nearing-completion-in-the-us-and-china

cosmo

pre 1 godinu

Nisam od struke - laički, koliko znam, utrošak el. energije za proizvodnju vodonika čini motore na vodonik jako neefikasnim u konačnici... Ovo je usmjereno na teretna vozila i komercijalna, gdje baterije ne mogu da obezbijede domet i energiju. Iz tog razloga i jeste od 11 litara i 1.700 Nm obrtnog momenta.

Teško da će se ovo brzo spustiti u obične automobile. Bilo bi idealno, ali ne bih rekao.

Ivan ZG

pre 1 godinu

(Joca, 26. april 2023 18:51)

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse koji nemaju problem sa veličinom, a ovdje je riječ ne o gorivim ćelijama koje proizvode struju nego o motoru koji direktno koristi vodik.
Sigurno su radili godinama daleko od očiju javnosti i stekli prednost u tehnologiji.
To nije nikakva zamjena za el. aute jer su Hyundai/KIA dioničari Rimac automobila i jedni od najaktivnijih u izbacivanju el. modela auta.
Među prvima su krenuli sa el. autom KIA Soul i Ionic, a sada imaju Soul, Kona, Niro, Ionic 5, Ionic 6, niz Genesis modela i uskoro KIA 9.
Ova tehnologija nije zamjena za baterije nego je konkurencija pa neka pobjedi i prevlada bolji.
Vodik je interesantan jer ga mogu proizvoditi u periodima viška struje iz obnovljivih izvora npr. po noći kada vjetrenjače rade.

466453

pre 1 godinu

(Guliver, 27. april 2023 17:13)

Interesantno je da si u priču o vodoniku spomenuo i Grafen, verujem da znaš da je jedini materijal sa tako malom strukturalnom rešetkom da ni atom vodonika ili helijuma ne može proći kroz nju.
Upravo će grafenski coating unutrašnjosti rezervoara za vodonik biti rešenje za skladištenje vodonika na duge staze. Takođe se očekuje da helijumski baloni više neće gubiti helijum te da bi bili trajno rešenje za levitaciju raznih sklopova u visokoj atmosferi. Umesto u nižoj orbiti jer za visoku atmosferu ne moramo u tom slučaju ni gorivo trošiti, sam će se uspeti do željene visine.

Dragan EV

pre 1 godinu

Izgleda da je samo jedan od dosadašnjih komentatora pročitao tekst koji komentariše.

Radi se o motoru od 11 litara zapremine za teške mašine i velike kamione. Ovo nema veze sa putničkim automobilima.

Филипинац

pre 1 godinu

Toyota je odustala od vodonika !!!
Elon Musk je rekao za vodonik da je to gubljenje vremena.
(Max, 27. april 2023 10:06)

Тојота је исто то недавно објавила и представила на конференцијама где је лично наследник Akio Toyoda држао говоре, њега управо сад у априлу мења нови председник управног одбора и најављује наставак развоја возила на водоник.
А слепо веровање пословном човеку жељног пажње је забрањавајуће на више начина.

Guliver

pre 1 godinu

ne zaboravite dobijanje vodonika i od jedne vrste algi oslobdjaju vodonik, a pri tome i ciste vodu. ovo je ekoloski pozeljno.
NTNU norveska. ima jos nacina osim onog sto nam je bilo dozvoljeno ili predvidjeno da saznamo u skolama.
(norge, 27. april 2023 06:58)

Moja supruga radi u istrazivackoj laboratoriji u Sietlu koja se iskjucivo bavi komercijalizacijom proizvodnje vodoninka iz zivog sveta, algi i bakterija, koje proizvode vodonik u metabolickim procesima.

Sto je veoma interesantno, Rusi do prilicno daleko otisli u pravcu ove komercijalizacije, a uz to su prvaci sveta u prozivodnji grafena.

Vodonik kao pogonsko gorivo sa jedne strane ima odredjene nedostatke ali i ogromne prednost sa druge. Buducnost ce biti veoma interesantna, naravno ako ne bude nuklearnog rata.

Joca

pre 1 godinu

Joca svi ovi koje si naveo su razvijali aute na vodik i došli u slijepu ulicu jer su auti premali za današnju tehnologiju i cijeli auto je preskup.
Za razliku od njih Hyundai razvija motor za kamione i autobuse...
(Ivan ZG, 27. april 2023 13:10)
Grešiš. Nisu oni razvijali (samo) automobil, nego i pre svega, motor na vodonik. Reno i Tojota koje sam naveo kao najkrupniji primer i sami su veliki proizvođaći kamiona, autobusa i svih drugih "velikih točkova", pa i mašina bez točkova. Problem vodonika nije (samo) njegov smeštaj, nego sam motor! U periodnom sistemu ne postoji materijal (metal) koji može iole trajno da izdrži uslove zatvorenog (unutrašnjeg) sagorevanja vodonika. U bilo kakvoj varijanti SUS. Izvesnu nadu da bi "sveti gral", odnosno H-SUS mogao da se napravi je pre jedno 30-40 godina pružila tehnologija keramizacije metala, ali se i to izjalovilo. Ni danas rezultat nije ništa bolji. Razuumljivo, oni javnosti nisu pružili skoro nikakve detalje, ali po prikazanom se čini da su pokušali isto (očekujući valjda bolji rezultat).

Polaziš od pretpostavke da Hyundai ima "keca u rukavu". Ja već odavno ne verujem da ikakav "kec" postoji. Do sada, vodonik je bio favorit samo onih koji su hteli da očuvaju status quo, odnosno potpunu zavisnost od nafte.

Voleo bih da nisam u pravu, ali ništa ne menja to šta bih ja voleo ili ne. Još uvek, još dugo, možda i zauvek, vodonik će ostati utopija. Ono "gorivo budućnosti i uvek će to i ostati".