sreta
pre 2 godine
ja znam jednu koja se puni za minut, izvadis praznu stavis punu, i teraj dalje.
pre 2 godine
ja znam jednu koja se puni za minut, izvadis praznu stavis punu, i teraj dalje.
pre 2 godine
Znači , traje 6 + minuta ...
pre 2 godine
Toliko i traje…
pre 2 godine
Vidim biznis veka za Srbiju.
Kamion pun ovih brzo punjivih baterija, mazneš na brzinu struju i posle prodaješ od kuće do kuće. :p
pre 2 godine
Samo da objasnim par detalja oko ovoga. Ovo nije posebno nova tehnologija, "solid state batteries" postoje vec godinama. Moguce ih je kupiti. Zaista rade i zaista imaju fantasticne performanse. U cemu je trik? Postoji "mali" problem sto za sada ne mogu da se prave industrijski u velikim kolicinama. Te koje mogu da se naruce su velicine dugmeta. Postoji vise problema ali glavni je kako spojiti dielektrik sa litijumom. Pretpostavka je da ce pre ili kasnije da se to resi, onaj ko to bude uspeo ce zaraditi brdo novca. Ali da je trenutno reseno, prosto nije.
pre 2 godine
Ja ne verujem. Ne mogu da gledam sa moje oči, a da verujem neće da može jer ja nikome ne verujem.
Ko veruje da ide u crkva, a ne da veruje u baterije. To je neka nova vera. Alal ti vera. A ima vera i kada se ženiš pa opet će gi bidne nevera.
Zato ja nevera niko. Kakve baterije. Ima ja baterija u mobitel pa ne ide niki auto na to. A svetli. Zato ja nevera.
pre 2 godine
Ma sta zna tamo neki profa sa tamo nekog Harvarda. Gedza ce da mu objasni kako stoje stvari, ko zna ako gedza ne zna 😂 Ljudi moji, osvrnite se oko sebe, pogledajte u kakvoj rupi zivimo, to vam govori koliko smo pametni.
pre 2 godine
" litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu."
Ne, apsolutno niko ne koristi litijumske baterije. /s
pre 2 godine
Taj startap je osnovan prošle godine.
Kako mogu da znaju da će baterija izdržati 10.000 ciklusa punjenja?
Zašto ne 8000 ili 12000?
Ne mogu da znaju i to je to.
pre 2 godine
Kakav skup genijalaca opste prakse.Cudo da ih neko nije do sada angazovao,pa da izmisle punjac baterija koji radi na baterije i puni samo svoje baterije.
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
(Zappex, 16. septembar 2022 09:17)
A za manje od minut se isprazni do 1 %...pola problema smo rešili, samo punjenje malo da doteramo
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
(mirko sv, 16. septembar 2022 08:27)
mnogo se mesa SADASNJOST sa buducnoscu! a tek se mesaju babe i zabe, normalan svet i srbija.
da, u ovom trenutku je cisto ludilo za nekog da uzme EV u srbiji. msm prvo, sto bi uzimao kad zivis u blokovima, drugo, nemas mrezu punjaca, trece, ako ide do nisa cesto, EV je suludant itd itd.
ALI... sva ova prica napreduje svetlosnom brzinom. u srbiju nikad nece stici ali u ostatku sveta hoce.
inace moderni EV imaju opciju preko aplikacije da zagreju kabinu pre nego sto vozac udje u nju
pre 2 godine
Svakih par meseci se pojavi neka kompanija koja tvrdi da je napravila neko čudo od baterije ali eto samo im treba malo finansiranja kako bi dovršili projekat i to tako već godinama.Tehnologija koja se sada koristi je stara 50 godina a litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu.Nije sporno da se ogroman novac ulaže u razvoj i da će se to ekstremno isplatiti bilo kome ko bude prvi na tržištu ali ja nisam video nikalav bitan napredak jako dugo.Takođe i ova tehnologija je stvorena zbog tadašnje krize (naftne) pa nekako cenim da zajednički i kriza i potencijalna ogromna nagrada mogu samo da pomognu.Jedino što mi jako smeta su ove čudesne najave od kojih nema ništa (i gomila frikova koji se prže na iste).
pre 2 godine
mirko sv,
A da drugar malo porazmisli.. Ako radi u Nisu, da se i preseli tamo?
Bas si nasao primer.. U Americi ljudi ne putuju toliko na posao, a ne u Srbiji.
pre 2 godine
mirko sv,
Ako tvoj ortak treba da ide na posao do Niša, možda mu je bolje da se preseli u Niš. Ili si mislio na zgradu NIS-a kod Ušća?
Ako misli da električnim automobilom ide za Niš svaki dan, neka kupi recimo Tesla Model 3 Long Range. Ako ne može da puni kući, neka puni na superpunjaču kod IKEA. U Nišu i usput na putu ima nekoliko sporijih punjača.
Ako radi u zgradi NIS-a onda može bilo koji EV i da ga puni s vremena na vreme nekom od punjača u Beogradu.
Ako ortak nema toliko para da kupi EV, najbolje da kupi ono za šta ima para ili da putuje autobusom.
Što se tiče temperature, EV se zagreva mnogo brže od SUS automobila, a na nekim modelima možeš da pustiš grejanje unapred pa kad uđeš u auto da već bude toplo. Ne troši čak ni puno struje (možeš više od 24h da greješ auto sa punom baterijom).
Nadam se da sam pomogao tebi i tvom ortaku.
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
pre 2 godine
Svi smo mi "genijalci" gde uključujem i sebe. Svi se logično pitamo gde i kako naći ovoliko električne energije a da nezagadimo planetu. Ja mislim da bi izlaz bile nuklearne elektrane stim da se i one nadograde kako to pokušavaju Francuzi.
pre 2 godine
Da, ove baterije sadrže litijum. Razlika između čvrstih i litijum jonskih baterija je u tome što je kod litijum jonskih kao što im ime kaže litijum suspendovan u tečnom elektrolitu a kod čvrstih je litijum u čvrstom obliku. Pored ovog startapa i kineski CATL je razvio tehnologiju brzog punjenja baterija i to će biti prava revolucija za putnička vozila.
pre 2 godine
"... namenjeno onima koji nemaju svoju garažu u kojoj mogu da pune automobil preko noći"??
Zbog sklonosti samozapaljenju (i nemogućem gašenju vatre) nije preporučljivo držati električni automobil u garaži a kamoli ga tamo i puniti.
Samo na otvorenom daleko od garaže i kuće.
pre 2 godine
Глупост неопевана. Нема струје за маке потрошаче, трафостаницениспадају на минимално преоптерећење а они ће пунити батерију на утичницу која им може обезбедити 600 kWh енергије по сваком тренутно прикљученом аутомобилу. Возићемо се ми на дизел, бензин и гас још много деценија.
pre 2 godine
Не ради се о технологији. Ради се о ограничењу и контроли кретања.
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
(Милорад, 15. septembar 2022 21:31)
Zakoni fizike se ne mogu kršiti, jer su kako im i samo ime kaže - zakoni.
Inače, svet se trenutno što se tiče tehnologje i tehnike nalazi u zlatnom dobu, jer je ovakav napredak najbrži u istoriji ove civilizacije.
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
po meni je najbolje za masovnu upotrebu ipak najbolji hibrid, i to na bioetanol, tj motor sa unutrasnjim sagorevanje (bez vodenog hladjenja) samo kao generator, a da moze da se iskoristi toplota zimi, dopuni baterija, koja moze da bude duplo manjeg kapaciteta i eventualno dodatni elektro motor nakacen na generator za dodatnu snagu.
tipa 20kw generator, 80kw elektro pogon na baterije (napred) i dodatni em na generator ako treba vise snage nazad ili ako crknu baterije da ce polako dovuce do struje na bioetanol.
po meni je ipak bolje da ortak 15 januara sipa bioetanola upali generator zagreje auto dopuni bateriju i krene za najsus kad izadje na autoput moze da koristi i bioetanol za dodatnih 20kw ili dopunu baterije(ako ne zuri) i grejanje auta... jos kad bi bio b suv...
chudno mi je da se jos ne pojavlju diy da se u gepek drzi generator struje za dopunu baterije, pa na kurblu da se pali xD
najvise bioetanola se koristi u brazilu kao zamena za benzin, valda 40%
pre 2 godine
Kondenzatorske baterije su još jedno od resenja i vec sada se mogu puniti daleko brze od litijumskih. Ja bih im dao prednost, naročito jer se mogu praviti od materijala cija proizvodnja je daleko cistija od proizvodnje litijuma. Jedan od takvih je i grafen, cist ugljenik, cvrst, fleksibilan i lagan…za razliku od litijuma, moze se koristiti osim za baterije i u raznim drugim oblastima
pre 2 godine
Dabogda propali svi EV, i naravno Tesla.
pre 2 godine
Glupost, ako su je razvili i prezentovali, šta ima da je razvijaju i da uzimaju još 5 milijardi za razvoj kada je već gotova. Pranje love.
pre 2 godine
Ne zanosite se elektroautomobilima. Nema dovoljno el.energije za to, a takodje sa aktuelnom cenom el. energije u svetu ovi automobili nisu isplativi..
pre 2 godine
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
(Gradimir, 15. septembar 2022 20:17)
Ovo me malo podseca malo na odgovor jedne vrlo poznate javne licnosti kada su ga pitali odakle je dobio informacije koje je naveo u svom doktorskom radu.
"Nisu moje, ne znam gde sam pokupio...."
pre 2 godine
Ael imaju neki kablovi u tu bateriju, da gi i mi progitiramo?
pre 2 godine
(Šturm, 15. septembar 2022 22:42)
Ima jedna stvar na koju si zaboravio, elektroni se kod jednosmerne struje kreću jezgrom a kod naizmenične po obodu provodnika. Odatle je što veći broj licni, tim obimna šuma veća i otpor manji. Za punjenje jednosmernom strujom ti treba "stablo bandere" a za naizmeničnu može i mnogo manji presek ukoliko je dovoljno "špageta". ;)
pre 2 godine
Ovo mora da je barem 10 put da neko tvrdi nesto revolucionarno oko baterija koliko se ja secam. Za 9 tih nista vise nisam cuo sem tvrdnji. Tako ce biti i sa ovim. Posle godinu dana niko nece ni znati za projekat. Mogu tek misliti koliko novaca su potrosili samsung, panasonik i tesla na istrazivanje baterija i opet nista. Ocigledno je potrebna skroz nova tehnologija.
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
(Profesor Dušan, 15. septembar 2022 22:15)
ti to zena rekla?
pre 2 godine
ma kakve baterije za auta...to nikog ne zanima
Dajte bre neke baterije ljudske za telefone, koje traju vise od pola dana-da ne trčkamo svako malo na kabl...
pre 2 godine
samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
(Joca, 15. septembar 2022 23:26)
aj nauci da koristis zagrade, ili ih najbolj eizbaci iz pravopisa
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
(Mrko, 15. septembar 2022 20:25)
Da. Glavna razlika je kompozit elektrolita, pominju keramičko-sulfidni kojim se otklanjaju najveći nedostaci sadašnje generacije Li-Ion baterija.
Još interesantnije unapređenje dolazi iz univerziteta u San Dijegu. Dodavanjem niobijum-pentoksida dobili su bateriju koja drastično povećava stabilnost i performanse nakon višestrukog ponavljanja ciklusa punjenja. Podseća na ono "formiranje" Ni-Cd baterija koje smo (jedva) zaboravili.
Litijum nije slučajno odabran, on ima teoretski najveći tehnički potencijal, samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
(nislija, 15. septembar 2022 17:52)
E kad su komentatori pametniji od naučnika. Prvi mobilni je bio skoro kao cigla, sa displejom od jednog reda teksta. Da je vama mudracima neko tad rekao da će te za dvadesetak godina u rukama držati minijaturne kompjutere i kuckati vaše mudrosti sigurno bi mu objasnili kako je to nemoguće.
pre 2 godine
Za sve koji su stavili minus na komentar "Nišlije" koji tvrdi da bi kabal punjača bio debeo kao bandera, bili ste u pravu. Zapravo prečnik provodnika punjača bi bio deblji od bandere ako bi se punio naponom od 380v. Tačnije pri tom naponu struja punjenja bi bila oko 1580 ampera.
Ovaj problem bi se rešio povećanjem napona punjenja 10 do 20 puta minimum, ali u tom slučaju bi bio neophodan operater punjenja ili neko drugo rešenje.
Sa druge strane, dok u Americi uprežu najveće mozgove kako bi rešili problem baterija i punjenja u malim vozilima, za to vreme samo 1% železničke mreže im je elektrifikovan.
Neka krenu od "glave" lakše je.
pre 2 godine
A turbine koje pravi energija točkova okretanjem ,solarne ploče po krovu i haubi vozila
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
(Kiki, 15. septembar 2022 20:54)
Sklapas ali ne razumes.
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
pre 2 godine
Није проблем, напуниће се тренутно, главно питање је ОДАКЛЕ?
pre 2 godine
Tehnologije ovog tipa deluju nestvarno iz danasnje perspektive (znajuci zahteve i ogranicenja ovakvih tipova tehnologija). Jedino dugorocno isplativo resenje je brza zamena baterija kao u pit stopu, a za to je potrebno:
- razvoj tehnologije u pravcu efikasnije zamene baterija
- unifikacija baterijskih jedinica kod svih proizvodjaca
- omasovljenje baterija dostupnih za zamenu
- ulaganje u mrezu stanica na kojima bi ta zamena bila moguca.
Sto pre proizvodjaci automobila shvate da je ovo buducnost i da moraju saradjivati na ovom poduhvatu - to ce im biti bolje i lakse.
pre 2 godine
Ovako, ovo da bi funkcionisalo bez udara na mreže mora biti odrađeno na taj način da svaka stanica za punjenje ima superkodenzatore mnogo većeg kapaciteta nego li su baterije koje će biti punjene.
Recimo pametnim upravljanjem punjenja stanice do ivice da ne izaziva pad napona u mreži korekcijom efekta tiristorima gde će svaki trenutak kada je mreža manje opterećena moći da poveća punjenje stanice.
Isto tako, teoretski bi bilo moguće napuniti superkodenzator u autu za nula vreme. I tu će biti pametna regulacija razlike u potencijalu sa mekim startom i postepeno povećanje struje punjenja.
Ili su baterije neka vrsta hibrida superkondenzatora i sadašnje tehnologije, eventualno da je grafen ušao u upotrebu u većoj skali.
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
(Dubrovnik, 15. septembar 2022 19:44)
U Norveškoj je oko 20% auta na struju. A više od dvije trećine novih prodatih je na struju. Samo 8% novih prodatih je čisto gorivo. Onaj ostatak je hibrid. Pozdrav.
pre 2 godine
Zamislite oslobadjanje te energije pri nedaj Boze nekom sudaru,gde baterija bude ostecena ili probijena. Ode pola kvarta...
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
(Samo pitam, 15. septembar 2022 18:20)
Pa od nafte! Uzgred efikasnost i takvog sistema u kom se struja proizvodi spaljivanjem nafte u elektranama je najmanje dvostruko veća nego da se rafinisana nafta (benzin, dizel) koristu za pogon automobila. Na svakoj stepenici eksploatacije, transporta i prerade nafte se besmisleno arči energija... da bi se na kraju trećina energije BENZINA neefikasnim SUS motorom pretvorila u mehanički rad (na točkove)! Plus nije moguće (isplativo) iskoristiti energiju kočenja, pa se i to baca.
I ja ću "samo da ponovim": NAFTA JE ENERGIJA. Energija koju moraju da uvoze i zemlje koje imaju "višak" proizvodnje električne. Budale bezbroj puta ponavljaju kako "električni automobili voze na ugalj" kao da je to njihov nadostatak. Električni automobili mogu da voze na ugalj, na naftu, na hidropotencijal, na vetar, na solarnu el.energiju, na nuklearnu fisiju... KAKO JE TO NEDOSTATAK? Pogotovo u odnosu na automobile na naftu?
...
Glavna prednost ovih brzopunećih baterija (ako ih bude uskoro) ili superkondenzatora veće gustine energije nije da se "napune za 3 minuta", nego što s njima može da se realizuje 100% rekuperacije energije kočenja. Možda će klasične kočnice još neko vreme opstati kao sigurnosne, ali praktično nikada neće da se troše ni menjaju. Automatizacijom upravljanja automobila, ovakve će i zauvek da nestanu. Još jedna značajna ušteda energije i materijala električnim automobilom.
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Kondenzatorska baterija, koja je relativno jeftina, jer predstavlja samo kondenzator sa ogromnim brojem elektroda, sličan onom koji se koristi u autobisima sa kondenzatorskom baterijom, samo je potreban kabal ogromnog preseka da se ta energija prebaci iz kondenzatora u bateriju, ali ima jedna drugi problem - koliko na toj lokaciji mora postojati takvih kondenzatorskih baterija da bi tako za 3 minuta svoje baterije napunili svi zainteresovani?
Inače, nije toliki problem dostupnost električne energije za električne automobile, jer neće njihov udeo porasti baš tako naglo, a tu su solarne baterije koje svako može instalirati na krov kuće ili garaže i koristiti isključivo za punjenje baterija na automobilu. Oni koji žive u stambenim zgradama će morati da se snađu na drugi način, npr. solarni paneli se mogu postaviti na fasade zgrada (realno manje iskorišćenje, ali bolje nego ništa), krovove zgrada, potom mogu da se pune od komšije koji ima kuću sa solarnim panelima na krovu, itd.
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
pre 2 godine
@nislija:"Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac?"
Pa već sada postoje brzi punjači od 350 kW. Oni tih 30 kW koje pominjete napune za oko 5 minuta.
Novi električni automobili se pune od 120 do 350 kW, u zavisnosti od marke i modela.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum? Rumune obozavamo.
pre 2 godine
Imam osećaj da se ova startap baterija pravi od nekih egzotičnih materijala kojih ima u promilima. Sa druge strane podaci o punjenju su nerealni jer zahtevaju ozbiljnu infrastrukturu.
Budimo realni, i Mob tel. punimo min 1 h za nekih 4-5000mA.
E sad, ako su otkrili neku epohalnu tehnologiju....
pre 2 godine
@Inception
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
pre 2 godine
Takođe, SAD nec?e imati tržište polovnih automobila ako EV baterije traju samo 3 do 5 godina", rekao je Ksin Li, vanredni profesor nauke o materijalima na Harvardu i naučni savetnik kompanije Adden Energi.
Шта се са овим хтело рећи? Зар након 3-5 година купујемо нови ауто? Ако је тако, по овим ценама е-аута, то остаје само за богаташе, а сиротиња да упрегне коње?
pre 2 godine
To zaista nikome ne treba.
Meni je mnogo praktičnije baterija koja je teška 1kg/kWh (trenutno je oko 3-5) i košta 20€ po kWh (trenutno su na 80-100€/kWh).
Nov auto srednje veličine koji ima 200kWh energije, uz potrošnju od 20kWh/100km (i to je normalno zimi, leti dosta manje) bi prelazio 1000km (leti 1300), a punio se na trofaznoj utičnici od 11kWh za 20 sati ili 50km po satu punjenja. Ko ima kuću i osigurače od 40A, može da pogura 22kW ili pun za 10 sati.
Na brzom punjaču od 100kW za 2.5 sati, a na najbržem od 400kW za oko 40minuta. To je 40 minuta nakon 10 sati vožnje.
Brzi punjači su udar na energetski sistem i treba da se koriste samo za duga putovanja, a punjača da ima svugde, i da se auta polako pune dok stoje parkirana. U idealnom svetu svaka ulična lampa može da ima priključak od 2kW (sa mini brojilom), i svaki put kad se ne vozi, auto da se nakači. Za 20 sati dnevno na takvom najsporijem punjenju, auto se dopuni za 200km.
pre 2 godine
@Sinisa, imas pored Ausgburga, guglaj Sortimo Ladepark, 24x475kW a testira se i 1MW na istom mestu. Treba vremena ali povratka nema nazad.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
pre 2 godine
Ovo ide u Xiaomi mi 13 bajo moj.
pre 2 godine
Napravila se tehnologija, iz podmornice ispali raketu,koja leti i vise od 1000 km i pogodi gde hoces nesto, u to u pokretu,a ovamo ne mogu na hiljade naucnika od kad vec da naprave jednu bateriju.
pre 2 godine
Šta bismo mi bez ruskih naučnika. Bravo!
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
pre 2 godine
Tralala, tralala….
pre 2 godine
Prosta racunica bez gubitaka pokazuje da za 30kWh /450V (Tesla) bateriju treba oko 1333 ampera ili 600kW punjac da bi se napunila za 3 minuta. I to bez ikakvih gubitaka. Dodajte jos 20-30% na tu struju i dobijate oko 1500 A. E sad zamislite kakav bi to kabel i prikljucak bili. Mislim da bi ekplodirali i baterija i kabel.
pre 2 godine
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Prvo, da bi bilo moguće to što pričaju morala se povećati i energetska gustina i sniziti unutrašnji otpor.
Ovo dvoje samo po sebi govori da su i fizički baterije manje. Dakle, ako ostane istih dimenzija biće većeg kapaciteta.
Šta nije jasno? :D
pre 2 godine
Ja samo podsećam da generalno nema dovoljno električne energije,potrebno je graditi nove elektrane u celom svetu, potrošnja struje raste, 1 mwh trenutno košta i do 800 evra(havarni mw koji moramo da uvezemo da ne bi došlo do raspada sistema ide i do 2000 evra).
pre 2 godine
@
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
(Zer01, 15. septembar 2022 18:10)
Da, 10.000 punjenja je, da kazemo 30 godina zestoke voznje, maltene svaki dan po jednom na punjacu. To je ozbiljna prica, ako se ispostavi kao komercijalno izvodljiva.
Znam da smo mi nebitni, ali izgleda da cemo se okoristiti od kosnice koja se preliva, jer ovo otvara vrata polovnjacima koji su prihvatljivi za kupovinu.
pre 2 godine
Koja je to po redu čudotvorna baterija?
pre 2 godine
uuu ajmo pice za celu kafanu. u pezou baterije bez litijuma, sad baterije punjive za 3 minuta sa 2x dometom, sta ce sad anti EV da navode kao negativno. nalupali mi minuse kad sam napisao za 5 godina ce baterija da bude kao laptop i punice se za 3 minuta. pola sam pogodio odmah a ovo drugo pola i ne moram
pre 2 godine
Sve je to OK al' daljni razvoj treba da pokaže njenu pouzdanost kako ne bi detonirala kod punjenja ono kad se baterija "naduva" pa explodira.
pre 2 godine
Neko će da pametuje: "ne može to", a neko će da uradi.
(Gradimir, 14. septembar 2022 12:50)
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
(Gradimir, 15. septembar 2022 17:49)
A neko samo copy/paste...
pre 2 godine
To bi već bilo revolucionarno i oošte prihvatljivo. Čekamo !
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
pre 2 godine
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
pre 2 godine
Ostaje da rešimo još samo ovih 84%.
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
pre 2 godine
Veoma praktično. Još samo da smislimo kako da proizvedemo toliku količinu električne energije kojom bi punili baterije.
pre 2 godine
A golf 2 na aparatima.
pre 2 godine
Uvodimo PUTNIČKA EV a za to vreme razne rakete filantropa spaljuju atmosferu i nikom ništa (da ne ponavljamo o brodovima, vozovima, kamionima, avionima, industriji itd.).
pre 2 godine
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
pre 2 godine
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
pre 2 godine
Koja je to po redu čudotvorna baterija?
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
(nislija, 15. septembar 2022 17:52)
E kad su komentatori pametniji od naučnika. Prvi mobilni je bio skoro kao cigla, sa displejom od jednog reda teksta. Da je vama mudracima neko tad rekao da će te za dvadesetak godina u rukama držati minijaturne kompjutere i kuckati vaše mudrosti sigurno bi mu objasnili kako je to nemoguće.
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
pre 2 godine
A golf 2 na aparatima.
pre 2 godine
Veoma praktično. Još samo da smislimo kako da proizvedemo toliku količinu električne energije kojom bi punili baterije.
pre 2 godine
Ostaje da rešimo još samo ovih 84%.
pre 2 godine
Uvodimo PUTNIČKA EV a za to vreme razne rakete filantropa spaljuju atmosferu i nikom ništa (da ne ponavljamo o brodovima, vozovima, kamionima, avionima, industriji itd.).
pre 2 godine
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
pre 2 godine
Neko će da pametuje: "ne može to", a neko će da uradi.
(Gradimir, 14. septembar 2022 12:50)
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
(Gradimir, 15. septembar 2022 17:49)
A neko samo copy/paste...
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
pre 2 godine
Prosta racunica bez gubitaka pokazuje da za 30kWh /450V (Tesla) bateriju treba oko 1333 ampera ili 600kW punjac da bi se napunila za 3 minuta. I to bez ikakvih gubitaka. Dodajte jos 20-30% na tu struju i dobijate oko 1500 A. E sad zamislite kakav bi to kabel i prikljucak bili. Mislim da bi ekplodirali i baterija i kabel.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
(Mrko, 15. septembar 2022 20:25)
Da. Glavna razlika je kompozit elektrolita, pominju keramičko-sulfidni kojim se otklanjaju najveći nedostaci sadašnje generacije Li-Ion baterija.
Još interesantnije unapređenje dolazi iz univerziteta u San Dijegu. Dodavanjem niobijum-pentoksida dobili su bateriju koja drastično povećava stabilnost i performanse nakon višestrukog ponavljanja ciklusa punjenja. Podseća na ono "formiranje" Ni-Cd baterija koje smo (jedva) zaboravili.
Litijum nije slučajno odabran, on ima teoretski najveći tehnički potencijal, samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
pre 2 godine
Za sve koji su stavili minus na komentar "Nišlije" koji tvrdi da bi kabal punjača bio debeo kao bandera, bili ste u pravu. Zapravo prečnik provodnika punjača bi bio deblji od bandere ako bi se punio naponom od 380v. Tačnije pri tom naponu struja punjenja bi bila oko 1580 ampera.
Ovaj problem bi se rešio povećanjem napona punjenja 10 do 20 puta minimum, ali u tom slučaju bi bio neophodan operater punjenja ili neko drugo rešenje.
Sa druge strane, dok u Americi uprežu najveće mozgove kako bi rešili problem baterija i punjenja u malim vozilima, za to vreme samo 1% železničke mreže im je elektrifikovan.
Neka krenu od "glave" lakše je.
pre 2 godine
Ja samo podsećam da generalno nema dovoljno električne energije,potrebno je graditi nove elektrane u celom svetu, potrošnja struje raste, 1 mwh trenutno košta i do 800 evra(havarni mw koji moramo da uvezemo da ne bi došlo do raspada sistema ide i do 2000 evra).
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
(Dubrovnik, 15. septembar 2022 19:44)
U Norveškoj je oko 20% auta na struju. A više od dvije trećine novih prodatih je na struju. Samo 8% novih prodatih je čisto gorivo. Onaj ostatak je hibrid. Pozdrav.
pre 2 godine
Није проблем, напуниће се тренутно, главно питање је ОДАКЛЕ?
pre 2 godine
uuu ajmo pice za celu kafanu. u pezou baterije bez litijuma, sad baterije punjive za 3 minuta sa 2x dometom, sta ce sad anti EV da navode kao negativno. nalupali mi minuse kad sam napisao za 5 godina ce baterija da bude kao laptop i punice se za 3 minuta. pola sam pogodio odmah a ovo drugo pola i ne moram
pre 2 godine
To bi već bilo revolucionarno i oošte prihvatljivo. Čekamo !
pre 2 godine
Napravila se tehnologija, iz podmornice ispali raketu,koja leti i vise od 1000 km i pogodi gde hoces nesto, u to u pokretu,a ovamo ne mogu na hiljade naucnika od kad vec da naprave jednu bateriju.
pre 2 godine
@
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
(Zer01, 15. septembar 2022 18:10)
Da, 10.000 punjenja je, da kazemo 30 godina zestoke voznje, maltene svaki dan po jednom na punjacu. To je ozbiljna prica, ako se ispostavi kao komercijalno izvodljiva.
Znam da smo mi nebitni, ali izgleda da cemo se okoristiti od kosnice koja se preliva, jer ovo otvara vrata polovnjacima koji su prihvatljivi za kupovinu.
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
(Samo pitam, 15. septembar 2022 18:20)
Pa od nafte! Uzgred efikasnost i takvog sistema u kom se struja proizvodi spaljivanjem nafte u elektranama je najmanje dvostruko veća nego da se rafinisana nafta (benzin, dizel) koristu za pogon automobila. Na svakoj stepenici eksploatacije, transporta i prerade nafte se besmisleno arči energija... da bi se na kraju trećina energije BENZINA neefikasnim SUS motorom pretvorila u mehanički rad (na točkove)! Plus nije moguće (isplativo) iskoristiti energiju kočenja, pa se i to baca.
I ja ću "samo da ponovim": NAFTA JE ENERGIJA. Energija koju moraju da uvoze i zemlje koje imaju "višak" proizvodnje električne. Budale bezbroj puta ponavljaju kako "električni automobili voze na ugalj" kao da je to njihov nadostatak. Električni automobili mogu da voze na ugalj, na naftu, na hidropotencijal, na vetar, na solarnu el.energiju, na nuklearnu fisiju... KAKO JE TO NEDOSTATAK? Pogotovo u odnosu na automobile na naftu?
...
Glavna prednost ovih brzopunećih baterija (ako ih bude uskoro) ili superkondenzatora veće gustine energije nije da se "napune za 3 minuta", nego što s njima može da se realizuje 100% rekuperacije energije kočenja. Možda će klasične kočnice još neko vreme opstati kao sigurnosne, ali praktično nikada neće da se troše ni menjaju. Automatizacijom upravljanja automobila, ovakve će i zauvek da nestanu. Još jedna značajna ušteda energije i materijala električnim automobilom.
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
pre 2 godine
Takođe, SAD nec?e imati tržište polovnih automobila ako EV baterije traju samo 3 do 5 godina", rekao je Ksin Li, vanredni profesor nauke o materijalima na Harvardu i naučni savetnik kompanije Adden Energi.
Шта се са овим хтело рећи? Зар након 3-5 година купујемо нови ауто? Ако је тако, по овим ценама е-аута, то остаје само за богаташе, а сиротиња да упрегне коње?
pre 2 godine
Tralala, tralala….
pre 2 godine
@Sinisa, imas pored Ausgburga, guglaj Sortimo Ladepark, 24x475kW a testira se i 1MW na istom mestu. Treba vremena ali povratka nema nazad.
pre 2 godine
Sve je to OK al' daljni razvoj treba da pokaže njenu pouzdanost kako ne bi detonirala kod punjenja ono kad se baterija "naduva" pa explodira.
pre 2 godine
Šta bismo mi bez ruskih naučnika. Bravo!
pre 2 godine
@nislija:"Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac?"
Pa već sada postoje brzi punjači od 350 kW. Oni tih 30 kW koje pominjete napune za oko 5 minuta.
Novi električni automobili se pune od 120 do 350 kW, u zavisnosti od marke i modela.
pre 2 godine
Ovo ide u Xiaomi mi 13 bajo moj.
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
pre 2 godine
Ma sta zna tamo neki profa sa tamo nekog Harvarda. Gedza ce da mu objasni kako stoje stvari, ko zna ako gedza ne zna 😂 Ljudi moji, osvrnite se oko sebe, pogledajte u kakvoj rupi zivimo, to vam govori koliko smo pametni.
pre 2 godine
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Prvo, da bi bilo moguće to što pričaju morala se povećati i energetska gustina i sniziti unutrašnji otpor.
Ovo dvoje samo po sebi govori da su i fizički baterije manje. Dakle, ako ostane istih dimenzija biće većeg kapaciteta.
Šta nije jasno? :D
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
(Kiki, 15. septembar 2022 20:54)
Sklapas ali ne razumes.
pre 2 godine
Глупост неопевана. Нема струје за маке потрошаче, трафостаницениспадају на минимално преоптерећење а они ће пунити батерију на утичницу која им може обезбедити 600 kWh енергије по сваком тренутно прикљученом аутомобилу. Возићемо се ми на дизел, бензин и гас још много деценија.
pre 2 godine
Imam osećaj da se ova startap baterija pravi od nekih egzotičnih materijala kojih ima u promilima. Sa druge strane podaci o punjenju su nerealni jer zahtevaju ozbiljnu infrastrukturu.
Budimo realni, i Mob tel. punimo min 1 h za nekih 4-5000mA.
E sad, ako su otkrili neku epohalnu tehnologiju....
pre 2 godine
Ovako, ovo da bi funkcionisalo bez udara na mreže mora biti odrađeno na taj način da svaka stanica za punjenje ima superkodenzatore mnogo većeg kapaciteta nego li su baterije koje će biti punjene.
Recimo pametnim upravljanjem punjenja stanice do ivice da ne izaziva pad napona u mreži korekcijom efekta tiristorima gde će svaki trenutak kada je mreža manje opterećena moći da poveća punjenje stanice.
Isto tako, teoretski bi bilo moguće napuniti superkodenzator u autu za nula vreme. I tu će biti pametna regulacija razlike u potencijalu sa mekim startom i postepeno povećanje struje punjenja.
Ili su baterije neka vrsta hibrida superkondenzatora i sadašnje tehnologije, eventualno da je grafen ušao u upotrebu u većoj skali.
pre 2 godine
To zaista nikome ne treba.
Meni je mnogo praktičnije baterija koja je teška 1kg/kWh (trenutno je oko 3-5) i košta 20€ po kWh (trenutno su na 80-100€/kWh).
Nov auto srednje veličine koji ima 200kWh energije, uz potrošnju od 20kWh/100km (i to je normalno zimi, leti dosta manje) bi prelazio 1000km (leti 1300), a punio se na trofaznoj utičnici od 11kWh za 20 sati ili 50km po satu punjenja. Ko ima kuću i osigurače od 40A, može da pogura 22kW ili pun za 10 sati.
Na brzom punjaču od 100kW za 2.5 sati, a na najbržem od 400kW za oko 40minuta. To je 40 minuta nakon 10 sati vožnje.
Brzi punjači su udar na energetski sistem i treba da se koriste samo za duga putovanja, a punjača da ima svugde, i da se auta polako pune dok stoje parkirana. U idealnom svetu svaka ulična lampa može da ima priključak od 2kW (sa mini brojilom), i svaki put kad se ne vozi, auto da se nakači. Za 20 sati dnevno na takvom najsporijem punjenju, auto se dopuni za 200km.
pre 2 godine
Zamislite oslobadjanje te energije pri nedaj Boze nekom sudaru,gde baterija bude ostecena ili probijena. Ode pola kvarta...
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Kondenzatorska baterija, koja je relativno jeftina, jer predstavlja samo kondenzator sa ogromnim brojem elektroda, sličan onom koji se koristi u autobisima sa kondenzatorskom baterijom, samo je potreban kabal ogromnog preseka da se ta energija prebaci iz kondenzatora u bateriju, ali ima jedna drugi problem - koliko na toj lokaciji mora postojati takvih kondenzatorskih baterija da bi tako za 3 minuta svoje baterije napunili svi zainteresovani?
Inače, nije toliki problem dostupnost električne energije za električne automobile, jer neće njihov udeo porasti baš tako naglo, a tu su solarne baterije koje svako može instalirati na krov kuće ili garaže i koristiti isključivo za punjenje baterija na automobilu. Oni koji žive u stambenim zgradama će morati da se snađu na drugi način, npr. solarni paneli se mogu postaviti na fasade zgrada (realno manje iskorišćenje, ali bolje nego ništa), krovove zgrada, potom mogu da se pune od komšije koji ima kuću sa solarnim panelima na krovu, itd.
pre 2 godine
mirko sv,
Ako tvoj ortak treba da ide na posao do Niša, možda mu je bolje da se preseli u Niš. Ili si mislio na zgradu NIS-a kod Ušća?
Ako misli da električnim automobilom ide za Niš svaki dan, neka kupi recimo Tesla Model 3 Long Range. Ako ne može da puni kući, neka puni na superpunjaču kod IKEA. U Nišu i usput na putu ima nekoliko sporijih punjača.
Ako radi u zgradi NIS-a onda može bilo koji EV i da ga puni s vremena na vreme nekom od punjača u Beogradu.
Ako ortak nema toliko para da kupi EV, najbolje da kupi ono za šta ima para ili da putuje autobusom.
Što se tiče temperature, EV se zagreva mnogo brže od SUS automobila, a na nekim modelima možeš da pustiš grejanje unapred pa kad uđeš u auto da već bude toplo. Ne troši čak ni puno struje (možeš više od 24h da greješ auto sa punom baterijom).
Nadam se da sam pomogao tebi i tvom ortaku.
pre 2 godine
Svakih par meseci se pojavi neka kompanija koja tvrdi da je napravila neko čudo od baterije ali eto samo im treba malo finansiranja kako bi dovršili projekat i to tako već godinama.Tehnologija koja se sada koristi je stara 50 godina a litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu.Nije sporno da se ogroman novac ulaže u razvoj i da će se to ekstremno isplatiti bilo kome ko bude prvi na tržištu ali ja nisam video nikalav bitan napredak jako dugo.Takođe i ova tehnologija je stvorena zbog tadašnje krize (naftne) pa nekako cenim da zajednički i kriza i potencijalna ogromna nagrada mogu samo da pomognu.Jedino što mi jako smeta su ove čudesne najave od kojih nema ništa (i gomila frikova koji se prže na iste).
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
(Profesor Dušan, 15. septembar 2022 22:15)
ti to zena rekla?
pre 2 godine
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
(Gradimir, 15. septembar 2022 20:17)
Ovo me malo podseca malo na odgovor jedne vrlo poznate javne licnosti kada su ga pitali odakle je dobio informacije koje je naveo u svom doktorskom radu.
"Nisu moje, ne znam gde sam pokupio...."
pre 2 godine
Tehnologije ovog tipa deluju nestvarno iz danasnje perspektive (znajuci zahteve i ogranicenja ovakvih tipova tehnologija). Jedino dugorocno isplativo resenje je brza zamena baterija kao u pit stopu, a za to je potrebno:
- razvoj tehnologije u pravcu efikasnije zamene baterija
- unifikacija baterijskih jedinica kod svih proizvodjaca
- omasovljenje baterija dostupnih za zamenu
- ulaganje u mrezu stanica na kojima bi ta zamena bila moguca.
Sto pre proizvodjaci automobila shvate da je ovo buducnost i da moraju saradjivati na ovom poduhvatu - to ce im biti bolje i lakse.
pre 2 godine
mirko sv,
A da drugar malo porazmisli.. Ako radi u Nisu, da se i preseli tamo?
Bas si nasao primer.. U Americi ljudi ne putuju toliko na posao, a ne u Srbiji.
pre 2 godine
@Inception
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
pre 2 godine
Dabogda propali svi EV, i naravno Tesla.
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
(Милорад, 15. septembar 2022 21:31)
Zakoni fizike se ne mogu kršiti, jer su kako im i samo ime kaže - zakoni.
Inače, svet se trenutno što se tiče tehnologje i tehnike nalazi u zlatnom dobu, jer je ovakav napredak najbrži u istoriji ove civilizacije.
pre 2 godine
A turbine koje pravi energija točkova okretanjem ,solarne ploče po krovu i haubi vozila
pre 2 godine
Ne zanosite se elektroautomobilima. Nema dovoljno el.energije za to, a takodje sa aktuelnom cenom el. energije u svetu ovi automobili nisu isplativi..
pre 2 godine
Svi smo mi "genijalci" gde uključujem i sebe. Svi se logično pitamo gde i kako naći ovoliko električne energije a da nezagadimo planetu. Ja mislim da bi izlaz bile nuklearne elektrane stim da se i one nadograde kako to pokušavaju Francuzi.
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
(mirko sv, 16. septembar 2022 08:27)
mnogo se mesa SADASNJOST sa buducnoscu! a tek se mesaju babe i zabe, normalan svet i srbija.
da, u ovom trenutku je cisto ludilo za nekog da uzme EV u srbiji. msm prvo, sto bi uzimao kad zivis u blokovima, drugo, nemas mrezu punjaca, trece, ako ide do nisa cesto, EV je suludant itd itd.
ALI... sva ova prica napreduje svetlosnom brzinom. u srbiju nikad nece stici ali u ostatku sveta hoce.
inace moderni EV imaju opciju preko aplikacije da zagreju kabinu pre nego sto vozac udje u nju
pre 2 godine
Taj startap je osnovan prošle godine.
Kako mogu da znaju da će baterija izdržati 10.000 ciklusa punjenja?
Zašto ne 8000 ili 12000?
Ne mogu da znaju i to je to.
pre 2 godine
Kakav skup genijalaca opste prakse.Cudo da ih neko nije do sada angazovao,pa da izmisle punjac baterija koji radi na baterije i puni samo svoje baterije.
pre 2 godine
Samo da objasnim par detalja oko ovoga. Ovo nije posebno nova tehnologija, "solid state batteries" postoje vec godinama. Moguce ih je kupiti. Zaista rade i zaista imaju fantasticne performanse. U cemu je trik? Postoji "mali" problem sto za sada ne mogu da se prave industrijski u velikim kolicinama. Te koje mogu da se naruce su velicine dugmeta. Postoji vise problema ali glavni je kako spojiti dielektrik sa litijumom. Pretpostavka je da ce pre ili kasnije da se to resi, onaj ko to bude uspeo ce zaraditi brdo novca. Ali da je trenutno reseno, prosto nije.
pre 2 godine
ma kakve baterije za auta...to nikog ne zanima
Dajte bre neke baterije ljudske za telefone, koje traju vise od pola dana-da ne trčkamo svako malo na kabl...
pre 2 godine
Не ради се о технологији. Ради се о ограничењу и контроли кретања.
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
(Zappex, 16. septembar 2022 09:17)
A za manje od minut se isprazni do 1 %...pola problema smo rešili, samo punjenje malo da doteramo
pre 2 godine
Vidim biznis veka za Srbiju.
Kamion pun ovih brzo punjivih baterija, mazneš na brzinu struju i posle prodaješ od kuće do kuće. :p
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum? Rumune obozavamo.
pre 2 godine
"... namenjeno onima koji nemaju svoju garažu u kojoj mogu da pune automobil preko noći"??
Zbog sklonosti samozapaljenju (i nemogućem gašenju vatre) nije preporučljivo držati električni automobil u garaži a kamoli ga tamo i puniti.
Samo na otvorenom daleko od garaže i kuće.
pre 2 godine
Da, ove baterije sadrže litijum. Razlika između čvrstih i litijum jonskih baterija je u tome što je kod litijum jonskih kao što im ime kaže litijum suspendovan u tečnom elektrolitu a kod čvrstih je litijum u čvrstom obliku. Pored ovog startapa i kineski CATL je razvio tehnologiju brzog punjenja baterija i to će biti prava revolucija za putnička vozila.
pre 2 godine
Ja ne verujem. Ne mogu da gledam sa moje oči, a da verujem neće da može jer ja nikome ne verujem.
Ko veruje da ide u crkva, a ne da veruje u baterije. To je neka nova vera. Alal ti vera. A ima vera i kada se ženiš pa opet će gi bidne nevera.
Zato ja nevera niko. Kakve baterije. Ima ja baterija u mobitel pa ne ide niki auto na to. A svetli. Zato ja nevera.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
pre 2 godine
Ovo mora da je barem 10 put da neko tvrdi nesto revolucionarno oko baterija koliko se ja secam. Za 9 tih nista vise nisam cuo sem tvrdnji. Tako ce biti i sa ovim. Posle godinu dana niko nece ni znati za projekat. Mogu tek misliti koliko novaca su potrosili samsung, panasonik i tesla na istrazivanje baterija i opet nista. Ocigledno je potrebna skroz nova tehnologija.
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
po meni je najbolje za masovnu upotrebu ipak najbolji hibrid, i to na bioetanol, tj motor sa unutrasnjim sagorevanje (bez vodenog hladjenja) samo kao generator, a da moze da se iskoristi toplota zimi, dopuni baterija, koja moze da bude duplo manjeg kapaciteta i eventualno dodatni elektro motor nakacen na generator za dodatnu snagu.
tipa 20kw generator, 80kw elektro pogon na baterije (napred) i dodatni em na generator ako treba vise snage nazad ili ako crknu baterije da ce polako dovuce do struje na bioetanol.
po meni je ipak bolje da ortak 15 januara sipa bioetanola upali generator zagreje auto dopuni bateriju i krene za najsus kad izadje na autoput moze da koristi i bioetanol za dodatnih 20kw ili dopunu baterije(ako ne zuri) i grejanje auta... jos kad bi bio b suv...
chudno mi je da se jos ne pojavlju diy da se u gepek drzi generator struje za dopunu baterije, pa na kurblu da se pali xD
najvise bioetanola se koristi u brazilu kao zamena za benzin, valda 40%
pre 2 godine
Glupost, ako su je razvili i prezentovali, šta ima da je razvijaju i da uzimaju još 5 milijardi za razvoj kada je već gotova. Pranje love.
pre 2 godine
samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
(Joca, 15. septembar 2022 23:26)
aj nauci da koristis zagrade, ili ih najbolj eizbaci iz pravopisa
pre 2 godine
(Šturm, 15. septembar 2022 22:42)
Ima jedna stvar na koju si zaboravio, elektroni se kod jednosmerne struje kreću jezgrom a kod naizmenične po obodu provodnika. Odatle je što veći broj licni, tim obimna šuma veća i otpor manji. Za punjenje jednosmernom strujom ti treba "stablo bandere" a za naizmeničnu može i mnogo manji presek ukoliko je dovoljno "špageta". ;)
pre 2 godine
Kondenzatorske baterije su još jedno od resenja i vec sada se mogu puniti daleko brze od litijumskih. Ja bih im dao prednost, naročito jer se mogu praviti od materijala cija proizvodnja je daleko cistija od proizvodnje litijuma. Jedan od takvih je i grafen, cist ugljenik, cvrst, fleksibilan i lagan…za razliku od litijuma, moze se koristiti osim za baterije i u raznim drugim oblastima
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
pre 2 godine
" litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu."
Ne, apsolutno niko ne koristi litijumske baterije. /s
pre 2 godine
Ael imaju neki kablovi u tu bateriju, da gi i mi progitiramo?
pre 2 godine
Toliko i traje…
pre 2 godine
Znači , traje 6 + minuta ...
pre 2 godine
ja znam jednu koja se puni za minut, izvadis praznu stavis punu, i teraj dalje.
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
(nislija, 15. septembar 2022 17:52)
E kad su komentatori pametniji od naučnika. Prvi mobilni je bio skoro kao cigla, sa displejom od jednog reda teksta. Da je vama mudracima neko tad rekao da će te za dvadesetak godina u rukama držati minijaturne kompjutere i kuckati vaše mudrosti sigurno bi mu objasnili kako je to nemoguće.
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
(Kiki, 15. septembar 2022 20:54)
Sklapas ali ne razumes.
pre 2 godine
uuu ajmo pice za celu kafanu. u pezou baterije bez litijuma, sad baterije punjive za 3 minuta sa 2x dometom, sta ce sad anti EV da navode kao negativno. nalupali mi minuse kad sam napisao za 5 godina ce baterija da bude kao laptop i punice se za 3 minuta. pola sam pogodio odmah a ovo drugo pola i ne moram
pre 2 godine
Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac? Presek kabla za punjac veci nego li presek jedne bandere...? Trafo stanica na koju je vezan punjac kao petospratna zgrada...?
pre 2 godine
Zamislite oslobadjanje te energije pri nedaj Boze nekom sudaru,gde baterija bude ostecena ili probijena. Ode pola kvarta...
pre 2 godine
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
pre 2 godine
Šta bismo mi bez ruskih naučnika. Bravo!
pre 2 godine
Veoma praktično. Još samo da smislimo kako da proizvedemo toliku količinu električne energije kojom bi punili baterije.
pre 2 godine
Uvodimo PUTNIČKA EV a za to vreme razne rakete filantropa spaljuju atmosferu i nikom ništa (da ne ponavljamo o brodovima, vozovima, kamionima, avionima, industriji itd.).
pre 2 godine
A golf 2 na aparatima.
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
pre 2 godine
Ja ne verujem. Ne mogu da gledam sa moje oči, a da verujem neće da može jer ja nikome ne verujem.
Ko veruje da ide u crkva, a ne da veruje u baterije. To je neka nova vera. Alal ti vera. A ima vera i kada se ženiš pa opet će gi bidne nevera.
Zato ja nevera niko. Kakve baterije. Ima ja baterija u mobitel pa ne ide niki auto na to. A svetli. Zato ja nevera.
pre 2 godine
Prosta racunica bez gubitaka pokazuje da za 30kWh /450V (Tesla) bateriju treba oko 1333 ampera ili 600kW punjac da bi se napunila za 3 minuta. I to bez ikakvih gubitaka. Dodajte jos 20-30% na tu struju i dobijate oko 1500 A. E sad zamislite kakav bi to kabel i prikljucak bili. Mislim da bi ekplodirali i baterija i kabel.
pre 2 godine
Napravila se tehnologija, iz podmornice ispali raketu,koja leti i vise od 1000 km i pogodi gde hoces nesto, u to u pokretu,a ovamo ne mogu na hiljade naucnika od kad vec da naprave jednu bateriju.
pre 2 godine
Tehnologije ovog tipa deluju nestvarno iz danasnje perspektive (znajuci zahteve i ogranicenja ovakvih tipova tehnologija). Jedino dugorocno isplativo resenje je brza zamena baterija kao u pit stopu, a za to je potrebno:
- razvoj tehnologije u pravcu efikasnije zamene baterija
- unifikacija baterijskih jedinica kod svih proizvodjaca
- omasovljenje baterija dostupnih za zamenu
- ulaganje u mrezu stanica na kojima bi ta zamena bila moguca.
Sto pre proizvodjaci automobila shvate da je ovo buducnost i da moraju saradjivati na ovom poduhvatu - to ce im biti bolje i lakse.
pre 2 godine
Koja je to po redu čudotvorna baterija?
pre 2 godine
A turbine koje pravi energija točkova okretanjem ,solarne ploče po krovu i haubi vozila
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
pre 2 godine
Није проблем, напуниће се тренутно, главно питање је ОДАКЛЕ?
pre 2 godine
Dabogda propali svi EV, i naravno Tesla.
pre 2 godine
Ne zanosite se elektroautomobilima. Nema dovoljno el.energije za to, a takodje sa aktuelnom cenom el. energije u svetu ovi automobili nisu isplativi..
pre 2 godine
Ostaje da rešimo još samo ovih 84%.
pre 2 godine
Sve je to OK al' daljni razvoj treba da pokaže njenu pouzdanost kako ne bi detonirala kod punjenja ono kad se baterija "naduva" pa explodira.
pre 2 godine
"... namenjeno onima koji nemaju svoju garažu u kojoj mogu da pune automobil preko noći"??
Zbog sklonosti samozapaljenju (i nemogućem gašenju vatre) nije preporučljivo držati električni automobil u garaži a kamoli ga tamo i puniti.
Samo na otvorenom daleko od garaže i kuće.
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
pre 2 godine
Tralala, tralala….
pre 2 godine
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
pre 2 godine
A ko će i kako da napravi svu tu struju?
(Samo pitam, 15. septembar 2022 18:20)
Pa od nafte! Uzgred efikasnost i takvog sistema u kom se struja proizvodi spaljivanjem nafte u elektranama je najmanje dvostruko veća nego da se rafinisana nafta (benzin, dizel) koristu za pogon automobila. Na svakoj stepenici eksploatacije, transporta i prerade nafte se besmisleno arči energija... da bi se na kraju trećina energije BENZINA neefikasnim SUS motorom pretvorila u mehanički rad (na točkove)! Plus nije moguće (isplativo) iskoristiti energiju kočenja, pa se i to baca.
I ja ću "samo da ponovim": NAFTA JE ENERGIJA. Energija koju moraju da uvoze i zemlje koje imaju "višak" proizvodnje električne. Budale bezbroj puta ponavljaju kako "električni automobili voze na ugalj" kao da je to njihov nadostatak. Električni automobili mogu da voze na ugalj, na naftu, na hidropotencijal, na vetar, na solarnu el.energiju, na nuklearnu fisiju... KAKO JE TO NEDOSTATAK? Pogotovo u odnosu na automobile na naftu?
...
Glavna prednost ovih brzopunećih baterija (ako ih bude uskoro) ili superkondenzatora veće gustine energije nije da se "napune za 3 minuta", nego što s njima može da se realizuje 100% rekuperacije energije kočenja. Možda će klasične kočnice još neko vreme opstati kao sigurnosne, ali praktično nikada neće da se troše ni menjaju. Automatizacijom upravljanja automobila, ovakve će i zauvek da nestanu. Još jedna značajna ušteda energije i materijala električnim automobilom.
pre 2 godine
Ovako, ovo da bi funkcionisalo bez udara na mreže mora biti odrađeno na taj način da svaka stanica za punjenje ima superkodenzatore mnogo većeg kapaciteta nego li su baterije koje će biti punjene.
Recimo pametnim upravljanjem punjenja stanice do ivice da ne izaziva pad napona u mreži korekcijom efekta tiristorima gde će svaki trenutak kada je mreža manje opterećena moći da poveća punjenje stanice.
Isto tako, teoretski bi bilo moguće napuniti superkodenzator u autu za nula vreme. I tu će biti pametna regulacija razlike u potencijalu sa mekim startom i postepeno povećanje struje punjenja.
Ili su baterije neka vrsta hibrida superkondenzatora i sadašnje tehnologije, eventualno da je grafen ušao u upotrebu u većoj skali.
pre 2 godine
Ja samo podsećam da generalno nema dovoljno električne energije,potrebno je graditi nove elektrane u celom svetu, potrošnja struje raste, 1 mwh trenutno košta i do 800 evra(havarni mw koji moramo da uvezemo da ne bi došlo do raspada sistema ide i do 2000 evra).
pre 2 godine
Imam osećaj da se ova startap baterija pravi od nekih egzotičnih materijala kojih ima u promilima. Sa druge strane podaci o punjenju su nerealni jer zahtevaju ozbiljnu infrastrukturu.
Budimo realni, i Mob tel. punimo min 1 h za nekih 4-5000mA.
E sad, ako su otkrili neku epohalnu tehnologiju....
pre 2 godine
Глупост неопевана. Нема струје за маке потрошаче, трафостаницениспадају на минимално преоптерећење а они ће пунити батерију на утичницу која им може обезбедити 600 kWh енергије по сваком тренутно прикљученом аутомобилу. Возићемо се ми на дизел, бензин и гас још много деценија.
pre 2 godine
@Inception
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
pre 2 godine
Jeli moguće da su rekli da 1% vozi na struju? Možda u Norveškoj ali svijet je veći od toga. Jedan brod koji doveze điđemiđe iz Kine zagadi više od svega, ti voze na najgore gorivo i nemaju katalizator.
Inače ovo je startup, pričekajmo malo da vidimo što je to ustvari. Dotada gledam nekog Mercedes osmaka, nikad nisu bili jeftiniji.
(Dubrovnik, 15. septembar 2022 19:44)
U Norveškoj je oko 20% auta na struju. A više od dvije trećine novih prodatih je na struju. Samo 8% novih prodatih je čisto gorivo. Onaj ostatak je hibrid. Pozdrav.
pre 2 godine
Za sve koji su stavili minus na komentar "Nišlije" koji tvrdi da bi kabal punjača bio debeo kao bandera, bili ste u pravu. Zapravo prečnik provodnika punjača bi bio deblji od bandere ako bi se punio naponom od 380v. Tačnije pri tom naponu struja punjenja bi bila oko 1580 ampera.
Ovaj problem bi se rešio povećanjem napona punjenja 10 do 20 puta minimum, ali u tom slučaju bi bio neophodan operater punjenja ili neko drugo rešenje.
Sa druge strane, dok u Americi uprežu najveće mozgove kako bi rešili problem baterija i punjenja u malim vozilima, za to vreme samo 1% železničke mreže im je elektrifikovan.
Neka krenu od "glave" lakše je.
pre 2 godine
Neko će da pametuje: "ne može to", a neko će da uradi.
(Gradimir, 14. septembar 2022 12:50)
Neko pametuje:"ne može to", a neko zasuče rukave i uradi. Ima još lepih najava na ovom polju. Ja sam optimista:)
(Gradimir, 15. septembar 2022 17:49)
A neko samo copy/paste...
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum? Rumune obozavamo.
pre 2 godine
(Šturm, 15. septembar 2022 22:42)
Ima jedna stvar na koju si zaboravio, elektroni se kod jednosmerne struje kreću jezgrom a kod naizmenične po obodu provodnika. Odatle je što veći broj licni, tim obimna šuma veća i otpor manji. Za punjenje jednosmernom strujom ti treba "stablo bandere" a za naizmeničnu može i mnogo manji presek ukoliko je dovoljno "špageta". ;)
pre 2 godine
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Prvo, da bi bilo moguće to što pričaju morala se povećati i energetska gustina i sniziti unutrašnji otpor.
Ovo dvoje samo po sebi govori da su i fizički baterije manje. Dakle, ako ostane istih dimenzija biće većeg kapaciteta.
Šta nije jasno? :D
pre 2 godine
To zaista nikome ne treba.
Meni je mnogo praktičnije baterija koja je teška 1kg/kWh (trenutno je oko 3-5) i košta 20€ po kWh (trenutno su na 80-100€/kWh).
Nov auto srednje veličine koji ima 200kWh energije, uz potrošnju od 20kWh/100km (i to je normalno zimi, leti dosta manje) bi prelazio 1000km (leti 1300), a punio se na trofaznoj utičnici od 11kWh za 20 sati ili 50km po satu punjenja. Ko ima kuću i osigurače od 40A, može da pogura 22kW ili pun za 10 sati.
Na brzom punjaču od 100kW za 2.5 sati, a na najbržem od 400kW za oko 40minuta. To je 40 minuta nakon 10 sati vožnje.
Brzi punjači su udar na energetski sistem i treba da se koriste samo za duga putovanja, a punjača da ima svugde, i da se auta polako pune dok stoje parkirana. U idealnom svetu svaka ulična lampa može da ima priključak od 2kW (sa mini brojilom), i svaki put kad se ne vozi, auto da se nakači. Za 20 sati dnevno na takvom najsporijem punjenju, auto se dopuni za 200km.
pre 2 godine
Не ради се о технологији. Ради се о ограничењу и контроли кретања.
pre 2 godine
Taj startap je osnovan prošle godine.
Kako mogu da znaju da će baterija izdržati 10.000 ciklusa punjenja?
Zašto ne 8000 ili 12000?
Ne mogu da znaju i to je to.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
pre 2 godine
@samo pitam Ukupna količina energije koja stane u auto je ista, punio se on brzo ili sporo. Verovatno će stanica za punjenje da ima baterije u sebi koje će polako da crpe struju iz mreže a onda da je za tri minuta spakuju u automobil koji se puni.
(T, 15. septembar 2022 18:53)
Kondenzatorska baterija, koja je relativno jeftina, jer predstavlja samo kondenzator sa ogromnim brojem elektroda, sličan onom koji se koristi u autobisima sa kondenzatorskom baterijom, samo je potreban kabal ogromnog preseka da se ta energija prebaci iz kondenzatora u bateriju, ali ima jedna drugi problem - koliko na toj lokaciji mora postojati takvih kondenzatorskih baterija da bi tako za 3 minuta svoje baterije napunili svi zainteresovani?
Inače, nije toliki problem dostupnost električne energije za električne automobile, jer neće njihov udeo porasti baš tako naglo, a tu su solarne baterije koje svako može instalirati na krov kuće ili garaže i koristiti isključivo za punjenje baterija na automobilu. Oni koji žive u stambenim zgradama će morati da se snađu na drugi način, npr. solarni paneli se mogu postaviti na fasade zgrada (realno manje iskorišćenje, ali bolje nego ništa), krovove zgrada, potom mogu da se pune od komšije koji ima kuću sa solarnim panelima na krovu, itd.
pre 2 godine
Ma sta zna tamo neki profa sa tamo nekog Harvarda. Gedza ce da mu objasni kako stoje stvari, ko zna ako gedza ne zna 😂 Ljudi moji, osvrnite se oko sebe, pogledajte u kakvoj rupi zivimo, to vam govori koliko smo pametni.
pre 2 godine
Takođe, SAD nec?e imati tržište polovnih automobila ako EV baterije traju samo 3 do 5 godina", rekao je Ksin Li, vanredni profesor nauke o materijalima na Harvardu i naučni savetnik kompanije Adden Energi.
Шта се са овим хтело рећи? Зар након 3-5 година купујемо нови ауто? Ако је тако, по овим ценама е-аута, то остаје само за богаташе, а сиротиња да упрегне коње?
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
po meni je najbolje za masovnu upotrebu ipak najbolji hibrid, i to na bioetanol, tj motor sa unutrasnjim sagorevanje (bez vodenog hladjenja) samo kao generator, a da moze da se iskoristi toplota zimi, dopuni baterija, koja moze da bude duplo manjeg kapaciteta i eventualno dodatni elektro motor nakacen na generator za dodatnu snagu.
tipa 20kw generator, 80kw elektro pogon na baterije (napred) i dodatni em na generator ako treba vise snage nazad ili ako crknu baterije da ce polako dovuce do struje na bioetanol.
po meni je ipak bolje da ortak 15 januara sipa bioetanola upali generator zagreje auto dopuni bateriju i krene za najsus kad izadje na autoput moze da koristi i bioetanol za dodatnih 20kw ili dopunu baterije(ako ne zuri) i grejanje auta... jos kad bi bio b suv...
chudno mi je da se jos ne pojavlju diy da se u gepek drzi generator struje za dopunu baterije, pa na kurblu da se pali xD
najvise bioetanola se koristi u brazilu kao zamena za benzin, valda 40%
pre 2 godine
mirko sv,
Ako tvoj ortak treba da ide na posao do Niša, možda mu je bolje da se preseli u Niš. Ili si mislio na zgradu NIS-a kod Ušća?
Ako misli da električnim automobilom ide za Niš svaki dan, neka kupi recimo Tesla Model 3 Long Range. Ako ne može da puni kući, neka puni na superpunjaču kod IKEA. U Nišu i usput na putu ima nekoliko sporijih punjača.
Ako radi u zgradi NIS-a onda može bilo koji EV i da ga puni s vremena na vreme nekom od punjača u Beogradu.
Ako ortak nema toliko para da kupi EV, najbolje da kupi ono za šta ima para ili da putuje autobusom.
Što se tiče temperature, EV se zagreva mnogo brže od SUS automobila, a na nekim modelima možeš da pustiš grejanje unapred pa kad uđeš u auto da već bude toplo. Ne troši čak ni puno struje (možeš više od 24h da greješ auto sa punom baterijom).
Nadam se da sam pomogao tebi i tvom ortaku.
pre 2 godine
Glupost, ako su je razvili i prezentovali, šta ima da je razvijaju i da uzimaju još 5 milijardi za razvoj kada je već gotova. Pranje love.
pre 2 godine
Svi smo mi "genijalci" gde uključujem i sebe. Svi se logično pitamo gde i kako naći ovoliko električne energije a da nezagadimo planetu. Ja mislim da bi izlaz bile nuklearne elektrane stim da se i one nadograde kako to pokušavaju Francuzi.
pre 2 godine
ortak zivi u 70bliku i kupi ev, parkira ga dole i 15 januara na -5 treba da ide na posao. moje pitanje je koliko ce mu vremena trebati da se auto zagreje i koliko struje da ga napuni i koliko ce da mu drzi baterija. a treba da ode do nisa.
(mirko sv, 16. septembar 2022 08:27)
mnogo se mesa SADASNJOST sa buducnoscu! a tek se mesaju babe i zabe, normalan svet i srbija.
da, u ovom trenutku je cisto ludilo za nekog da uzme EV u srbiji. msm prvo, sto bi uzimao kad zivis u blokovima, drugo, nemas mrezu punjaca, trece, ako ide do nisa cesto, EV je suludant itd itd.
ALI... sva ova prica napreduje svetlosnom brzinom. u srbiju nikad nece stici ali u ostatku sveta hoce.
inace moderni EV imaju opciju preko aplikacije da zagreju kabinu pre nego sto vozac udje u nju
pre 2 godine
To bi već bilo revolucionarno i oošte prihvatljivo. Čekamo !
pre 2 godine
@
10.000 ciklusa punjenja x domet od recimo 1200km sa punom baterijom (manje vise duplo nego sada) mu dodje oko 12 miliona km. Kontam da bi se sve ostalo raspalo pre nego sto baterija postane neupotrebljiva. Lepo, samo jos uvek u domenu naucne fantastike.
(Zer01, 15. septembar 2022 18:10)
Da, 10.000 punjenja je, da kazemo 30 godina zestoke voznje, maltene svaki dan po jednom na punjacu. To je ozbiljna prica, ako se ispostavi kao komercijalno izvodljiva.
Znam da smo mi nebitni, ali izgleda da cemo se okoristiti od kosnice koja se preliva, jer ovo otvara vrata polovnjacima koji su prihvatljivi za kupovinu.
pre 2 godine
@nislija:"Baterija od nekih recimo 30kwh koja se puni za 3 minuta?! Kako li treba da izgleda taj punjac?"
Pa već sada postoje brzi punjači od 350 kW. Oni tih 30 kW koje pominjete napune za oko 5 minuta.
Novi električni automobili se pune od 120 do 350 kW, u zavisnosti od marke i modela.
pre 2 godine
samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
(Joca, 15. septembar 2022 23:26)
aj nauci da koristis zagrade, ili ih najbolj eizbaci iz pravopisa
pre 2 godine
ma kakve baterije za auta...to nikog ne zanima
Dajte bre neke baterije ljudske za telefone, koje traju vise od pola dana-da ne trčkamo svako malo na kabl...
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
(Zappex, 16. septembar 2022 09:17)
A za manje od minut se isprazni do 1 %...pola problema smo rešili, samo punjenje malo da doteramo
pre 2 godine
Ovo ide u Xiaomi mi 13 bajo moj.
pre 2 godine
I jos nesto za ove koji kukaju na debljinu kablova, CCS2 kabl za 500kw punjac nije uopste debeo i tezak jer kroz njega prolazi crevo sa rashladnom tecnosti, sve preko 150kw mora da se hladi i to svi danas rade. Znam jer ih svakodnevno sklapam i 500kw punjaci su trenutno sasvim normalna stvar, toliko podrzavaju kablovi koji se nalaze u prodaji.
pre 2 godine
sve što se brzo puni kraće traje ...
(Profesor Dušan, 15. septembar 2022 22:15)
ti to zena rekla?
pre 2 godine
Ael imaju neki kablovi u tu bateriju, da gi i mi progitiramo?
pre 2 godine
Nije copy/paste, sve je ponovo kucano, uz dodatak. Vredi ponavljati mudre misli. Nisu moje, ne znam gde sam pokupio, ali pašu uz tekst.
(Gradimir, 15. septembar 2022 20:17)
Ovo me malo podseca malo na odgovor jedne vrlo poznate javne licnosti kada su ga pitali odakle je dobio informacije koje je naveo u svom doktorskom radu.
"Nisu moje, ne znam gde sam pokupio...."
pre 2 godine
Kondenzatorske baterije su još jedno od resenja i vec sada se mogu puniti daleko brze od litijumskih. Ja bih im dao prednost, naročito jer se mogu praviti od materijala cija proizvodnja je daleko cistija od proizvodnje litijuma. Jedan od takvih je i grafen, cist ugljenik, cvrst, fleksibilan i lagan…za razliku od litijuma, moze se koristiti osim za baterije i u raznim drugim oblastima
pre 2 godine
Svakih par meseci se pojavi neka kompanija koja tvrdi da je napravila neko čudo od baterije ali eto samo im treba malo finansiranja kako bi dovršili projekat i to tako već godinama.Tehnologija koja se sada koristi je stara 50 godina a litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu.Nije sporno da se ogroman novac ulaže u razvoj i da će se to ekstremno isplatiti bilo kome ko bude prvi na tržištu ali ja nisam video nikalav bitan napredak jako dugo.Takođe i ova tehnologija je stvorena zbog tadašnje krize (naftne) pa nekako cenim da zajednički i kriza i potencijalna ogromna nagrada mogu samo da pomognu.Jedino što mi jako smeta su ove čudesne najave od kojih nema ništa (i gomila frikova koji se prže na iste).
pre 2 godine
Kakav skup genijalaca opste prakse.Cudo da ih neko nije do sada angazovao,pa da izmisle punjac baterija koji radi na baterije i puni samo svoje baterije.
pre 2 godine
Ovo mora da je barem 10 put da neko tvrdi nesto revolucionarno oko baterija koliko se ja secam. Za 9 tih nista vise nisam cuo sem tvrdnji. Tako ce biti i sa ovim. Posle godinu dana niko nece ni znati za projekat. Mogu tek misliti koliko novaca su potrosili samsung, panasonik i tesla na istrazivanje baterija i opet nista. Ocigledno je potrebna skroz nova tehnologija.
pre 2 godine
lkl, pa moja baterija se puni za manje od minut do 1%...
pre 2 godine
mirko sv,
A da drugar malo porazmisli.. Ako radi u Nisu, da se i preseli tamo?
Bas si nasao primer.. U Americi ljudi ne putuju toliko na posao, a ne u Srbiji.
pre 2 godine
" litijum baterije su na tržištu preko 30 godina.I dalje ne postoji novi proizvod koji je upotrebljiv kako u finansijskom tako i u praktičnom smislu."
Ne, apsolutno niko ne koristi litijumske baterije. /s
pre 2 godine
Samo da objasnim par detalja oko ovoga. Ovo nije posebno nova tehnologija, "solid state batteries" postoje vec godinama. Moguce ih je kupiti. Zaista rade i zaista imaju fantasticne performanse. U cemu je trik? Postoji "mali" problem sto za sada ne mogu da se prave industrijski u velikim kolicinama. Te koje mogu da se naruce su velicine dugmeta. Postoji vise problema ali glavni je kako spojiti dielektrik sa litijumom. Pretpostavka je da ce pre ili kasnije da se to resi, onaj ko to bude uspeo ce zaraditi brdo novca. Ali da je trenutno reseno, prosto nije.
pre 2 godine
@Sinisa, imas pored Ausgburga, guglaj Sortimo Ladepark, 24x475kW a testira se i 1MW na istom mestu. Treba vremena ali povratka nema nazad.
pre 2 godine
Da li te baterije sadrze litijum?
(Mrko, 15. septembar 2022 20:25)
Da. Glavna razlika je kompozit elektrolita, pominju keramičko-sulfidni kojim se otklanjaju najveći nedostaci sadašnje generacije Li-Ion baterija.
Još interesantnije unapređenje dolazi iz univerziteta u San Dijegu. Dodavanjem niobijum-pentoksida dobili su bateriju koja drastično povećava stabilnost i performanse nakon višestrukog ponavljanja ciklusa punjenja. Podseća na ono "formiranje" Ni-Cd baterija koje smo (jedva) zaboravili.
Litijum nije slučajno odabran, on ima teoretski najveći tehnički potencijal, samo je skup (za sadašnju konstrukciju baterija i/ili cenu struje. Litijuma inače ima u ogromnim količinama u morskoj vodi, ali je takva eksploatacija za sada neisplativa).
pre 2 godine
Сјајно! Остаје још једино да се технолошки реши енергетски и економски исплатива достава струје од централе, преко станице за пуњење до батерије аутомобила, а да се не уруши енергетски систем. Једва чекам да неко скрши постојеће законе физике.
(Милорад, 15. septembar 2022 21:31)
Zakoni fizike se ne mogu kršiti, jer su kako im i samo ime kaže - zakoni.
Inače, svet se trenutno što se tiče tehnologje i tehnike nalazi u zlatnom dobu, jer je ovakav napredak najbrži u istoriji ove civilizacije.
pre 2 godine
Vidim biznis veka za Srbiju.
Kamion pun ovih brzo punjivih baterija, mazneš na brzinu struju i posle prodaješ od kuće do kuće. :p
pre 2 godine
Toliko i traje…
pre 2 godine
Da, ove baterije sadrže litijum. Razlika između čvrstih i litijum jonskih baterija je u tome što je kod litijum jonskih kao što im ime kaže litijum suspendovan u tečnom elektrolitu a kod čvrstih je litijum u čvrstom obliku. Pored ovog startapa i kineski CATL je razvio tehnologiju brzog punjenja baterija i to će biti prava revolucija za putnička vozila.
pre 2 godine
Znači , traje 6 + minuta ...
pre 2 godine
ja znam jednu koja se puni za minut, izvadis praznu stavis punu, i teraj dalje.
80 Komentari
Sortiraj po: