Aktuelno

Ponedeljak, 09.01.2023.

16:00

Koliko će izdržati baterija električnog automobila pod punim gasom? VIDEO

Izvor: B92

Koliko æe izdržati baterija elektriènog automobila pod punim gasom? VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

49 Komentari

Sortiraj po:

Ivan ZG

pre 1 godinu

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Svi ti auti nemaju toplinsku pumpu koja optimizira grijanje. Auti sa toplinskom pumpom bolje griju i manje troše energije na grijanje. Skoro svi el. auti baš zato imaju grijanje sjedala, neka i volana, a skoro sva imaju mogućnost zagrijavanja samo vozačkog prostora ako nema drugih putnika u autu. Našli su najgore primjere i iz njih izvlače generalizirane zaključke.
A da uzmu neki dizel koji slabo grije pa nam jave da li se kabina zagrijala nakon 2 sata vožnje?

betmen

pre 1 godinu

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.
(Petrolhead, 10. januar 2023 10:37)

Al na svakih 15 minuta treba gume da promenis ;)

Zacvo

pre 1 godinu

@(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Nije mi ta logika jasna i ne mogu da se složim sa Vama.
Naime, baš će broj ciklusa punjenja na el.automobilu biti veći jer se češće puni i kad baterija nije na minimumu. Nemoguće je isplanirati vožnju sa ga punim na 300-400 km kao što ste napisali. El.automobili se često pune i kad su na 40,50,60 posto jer vam nije dostupan punjač baš kad baterija padne na 20%. Čest slućaj, npr. u Norveškoj i zemljama koje imaju puno takvih auta je da čovek dođe u nabavku, kafić i slično, ispred je punjač, on ga prikaču, dopuni za 10-ak posto i ide dalje. Tačnije, koriste da dopune kad god mogu i samim tim broj ciklusa je višestruko veći nego što bi bio da se puni na 300-400km

Mario

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.
(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Moj telefon je star ravno 4 godine. To znači da se punio 365x4= 1460 puta, a baterija radi kao nova. Uvijek se punio do 100% što znači da se moglo i bolje puniti sa stanovišta očuvanja baterije.
Da je baterija bila u autu za 1460 punjenja po 300 km, auto bi prešao 438.000 km.
Baš me zanima kada će bateriji početi bitno padati kapacitet jer još uvijek nema nikakvih naznaka za to. Mobitel je kupljen zadnjih dana 2018-te.

činjenice

pre 1 godinu

"Nemački auto-klub ADAC parkirao je nekoliko električnih automobila u hladnoj prostoriji na minus deset stepeni i potom u njima uključio grejanje.

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Pobednik je BMW iX, koji je posle 20 minuta dostigao visoku temperaturu u kabini, a na drugom i trećem mestu su VW ID.3 i Hyundai Kona sa nešto više od 20 minuta.

Inače, neka vozila nisu uspela da zagreju zadnji deo kabine ni posle 30 minuta neprekidnog grejanja.

Takođe je utvrđeno da su svi testirani automobili zahtevali oko 1,5 do 2 kW snage da bi unutrašnjost održala konstantnih 20 stepeni kada je spoljna temperatura bila minus 10 stepeni."

Komadant Ljubo

pre 1 godinu

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?
(evfreak, 10. januar 2023 08:19)

Tačno.
E sada 3 pitanja:
- Kolika je šansa da je baterija bila puna ili blizu puna kada si stao u red ?
- Kada se omasove EV, koliko njih će biti u istoj situaciji (da kada prodju granicu moraju da dopune bateriju) ?
- I gde će svi oni da dopune bateruju, koliko treba da ima punjača do Segedina i u Segedinu ?

Da, odgovor na sva pitanja je da nas, Srbiju, prime u EU. ;)

Petrolhead

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi.... (Bavaria, 9. januar 2023 19:02)

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.

RazmisliteBolje

pre 1 godinu

@ljud
Pa ja ću li se toliko brinem o zdravlju baterije? Šta je nisu napravili da radi kako treba? I što lažu za kapacitet i domet onda?
Postali smo robovi novih tehnologija umesto da one nama služe da brže i efikasnije obavljamo svoje poslove. Još kad se omasovi veštačka inteligencija ima da poludimo skroz.

Dragan EV

pre 1 godinu

@Gastarbajter:"Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere."

Da ne bi ljudi imali pogrešnu predstavu, kod modernih električnih automobila koji imaju klimu sa toplotnom pumpom, klima troši oko 1 kWh za sat vremena održavanja teperature.

To znači da bi za 5 časova rada klime bilo potrošeno oko 5 do 6 kWh.

Kako u mom električnom automobilu imam bateriju od 77 kWh, tih 5 sati grejanja bi potrošilo ispod 10% kapaciteta moje baterije.

evfreak

pre 1 godinu

@Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?

dzonikg

pre 1 godinu

Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Postoji debeo razlog za to..a to je kupila si jeftin laptop..kupi HP Elitebook i baterija ce ti trajati 10 godina bez problema a i vise...ali on ne kosta 50 000 din vec 200 000 dinara.
U cemu je razlika kad su u pitanju isto litijumske baterije.

Razlika je do koliko se puni baterija u Voltima..jeftin laptop ce uzeti bateriju manjeg kapaciteta ali ce 100% celije biti 4.35 V ili 4.4 Volti..tako ce da izvuku 20-30% veci kapacitet iz baterije tj manje ce da ih kosta u proizvodnji ali ta baterija ce imati mnogo kraci vek...to rade i proizvodjaci telefona..na taj nacin izvuku veci kapacitet iz manjih baterija a to sto ce da traje samo 2-3 godine to im nije bitno.
Baterija koja se puni do 4.1 V npr imace mnogo duzi vek..bez problema takva baterija ce da traje 15 godina pa i vise ako se odrzava .
U Automobilima 100% baterija je obicno 4.1V do 4.2V u zavisnosti od modela i proizvodjaca..npr ona sto se puni do 4.1V imace DUPLO veci zivotni vek od one koje se puni do 4.2V(ako se uvek puni do 100%)

mile

pre 1 godinu

tu puno nesto ako ovo, ako ono, pa onda, kapacitet ovako onako ... mirisi mi na prevaru dobro zapakovanu.
platis nesto puno skuplje pa kao onda stedis jer je jeftinije na struju, a kada poraste cena struje uskoro onda ustedis nista.
mozda za 10 godina ce biti to kako treba, a do tada pozdrav.

Gradimir

pre 1 godinu

Sad sam se setio. Bio je svojevremeno u reviji SAT tekst o potrošnji vozila pri punom gasu. Mator tekst, tada nije ni bilo EV. Potrošnje vozila se dupliraju, pa i utrostruče ili i gore od toga. Probali su razna vozila i standardni dizeli su trošili po 15-20 litara. Sećam se da je neki Kajen trošio više nego što je putni komp mogao da pokaže, 35-40 litara. Velika masa veliki poprečni presek. Preko 80 km/h više energije odlazi na otpor vazduha nego na okretanje točkova.

Realno

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.
(boki, 09. januar 2023 16:10)
Prikane, ti kao da vozis tenk kad spicis skoro dva rezervoara goriva za oko 400 km. Tvojom racunicom vise se isplati sto pre preci na struju.

hehe

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 09. januar 2023 19:11)
Dokle bi dobacio benzinac posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35 C? Mozda i on uspe da dotera do prve bandere.

Aca

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.

Brzi

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)
Jaooo čuveno čekanje na Horgošu sa elektricnim autom, argument nad argumentima. Klima u Eautu troši 1kw/h, pa računaj. Čak i 10godina star Nissan Leaf ima bateriju koja to može da podnese.
Još samo da mu kažete kad ste poslednji put uopšte bili na Horgošu ili bilo kojoj gužvi i čekali 5h.
A koliko se često vozite 20-30km dnevno po gradu? Svaki dan???

Gradimir

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)

Laptop nema kontrolu temperature baterije kod punjenja, sigurno ga puniš najčešće do 100%, puniš ga češće nego što bi punio auto. Dakle na bateriju utiče temperatura, da li je puniš do 100% i prazniš do 0 kao i broj ciklusa punjenja. Dobar EV kontroliše temperaturu baterije. Tesle, kada u navigaciju uneseš lokaciju DC punjača, bateriju tokom vožnje zagreju na optimalnu temperaturu, kako bi imao maksimalnu brzinu punjenja, odnosno najbolje uslove kada stigneš na punjač. Nissan Leaf prve generacije je jedan od najgorih izbora ko razmišlja o EV.

samo da kazem

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Baterije su ti i dalje odlicne.Stvar je u elektronici.Dodali su u sklopu eletronike i jedan cip koji ti broji cikluse punjenja.On je isprogramiran u zavisnosti od garancije,6/12/24 meseci odnosno koliko ce ciklusa punjenja biti moguce.Onda ti skracuje vreme,sa 4 sata na 3 pa na 2 i na kraju kaze kupi novu bateruju ova vise ne valja,a dobra je.Postoji nacin da se sve to resetuje i onda imas opet novu " bateriju" Kako sve ovo izgleda i o cemu se radi moze se videti na https://www.youtube.com/watch?v=byPNqyD0SOM

dzigi

pre 1 godinu

@troki: nema šta da zabranjuješ, dokle god je gradski saobraćaj očajan, dotle će svakome u porodici trebati auto.
Ili možda trotinet? Ali na trotinete je hajka, bicikliste mrze svi vozači itd. Dakle - samo auto.
Makar dok se ne napravi metro sa povoljnim kartama (u BG).

realno

pre 1 godinu

Očigledno je da inženjeri još uvek tragaju za pravim rešenjima koja bi bila alternativa SUS motorima i jasno je da sa EV ima puno nepoznanica i nerešivih pitanja. Počev od elektroenergetske mreže koju tek treba izgraditi da bi bila spremna da prenese toliku količinu energije, pa preko enormnog broja punjača koje treba postaviti do problema zagadjenja životne sredine nastale rudarenjem litijuma i proizvodnje električne energije. Da ne govorimo o tome šta sa baterijama koje su završile životni vek. Kada se u obzir uzme i autonomija koja, zavisno od uslova vožnje, može biti drastično manja od deklarisane, a upitna je i bezbednost putnika što zbog potencijalnog rizika od požara pri visokim temperaturama što od enormnne težine vozila. Na mnoga ova pitanja nema odgovora, a i potrebno je da prodje neko vreme da bi se pokazali svi nedostaci i problemi koji će se možda pojaviti posle više godina ekploatacije. Nije problem, za one koji imaju novca, da sada kupe EV i nadju ekonomsku računicu, koja zavisno od tipa vožnje i broja predjenih km može biti itekako povoljna u odnosu na ekvivalentna SUS vozila. Medjutim, šta će se dogoditi kada se masovno predje na EV, kako se trenutno propagira, koliki će se red čekati na punjačima i koliko vremena trošiti na putovanja čak i da je sve drugo idealno, a nije. Mislim da ovaj athok prelazak na EV, bez jasnog plana kako rešiti sve ove probleme, može biti jako rizičan i dovesti do propasti celog projekta.

gljuvc

pre 1 godinu

Inace test na nisan Leaf jedan od prvih EV u svetu koji je zastario kao Nokia 3110. Uzmite Teslu Y ili model 3 long range koji prelaze 550km u praksi.

boki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)


Zapitao sam se i ja, i treba mi. Da ga nemam od ranije tj od oca koji vise ne vozi, verovatno ne bih kupovao auto. Ali posto imam pre, trosak su mi gorivo, registracija i odrzavanje.. Odlazak na sport, kod prijatelja, posetu familiji, u nabavku i gde treba da ,skoknem' ili resim vise obaveza u razlicitim krajevima grada, i za neko krace putovanje auto mi pruza veliku ustedu vremena i komociju.

Inception

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi....
(Bavaria, 09. januar 2023 19:02)


Zato sto je Vejronu maksimalna brzina 407 kilometara.

Zacvo

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?

troki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)

Kazu da ispod 15000 km godisnje ne treba kupovati, ali cak i kad se ne prelazi puno daje ti neku sigurnost. Inace zabranio bih ovo punjenje parkinga nepotrebnim kolima u gradovim, svaka porodica po dva-tri komada ima. Jako retko nekoj porodici bas nuzno treba vise od jednog auta (cast izuzecima). Mozemo mi svi staviti jos po dva krsa na parking i placati 180eur godisnje registraciju za svaki, ali prst na celo - da li je stvarno neophodno da bude ovako pretrpano, cak i u naseljima u kojima 30 godina nije nikla nova zgrada...

Zacvo

pre 1 godinu

@(ljud, 9. januar 2023 16:21)

Lepo ste sve objasnili! Baterija bi trebalo da se koristi u rasponu od 20%-80%. Znači ne bi je trebalo prazniti ispod 20% i puniti preko 80%.
Samo onda nam ostaje samo 60% baterije na raspolaganju za vožnju, a proizviđači deklarišu autonomiju od 0% do 100%. Znači u realnosti, kad se uzme u obzir da malo i lažu, baterija ima duplo manju realnu autonomiju od deklarisane.
Inače me nervira što svi deklarišu autonomiju od 0% do 100%, a ovamo govore koliko je vremena potrebno za punjenje do 80%. To je prevara

gagit

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!

Zacvo

pre 1 godinu

Jednostavno previše je nepoznatih elemenata koji utiču na to koliki će biti domer. Način vožnje, starost baterije, temperatura, stanje na putu...
Previše komplikovano za prosečnog vozača. E sad to ne bi bio problem da možeš napuniti bateriju za 5 minuta na svakom ćošku ali ne može

ljud

pre 1 godinu

Ukoliko se baterija domaćinski eksploatiše ona zadržava 80% svog nazivnog kapaciteta i 20 g. A šta je to "domaćinska eksploatacija"?

- Najgore što joj se može prirediti je ispražnjavanje do 0. (Zbog toga npr. Tesla unapred obaveštava da će ukinuti garanciju na bateriju ukoliko je vozač dopustio da se ona više od 3 puta potpuno isprazni.)
Poznato je da baterije u plug-in hibridima traju najduže. Tu je nemoguće potpuno isprazniti bateriju. Čim se ona približi 20% sus motor je automatski puni. Dok kod ev vozač samo dobije obaveštenje da se kapacitet spustio ispod 20% i da bateriju treba dopuniti, ali on ovo obaveštenje može da ignoriše.

- Dalje, vrlo snažno pražnjenje, npr. ako se zahteva najveće moguće ubrzavanje vozila "gasom do daske", veoma šteti bateriji.
Ovde se definiše faktor opterećivanja baterije "C" kao snaga opterećivanja u kW prema kapacitetu baterije u kWh. C je što manje to bolje, a najčešće od 1 do 2. C preko 10 se može podnositi samo kod sportskih vozila, pošto tu nije imperativ dugotrajnost baterije.

- Potom je punjenje baterije do 100%. Punjenje do 80% joj znatno bolje prija.

- I forsirano punjenje velikom snagom, npr. preko 150kW, osetno skraćuje životni vek.

Ko se svega ovoga ne pridržava, desiće se intenzivnija degradacija kapaciteta baterije. Ali opet, umesto npr. 20 godina ona će biti upotrebljiva 10 i više godina.

boki

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.

Zacvo

pre 1 godinu

@(ljud, 9. januar 2023 16:21)

Lepo ste sve objasnili! Baterija bi trebalo da se koristi u rasponu od 20%-80%. Znači ne bi je trebalo prazniti ispod 20% i puniti preko 80%.
Samo onda nam ostaje samo 60% baterije na raspolaganju za vožnju, a proizviđači deklarišu autonomiju od 0% do 100%. Znači u realnosti, kad se uzme u obzir da malo i lažu, baterija ima duplo manju realnu autonomiju od deklarisane.
Inače me nervira što svi deklarišu autonomiju od 0% do 100%, a ovamo govore koliko je vremena potrebno za punjenje do 80%. To je prevara

Zacvo

pre 1 godinu

Jednostavno previše je nepoznatih elemenata koji utiču na to koliki će biti domer. Način vožnje, starost baterije, temperatura, stanje na putu...
Previše komplikovano za prosečnog vozača. E sad to ne bi bio problem da možeš napuniti bateriju za 5 minuta na svakom ćošku ali ne može

boki

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.

boki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)


Zapitao sam se i ja, i treba mi. Da ga nemam od ranije tj od oca koji vise ne vozi, verovatno ne bih kupovao auto. Ali posto imam pre, trosak su mi gorivo, registracija i odrzavanje.. Odlazak na sport, kod prijatelja, posetu familiji, u nabavku i gde treba da ,skoknem' ili resim vise obaveza u razlicitim krajevima grada, i za neko krace putovanje auto mi pruza veliku ustedu vremena i komociju.

ljud

pre 1 godinu

Ukoliko se baterija domaćinski eksploatiše ona zadržava 80% svog nazivnog kapaciteta i 20 g. A šta je to "domaćinska eksploatacija"?

- Najgore što joj se može prirediti je ispražnjavanje do 0. (Zbog toga npr. Tesla unapred obaveštava da će ukinuti garanciju na bateriju ukoliko je vozač dopustio da se ona više od 3 puta potpuno isprazni.)
Poznato je da baterije u plug-in hibridima traju najduže. Tu je nemoguće potpuno isprazniti bateriju. Čim se ona približi 20% sus motor je automatski puni. Dok kod ev vozač samo dobije obaveštenje da se kapacitet spustio ispod 20% i da bateriju treba dopuniti, ali on ovo obaveštenje može da ignoriše.

- Dalje, vrlo snažno pražnjenje, npr. ako se zahteva najveće moguće ubrzavanje vozila "gasom do daske", veoma šteti bateriji.
Ovde se definiše faktor opterećivanja baterije "C" kao snaga opterećivanja u kW prema kapacitetu baterije u kWh. C je što manje to bolje, a najčešće od 1 do 2. C preko 10 se može podnositi samo kod sportskih vozila, pošto tu nije imperativ dugotrajnost baterije.

- Potom je punjenje baterije do 100%. Punjenje do 80% joj znatno bolje prija.

- I forsirano punjenje velikom snagom, npr. preko 150kW, osetno skraćuje životni vek.

Ko se svega ovoga ne pridržava, desiće se intenzivnija degradacija kapaciteta baterije. Ali opet, umesto npr. 20 godina ona će biti upotrebljiva 10 i više godina.

Zacvo

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?

troki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)

Kazu da ispod 15000 km godisnje ne treba kupovati, ali cak i kad se ne prelazi puno daje ti neku sigurnost. Inace zabranio bih ovo punjenje parkinga nepotrebnim kolima u gradovim, svaka porodica po dva-tri komada ima. Jako retko nekoj porodici bas nuzno treba vise od jednog auta (cast izuzecima). Mozemo mi svi staviti jos po dva krsa na parking i placati 180eur godisnje registraciju za svaki, ali prst na celo - da li je stvarno neophodno da bude ovako pretrpano, cak i u naseljima u kojima 30 godina nije nikla nova zgrada...

samo da kazem

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Baterije su ti i dalje odlicne.Stvar je u elektronici.Dodali su u sklopu eletronike i jedan cip koji ti broji cikluse punjenja.On je isprogramiran u zavisnosti od garancije,6/12/24 meseci odnosno koliko ce ciklusa punjenja biti moguce.Onda ti skracuje vreme,sa 4 sata na 3 pa na 2 i na kraju kaze kupi novu bateruju ova vise ne valja,a dobra je.Postoji nacin da se sve to resetuje i onda imas opet novu " bateriju" Kako sve ovo izgleda i o cemu se radi moze se videti na https://www.youtube.com/watch?v=byPNqyD0SOM

gagit

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!

Inception

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi....
(Bavaria, 09. januar 2023 19:02)


Zato sto je Vejronu maksimalna brzina 407 kilometara.

dzigi

pre 1 godinu

@troki: nema šta da zabranjuješ, dokle god je gradski saobraćaj očajan, dotle će svakome u porodici trebati auto.
Ili možda trotinet? Ali na trotinete je hajka, bicikliste mrze svi vozači itd. Dakle - samo auto.
Makar dok se ne napravi metro sa povoljnim kartama (u BG).

realno

pre 1 godinu

Očigledno je da inženjeri još uvek tragaju za pravim rešenjima koja bi bila alternativa SUS motorima i jasno je da sa EV ima puno nepoznanica i nerešivih pitanja. Počev od elektroenergetske mreže koju tek treba izgraditi da bi bila spremna da prenese toliku količinu energije, pa preko enormnog broja punjača koje treba postaviti do problema zagadjenja životne sredine nastale rudarenjem litijuma i proizvodnje električne energije. Da ne govorimo o tome šta sa baterijama koje su završile životni vek. Kada se u obzir uzme i autonomija koja, zavisno od uslova vožnje, može biti drastično manja od deklarisane, a upitna je i bezbednost putnika što zbog potencijalnog rizika od požara pri visokim temperaturama što od enormnne težine vozila. Na mnoga ova pitanja nema odgovora, a i potrebno je da prodje neko vreme da bi se pokazali svi nedostaci i problemi koji će se možda pojaviti posle više godina ekploatacije. Nije problem, za one koji imaju novca, da sada kupe EV i nadju ekonomsku računicu, koja zavisno od tipa vožnje i broja predjenih km može biti itekako povoljna u odnosu na ekvivalentna SUS vozila. Medjutim, šta će se dogoditi kada se masovno predje na EV, kako se trenutno propagira, koliki će se red čekati na punjačima i koliko vremena trošiti na putovanja čak i da je sve drugo idealno, a nije. Mislim da ovaj athok prelazak na EV, bez jasnog plana kako rešiti sve ove probleme, može biti jako rizičan i dovesti do propasti celog projekta.

Gradimir

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)

Laptop nema kontrolu temperature baterije kod punjenja, sigurno ga puniš najčešće do 100%, puniš ga češće nego što bi punio auto. Dakle na bateriju utiče temperatura, da li je puniš do 100% i prazniš do 0 kao i broj ciklusa punjenja. Dobar EV kontroliše temperaturu baterije. Tesle, kada u navigaciju uneseš lokaciju DC punjača, bateriju tokom vožnje zagreju na optimalnu temperaturu, kako bi imao maksimalnu brzinu punjenja, odnosno najbolje uslove kada stigneš na punjač. Nissan Leaf prve generacije je jedan od najgorih izbora ko razmišlja o EV.

dzonikg

pre 1 godinu

Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Postoji debeo razlog za to..a to je kupila si jeftin laptop..kupi HP Elitebook i baterija ce ti trajati 10 godina bez problema a i vise...ali on ne kosta 50 000 din vec 200 000 dinara.
U cemu je razlika kad su u pitanju isto litijumske baterije.

Razlika je do koliko se puni baterija u Voltima..jeftin laptop ce uzeti bateriju manjeg kapaciteta ali ce 100% celije biti 4.35 V ili 4.4 Volti..tako ce da izvuku 20-30% veci kapacitet iz baterije tj manje ce da ih kosta u proizvodnji ali ta baterija ce imati mnogo kraci vek...to rade i proizvodjaci telefona..na taj nacin izvuku veci kapacitet iz manjih baterija a to sto ce da traje samo 2-3 godine to im nije bitno.
Baterija koja se puni do 4.1 V npr imace mnogo duzi vek..bez problema takva baterija ce da traje 15 godina pa i vise ako se odrzava .
U Automobilima 100% baterija je obicno 4.1V do 4.2V u zavisnosti od modela i proizvodjaca..npr ona sto se puni do 4.1V imace DUPLO veci zivotni vek od one koje se puni do 4.2V(ako se uvek puni do 100%)

gljuvc

pre 1 godinu

Inace test na nisan Leaf jedan od prvih EV u svetu koji je zastario kao Nokia 3110. Uzmite Teslu Y ili model 3 long range koji prelaze 550km u praksi.

Komadant Ljubo

pre 1 godinu

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?
(evfreak, 10. januar 2023 08:19)

Tačno.
E sada 3 pitanja:
- Kolika je šansa da je baterija bila puna ili blizu puna kada si stao u red ?
- Kada se omasove EV, koliko njih će biti u istoj situaciji (da kada prodju granicu moraju da dopune bateriju) ?
- I gde će svi oni da dopune bateruju, koliko treba da ima punjača do Segedina i u Segedinu ?

Da, odgovor na sva pitanja je da nas, Srbiju, prime u EU. ;)

Dragan EV

pre 1 godinu

@Gastarbajter:"Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere."

Da ne bi ljudi imali pogrešnu predstavu, kod modernih električnih automobila koji imaju klimu sa toplotnom pumpom, klima troši oko 1 kWh za sat vremena održavanja teperature.

To znači da bi za 5 časova rada klime bilo potrošeno oko 5 do 6 kWh.

Kako u mom električnom automobilu imam bateriju od 77 kWh, tih 5 sati grejanja bi potrošilo ispod 10% kapaciteta moje baterije.

Zacvo

pre 1 godinu

@(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Nije mi ta logika jasna i ne mogu da se složim sa Vama.
Naime, baš će broj ciklusa punjenja na el.automobilu biti veći jer se češće puni i kad baterija nije na minimumu. Nemoguće je isplanirati vožnju sa ga punim na 300-400 km kao što ste napisali. El.automobili se često pune i kad su na 40,50,60 posto jer vam nije dostupan punjač baš kad baterija padne na 20%. Čest slućaj, npr. u Norveškoj i zemljama koje imaju puno takvih auta je da čovek dođe u nabavku, kafić i slično, ispred je punjač, on ga prikaču, dopuni za 10-ak posto i ide dalje. Tačnije, koriste da dopune kad god mogu i samim tim broj ciklusa je višestruko veći nego što bi bio da se puni na 300-400km

Petrolhead

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi.... (Bavaria, 9. januar 2023 19:02)

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.

evfreak

pre 1 godinu

@Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?

RazmisliteBolje

pre 1 godinu

@ljud
Pa ja ću li se toliko brinem o zdravlju baterije? Šta je nisu napravili da radi kako treba? I što lažu za kapacitet i domet onda?
Postali smo robovi novih tehnologija umesto da one nama služe da brže i efikasnije obavljamo svoje poslove. Još kad se omasovi veštačka inteligencija ima da poludimo skroz.

Gradimir

pre 1 godinu

Sad sam se setio. Bio je svojevremeno u reviji SAT tekst o potrošnji vozila pri punom gasu. Mator tekst, tada nije ni bilo EV. Potrošnje vozila se dupliraju, pa i utrostruče ili i gore od toga. Probali su razna vozila i standardni dizeli su trošili po 15-20 litara. Sećam se da je neki Kajen trošio više nego što je putni komp mogao da pokaže, 35-40 litara. Velika masa veliki poprečni presek. Preko 80 km/h više energije odlazi na otpor vazduha nego na okretanje točkova.

hehe

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 09. januar 2023 19:11)
Dokle bi dobacio benzinac posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35 C? Mozda i on uspe da dotera do prve bandere.

činjenice

pre 1 godinu

"Nemački auto-klub ADAC parkirao je nekoliko električnih automobila u hladnoj prostoriji na minus deset stepeni i potom u njima uključio grejanje.

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Pobednik je BMW iX, koji je posle 20 minuta dostigao visoku temperaturu u kabini, a na drugom i trećem mestu su VW ID.3 i Hyundai Kona sa nešto više od 20 minuta.

Inače, neka vozila nisu uspela da zagreju zadnji deo kabine ni posle 30 minuta neprekidnog grejanja.

Takođe je utvrđeno da su svi testirani automobili zahtevali oko 1,5 do 2 kW snage da bi unutrašnjost održala konstantnih 20 stepeni kada je spoljna temperatura bila minus 10 stepeni."

Realno

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.
(boki, 09. januar 2023 16:10)
Prikane, ti kao da vozis tenk kad spicis skoro dva rezervoara goriva za oko 400 km. Tvojom racunicom vise se isplati sto pre preci na struju.

Mario

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.
(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Moj telefon je star ravno 4 godine. To znači da se punio 365x4= 1460 puta, a baterija radi kao nova. Uvijek se punio do 100% što znači da se moglo i bolje puniti sa stanovišta očuvanja baterije.
Da je baterija bila u autu za 1460 punjenja po 300 km, auto bi prešao 438.000 km.
Baš me zanima kada će bateriji početi bitno padati kapacitet jer još uvijek nema nikakvih naznaka za to. Mobitel je kupljen zadnjih dana 2018-te.

Brzi

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)
Jaooo čuveno čekanje na Horgošu sa elektricnim autom, argument nad argumentima. Klima u Eautu troši 1kw/h, pa računaj. Čak i 10godina star Nissan Leaf ima bateriju koja to može da podnese.
Još samo da mu kažete kad ste poslednji put uopšte bili na Horgošu ili bilo kojoj gužvi i čekali 5h.
A koliko se često vozite 20-30km dnevno po gradu? Svaki dan???

mile

pre 1 godinu

tu puno nesto ako ovo, ako ono, pa onda, kapacitet ovako onako ... mirisi mi na prevaru dobro zapakovanu.
platis nesto puno skuplje pa kao onda stedis jer je jeftinije na struju, a kada poraste cena struje uskoro onda ustedis nista.
mozda za 10 godina ce biti to kako treba, a do tada pozdrav.

Ivan ZG

pre 1 godinu

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Svi ti auti nemaju toplinsku pumpu koja optimizira grijanje. Auti sa toplinskom pumpom bolje griju i manje troše energije na grijanje. Skoro svi el. auti baš zato imaju grijanje sjedala, neka i volana, a skoro sva imaju mogućnost zagrijavanja samo vozačkog prostora ako nema drugih putnika u autu. Našli su najgore primjere i iz njih izvlače generalizirane zaključke.
A da uzmu neki dizel koji slabo grije pa nam jave da li se kabina zagrijala nakon 2 sata vožnje?

Aca

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.

betmen

pre 1 godinu

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.
(Petrolhead, 10. januar 2023 10:37)

Al na svakih 15 minuta treba gume da promenis ;)

gagit

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!

ljud

pre 1 godinu

Ukoliko se baterija domaćinski eksploatiše ona zadržava 80% svog nazivnog kapaciteta i 20 g. A šta je to "domaćinska eksploatacija"?

- Najgore što joj se može prirediti je ispražnjavanje do 0. (Zbog toga npr. Tesla unapred obaveštava da će ukinuti garanciju na bateriju ukoliko je vozač dopustio da se ona više od 3 puta potpuno isprazni.)
Poznato je da baterije u plug-in hibridima traju najduže. Tu je nemoguće potpuno isprazniti bateriju. Čim se ona približi 20% sus motor je automatski puni. Dok kod ev vozač samo dobije obaveštenje da se kapacitet spustio ispod 20% i da bateriju treba dopuniti, ali on ovo obaveštenje može da ignoriše.

- Dalje, vrlo snažno pražnjenje, npr. ako se zahteva najveće moguće ubrzavanje vozila "gasom do daske", veoma šteti bateriji.
Ovde se definiše faktor opterećivanja baterije "C" kao snaga opterećivanja u kW prema kapacitetu baterije u kWh. C je što manje to bolje, a najčešće od 1 do 2. C preko 10 se može podnositi samo kod sportskih vozila, pošto tu nije imperativ dugotrajnost baterije.

- Potom je punjenje baterije do 100%. Punjenje do 80% joj znatno bolje prija.

- I forsirano punjenje velikom snagom, npr. preko 150kW, osetno skraćuje životni vek.

Ko se svega ovoga ne pridržava, desiće se intenzivnija degradacija kapaciteta baterije. Ali opet, umesto npr. 20 godina ona će biti upotrebljiva 10 i više godina.

gljuvc

pre 1 godinu

Inace test na nisan Leaf jedan od prvih EV u svetu koji je zastario kao Nokia 3110. Uzmite Teslu Y ili model 3 long range koji prelaze 550km u praksi.

boki

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.

troki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)

Kazu da ispod 15000 km godisnje ne treba kupovati, ali cak i kad se ne prelazi puno daje ti neku sigurnost. Inace zabranio bih ovo punjenje parkinga nepotrebnim kolima u gradovim, svaka porodica po dva-tri komada ima. Jako retko nekoj porodici bas nuzno treba vise od jednog auta (cast izuzecima). Mozemo mi svi staviti jos po dva krsa na parking i placati 180eur godisnje registraciju za svaki, ali prst na celo - da li je stvarno neophodno da bude ovako pretrpano, cak i u naseljima u kojima 30 godina nije nikla nova zgrada...

Mario

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.
(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Moj telefon je star ravno 4 godine. To znači da se punio 365x4= 1460 puta, a baterija radi kao nova. Uvijek se punio do 100% što znači da se moglo i bolje puniti sa stanovišta očuvanja baterije.
Da je baterija bila u autu za 1460 punjenja po 300 km, auto bi prešao 438.000 km.
Baš me zanima kada će bateriji početi bitno padati kapacitet jer još uvijek nema nikakvih naznaka za to. Mobitel je kupljen zadnjih dana 2018-te.

samo da kazem

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Baterije su ti i dalje odlicne.Stvar je u elektronici.Dodali su u sklopu eletronike i jedan cip koji ti broji cikluse punjenja.On je isprogramiran u zavisnosti od garancije,6/12/24 meseci odnosno koliko ce ciklusa punjenja biti moguce.Onda ti skracuje vreme,sa 4 sata na 3 pa na 2 i na kraju kaze kupi novu bateruju ova vise ne valja,a dobra je.Postoji nacin da se sve to resetuje i onda imas opet novu " bateriju" Kako sve ovo izgleda i o cemu se radi moze se videti na https://www.youtube.com/watch?v=byPNqyD0SOM

Zacvo

pre 1 godinu

@(ljud, 9. januar 2023 16:21)

Lepo ste sve objasnili! Baterija bi trebalo da se koristi u rasponu od 20%-80%. Znači ne bi je trebalo prazniti ispod 20% i puniti preko 80%.
Samo onda nam ostaje samo 60% baterije na raspolaganju za vožnju, a proizviđači deklarišu autonomiju od 0% do 100%. Znači u realnosti, kad se uzme u obzir da malo i lažu, baterija ima duplo manju realnu autonomiju od deklarisane.
Inače me nervira što svi deklarišu autonomiju od 0% do 100%, a ovamo govore koliko je vremena potrebno za punjenje do 80%. To je prevara

Zacvo

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?

realno

pre 1 godinu

Očigledno je da inženjeri još uvek tragaju za pravim rešenjima koja bi bila alternativa SUS motorima i jasno je da sa EV ima puno nepoznanica i nerešivih pitanja. Počev od elektroenergetske mreže koju tek treba izgraditi da bi bila spremna da prenese toliku količinu energije, pa preko enormnog broja punjača koje treba postaviti do problema zagadjenja životne sredine nastale rudarenjem litijuma i proizvodnje električne energije. Da ne govorimo o tome šta sa baterijama koje su završile životni vek. Kada se u obzir uzme i autonomija koja, zavisno od uslova vožnje, može biti drastično manja od deklarisane, a upitna je i bezbednost putnika što zbog potencijalnog rizika od požara pri visokim temperaturama što od enormnne težine vozila. Na mnoga ova pitanja nema odgovora, a i potrebno je da prodje neko vreme da bi se pokazali svi nedostaci i problemi koji će se možda pojaviti posle više godina ekploatacije. Nije problem, za one koji imaju novca, da sada kupe EV i nadju ekonomsku računicu, koja zavisno od tipa vožnje i broja predjenih km može biti itekako povoljna u odnosu na ekvivalentna SUS vozila. Medjutim, šta će se dogoditi kada se masovno predje na EV, kako se trenutno propagira, koliki će se red čekati na punjačima i koliko vremena trošiti na putovanja čak i da je sve drugo idealno, a nije. Mislim da ovaj athok prelazak na EV, bez jasnog plana kako rešiti sve ove probleme, može biti jako rizičan i dovesti do propasti celog projekta.

Zacvo

pre 1 godinu

Jednostavno previše je nepoznatih elemenata koji utiču na to koliki će biti domer. Način vožnje, starost baterije, temperatura, stanje na putu...
Previše komplikovano za prosečnog vozača. E sad to ne bi bio problem da možeš napuniti bateriju za 5 minuta na svakom ćošku ali ne može

Petrolhead

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi.... (Bavaria, 9. januar 2023 19:02)

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.

Gradimir

pre 1 godinu

Nije mi jasna ova priča oko degradacije baterije tokom vremena i smanjenja kapaciteta.
U pitanju su litijumske baterije iste tehnologije kao u laptopovima, telefonima itd. Ja imam laptop koji sam kupio pre 3 godine i do sada mi se vreme trajanja baterije smanjilo za pola. A vodio sam računa da ga ne ostavljam na punjaču dugo vremena i da ne praznim skroz bateriju. Još se laptop uvek koristi na optimalnoj sobnoj temperaturi.
Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)

Laptop nema kontrolu temperature baterije kod punjenja, sigurno ga puniš najčešće do 100%, puniš ga češće nego što bi punio auto. Dakle na bateriju utiče temperatura, da li je puniš do 100% i prazniš do 0 kao i broj ciklusa punjenja. Dobar EV kontroliše temperaturu baterije. Tesle, kada u navigaciju uneseš lokaciju DC punjača, bateriju tokom vožnje zagreju na optimalnu temperaturu, kako bi imao maksimalnu brzinu punjenja, odnosno najbolje uslove kada stigneš na punjač. Nissan Leaf prve generacije je jedan od najgorih izbora ko razmišlja o EV.

Aca

pre 1 godinu

@Zacvo,

Stvar je broju ciklusa punjenja. Mobilni puniš svaki dan, laptop svakih 2-3 dana auto na svakih 300-400km za osrednji novi EV, što u mom slučaju znači svakih 10tak dana. U proseku, sve litijum-jonske baterije danas posle 800 ciklusa izgube 30% kapaciteta. Znači, posle 800x300km=240 000km baterija gubi 1/3 ako se optimalno puni. Za telefon bi to bilo posle 800 dana ili malo više od 2 godine, ali telefon se retko optimalno puni.

RazmisliteBolje

pre 1 godinu

@ljud
Pa ja ću li se toliko brinem o zdravlju baterije? Šta je nisu napravili da radi kako treba? I što lažu za kapacitet i domet onda?
Postali smo robovi novih tehnologija umesto da one nama služe da brže i efikasnije obavljamo svoje poslove. Još kad se omasovi veštačka inteligencija ima da poludimo skroz.

Dragan EV

pre 1 godinu

@Gastarbajter:"Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere."

Da ne bi ljudi imali pogrešnu predstavu, kod modernih električnih automobila koji imaju klimu sa toplotnom pumpom, klima troši oko 1 kWh za sat vremena održavanja teperature.

To znači da bi za 5 časova rada klime bilo potrošeno oko 5 do 6 kWh.

Kako u mom električnom automobilu imam bateriju od 77 kWh, tih 5 sati grejanja bi potrošilo ispod 10% kapaciteta moje baterije.

Inception

pre 1 godinu

pa i Vejron da vozite punim gasom, moze tacno 12 minuta da se vozi....
(Bavaria, 09. januar 2023 19:02)


Zato sto je Vejronu maksimalna brzina 407 kilometara.

hehe

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 09. januar 2023 19:11)
Dokle bi dobacio benzinac posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35 C? Mozda i on uspe da dotera do prve bandere.

evfreak

pre 1 godinu

@Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?

boki

pre 1 godinu

boki, 09. januar 2023 16:10)

Za 4 do 5 hiljada km godisnje, ja bih se zapitao da li mi auto uopste treba! Toliki troskovi, od kupovine, registracije, odrzavanja itd, za 400km mesecno?!
(gagit, 09. januar 2023 18:10)


Zapitao sam se i ja, i treba mi. Da ga nemam od ranije tj od oca koji vise ne vozi, verovatno ne bih kupovao auto. Ali posto imam pre, trosak su mi gorivo, registracija i odrzavanje.. Odlazak na sport, kod prijatelja, posetu familiji, u nabavku i gde treba da ,skoknem' ili resim vise obaveza u razlicitim krajevima grada, i za neko krace putovanje auto mi pruza veliku ustedu vremena i komociju.

mile

pre 1 godinu

tu puno nesto ako ovo, ako ono, pa onda, kapacitet ovako onako ... mirisi mi na prevaru dobro zapakovanu.
platis nesto puno skuplje pa kao onda stedis jer je jeftinije na struju, a kada poraste cena struje uskoro onda ustedis nista.
mozda za 10 godina ce biti to kako treba, a do tada pozdrav.

dzonikg

pre 1 godinu

Kako onda kažu da baterija na autu za 10 godina izgubi samo 20%?
(Zacvo, 9. januar 2023 19:40)
Postoji debeo razlog za to..a to je kupila si jeftin laptop..kupi HP Elitebook i baterija ce ti trajati 10 godina bez problema a i vise...ali on ne kosta 50 000 din vec 200 000 dinara.
U cemu je razlika kad su u pitanju isto litijumske baterije.

Razlika je do koliko se puni baterija u Voltima..jeftin laptop ce uzeti bateriju manjeg kapaciteta ali ce 100% celije biti 4.35 V ili 4.4 Volti..tako ce da izvuku 20-30% veci kapacitet iz baterije tj manje ce da ih kosta u proizvodnji ali ta baterija ce imati mnogo kraci vek...to rade i proizvodjaci telefona..na taj nacin izvuku veci kapacitet iz manjih baterija a to sto ce da traje samo 2-3 godine to im nije bitno.
Baterija koja se puni do 4.1 V npr imace mnogo duzi vek..bez problema takva baterija ce da traje 15 godina pa i vise ako se odrzava .
U Automobilima 100% baterija je obicno 4.1V do 4.2V u zavisnosti od modela i proizvodjaca..npr ona sto se puni do 4.1V imace DUPLO veci zivotni vek od one koje se puni do 4.2V(ako se uvek puni do 100%)

Komadant Ljubo

pre 1 godinu

Evo, besplatno znanje za dobro jutro.
Prilikom hladjenja kabine, prosecno se trosi 2kWh energije.
Za 5 sati cekanja u redu, potrosicemo okvirno 10kWh. Prosecna baterija EV je oko 50kWh. Znaci 1/5 "rezervoara".
Izgleda da inzinjeri koji dizajniraju EV i nisu tolike budale?
(evfreak, 10. januar 2023 08:19)

Tačno.
E sada 3 pitanja:
- Kolika je šansa da je baterija bila puna ili blizu puna kada si stao u red ?
- Kada se omasove EV, koliko njih će biti u istoj situaciji (da kada prodju granicu moraju da dopune bateriju) ?
- I gde će svi oni da dopune bateruju, koliko treba da ima punjača do Segedina i u Segedinu ?

Da, odgovor na sva pitanja je da nas, Srbiju, prime u EU. ;)

dzigi

pre 1 godinu

@troki: nema šta da zabranjuješ, dokle god je gradski saobraćaj očajan, dotle će svakome u porodici trebati auto.
Ili možda trotinet? Ali na trotinete je hajka, bicikliste mrze svi vozači itd. Dakle - samo auto.
Makar dok se ne napravi metro sa povoljnim kartama (u BG).

Realno

pre 1 godinu

Godisnje predjem 4 do 5.000km, odnosno messcno oko 400km. Gorivo sipam verovatno 20ak puta godisnje.
Da mogu da predjem oko 300km po punjenju mi je ok kad se ne putuje van grada. Kada bude 500km po punjenju, i kada baterija ne bude kostala ko 40% vozila, razmislljacu o kupovini el vozila. Sto znaci za jedno 10, 15godina.
(boki, 09. januar 2023 16:10)
Prikane, ti kao da vozis tenk kad spicis skoro dva rezervoara goriva za oko 400 km. Tvojom racunicom vise se isplati sto pre preci na struju.

činjenice

pre 1 godinu

"Nemački auto-klub ADAC parkirao je nekoliko električnih automobila u hladnoj prostoriji na minus deset stepeni i potom u njima uključio grejanje.

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Pobednik je BMW iX, koji je posle 20 minuta dostigao visoku temperaturu u kabini, a na drugom i trećem mestu su VW ID.3 i Hyundai Kona sa nešto više od 20 minuta.

Inače, neka vozila nisu uspela da zagreju zadnji deo kabine ni posle 30 minuta neprekidnog grejanja.

Takođe je utvrđeno da su svi testirani automobili zahtevali oko 1,5 do 2 kW snage da bi unutrašnjost održala konstantnih 20 stepeni kada je spoljna temperatura bila minus 10 stepeni."

Zacvo

pre 1 godinu

@(Aca, 10. januar 2023 00:48)

Nije mi ta logika jasna i ne mogu da se složim sa Vama.
Naime, baš će broj ciklusa punjenja na el.automobilu biti veći jer se češće puni i kad baterija nije na minimumu. Nemoguće je isplanirati vožnju sa ga punim na 300-400 km kao što ste napisali. El.automobili se često pune i kad su na 40,50,60 posto jer vam nije dostupan punjač baš kad baterija padne na 20%. Čest slućaj, npr. u Norveškoj i zemljama koje imaju puno takvih auta je da čovek dođe u nabavku, kafić i slično, ispred je punjač, on ga prikaču, dopuni za 10-ak posto i ide dalje. Tačnije, koriste da dopune kad god mogu i samim tim broj ciklusa je višestruko veći nego što bi bio da se puni na 300-400km

Brzi

pre 1 godinu

Dokle li bi dobacio posle 5 sati čekanja na Horgošu sa upaljenom klimom na 35oC ha, ha. Dogurao bi valjda do prve bandere.
(Gastarbajter, 9. januar 2023 19:11)
Jaooo čuveno čekanje na Horgošu sa elektricnim autom, argument nad argumentima. Klima u Eautu troši 1kw/h, pa računaj. Čak i 10godina star Nissan Leaf ima bateriju koja to može da podnese.
Još samo da mu kažete kad ste poslednji put uopšte bili na Horgošu ili bilo kojoj gužvi i čekali 5h.
A koliko se često vozite 20-30km dnevno po gradu? Svaki dan???

Gradimir

pre 1 godinu

Sad sam se setio. Bio je svojevremeno u reviji SAT tekst o potrošnji vozila pri punom gasu. Mator tekst, tada nije ni bilo EV. Potrošnje vozila se dupliraju, pa i utrostruče ili i gore od toga. Probali su razna vozila i standardni dizeli su trošili po 15-20 litara. Sećam se da je neki Kajen trošio više nego što je putni komp mogao da pokaže, 35-40 litara. Velika masa veliki poprečni presek. Preko 80 km/h više energije odlazi na otpor vazduha nego na okretanje točkova.

betmen

pre 1 godinu

Da, ali za to vreme pređe 80km i treba mu 2 minuta da se napuni.
(Petrolhead, 10. januar 2023 10:37)

Al na svakih 15 minuta treba gume da promenis ;)

Ivan ZG

pre 1 godinu

Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.

Svi ti auti nemaju toplinsku pumpu koja optimizira grijanje. Auti sa toplinskom pumpom bolje griju i manje troše energije na grijanje. Skoro svi el. auti baš zato imaju grijanje sjedala, neka i volana, a skoro sva imaju mogućnost zagrijavanja samo vozačkog prostora ako nema drugih putnika u autu. Našli su najgore primjere i iz njih izvlače generalizirane zaključke.
A da uzmu neki dizel koji slabo grije pa nam jave da li se kabina zagrijala nakon 2 sata vožnje?