Nedelja, 17.12.2017.

12:12

Ima li razlike između hrvatske i srpske sarme?

Izvor: B92

Ima li razlike izmeðu hrvatske i srpske sarme? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

104 Komentari

Sortiraj po:

stari kupusar

pre 7 godina

@Trovach
U pravu si i dobro si rekao - onaj dole nema ni osnovno znanje. Medjutim, ti si se malo prebacio - futoski ima okruglu glavicu (i to bas okruglu, za razliku od srpskog meleza, cija je glavica obicno malo zaravnjena na vrhu), dok je varazdinski pljosnat (tipa braunschweiger) i samim tim nije pogodan za kiseljenje celih glavica (za takvo kiseljenje glavice moraju biti okrugle, kako bi pritisak bio ravnomeran, cime se obezbedjuje ujednacena fermentacija), nego se seku, obicno na cetvrti, kao bi se dobio proizvod slican onom sto je kod Nemaca poznato kao sauerkraut, a kod Francuza choucroute. N.B. Srpski melez nije selekcionirana sorta, nego spontana lokalna populacija, iz koje su selekcionirane sorte SM4, SM10, kao i crvena sorta Rubin (u samoj izvornoj populaciji uobicajeno se javlja jedna nota slabije ili jace crveno-ljubicaste nijanse, sto omogucava i selekciju obojenih linija). Danas je vrlo moguce i vrlo verovatno da se prodaje bilo kakvo seme (a jos verovatnije - rasad) pod bilo kojim imenom, a da to nema nikakve veze s onim sto se nalazi u kesici. Bitna je samo slika, pri cemu to i ne mora biti slika onog sto toboz predstavlja (a jos manje onog sto stvarno prodaje), dovoljno je da privuce kupca. Danas je vreme lovaca u mutnom i hohstaplera bez granica (manje-vise svuda, ali, u granicama Balkana jos i vise).

MrsiMudoje

pre 7 godina

Sad sam ustao i jos pijem kafu, ni umio se nisam ! Citam - ima li razlike izmedju hrvatske i srpske sperme ?! Au- sta je sad / - Protrljam oci u neverici, neverica mi otvori Oci i vidim - naucna rasprava - o Sarmi ! A u !

Komša

pre 7 godina

@Low Key Lyesmith
Priča o golupcoma je priča o starom sveslovenskom jelu koje je najverovatnije nastalo na teritoriji današnje Ukrajine (koja je bila prometnoja nego Balkan u starom veku - persijska i slovenska plemena i azijske najezde). Samo to su jela od slatkog kupusa ( verovatno veoma malo kultivisanog).
Prvi pomen kultivisanog kupusa (3 vrste) imamo u antičkoj Grčkoj - 4 vek p.n.e
Onda imamo u Rimu čak i recepte za slatki kupus (3-2 vek p.n.e.).
Rimljani prvi kidele kupus - sole ,polivaju sirćetom i stavljaju u ćupove.
Ali tek Sloveni,inače skloni fermentiranju svega i svačega sipaju vodu i otkrivaju pravi način da kupus sačuva lekovita svojstva duže vreme i još dobijaju ono što vole - raso.
Turci nisu bili u planu tada - možda su tek negde "skidali" foru od persijanaca za dolme (grci,jermeni,turci sarme zovu dolme).
Dakle,staroslovensko jelo koje smo mi ,južni Sloveni unapredili uz pomoć Rimljana a Tirci ih imenovali došavši ovde.
Bez kiselog kupusa nema sarme (ima dolme).
Arambašćići (jelo dalmatinskog zaledja) su sačuvalu bitnu stvar - meso seckano na sitne kockice.
Tako su se sve sarme pravile...
Inače smo od Rimljana uzeli i kvasac.Česnica je obredna pogača bez kvasca jer nismo znali za njega...
Sarma je naša 1/1

Komša

pre 7 godina

@Low Ley Lyesmith
Zaboravio sam da dodam - i za geršlu/ječam si potpuno u pravu.
I to smo,zajedno sa još nekim žitaricama doneli sa sobom na Balkan (neke kruške,požegaču šljivu...)
Kao što rekoh - nismo znali za kvasac (česnica,obredna pogača iz davnina svedoči o tome) i proja pa smo jeli pretežno kaše.I danas su opstala neka jela (palenta/kačamak,cicvara,velbužd....) .
Pirinač je došao od prilike sa Turcima (14. vek) pa je verovatno tada počeo da se koristi i za sarmu.
Dakle ,jelo koje se zadržalo kod istočnih i zašadnih Slovena kid nas je pretadjeno kada smo počeli da kiselimo kupus a onda još jednom posle 14. veka.
Takvi smo kao narod - nekako uvek sebe podcenjujemo,kao da ne možemo da piverujemo da nismo baš bili beskorisni stvorovi koji eto,tek postoje.

Trovach

pre 7 godina

@ajd zdravo...Kada tvrdis nesto, moras imati bar osnovno znanje. Futoski kupus ima pljosnatu i rastresitu glavicu, ali su listovi za sarmu najkvalitetniji. Varazdinski kupus je takodje odlican za kiseljenje, ali ima okrugliju glavicu, koja je zbijenija, a kada se jede svez dosta je ljut, sto kod futoskog nije slucaj. Treca sorta je srpski melez, koji je ustvari domaca sarolika populacija iz koje su izvedene sorte SM10, SM4 (po meni najkvalitetniji) i Rubin.

Trovach

pre 7 godina

U vojsci (u Rumi) smo pravili tzv. srpsku sarmu u koju pored mlevenog mesa ide i sitno seckana slanina. Mi u Subotici je uglavnom pravimo bez slanine i nedavno sam ipak napravio tu srpsku sarmu po tom receptu i nije mi se svidela, bas kao i pre. Ne razumem u cemu je problem, ali izgleda da mi sarma i slanina u njoj ne idu zajedno (za komsije skupa).

Susjed

pre 7 godina

Ima. Razlika je što hrvatska sarma ima ugrubo 3 puta veći životni standard od srpske, a ako joj je i to malo, može ić slobodno radit za veće pare kod Bratwursta, Baguette, Spaghetti Bolognese, Knakkebrød, i kako god da se zove ona prekuhana splačina što Englezi inzistiraju da je hrana, a nije.

stari kupusar

pre 7 godina

Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna.(ajd zdravo, 17. decembar 2017 18:27)

Ne lupaj gluposti! SASVIM su razliciti. I po formi i po obliku i po svemu. (Futoski - okrugao, varazdinski - pljosnat, futoski - zuckastozelen, varazdinski - zeleniji od trave. I jedan i drugi poticu od starih lokalnih populacija, potom su se njima bavili instituti (razliciti!), a danas i ovako i onako i tu i tamo (a i sire) prodaje ko sta i kako stigne i kako uspe da smuva. Vazno je samo da na oko otprilike lici, pa i ako ne lici - nema veze, samo ako prodje.

Komša

pre 7 godina

@Lov Key Leysmith
Tačno.Sloveni su kiselili kupus isto kao i Rimljani (i Romeji).
Postoje arheološki dokazi za to.
I ne samo za to - kod Slovena je bilo jako popularno pitapanje voća i povrća u vodu,kiseljenje i izazivanje vrenja,šira se pila itd.

Voždon

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Ne, samo je naziv turski. U Turskoj se jelo pod sličnim nazivom drugačije sprema.

Komša

pre 7 godina

@nešto razmišljam
Bravo.Kupus su kiselili i stari Rimljani i stari Sloveni (dokazano) mnogo pre turskih osvajanja.
Pored toga Sloveni su kiselili i voće i povrće (kao turšija) mnogo pre dolaska Turaka.
Turska kuhinja je velika - skupljali su sve i svašta od naroda kojima su vladali ili koje su pokorili i to smatraju svojim jelima,što je u redu.
Jesu i njihova ali nisu prestala da budu i jela pomenutih naroda.
Jermeni imaju sarmu isto i zovu je Dolma (mislim da i Turci isto tako zovu) - probao sam onu sa vinovom lozom (odlično prave) a Jermenin mi na pomen Ajvara kaže - "Kod nas se tako zove paprika ,Turcizam isto."
Gospodja koja pravi etničku sarmu u pravu samo u jednom - srpske i hrvatske svinje postoje.Nažalost.

M C

pre 7 godina

Kod srpske sarme se meso i pirinač prvo izdinstaju, zatim smesa ide u kupus.
Kod hrvatske se u kupus stavlja sirovo meso i manja količina pirinca pa se zatim sprema.

nešto razmišljam

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
@(johnny, 17. decembar 2017 12:20)
slažem se skoro sva jela na ovim prosrorima su poreklom ili iz Nemačke, Italije, Mađarske ili Turske. Mene u konkretnom slučaju zanima kako su Turici ili Vizantijci kiselili kupus. Trebalo bi neki orijentolog da se oglasi ili Turski konzulat ili ambasada, ipak je ovo veoma ozbiljna tema.

ajd zdravo

pre 7 godina

@(Ментор Момо, 17. decembar 2017 13:10)
Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna. Imaju i Slovenci svoju varijantu isto tako 'nastalu'.

hju

pre 7 godina

Turci kao nomadi dok nisu počeli da osvajaju su jeli ono što jedu mongoli nomadi. Prema tome sve što je kod nas stiglo preko turaka je iz indije, persije, mediterana. 90% hrane nije tursko, a mi je zovemo turska.kao i kafa naravno.

Zoki

pre 7 godina

Po ukrajinskim restoranima po Kanadi se služe ukrajinske sarme od slatkog kupusa sa mesom, bez pirinča. U prodavnicama se mogu kupiti i smrznute. Ovde se smatraju tipičnim ukrajinskim jelom. Grčka sarmica (dolma) je puno manja, sadrži samo pirinač i umotana je u vinovu lozu. Ova grčka varijanta je nešto što je moglo da dođe preko Turaka, mada je puno verovatnije da je samo jelo starije, nastalo na prostorima nekadašnje Vizantije. Balkanske sarme su nešto između, mešamo meso i pirinač, a koristimo kiseli kupus. Mislim da ih nisu doneli Turci, nego su nastale na ovim prostorima ukrštajući dva jela. Inače onoj hrvatskoj domaćici ne zameram, verovatno je htela da kaže da je potrebno koristiti domaće meso.

ivana

pre 7 godina

Stvarno je tuzno sto moramo da citamo o nekom receptu za sarmu u kontekstu koji treba da potstice netrpeljivost. Hrvatskoj je za vrat zaselo slobdno trziste i ubija im tiho domacu proizvodnju, zemlja se prazni... ovaj recept je samo potstrek domacicama da KUPUJU DOMACE! I Srbja bi trebalo na isto da potstice svoje potrosace a ne da pogresno tumace recepte po zlonamernim clancima.
Znate onu izreku?
"Ko potstice mrznju, u kuci mu bila!"

Srba Lazarevic

pre 7 godina

Ova na slici ne izgleda lepo, nekako je sasusena, bez zivota, kupus ne cakli...
(Srboljub Srba Srbljanovic, 17. decembar 2017 15:29)

...mozda je to ta hrvatska sarma?

Frane

pre 7 godina

Saul Goodman@, postoji, 15 jela iz Hrvatske je priznato kao autenticno, dok recimo iz Francuske manje od 50. Valjevo@, da, bas imamo komplekse od nekoga iz Valjeva. Cemu ta frustriranost vas u Srbiji na sve ono sta dolazi iz Hrvatske ? Zasto ste ljubomorni na nas Hrvate, samo zato sta mi imamo Hrvatsko meso, Hrvatske vjesalice, Hrvatsku sunku, Hrvatsku bajaderu, Hrvatski kiseli kupus, itd... Vi bi gotovo pa kolektivno zeljeli da to sve bude jedno, da bude jedan jezik, da bude jedna drzava, da bude jedan narod, jedno zajednicko more, jedno sve... Meni ne smeta nista sa pridjevom Srpski, pa zasto bi vama sa pridjevom Hrvatski ? I samo se u vasim medijima ovakve stvari plasiraju kao mainstream naslovi, dok u HR gotovo nitko na ovo ne bi obratio pozornost da je izaslo u srpskim medijima. Prihvatite cinjenicu da Jugoslavije nema vec 25 godina i da je to gotova prica. Danas postoji Hrvatska, postoji Srbija i postoje jezici, obicaji i autenticne stvari u obje drzave. Srbija je kako lijepa ? Lp.

Trampo

pre 7 godina

Joj,pogibo !
Sutra idem na koloskopiju,od jutros nisam nista jeo a ko ce do sutra izdrzati :( Sad bi pojeo lonac Hrvatske sarme iako sam Srbin !

Košava

pre 7 godina

Sarma se pravi od mesa juneta i svinje , kiselog kupusa , pirindža , slanine suve ,mopže rebarca . Ako bi sarma imala naqcionalnost bili bismo kanibali.

posteni janjicar

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". (Replay, 17. decembar 2017 14:00)

Cuo i ja. A cuo i Turcin mene kad kazem "sarma". Zamisli, cuo me i Rumun! A i ja njega. I? U cemu je poenta? Ko lepse kaze "sarma"? Ili "sarma s koka-kolom"? Pa cak i ako je rec turskog porekla, to jos ne mora znaciti A) samo turskog i B) otomanskog. Ima jos mnogo turskih naroda dilojem evroazijskih stepa, a i okolo. I ovde se upravo o tome radi! I cak ni to jos ne mora znaciti da je i samo jelo njihovog porekla, moze biti da je samo doputovalo s njima.

monačanski manuka med

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.
(Hrvatski komentar :), 17. decembar 2017 13:50)

Zato što u velikom br. sl. to jako glupo zvuči ako se dato jelo ili proizvod ne razlikuju od onih u drugim državama, hrvatska sarma a pravi se isto ko i srpska sarma, kad budete pravili sarmu od listova blitve onda je nazovite hrvatska :)

Ante

pre 7 godina

Ima! Nasa se zove - KARMA!
Hehehe.. a sad da razocaram ove sto se nabacuju ironicnim komentarima,(iako mi je zao, kvalitetna su zafrkancija), nema tu nikakvih "nacionalnih" stvari, osim akcije koja traje vec duze vrijeme - kupujmo Hrvatsko.
Ovo je info za kupca, da je meso proizvedeno u Hrvatskoj, i to je sve. Vidjet ce te na tisuce slicnih etiketa, samo sto je ovo malo glupavo upakirano :)

tt

pre 7 godina

Pre vise godina sam bio ugoscen kod jednog malog farmera u Hrvatskoj i tada se zalio da kod njih farmeri svojom cenom domaceg mesa ne mogu da konkurisu niskim cenama mesa velikih trgovinskih lanaca koji iz zapadne Evrope uvoze meso pred isteklim rokom trajanja.

Nikola

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.
(Koj, 17. decembar 2017 14:41)

Pa i mi uzgajamo kupus, i pretezno kiselimo onaj sa tankim listom. Ipak, nismo ga zbog toga nazvali srpskim. Ali kad malo bolje razmislim, moracemo da patentiramo specijalitet "srpski pasulj"...Inace cete nam i to uzeti. Budete li hteli srpski pasulj da kuvate, moracete da platite licencu...na svaki skuvani lonac.

Low Key Lyesmith

pre 7 godina

Besmisleno prepucavanje u komentarima... Po običaju.
Anyway, ne bi li prava, proper sarma po varaždinski (kad se već koristi varaždinsko zelje, ne) trebala sadržati geršlu umjesto riže? Ak' se ne varam, taj način je tradicionalan za Zagorje, Međimurje, Slavoniju i (Zapadni) Srem.
Usput, iako je sarma zaista turska - preciznije, turkic - reč u značenju saviti/uviti, sarma nije tursko jelo. Turci nemaju tradiciju pravljenja kiselog kupusa, a tek sarmice u vinovoj lozi nisu, niti mogu biti, tradicionalno tursko jelo. Sve je to kulinarsko zaveštanje Imperije. Vizantije, jelte. Potražite više informacija o harambašićima (ljudi iz Dalamacije će znati o čemu je reč) i golupcima (tradicionalno sveslavensko jelo - i danas popularno u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji - koje nema veze s Turskom, odnosno turskom gastronomijom; koristi se svež kupus).

Ausländerin

pre 7 godina

@Megatronman- zamisli, ta veganska sarma se u narodu kaze - posna. Pravila pokojna baba za svaku slavu, nikad nista lepse od posne sarme i prebranca moje bake nisam jela. Sto li je ljudima ok kad neko kaze posno, a prevrcu ocima kad isto jelo nazovu veganskim/vegetarijanskim?

Slovenac

pre 7 godina

@megatronman: sta je tu cudno? Posna sarma je staro jelo, nisu to neki moderni vegani izumili. I u originalu je posna/veganska, guglaj turkish sarma, klikni slike, i videces rezultate. U lozin list uvijen pirinac. Probaj sobodno, neces se razocarati. Orah perfektno radi, ispadne kao zestoka mesina bas.

Replay

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". :) Inace dosta jela kod nas su turska. Bas se pitam na sta bi licela nasa kuhinja da nije stranih. hahaha

zena-zmaj

pre 7 godina

@megatronman
ne znam kakva je veganska, ali ja za posnu slavu, a i ovako, pravim sarmu s orasima i vjeruj da je pravi specijalitet. po mom, a i po ukusu mojih gostiju, mnogo bolja od sarme od ribe, koja se cesce sprema o postu. recept sam nasla u posnom slavskom kuvaru prije dvadesetak godina. potrazi, probaj, toplo preporucujem.

Koj

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.

M'rs bre, drzi odstojanje!

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo i na tu bolest.
(Adolf Horvatinovic, 17. decembar 2017 12:29)

Istovremeno, isto u Minhenu, u srpskim restoranima mozes sve to da narucis bez prefiksa "srpski".

grom

pre 7 godina

.....nemojte se previše čudit kad Hrvatska od EU zatraži potvrdu izvornosti za sarmu kao autohtono hrvatsko jelo...slična stvar je gotovo uspjela Sloveniji, naime tražili su da se varaždinsko zelje i slavonski kulen priznaju kao slovenski proizvod....

Stranac

pre 7 godina

Razlika je u prilozima. Hrvatska se sluzi sa kruhom, srpska sa hlebom. Slicnost lezi u tome sto i jednu i drugu jedu eksploatisani, zaludjeni i osiromaseni ljudi koji se odlicno razumeju kada se svadjaju i psuju.

cobo

pre 7 godina

Hrvati su prekrstili cevapcice kao mesne valjuske pa kad su se Svabe na moru pobunile morali su ih opet zvati cevapcici,Srpski pasulj su izbacili a Srpske Moravice preimenovali u Brod Moravice,Srpski jezik u Hrvatski jezik ....

јустин

pre 7 godina

Сваки делић бивше нам земље,осим што је натопљен крвљу браће и сестара,натопљен је и којекаквим разноврсним Сармама.Све се разликујуни СВЕ на свој начин лепе.Не одбијам нити једну.Нисам чак одбио ни Шведску....кад су ми преко сарме звекнули Џем од Шљива!?

nomadi

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...

(johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Turci su ukrali tuđe gradove, kuhinju, muziku, pismo, ma čitavu kulturu..

bolesno

pre 7 godina

S tim hrvatskim sastojcima sa kojima pravi tu sarmu svakako je dobro da naglasava da je to hrvatska sarma tako da ljudi odmah znaju da to nema veze sa pravom ukusnom sarmom koju mi pravimo.

Ментор Момо

pre 7 godina

Ако је месо од Мангулице,јел то онда хрватска сарма?Или смије ли се користит футошки купус?

guska koja je spasla Rim

pre 7 godina

Znate li ciji su cevapcici? Trscani (Triestini) tvrde da su njihovi. Ne samo da su njihovi, nego da cevapcici ne mogu biti cevapcici, ako nisu pravljeni od mesa s njihovih okolnih brda.

Bole

pre 7 godina

Ima razlike u sarma osto kao između srpskog i hrvatskog naroda: razlika je samo u veri i da Car Dušan svojevremeno ostao uz papu sad SRBI ili Hrvati ne bi postojali nego bi svi bili jedan narod što i jesmo (što jesu i Muslimani, samo su druge vere dok ih Tile nije priznao kao zasebne). Zamislite samo ogromnu i jaku državu na ovim prostorima, nacionalno kompaktnu. Kome od velikih sila bi to bilo po volji? E zato se mi međusobno rokamo jer smo svi kompletno ćoravi kod očiju.

A naša sarma je drugačija od Turske jer je pravimo sa slaninom i mešanim mesom sa svinjetinom što Turci nikad nisu. Takođe stavljamo i pirinač. Nemojte mi reći da su Turci pre 600 godina stavljali pirinač jer ga tad nije ni bilo. Tako da oladite sa time da naša kuhinja nije autohtona i da nemamo svojih jela, ali sva jela su slična u celom svetu, osim izolovanih civilizacija iz prošlosti (Kinezi, Indijanci, Afrikanci...)

nisam ja, ja je

pre 7 godina

Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. (no me interesa)

Netacno. Tacno je da je sarma isto onoliko turska, koliko je i srpska, hrvatska, ili rumunska, niposto "vizantijska". Vrlo je moguce da su Persijanci, ili bar neki Persijanci poznavali i ranije, ali, vec vam i forma takvog jela moze ukazati na jos istocnije poreklo. A ne samo sarmu, nego i sam glavicasti kupus, u Istocnu, Centralnu i Jugoistocnu Evropu doneli su oni na koje cete tesko posumnjati - Mongoli (mongolska invazija povukla je mnoge narode, a i sami Mongoli nisu bukvalno bili neprestano u pokretu, bas svi, nisu iskljucivo gonili stgada i nisu jeli samo meso i mleko, bez iceg - mongolske zene, zamislite, gajile su povrce). I nije glavicasti kupus jedina kultura koju su oni doneli u Evropu. A hrvatska varijanta sarme doista postoji, samo sto ne bih rekao da je to ova od varazdinskog zelja (sorta kupusa za koju, na prvi pogled, ne bih rekao da je narocito pogodna za sarmu, to je za podvarak, a srpski melez i futoski su za sarmu), nego sinjski arambasici. Oni se prave na poseban nacin (a recepte potrazite negde drugde :) ) BTW, kaze se, odnosno pise se "non mi interessa".

Tanja

pre 7 godina

Kao da je bitno, sarma je sarma, posvadjajte nas jos i zbog sarme koja nije originlno ni srpska ni hrv. A razlika postoji u nacinu na koji se sprema sarma, oni stavljaju zivo meso u kupus za razliku od nas.

Anax

pre 7 godina

@megatronman Cekaj, veganska sarama, jao strasno, kojekude vegunu?!?
A, cekaj stvarno, mislis posna sarma koju cela Srbija pravi za posne slave i to na 100 nacina, samo da nema mesa??? A, pa to svi znamo, cak i mi nereligiozni koji ne postimo, a kamoli svako ko sprema slavu (jer je svaka posna ako padne u sredu ili petak, iako nije u dane velikog posta)!!!

Hrvatski komentar :)

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.

skeptik

pre 7 godina

Izdajnica! Gde je hrvatski paradajz, hrvatska slanina, hrvatski luk, hrvatski biber, hrvatska so, hrvatsko ulje, hrvatsko brasno... Sramota!

Nex

pre 7 godina

Ispravka, sarma nije turska vec vodi poreklo iz persije danasnjeg Irena. Ni ovo gore napisano nije vazno kad se uzme u obzir da se sarma pravi na 100 razlicitih nacina. I da je naravno jedno od najukusnijih jela. A to sto hrvati imaju svoju sarmu pa pustite ih vole da svojataju tudje.

Ментор Момо

pre 7 godina

Сва та јела су византијска(грчка)или персијска,никако турска.Срби су били у додиру са Византијом много прије Турака.

da pojasnim

pre 7 godina

opet potraga za razlogom za nervozu
tko ije imalo upućen u prilike u hrvatskim dućanima shvaća o čemu se radi
problem je ogromna količina mesa iz uvoza koje je bezlično i bez okusa
tako, kad se govori o receptima često se naglašava da se koristi DOMAĆE meso na koji okus smo naviknuli
eh, sad, može se reći domaće ili hrvatsko meso, stvar semantike

Mali John

pre 7 godina

Наравно да има разлике. Српска садржи пиринач а хрватска рижу. Српска се прави и једе у Србији, док се сарма из Хрватске (искомплексирана врста комплексне сарме), прави у Хрватској од хрватске риже, хрватског купуса, хрватске сланине, у хрватском лонцу, меша хрватском варјачом, на хрватском шпорету од стране искључиво хрватске куварице у Хрватској.

Adolf Horvatinovic

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo na tu bolest.

no me interesa

pre 7 godina

@johnny
Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. Od koga su Hrvati to ne znam i ne zanima me.

qwert

pre 7 godina

Ma sve smo ukrali od turaka. A nikom nije palo na pamet d asmo ovo doneli iz prapostojbine. U Poljskoj i okolnim zemljama postoji maltene isto jelo koje se zove golabki Nisu valjda i Poljaci pokrali Turke?

DaLanik

pre 7 godina

NAravno da postoji - sta znaju Hrvati sta je sarma. Nemaju pojma. Dobili je od Srba zato sto su bili sa nama u drzavi. Oni jedu sarmu sa pireom, bre.... uzas.

Adolf Horvatinovic

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo na tu bolest.

skeptik

pre 7 godina

Izdajnica! Gde je hrvatski paradajz, hrvatska slanina, hrvatski luk, hrvatski biber, hrvatska so, hrvatsko ulje, hrvatsko brasno... Sramota!

no me interesa

pre 7 godina

@johnny
Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. Od koga su Hrvati to ne znam i ne zanima me.

Mali John

pre 7 godina

Наравно да има разлике. Српска садржи пиринач а хрватска рижу. Српска се прави и једе у Србији, док се сарма из Хрватске (искомплексирана врста комплексне сарме), прави у Хрватској од хрватске риже, хрватског купуса, хрватске сланине, у хрватском лонцу, меша хрватском варјачом, на хрватском шпорету од стране искључиво хрватске куварице у Хрватској.

Nex

pre 7 godina

Ispravka, sarma nije turska vec vodi poreklo iz persije danasnjeg Irena. Ni ovo gore napisano nije vazno kad se uzme u obzir da se sarma pravi na 100 razlicitih nacina. I da je naravno jedno od najukusnijih jela. A to sto hrvati imaju svoju sarmu pa pustite ih vole da svojataju tudje.

Ментор Момо

pre 7 godina

Сва та јела су византијска(грчка)или персијска,никако турска.Срби су били у додиру са Византијом много прије Турака.

da pojasnim

pre 7 godina

opet potraga za razlogom za nervozu
tko ije imalo upućen u prilike u hrvatskim dućanima shvaća o čemu se radi
problem je ogromna količina mesa iz uvoza koje je bezlično i bez okusa
tako, kad se govori o receptima često se naglašava da se koristi DOMAĆE meso na koji okus smo naviknuli
eh, sad, može se reći domaće ili hrvatsko meso, stvar semantike

DaLanik

pre 7 godina

NAravno da postoji - sta znaju Hrvati sta je sarma. Nemaju pojma. Dobili je od Srba zato sto su bili sa nama u drzavi. Oni jedu sarmu sa pireom, bre.... uzas.

qwert

pre 7 godina

Ma sve smo ukrali od turaka. A nikom nije palo na pamet d asmo ovo doneli iz prapostojbine. U Poljskoj i okolnim zemljama postoji maltene isto jelo koje se zove golabki Nisu valjda i Poljaci pokrali Turke?

Trampo

pre 7 godina

Joj,pogibo !
Sutra idem na koloskopiju,od jutros nisam nista jeo a ko ce do sutra izdrzati :( Sad bi pojeo lonac Hrvatske sarme iako sam Srbin !

Stranac

pre 7 godina

Razlika je u prilozima. Hrvatska se sluzi sa kruhom, srpska sa hlebom. Slicnost lezi u tome sto i jednu i drugu jedu eksploatisani, zaludjeni i osiromaseni ljudi koji se odlicno razumeju kada se svadjaju i psuju.

M'rs bre, drzi odstojanje!

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo i na tu bolest.
(Adolf Horvatinovic, 17. decembar 2017 12:29)

Istovremeno, isto u Minhenu, u srpskim restoranima mozes sve to da narucis bez prefiksa "srpski".

Zoki

pre 7 godina

Po ukrajinskim restoranima po Kanadi se služe ukrajinske sarme od slatkog kupusa sa mesom, bez pirinča. U prodavnicama se mogu kupiti i smrznute. Ovde se smatraju tipičnim ukrajinskim jelom. Grčka sarmica (dolma) je puno manja, sadrži samo pirinač i umotana je u vinovu lozu. Ova grčka varijanta je nešto što je moglo da dođe preko Turaka, mada je puno verovatnije da je samo jelo starije, nastalo na prostorima nekadašnje Vizantije. Balkanske sarme su nešto između, mešamo meso i pirinač, a koristimo kiseli kupus. Mislim da ih nisu doneli Turci, nego su nastale na ovim prostorima ukrštajući dva jela. Inače onoj hrvatskoj domaćici ne zameram, verovatno je htela da kaže da je potrebno koristiti domaće meso.

Hrvatski komentar :)

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.

Srba Lazarevic

pre 7 godina

Ova na slici ne izgleda lepo, nekako je sasusena, bez zivota, kupus ne cakli...
(Srboljub Srba Srbljanovic, 17. decembar 2017 15:29)

...mozda je to ta hrvatska sarma?

Ante

pre 7 godina

Ima! Nasa se zove - KARMA!
Hehehe.. a sad da razocaram ove sto se nabacuju ironicnim komentarima,(iako mi je zao, kvalitetna su zafrkancija), nema tu nikakvih "nacionalnih" stvari, osim akcije koja traje vec duze vrijeme - kupujmo Hrvatsko.
Ovo je info za kupca, da je meso proizvedeno u Hrvatskoj, i to je sve. Vidjet ce te na tisuce slicnih etiketa, samo sto je ovo malo glupavo upakirano :)

nešto razmišljam

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
@(johnny, 17. decembar 2017 12:20)
slažem se skoro sva jela na ovim prosrorima su poreklom ili iz Nemačke, Italije, Mađarske ili Turske. Mene u konkretnom slučaju zanima kako su Turici ili Vizantijci kiselili kupus. Trebalo bi neki orijentolog da se oglasi ili Turski konzulat ili ambasada, ipak je ovo veoma ozbiljna tema.

Voždon

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Ne, samo je naziv turski. U Turskoj se jelo pod sličnim nazivom drugačije sprema.

Ausländerin

pre 7 godina

@Megatronman- zamisli, ta veganska sarma se u narodu kaze - posna. Pravila pokojna baba za svaku slavu, nikad nista lepse od posne sarme i prebranca moje bake nisam jela. Sto li je ljudima ok kad neko kaze posno, a prevrcu ocima kad isto jelo nazovu veganskim/vegetarijanskim?

tt

pre 7 godina

Pre vise godina sam bio ugoscen kod jednog malog farmera u Hrvatskoj i tada se zalio da kod njih farmeri svojom cenom domaceg mesa ne mogu da konkurisu niskim cenama mesa velikih trgovinskih lanaca koji iz zapadne Evrope uvoze meso pred isteklim rokom trajanja.

nomadi

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...

(johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Turci su ukrali tuđe gradove, kuhinju, muziku, pismo, ma čitavu kulturu..

Koj

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.

cobo

pre 7 godina

Hrvati su prekrstili cevapcice kao mesne valjuske pa kad su se Svabe na moru pobunile morali su ih opet zvati cevapcici,Srpski pasulj su izbacili a Srpske Moravice preimenovali u Brod Moravice,Srpski jezik u Hrvatski jezik ....

ivana

pre 7 godina

Stvarno je tuzno sto moramo da citamo o nekom receptu za sarmu u kontekstu koji treba da potstice netrpeljivost. Hrvatskoj je za vrat zaselo slobdno trziste i ubija im tiho domacu proizvodnju, zemlja se prazni... ovaj recept je samo potstrek domacicama da KUPUJU DOMACE! I Srbja bi trebalo na isto da potstice svoje potrosace a ne da pogresno tumace recepte po zlonamernim clancima.
Znate onu izreku?
"Ko potstice mrznju, u kuci mu bila!"

Bole

pre 7 godina

Ima razlike u sarma osto kao između srpskog i hrvatskog naroda: razlika je samo u veri i da Car Dušan svojevremeno ostao uz papu sad SRBI ili Hrvati ne bi postojali nego bi svi bili jedan narod što i jesmo (što jesu i Muslimani, samo su druge vere dok ih Tile nije priznao kao zasebne). Zamislite samo ogromnu i jaku državu na ovim prostorima, nacionalno kompaktnu. Kome od velikih sila bi to bilo po volji? E zato se mi međusobno rokamo jer smo svi kompletno ćoravi kod očiju.

A naša sarma je drugačija od Turske jer je pravimo sa slaninom i mešanim mesom sa svinjetinom što Turci nikad nisu. Takođe stavljamo i pirinač. Nemojte mi reći da su Turci pre 600 godina stavljali pirinač jer ga tad nije ni bilo. Tako da oladite sa time da naša kuhinja nije autohtona i da nemamo svojih jela, ali sva jela su slična u celom svetu, osim izolovanih civilizacija iz prošlosti (Kinezi, Indijanci, Afrikanci...)

ajd zdravo

pre 7 godina

@(Ментор Момо, 17. decembar 2017 13:10)
Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna. Imaju i Slovenci svoju varijantu isto tako 'nastalu'.

Ментор Момо

pre 7 godina

Ако је месо од Мангулице,јел то онда хрватска сарма?Или смије ли се користит футошки купус?

Nikola

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.
(Koj, 17. decembar 2017 14:41)

Pa i mi uzgajamo kupus, i pretezno kiselimo onaj sa tankim listom. Ipak, nismo ga zbog toga nazvali srpskim. Ali kad malo bolje razmislim, moracemo da patentiramo specijalitet "srpski pasulj"...Inace cete nam i to uzeti. Budete li hteli srpski pasulj da kuvate, moracete da platite licencu...na svaki skuvani lonac.

Anax

pre 7 godina

@megatronman Cekaj, veganska sarama, jao strasno, kojekude vegunu?!?
A, cekaj stvarno, mislis posna sarma koju cela Srbija pravi za posne slave i to na 100 nacina, samo da nema mesa??? A, pa to svi znamo, cak i mi nereligiozni koji ne postimo, a kamoli svako ko sprema slavu (jer je svaka posna ako padne u sredu ili petak, iako nije u dane velikog posta)!!!

јустин

pre 7 godina

Сваки делић бивше нам земље,осим што је натопљен крвљу браће и сестара,натопљен је и којекаквим разноврсним Сармама.Све се разликујуни СВЕ на свој начин лепе.Не одбијам нити једну.Нисам чак одбио ни Шведску....кад су ми преко сарме звекнули Џем од Шљива!?

Low Key Lyesmith

pre 7 godina

Besmisleno prepucavanje u komentarima... Po običaju.
Anyway, ne bi li prava, proper sarma po varaždinski (kad se već koristi varaždinsko zelje, ne) trebala sadržati geršlu umjesto riže? Ak' se ne varam, taj način je tradicionalan za Zagorje, Međimurje, Slavoniju i (Zapadni) Srem.
Usput, iako je sarma zaista turska - preciznije, turkic - reč u značenju saviti/uviti, sarma nije tursko jelo. Turci nemaju tradiciju pravljenja kiselog kupusa, a tek sarmice u vinovoj lozi nisu, niti mogu biti, tradicionalno tursko jelo. Sve je to kulinarsko zaveštanje Imperije. Vizantije, jelte. Potražite više informacija o harambašićima (ljudi iz Dalamacije će znati o čemu je reč) i golupcima (tradicionalno sveslavensko jelo - i danas popularno u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji - koje nema veze s Turskom, odnosno turskom gastronomijom; koristi se svež kupus).

bolesno

pre 7 godina

S tim hrvatskim sastojcima sa kojima pravi tu sarmu svakako je dobro da naglasava da je to hrvatska sarma tako da ljudi odmah znaju da to nema veze sa pravom ukusnom sarmom koju mi pravimo.

nisam ja, ja je

pre 7 godina

Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. (no me interesa)

Netacno. Tacno je da je sarma isto onoliko turska, koliko je i srpska, hrvatska, ili rumunska, niposto "vizantijska". Vrlo je moguce da su Persijanci, ili bar neki Persijanci poznavali i ranije, ali, vec vam i forma takvog jela moze ukazati na jos istocnije poreklo. A ne samo sarmu, nego i sam glavicasti kupus, u Istocnu, Centralnu i Jugoistocnu Evropu doneli su oni na koje cete tesko posumnjati - Mongoli (mongolska invazija povukla je mnoge narode, a i sami Mongoli nisu bukvalno bili neprestano u pokretu, bas svi, nisu iskljucivo gonili stgada i nisu jeli samo meso i mleko, bez iceg - mongolske zene, zamislite, gajile su povrce). I nije glavicasti kupus jedina kultura koju su oni doneli u Evropu. A hrvatska varijanta sarme doista postoji, samo sto ne bih rekao da je to ova od varazdinskog zelja (sorta kupusa za koju, na prvi pogled, ne bih rekao da je narocito pogodna za sarmu, to je za podvarak, a srpski melez i futoski su za sarmu), nego sinjski arambasici. Oni se prave na poseban nacin (a recepte potrazite negde drugde :) ) BTW, kaze se, odnosno pise se "non mi interessa".

Replay

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". :) Inace dosta jela kod nas su turska. Bas se pitam na sta bi licela nasa kuhinja da nije stranih. hahaha

Tanja

pre 7 godina

Kao da je bitno, sarma je sarma, posvadjajte nas jos i zbog sarme koja nije originlno ni srpska ni hrv. A razlika postoji u nacinu na koji se sprema sarma, oni stavljaju zivo meso u kupus za razliku od nas.

Slovenac

pre 7 godina

@megatronman: sta je tu cudno? Posna sarma je staro jelo, nisu to neki moderni vegani izumili. I u originalu je posna/veganska, guglaj turkish sarma, klikni slike, i videces rezultate. U lozin list uvijen pirinac. Probaj sobodno, neces se razocarati. Orah perfektno radi, ispadne kao zestoka mesina bas.

monačanski manuka med

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.
(Hrvatski komentar :), 17. decembar 2017 13:50)

Zato što u velikom br. sl. to jako glupo zvuči ako se dato jelo ili proizvod ne razlikuju od onih u drugim državama, hrvatska sarma a pravi se isto ko i srpska sarma, kad budete pravili sarmu od listova blitve onda je nazovite hrvatska :)

grom

pre 7 godina

.....nemojte se previše čudit kad Hrvatska od EU zatraži potvrdu izvornosti za sarmu kao autohtono hrvatsko jelo...slična stvar je gotovo uspjela Sloveniji, naime tražili su da se varaždinsko zelje i slavonski kulen priznaju kao slovenski proizvod....

Košava

pre 7 godina

Sarma se pravi od mesa juneta i svinje , kiselog kupusa , pirindža , slanine suve ,mopže rebarca . Ako bi sarma imala naqcionalnost bili bismo kanibali.

zena-zmaj

pre 7 godina

@megatronman
ne znam kakva je veganska, ali ja za posnu slavu, a i ovako, pravim sarmu s orasima i vjeruj da je pravi specijalitet. po mom, a i po ukusu mojih gostiju, mnogo bolja od sarme od ribe, koja se cesce sprema o postu. recept sam nasla u posnom slavskom kuvaru prije dvadesetak godina. potrazi, probaj, toplo preporucujem.

M C

pre 7 godina

Kod srpske sarme se meso i pirinač prvo izdinstaju, zatim smesa ide u kupus.
Kod hrvatske se u kupus stavlja sirovo meso i manja količina pirinca pa se zatim sprema.

guska koja je spasla Rim

pre 7 godina

Znate li ciji su cevapcici? Trscani (Triestini) tvrde da su njihovi. Ne samo da su njihovi, nego da cevapcici ne mogu biti cevapcici, ako nisu pravljeni od mesa s njihovih okolnih brda.

MrsiMudoje

pre 7 godina

Sad sam ustao i jos pijem kafu, ni umio se nisam ! Citam - ima li razlike izmedju hrvatske i srpske sperme ?! Au- sta je sad / - Protrljam oci u neverici, neverica mi otvori Oci i vidim - naucna rasprava - o Sarmi ! A u !

posteni janjicar

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". (Replay, 17. decembar 2017 14:00)

Cuo i ja. A cuo i Turcin mene kad kazem "sarma". Zamisli, cuo me i Rumun! A i ja njega. I? U cemu je poenta? Ko lepse kaze "sarma"? Ili "sarma s koka-kolom"? Pa cak i ako je rec turskog porekla, to jos ne mora znaciti A) samo turskog i B) otomanskog. Ima jos mnogo turskih naroda dilojem evroazijskih stepa, a i okolo. I ovde se upravo o tome radi! I cak ni to jos ne mora znaciti da je i samo jelo njihovog porekla, moze biti da je samo doputovalo s njima.

stari kupusar

pre 7 godina

@Trovach
U pravu si i dobro si rekao - onaj dole nema ni osnovno znanje. Medjutim, ti si se malo prebacio - futoski ima okruglu glavicu (i to bas okruglu, za razliku od srpskog meleza, cija je glavica obicno malo zaravnjena na vrhu), dok je varazdinski pljosnat (tipa braunschweiger) i samim tim nije pogodan za kiseljenje celih glavica (za takvo kiseljenje glavice moraju biti okrugle, kako bi pritisak bio ravnomeran, cime se obezbedjuje ujednacena fermentacija), nego se seku, obicno na cetvrti, kao bi se dobio proizvod slican onom sto je kod Nemaca poznato kao sauerkraut, a kod Francuza choucroute. N.B. Srpski melez nije selekcionirana sorta, nego spontana lokalna populacija, iz koje su selekcionirane sorte SM4, SM10, kao i crvena sorta Rubin (u samoj izvornoj populaciji uobicajeno se javlja jedna nota slabije ili jace crveno-ljubicaste nijanse, sto omogucava i selekciju obojenih linija). Danas je vrlo moguce i vrlo verovatno da se prodaje bilo kakvo seme (a jos verovatnije - rasad) pod bilo kojim imenom, a da to nema nikakve veze s onim sto se nalazi u kesici. Bitna je samo slika, pri cemu to i ne mora biti slika onog sto toboz predstavlja (a jos manje onog sto stvarno prodaje), dovoljno je da privuce kupca. Danas je vreme lovaca u mutnom i hohstaplera bez granica (manje-vise svuda, ali, u granicama Balkana jos i vise).

Komša

pre 7 godina

@Low Key Lyesmith
Priča o golupcoma je priča o starom sveslovenskom jelu koje je najverovatnije nastalo na teritoriji današnje Ukrajine (koja je bila prometnoja nego Balkan u starom veku - persijska i slovenska plemena i azijske najezde). Samo to su jela od slatkog kupusa ( verovatno veoma malo kultivisanog).
Prvi pomen kultivisanog kupusa (3 vrste) imamo u antičkoj Grčkoj - 4 vek p.n.e
Onda imamo u Rimu čak i recepte za slatki kupus (3-2 vek p.n.e.).
Rimljani prvi kidele kupus - sole ,polivaju sirćetom i stavljaju u ćupove.
Ali tek Sloveni,inače skloni fermentiranju svega i svačega sipaju vodu i otkrivaju pravi način da kupus sačuva lekovita svojstva duže vreme i još dobijaju ono što vole - raso.
Turci nisu bili u planu tada - možda su tek negde "skidali" foru od persijanaca za dolme (grci,jermeni,turci sarme zovu dolme).
Dakle,staroslovensko jelo koje smo mi ,južni Sloveni unapredili uz pomoć Rimljana a Tirci ih imenovali došavši ovde.
Bez kiselog kupusa nema sarme (ima dolme).
Arambašćići (jelo dalmatinskog zaledja) su sačuvalu bitnu stvar - meso seckano na sitne kockice.
Tako su se sve sarme pravile...
Inače smo od Rimljana uzeli i kvasac.Česnica je obredna pogača bez kvasca jer nismo znali za njega...
Sarma je naša 1/1

Komša

pre 7 godina

@nešto razmišljam
Bravo.Kupus su kiselili i stari Rimljani i stari Sloveni (dokazano) mnogo pre turskih osvajanja.
Pored toga Sloveni su kiselili i voće i povrće (kao turšija) mnogo pre dolaska Turaka.
Turska kuhinja je velika - skupljali su sve i svašta od naroda kojima su vladali ili koje su pokorili i to smatraju svojim jelima,što je u redu.
Jesu i njihova ali nisu prestala da budu i jela pomenutih naroda.
Jermeni imaju sarmu isto i zovu je Dolma (mislim da i Turci isto tako zovu) - probao sam onu sa vinovom lozom (odlično prave) a Jermenin mi na pomen Ajvara kaže - "Kod nas se tako zove paprika ,Turcizam isto."
Gospodja koja pravi etničku sarmu u pravu samo u jednom - srpske i hrvatske svinje postoje.Nažalost.

Komša

pre 7 godina

@Lov Key Leysmith
Tačno.Sloveni su kiselili kupus isto kao i Rimljani (i Romeji).
Postoje arheološki dokazi za to.
I ne samo za to - kod Slovena je bilo jako popularno pitapanje voća i povrća u vodu,kiseljenje i izazivanje vrenja,šira se pila itd.

Susjed

pre 7 godina

Ima. Razlika je što hrvatska sarma ima ugrubo 3 puta veći životni standard od srpske, a ako joj je i to malo, može ić slobodno radit za veće pare kod Bratwursta, Baguette, Spaghetti Bolognese, Knakkebrød, i kako god da se zove ona prekuhana splačina što Englezi inzistiraju da je hrana, a nije.

Trovach

pre 7 godina

@ajd zdravo...Kada tvrdis nesto, moras imati bar osnovno znanje. Futoski kupus ima pljosnatu i rastresitu glavicu, ali su listovi za sarmu najkvalitetniji. Varazdinski kupus je takodje odlican za kiseljenje, ali ima okrugliju glavicu, koja je zbijenija, a kada se jede svez dosta je ljut, sto kod futoskog nije slucaj. Treca sorta je srpski melez, koji je ustvari domaca sarolika populacija iz koje su izvedene sorte SM10, SM4 (po meni najkvalitetniji) i Rubin.

Trovach

pre 7 godina

U vojsci (u Rumi) smo pravili tzv. srpsku sarmu u koju pored mlevenog mesa ide i sitno seckana slanina. Mi u Subotici je uglavnom pravimo bez slanine i nedavno sam ipak napravio tu srpsku sarmu po tom receptu i nije mi se svidela, bas kao i pre. Ne razumem u cemu je problem, ali izgleda da mi sarma i slanina u njoj ne idu zajedno (za komsije skupa).

hju

pre 7 godina

Turci kao nomadi dok nisu počeli da osvajaju su jeli ono što jedu mongoli nomadi. Prema tome sve što je kod nas stiglo preko turaka je iz indije, persije, mediterana. 90% hrane nije tursko, a mi je zovemo turska.kao i kafa naravno.

Komša

pre 7 godina

@Low Ley Lyesmith
Zaboravio sam da dodam - i za geršlu/ječam si potpuno u pravu.
I to smo,zajedno sa još nekim žitaricama doneli sa sobom na Balkan (neke kruške,požegaču šljivu...)
Kao što rekoh - nismo znali za kvasac (česnica,obredna pogača iz davnina svedoči o tome) i proja pa smo jeli pretežno kaše.I danas su opstala neka jela (palenta/kačamak,cicvara,velbužd....) .
Pirinač je došao od prilike sa Turcima (14. vek) pa je verovatno tada počeo da se koristi i za sarmu.
Dakle ,jelo koje se zadržalo kod istočnih i zašadnih Slovena kid nas je pretadjeno kada smo počeli da kiselimo kupus a onda još jednom posle 14. veka.
Takvi smo kao narod - nekako uvek sebe podcenjujemo,kao da ne možemo da piverujemo da nismo baš bili beskorisni stvorovi koji eto,tek postoje.

Frane

pre 7 godina

Saul Goodman@, postoji, 15 jela iz Hrvatske je priznato kao autenticno, dok recimo iz Francuske manje od 50. Valjevo@, da, bas imamo komplekse od nekoga iz Valjeva. Cemu ta frustriranost vas u Srbiji na sve ono sta dolazi iz Hrvatske ? Zasto ste ljubomorni na nas Hrvate, samo zato sta mi imamo Hrvatsko meso, Hrvatske vjesalice, Hrvatsku sunku, Hrvatsku bajaderu, Hrvatski kiseli kupus, itd... Vi bi gotovo pa kolektivno zeljeli da to sve bude jedno, da bude jedan jezik, da bude jedna drzava, da bude jedan narod, jedno zajednicko more, jedno sve... Meni ne smeta nista sa pridjevom Srpski, pa zasto bi vama sa pridjevom Hrvatski ? I samo se u vasim medijima ovakve stvari plasiraju kao mainstream naslovi, dok u HR gotovo nitko na ovo ne bi obratio pozornost da je izaslo u srpskim medijima. Prihvatite cinjenicu da Jugoslavije nema vec 25 godina i da je to gotova prica. Danas postoji Hrvatska, postoji Srbija i postoje jezici, obicaji i autenticne stvari u obje drzave. Srbija je kako lijepa ? Lp.

stari kupusar

pre 7 godina

Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna.(ajd zdravo, 17. decembar 2017 18:27)

Ne lupaj gluposti! SASVIM su razliciti. I po formi i po obliku i po svemu. (Futoski - okrugao, varazdinski - pljosnat, futoski - zuckastozelen, varazdinski - zeleniji od trave. I jedan i drugi poticu od starih lokalnih populacija, potom su se njima bavili instituti (razliciti!), a danas i ovako i onako i tu i tamo (a i sire) prodaje ko sta i kako stigne i kako uspe da smuva. Vazno je samo da na oko otprilike lici, pa i ako ne lici - nema veze, samo ako prodje.

DaLanik

pre 7 godina

NAravno da postoji - sta znaju Hrvati sta je sarma. Nemaju pojma. Dobili je od Srba zato sto su bili sa nama u drzavi. Oni jedu sarmu sa pireom, bre.... uzas.

da pojasnim

pre 7 godina

opet potraga za razlogom za nervozu
tko ije imalo upućen u prilike u hrvatskim dućanima shvaća o čemu se radi
problem je ogromna količina mesa iz uvoza koje je bezlično i bez okusa
tako, kad se govori o receptima često se naglašava da se koristi DOMAĆE meso na koji okus smo naviknuli
eh, sad, može se reći domaće ili hrvatsko meso, stvar semantike

qwert

pre 7 godina

Ma sve smo ukrali od turaka. A nikom nije palo na pamet d asmo ovo doneli iz prapostojbine. U Poljskoj i okolnim zemljama postoji maltene isto jelo koje se zove golabki Nisu valjda i Poljaci pokrali Turke?

Adolf Horvatinovic

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo na tu bolest.

Mali John

pre 7 godina

Наравно да има разлике. Српска садржи пиринач а хрватска рижу. Српска се прави и једе у Србији, док се сарма из Хрватске (искомплексирана врста комплексне сарме), прави у Хрватској од хрватске риже, хрватског купуса, хрватске сланине, у хрватском лонцу, меша хрватском варјачом, на хрватском шпорету од стране искључиво хрватске куварице у Хрватској.

Ментор Момо

pre 7 godina

Сва та јела су византијска(грчка)или персијска,никако турска.Срби су били у додиру са Византијом много прије Турака.

no me interesa

pre 7 godina

@johnny
Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. Od koga su Hrvati to ne znam i ne zanima me.

Replay

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". :) Inace dosta jela kod nas su turska. Bas se pitam na sta bi licela nasa kuhinja da nije stranih. hahaha

Nex

pre 7 godina

Ispravka, sarma nije turska vec vodi poreklo iz persije danasnjeg Irena. Ni ovo gore napisano nije vazno kad se uzme u obzir da se sarma pravi na 100 razlicitih nacina. I da je naravno jedno od najukusnijih jela. A to sto hrvati imaju svoju sarmu pa pustite ih vole da svojataju tudje.

cobo

pre 7 godina

Hrvati su prekrstili cevapcice kao mesne valjuske pa kad su se Svabe na moru pobunile morali su ih opet zvati cevapcici,Srpski pasulj su izbacili a Srpske Moravice preimenovali u Brod Moravice,Srpski jezik u Hrvatski jezik ....

Koj

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.

skeptik

pre 7 godina

Izdajnica! Gde je hrvatski paradajz, hrvatska slanina, hrvatski luk, hrvatski biber, hrvatska so, hrvatsko ulje, hrvatsko brasno... Sramota!

Hrvatski komentar :)

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.

monačanski manuka med

pre 7 godina

Jeste se naložili? Svašta. Kada se želi staviti naglasak da meso nije uvozno nego domaće onda se kaže hrvatska svinjetina, hrvatski paradajz i bilo šta šta je uzgojeno u Hrvatskoj. Zašto mislite da je to bolesno? To ne znači da netko prisvaja svinjetinu ili tako nešto. Ja kad dodjem u Srbiju želim pojesti srpsku svinjetinu u karadjordjevoj.. a ne nizozemsku staru 15 godina koju je uvezla neka firma za džaba.
(Hrvatski komentar :), 17. decembar 2017 13:50)

Zato što u velikom br. sl. to jako glupo zvuči ako se dato jelo ili proizvod ne razlikuju od onih u drugim državama, hrvatska sarma a pravi se isto ko i srpska sarma, kad budete pravili sarmu od listova blitve onda je nazovite hrvatska :)

bolesno

pre 7 godina

S tim hrvatskim sastojcima sa kojima pravi tu sarmu svakako je dobro da naglasava da je to hrvatska sarma tako da ljudi odmah znaju da to nema veze sa pravom ukusnom sarmom koju mi pravimo.

Nikola

pre 7 godina

Odnosi se na domace meso, to sta se neka tamo baba posluzila pridjevom hrvatski ne znaci da morate napraviti clanak.
Varazdinsko zelje je tako nazvano zbog toga sto se tamo uzgaja i kiseli, tanak list mu je karakteristika i dosta je poznato zbog nacina kiseljenja, kao tradicija neka. Da i hrvati imaju svoju tradiciju nisu srbi sve izmislili.
(Koj, 17. decembar 2017 14:41)

Pa i mi uzgajamo kupus, i pretezno kiselimo onaj sa tankim listom. Ipak, nismo ga zbog toga nazvali srpskim. Ali kad malo bolje razmislim, moracemo da patentiramo specijalitet "srpski pasulj"...Inace cete nam i to uzeti. Budete li hteli srpski pasulj da kuvate, moracete da platite licencu...na svaki skuvani lonac.

Ante

pre 7 godina

Ima! Nasa se zove - KARMA!
Hehehe.. a sad da razocaram ove sto se nabacuju ironicnim komentarima,(iako mi je zao, kvalitetna su zafrkancija), nema tu nikakvih "nacionalnih" stvari, osim akcije koja traje vec duze vrijeme - kupujmo Hrvatsko.
Ovo je info za kupca, da je meso proizvedeno u Hrvatskoj, i to je sve. Vidjet ce te na tisuce slicnih etiketa, samo sto je ovo malo glupavo upakirano :)

ajd zdravo

pre 7 godina

@(Ментор Момо, 17. decembar 2017 13:10)
Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna. Imaju i Slovenci svoju varijantu isto tako 'nastalu'.

nomadi

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...

(johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Turci su ukrali tuđe gradove, kuhinju, muziku, pismo, ma čitavu kulturu..

Voždon

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (johnny, 17. decembar 2017 12:20)

Ne, samo je naziv turski. U Turskoj se jelo pod sličnim nazivom drugačije sprema.

Bole

pre 7 godina

Ima razlike u sarma osto kao između srpskog i hrvatskog naroda: razlika je samo u veri i da Car Dušan svojevremeno ostao uz papu sad SRBI ili Hrvati ne bi postojali nego bi svi bili jedan narod što i jesmo (što jesu i Muslimani, samo su druge vere dok ih Tile nije priznao kao zasebne). Zamislite samo ogromnu i jaku državu na ovim prostorima, nacionalno kompaktnu. Kome od velikih sila bi to bilo po volji? E zato se mi međusobno rokamo jer smo svi kompletno ćoravi kod očiju.

A naša sarma je drugačija od Turske jer je pravimo sa slaninom i mešanim mesom sa svinjetinom što Turci nikad nisu. Takođe stavljamo i pirinač. Nemojte mi reći da su Turci pre 600 godina stavljali pirinač jer ga tad nije ni bilo. Tako da oladite sa time da naša kuhinja nije autohtona i da nemamo svojih jela, ali sva jela su slična u celom svetu, osim izolovanih civilizacija iz prošlosti (Kinezi, Indijanci, Afrikanci...)

Ausländerin

pre 7 godina

@Megatronman- zamisli, ta veganska sarma se u narodu kaze - posna. Pravila pokojna baba za svaku slavu, nikad nista lepse od posne sarme i prebranca moje bake nisam jela. Sto li je ljudima ok kad neko kaze posno, a prevrcu ocima kad isto jelo nazovu veganskim/vegetarijanskim?

Košava

pre 7 godina

Sarma se pravi od mesa juneta i svinje , kiselog kupusa , pirindža , slanine suve ,mopže rebarca . Ako bi sarma imala naqcionalnost bili bismo kanibali.

guska koja je spasla Rim

pre 7 godina

Znate li ciji su cevapcici? Trscani (Triestini) tvrde da su njihovi. Ne samo da su njihovi, nego da cevapcici ne mogu biti cevapcici, ako nisu pravljeni od mesa s njihovih okolnih brda.

nisam ja, ja je

pre 7 godina

Usput to je staro persijsko jelo. Turci su ga preuzeli od Vizantije, Vizantija od Persije, mi od Turaka. (no me interesa)

Netacno. Tacno je da je sarma isto onoliko turska, koliko je i srpska, hrvatska, ili rumunska, niposto "vizantijska". Vrlo je moguce da su Persijanci, ili bar neki Persijanci poznavali i ranije, ali, vec vam i forma takvog jela moze ukazati na jos istocnije poreklo. A ne samo sarmu, nego i sam glavicasti kupus, u Istocnu, Centralnu i Jugoistocnu Evropu doneli su oni na koje cete tesko posumnjati - Mongoli (mongolska invazija povukla je mnoge narode, a i sami Mongoli nisu bukvalno bili neprestano u pokretu, bas svi, nisu iskljucivo gonili stgada i nisu jeli samo meso i mleko, bez iceg - mongolske zene, zamislite, gajile su povrce). I nije glavicasti kupus jedina kultura koju su oni doneli u Evropu. A hrvatska varijanta sarme doista postoji, samo sto ne bih rekao da je to ova od varazdinskog zelja (sorta kupusa za koju, na prvi pogled, ne bih rekao da je narocito pogodna za sarmu, to je za podvarak, a srpski melez i futoski su za sarmu), nego sinjski arambasici. Oni se prave na poseban nacin (a recepte potrazite negde drugde :) ) BTW, kaze se, odnosno pise se "non mi interessa".

M'rs bre, drzi odstojanje!

pre 7 godina

Pa sto se cudite? Ovde u Minhenu po hrvatskim restoranima sluze hrvatske cevape, hrvatske vJesalice, hrvatske domace kobasice, hrvatske raznjice, hrvatsko mJesano meso, hrvatske punjene (filane) paprike, hrvatsku sarmu...sluzi se cak i hrvatsko prasece pecenje. Ma sve je hrvatsko. 2/3 menija sastoji se od nekih "hrvatskih kulinarskih umotvorina". Bolesno, zabrinjavajuce. Ali, polako se navikavamo i na tu bolest.
(Adolf Horvatinovic, 17. decembar 2017 12:29)

Istovremeno, isto u Minhenu, u srpskim restoranima mozes sve to da narucis bez prefiksa "srpski".

tt

pre 7 godina

Pre vise godina sam bio ugoscen kod jednog malog farmera u Hrvatskoj i tada se zalio da kod njih farmeri svojom cenom domaceg mesa ne mogu da konkurisu niskim cenama mesa velikih trgovinskih lanaca koji iz zapadne Evrope uvoze meso pred isteklim rokom trajanja.

Zoki

pre 7 godina

Po ukrajinskim restoranima po Kanadi se služe ukrajinske sarme od slatkog kupusa sa mesom, bez pirinča. U prodavnicama se mogu kupiti i smrznute. Ovde se smatraju tipičnim ukrajinskim jelom. Grčka sarmica (dolma) je puno manja, sadrži samo pirinač i umotana je u vinovu lozu. Ova grčka varijanta je nešto što je moglo da dođe preko Turaka, mada je puno verovatnije da je samo jelo starije, nastalo na prostorima nekadašnje Vizantije. Balkanske sarme su nešto između, mešamo meso i pirinač, a koristimo kiseli kupus. Mislim da ih nisu doneli Turci, nego su nastale na ovim prostorima ukrštajući dva jela. Inače onoj hrvatskoj domaćici ne zameram, verovatno je htela da kaže da je potrebno koristiti domaće meso.

Ментор Момо

pre 7 godina

Ако је месо од Мангулице,јел то онда хрватска сарма?Или смије ли се користит футошки купус?

јустин

pre 7 godina

Сваки делић бивше нам земље,осим што је натопљен крвљу браће и сестара,натопљен је и којекаквим разноврсним Сармама.Све се разликујуни СВЕ на свој начин лепе.Не одбијам нити једну.Нисам чак одбио ни Шведску....кад су ми преко сарме звекнули Џем од Шљива!?

Tanja

pre 7 godina

Kao da je bitno, sarma je sarma, posvadjajte nas jos i zbog sarme koja nije originlno ni srpska ni hrv. A razlika postoji u nacinu na koji se sprema sarma, oni stavljaju zivo meso u kupus za razliku od nas.

grom

pre 7 godina

.....nemojte se previše čudit kad Hrvatska od EU zatraži potvrdu izvornosti za sarmu kao autohtono hrvatsko jelo...slična stvar je gotovo uspjela Sloveniji, naime tražili su da se varaždinsko zelje i slavonski kulen priznaju kao slovenski proizvod....

Trovach

pre 7 godina

U vojsci (u Rumi) smo pravili tzv. srpsku sarmu u koju pored mlevenog mesa ide i sitno seckana slanina. Mi u Subotici je uglavnom pravimo bez slanine i nedavno sam ipak napravio tu srpsku sarmu po tom receptu i nije mi se svidela, bas kao i pre. Ne razumem u cemu je problem, ali izgleda da mi sarma i slanina u njoj ne idu zajedno (za komsije skupa).

Low Key Lyesmith

pre 7 godina

Besmisleno prepucavanje u komentarima... Po običaju.
Anyway, ne bi li prava, proper sarma po varaždinski (kad se već koristi varaždinsko zelje, ne) trebala sadržati geršlu umjesto riže? Ak' se ne varam, taj način je tradicionalan za Zagorje, Međimurje, Slavoniju i (Zapadni) Srem.
Usput, iako je sarma zaista turska - preciznije, turkic - reč u značenju saviti/uviti, sarma nije tursko jelo. Turci nemaju tradiciju pravljenja kiselog kupusa, a tek sarmice u vinovoj lozi nisu, niti mogu biti, tradicionalno tursko jelo. Sve je to kulinarsko zaveštanje Imperije. Vizantije, jelte. Potražite više informacija o harambašićima (ljudi iz Dalamacije će znati o čemu je reč) i golupcima (tradicionalno sveslavensko jelo - i danas popularno u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji - koje nema veze s Turskom, odnosno turskom gastronomijom; koristi se svež kupus).

ivana

pre 7 godina

Stvarno je tuzno sto moramo da citamo o nekom receptu za sarmu u kontekstu koji treba da potstice netrpeljivost. Hrvatskoj je za vrat zaselo slobdno trziste i ubija im tiho domacu proizvodnju, zemlja se prazni... ovaj recept je samo potstrek domacicama da KUPUJU DOMACE! I Srbja bi trebalo na isto da potstice svoje potrosace a ne da pogresno tumace recepte po zlonamernim clancima.
Znate onu izreku?
"Ko potstice mrznju, u kuci mu bila!"

Srba Lazarevic

pre 7 godina

Ova na slici ne izgleda lepo, nekako je sasusena, bez zivota, kupus ne cakli...
(Srboljub Srba Srbljanovic, 17. decembar 2017 15:29)

...mozda je to ta hrvatska sarma?

nešto razmišljam

pre 7 godina

usput, to je tursko jelo... nemojte prisvajati tudje stvari... i ne postoji srpska niti hrvatska... sarma je turska...
@(johnny, 17. decembar 2017 12:20)
slažem se skoro sva jela na ovim prosrorima su poreklom ili iz Nemačke, Italije, Mađarske ili Turske. Mene u konkretnom slučaju zanima kako su Turici ili Vizantijci kiselili kupus. Trebalo bi neki orijentolog da se oglasi ili Turski konzulat ili ambasada, ipak je ovo veoma ozbiljna tema.

Anax

pre 7 godina

@megatronman Cekaj, veganska sarama, jao strasno, kojekude vegunu?!?
A, cekaj stvarno, mislis posna sarma koju cela Srbija pravi za posne slave i to na 100 nacina, samo da nema mesa??? A, pa to svi znamo, cak i mi nereligiozni koji ne postimo, a kamoli svako ko sprema slavu (jer je svaka posna ako padne u sredu ili petak, iako nije u dane velikog posta)!!!

zena-zmaj

pre 7 godina

@megatronman
ne znam kakva je veganska, ali ja za posnu slavu, a i ovako, pravim sarmu s orasima i vjeruj da je pravi specijalitet. po mom, a i po ukusu mojih gostiju, mnogo bolja od sarme od ribe, koja se cesce sprema o postu. recept sam nasla u posnom slavskom kuvaru prije dvadesetak godina. potrazi, probaj, toplo preporucujem.

Frane

pre 7 godina

Saul Goodman@, postoji, 15 jela iz Hrvatske je priznato kao autenticno, dok recimo iz Francuske manje od 50. Valjevo@, da, bas imamo komplekse od nekoga iz Valjeva. Cemu ta frustriranost vas u Srbiji na sve ono sta dolazi iz Hrvatske ? Zasto ste ljubomorni na nas Hrvate, samo zato sta mi imamo Hrvatsko meso, Hrvatske vjesalice, Hrvatsku sunku, Hrvatsku bajaderu, Hrvatski kiseli kupus, itd... Vi bi gotovo pa kolektivno zeljeli da to sve bude jedno, da bude jedan jezik, da bude jedna drzava, da bude jedan narod, jedno zajednicko more, jedno sve... Meni ne smeta nista sa pridjevom Srpski, pa zasto bi vama sa pridjevom Hrvatski ? I samo se u vasim medijima ovakve stvari plasiraju kao mainstream naslovi, dok u HR gotovo nitko na ovo ne bi obratio pozornost da je izaslo u srpskim medijima. Prihvatite cinjenicu da Jugoslavije nema vec 25 godina i da je to gotova prica. Danas postoji Hrvatska, postoji Srbija i postoje jezici, obicaji i autenticne stvari u obje drzave. Srbija je kako lijepa ? Lp.

stari kupusar

pre 7 godina

@Trovach
U pravu si i dobro si rekao - onaj dole nema ni osnovno znanje. Medjutim, ti si se malo prebacio - futoski ima okruglu glavicu (i to bas okruglu, za razliku od srpskog meleza, cija je glavica obicno malo zaravnjena na vrhu), dok je varazdinski pljosnat (tipa braunschweiger) i samim tim nije pogodan za kiseljenje celih glavica (za takvo kiseljenje glavice moraju biti okrugle, kako bi pritisak bio ravnomeran, cime se obezbedjuje ujednacena fermentacija), nego se seku, obicno na cetvrti, kao bi se dobio proizvod slican onom sto je kod Nemaca poznato kao sauerkraut, a kod Francuza choucroute. N.B. Srpski melez nije selekcionirana sorta, nego spontana lokalna populacija, iz koje su selekcionirane sorte SM4, SM10, kao i crvena sorta Rubin (u samoj izvornoj populaciji uobicajeno se javlja jedna nota slabije ili jace crveno-ljubicaste nijanse, sto omogucava i selekciju obojenih linija). Danas je vrlo moguce i vrlo verovatno da se prodaje bilo kakvo seme (a jos verovatnije - rasad) pod bilo kojim imenom, a da to nema nikakve veze s onim sto se nalazi u kesici. Bitna je samo slika, pri cemu to i ne mora biti slika onog sto toboz predstavlja (a jos manje onog sto stvarno prodaje), dovoljno je da privuce kupca. Danas je vreme lovaca u mutnom i hohstaplera bez granica (manje-vise svuda, ali, u granicama Balkana jos i vise).

Stranac

pre 7 godina

Razlika je u prilozima. Hrvatska se sluzi sa kruhom, srpska sa hlebom. Slicnost lezi u tome sto i jednu i drugu jedu eksploatisani, zaludjeni i osiromaseni ljudi koji se odlicno razumeju kada se svadjaju i psuju.

Slovenac

pre 7 godina

@megatronman: sta je tu cudno? Posna sarma je staro jelo, nisu to neki moderni vegani izumili. I u originalu je posna/veganska, guglaj turkish sarma, klikni slike, i videces rezultate. U lozin list uvijen pirinac. Probaj sobodno, neces se razocarati. Orah perfektno radi, ispadne kao zestoka mesina bas.

Trampo

pre 7 godina

Joj,pogibo !
Sutra idem na koloskopiju,od jutros nisam nista jeo a ko ce do sutra izdrzati :( Sad bi pojeo lonac Hrvatske sarme iako sam Srbin !

Komša

pre 7 godina

@nešto razmišljam
Bravo.Kupus su kiselili i stari Rimljani i stari Sloveni (dokazano) mnogo pre turskih osvajanja.
Pored toga Sloveni su kiselili i voće i povrće (kao turšija) mnogo pre dolaska Turaka.
Turska kuhinja je velika - skupljali su sve i svašta od naroda kojima su vladali ili koje su pokorili i to smatraju svojim jelima,što je u redu.
Jesu i njihova ali nisu prestala da budu i jela pomenutih naroda.
Jermeni imaju sarmu isto i zovu je Dolma (mislim da i Turci isto tako zovu) - probao sam onu sa vinovom lozom (odlično prave) a Jermenin mi na pomen Ajvara kaže - "Kod nas se tako zove paprika ,Turcizam isto."
Gospodja koja pravi etničku sarmu u pravu samo u jednom - srpske i hrvatske svinje postoje.Nažalost.

Komša

pre 7 godina

@Lov Key Leysmith
Tačno.Sloveni su kiselili kupus isto kao i Rimljani (i Romeji).
Postoje arheološki dokazi za to.
I ne samo za to - kod Slovena je bilo jako popularno pitapanje voća i povrća u vodu,kiseljenje i izazivanje vrenja,šira se pila itd.

stari kupusar

pre 7 godina

Varaždinski i futoški su jedna ista sorta,"nastala" od novosadskog(sa polj. inst.). To nažalost malo ljudi zna.(ajd zdravo, 17. decembar 2017 18:27)

Ne lupaj gluposti! SASVIM su razliciti. I po formi i po obliku i po svemu. (Futoski - okrugao, varazdinski - pljosnat, futoski - zuckastozelen, varazdinski - zeleniji od trave. I jedan i drugi poticu od starih lokalnih populacija, potom su se njima bavili instituti (razliciti!), a danas i ovako i onako i tu i tamo (a i sire) prodaje ko sta i kako stigne i kako uspe da smuva. Vazno je samo da na oko otprilike lici, pa i ako ne lici - nema veze, samo ako prodje.

Trovach

pre 7 godina

@ajd zdravo...Kada tvrdis nesto, moras imati bar osnovno znanje. Futoski kupus ima pljosnatu i rastresitu glavicu, ali su listovi za sarmu najkvalitetniji. Varazdinski kupus je takodje odlican za kiseljenje, ali ima okrugliju glavicu, koja je zbijenija, a kada se jede svez dosta je ljut, sto kod futoskog nije slucaj. Treca sorta je srpski melez, koji je ustvari domaca sarolika populacija iz koje su izvedene sorte SM10, SM4 (po meni najkvalitetniji) i Rubin.

posteni janjicar

pre 7 godina

Pa sarma je inace tursko jelo a i sama rec je turska. Ja ih licno cuo kada kazu "sarma". (Replay, 17. decembar 2017 14:00)

Cuo i ja. A cuo i Turcin mene kad kazem "sarma". Zamisli, cuo me i Rumun! A i ja njega. I? U cemu je poenta? Ko lepse kaze "sarma"? Ili "sarma s koka-kolom"? Pa cak i ako je rec turskog porekla, to jos ne mora znaciti A) samo turskog i B) otomanskog. Ima jos mnogo turskih naroda dilojem evroazijskih stepa, a i okolo. I ovde se upravo o tome radi! I cak ni to jos ne mora znaciti da je i samo jelo njihovog porekla, moze biti da je samo doputovalo s njima.

hju

pre 7 godina

Turci kao nomadi dok nisu počeli da osvajaju su jeli ono što jedu mongoli nomadi. Prema tome sve što je kod nas stiglo preko turaka je iz indije, persije, mediterana. 90% hrane nije tursko, a mi je zovemo turska.kao i kafa naravno.

M C

pre 7 godina

Kod srpske sarme se meso i pirinač prvo izdinstaju, zatim smesa ide u kupus.
Kod hrvatske se u kupus stavlja sirovo meso i manja količina pirinca pa se zatim sprema.

Susjed

pre 7 godina

Ima. Razlika je što hrvatska sarma ima ugrubo 3 puta veći životni standard od srpske, a ako joj je i to malo, može ić slobodno radit za veće pare kod Bratwursta, Baguette, Spaghetti Bolognese, Knakkebrød, i kako god da se zove ona prekuhana splačina što Englezi inzistiraju da je hrana, a nije.

Komša

pre 7 godina

@Low Key Lyesmith
Priča o golupcoma je priča o starom sveslovenskom jelu koje je najverovatnije nastalo na teritoriji današnje Ukrajine (koja je bila prometnoja nego Balkan u starom veku - persijska i slovenska plemena i azijske najezde). Samo to su jela od slatkog kupusa ( verovatno veoma malo kultivisanog).
Prvi pomen kultivisanog kupusa (3 vrste) imamo u antičkoj Grčkoj - 4 vek p.n.e
Onda imamo u Rimu čak i recepte za slatki kupus (3-2 vek p.n.e.).
Rimljani prvi kidele kupus - sole ,polivaju sirćetom i stavljaju u ćupove.
Ali tek Sloveni,inače skloni fermentiranju svega i svačega sipaju vodu i otkrivaju pravi način da kupus sačuva lekovita svojstva duže vreme i još dobijaju ono što vole - raso.
Turci nisu bili u planu tada - možda su tek negde "skidali" foru od persijanaca za dolme (grci,jermeni,turci sarme zovu dolme).
Dakle,staroslovensko jelo koje smo mi ,južni Sloveni unapredili uz pomoć Rimljana a Tirci ih imenovali došavši ovde.
Bez kiselog kupusa nema sarme (ima dolme).
Arambašćići (jelo dalmatinskog zaledja) su sačuvalu bitnu stvar - meso seckano na sitne kockice.
Tako su se sve sarme pravile...
Inače smo od Rimljana uzeli i kvasac.Česnica je obredna pogača bez kvasca jer nismo znali za njega...
Sarma je naša 1/1

Komša

pre 7 godina

@Low Ley Lyesmith
Zaboravio sam da dodam - i za geršlu/ječam si potpuno u pravu.
I to smo,zajedno sa još nekim žitaricama doneli sa sobom na Balkan (neke kruške,požegaču šljivu...)
Kao što rekoh - nismo znali za kvasac (česnica,obredna pogača iz davnina svedoči o tome) i proja pa smo jeli pretežno kaše.I danas su opstala neka jela (palenta/kačamak,cicvara,velbužd....) .
Pirinač je došao od prilike sa Turcima (14. vek) pa je verovatno tada počeo da se koristi i za sarmu.
Dakle ,jelo koje se zadržalo kod istočnih i zašadnih Slovena kid nas je pretadjeno kada smo počeli da kiselimo kupus a onda još jednom posle 14. veka.
Takvi smo kao narod - nekako uvek sebe podcenjujemo,kao da ne možemo da piverujemo da nismo baš bili beskorisni stvorovi koji eto,tek postoje.

MrsiMudoje

pre 7 godina

Sad sam ustao i jos pijem kafu, ni umio se nisam ! Citam - ima li razlike izmedju hrvatske i srpske sperme ?! Au- sta je sad / - Protrljam oci u neverici, neverica mi otvori Oci i vidim - naucna rasprava - o Sarmi ! A u !