Aktuelno

Ponedeljak, 12.09.2022.

11:02

Ćorsokak? Električni automobili gube na atraktivnosti zbog poskupljenja struje

Izvor: B92

Æorsokak? Elektrièni automobili gube na atraktivnosti zbog poskupljenja struje IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

41 Komentari

Sortiraj po:

Za sim

pre 2 godine

@sim - da milion auta u srbiji predje na struju i da svaki dnevno predje 50 km nama bi trebalo povecanje proizvodnje struje od 700 MW. Trenutni EPS kapaciteti su oko 8 GW, to znaci da bi milion EV diglo potrosnju za 9%. Da pitamo inzenjere iz EPS-a, verovatno manje nego milioni i milioni raspasnutih kineskih jeftinih klima uredjaja.
Ali, Boze moj, "nece biti struje kad Milorad zakaci svoj Dacia Spring na uticnicu, pasce sistem". Jeste, kako da ne. Potrosac kao i svaki drugi, "vuce" do 2 kWh struje ko i svaki drugi potrosac sa SCHUKO uticnice.
Pet upaljenih klima kod Milorada u kuci nije problem ali ce Spring da srusi sistem

Helios

pre 2 godine

Gradimir - zašto Gradimir, zašto? Da li Gradimir ako nešto piše na tarabu to je istina? Gradimir: ako nešto piše na tarabu jeste istina. Ponekad. Osim kad nije. A obično nije. Svet je potpuno poplavljen svakakvim napisima na svakojim tarabama. I kafanskim lupetanjima zaludnih. Od čega su mnogo gora, gluplja i štetnija lupetanja raznih "studija". Svi su sada univerziteti, instituti, think-tank drž ne daj NGO itd. horda okešana državne finansije. A koje lete Gradimir u neograničenim iznosima, za svakog ko peva kako mu se naruči. Više nema Gradimir nikakve razlike između: "Muzika! Oču tu pesmu." i "Nauka! Oću takvu i takvu studiju."
Mi živimo ovu pandemiju Gradimir jer je, iako niske opasnosti, jedan ekspert napravio studiju, da će skoro svi da pomremo. Da pomremo Gradimir! I to ne bilo koj expert - nego iz Oxford expert! E sad kad se ispostavilo da njegova studija nema veze s mozgom, ispostavilo se skroz pogrešno - eto dešava se. Ali je bila najbolja namera... A i ko i radi taj i greši...
I ova Oxford studija ništa ni koga od njih ne obavezuje. A inače Gradimir dosadašnja "eko" energetika je imala dve neminovne posledice:
- poskupela je energiju svima
- pogoršala je ekološko stanje planete.
Treća posledica Gradimir da neko tek treba da u zemlju sarani sve te solarne panele i elise itd. tek će da dođe. Prema tome Gradimir izvesno je istina: prelazak bi uštedeo mnogo novca. Samo ti Gradimir nisu spomenuli da će da nam uzme svima deset puta više od te "uštede"!

Gradimir

pre 2 godine

@Milan
BBC je samo preneo informaciju koja može da se nađe i na drugim mestima. Izvor je naučna institucija. Sličnih istraživanja ima i iz drugih izvora. Na američkom Stanfordu su računali koliko bi koštao prelaz na obnovljive izvore. Da ne prenosim napamet pogrešne brojke, rezultati nisu negativni. Što se tiče neravnomerne proizvodnje obnovljivih izvora, i na tome se radi. Nisu svuda ni mali proizvođači prepušteni sami sebi. Pronalaze se načini da se viškovi struje skladište. Baterije su se pokazale kao sjajna zamena za gasne elektrane, i brzinom reagovanja i cenom skladištenja. EV mogu pomoći takođe. Ako u dnevnoj upotrebi koristite samo deo kapaciteta, softverski se može deo opredeliti za deljenje sa distribucijom. Punite EV u periodima kada je struja najjeftinija i najviše je ima, a vraćate u mrežu kada je ima manje i cena je viša. Ako je taj način korišćenja baterija miliona EV u budućnosti već u planovima distribucija u pametnim zemljama, doći će jednom i do nas. To čitam i zato sam optimista i po pitanju cena struje i po pitanju EV. Imaju i drugu primenu, osim transporta. Dodajte uz to da cena struje iz vetroparkova i solarnih farmi konstantno pada i da je i pored rasta cena panela nastavila.

https://www.pv-magazine.com/2022/07/14/solar-power-costs-continued-to-fall-in-2021-despite-rising-panel-prices/

Moj sledeći auto je najverovatnije EV, a moja sledeća kuća će, nadam se, imati solarne panele na krovu.

Milan

pre 2 godine

@Gradimir
BBC je propagandni medij, nađite nešto verodostojnije.
Sami ste naveli šta je osnovni nedostatak obnovljivih izvora- nepredvidivost, ne možete uticati na oblake i vetar, a kada proizvodnja opadne jedini izvor koji "pegla" razlike je gas. Zato i naftne kompanije vole obnovljive izvore ali nikako ne vole nuklearke - daju najjeftiniju el. energiju i predvidive su.
Paneli nisu opcija za veliku proizvodnju, jesu za smanjenje potrošnje. Ja upravo ulazim u investiciju, jedan od zanimljivih problema sa dvosmernim brojilom je da mogu da proizvodim više energije nego li trošim, može još poneki komšija ali ne mogu svi - ne može struja nazad na visoki napon već samo u mrežu za komšije, oni moraju i moj višak da potroše. Zaključak: broj panela koji može da se ugradi je ograničen.
Paneli idu sa EV, gledam i tu opciju, ali su na žalost ograničenja EV još uvek prevelika. Pre bi mi pisao radio plug-in hybrid, ali tu se nude samo za velike i skupe automobile, nema pristupačnijih modela

Gradimir

pre 2 godine

Vidim da se ovde ne deli moj optimizam po pitanju obnovljivih izvora i cene struje. Evo jednog od linkova koji mi daju takve nade:

https://www.bbc.com/news/science-environment-62892013

Studija univerziteta u Oksfordu kaže da bi na svetskom nivou do 2050 moglo da se uštedi 12 triliona dolara prelaskom na obnovljive izvore električne energije. Da, da, dobro ste čuli, 12.000 milijardi dolara...

hm

pre 2 godine

@Milan, 13. septembar 2022 12:38
Naravno, pokriti gradske i prigradske vožnje je bila ideja. Pored toga, C-zero je praktično samo sa prevoz putnika i ev. ponešto sitno da se ubaci u njega, jer je baš mali auto (što ga dodatno čini dobrom gradskom opcijom). Budući da se bavimo proizvodnjom, koja podrazumeva i isporuku i rad na terenu, nama su neophodna i vozila koja mogu da prevezu više materijala i alata. Ovaj auto nije za takve namene. Za ostale namene (a i za grad, koliko ovim autom nije moguće pokriti) tu su nam vozila sa SUS motorom i na dizel i na benzin, a i na metan. I da, potpuno ste u pravu, za suprugu čije su vožnje vezane za grad, ovo je dobra opcija. Inače, ima ih na PA, najviše ih stiže iz Norveške i kreću se negde od 7, pa do 11 hiljada eura, u zavisnosti od godišta. Sa C-zero, identični su Pežo Ion i Micubišijv I-Miev. Koliko mi jer poznato, Micubišijeva je tehnologija, a PSA je kupio tehnologiju. Pozdrav.

Milan

pre 2 godine

@hm
Super, samo mala dopuna. Kupili ste EV za ono što je trenutni domet tehnologije - gradski auto. Imate sve uslove i dobro ste postupili.
Problem EV je što ih se gura u segment za koji tehnologija još nije spremna - višenamenski auto. Mojoj ženi koja 100% vozi po gradu EV bi radio posao, ali meni koji vozim 40% autoput i još 30% van grada EV nije rešenje bez obzira na troškove

hm

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Evo ja sam mojima u firmi kupio jedan polovni C-Zero (star 6 god). Auto je kupljen za dnevne, gradske potrebe, sa planiranim dopunjavanjem u firmi na utičnicu.
Znam, sada će odmah da krenu komentari na temu baterije, njenog nepoznatog stanja, cene nove,... Autonimija mu je do 110 km sa punom baterijom, što je blizu fabričkog podatka, tako da je baterija u dobrom stanju. Baterija je iz segmenata, cena jednog segmenta je oko 80 eur. Sve ovo je uzeto u obzir kod nabavke i svesno se ušlo u određenu vrstu rizika. Auto je, bez obzira na starost, kupljen na lizing. Mesečna rata je manja od uštede na gorivu na mesečnom nivou, koju postižemo korišćenjem ovog auta. Mi smo, za sada zadovoljni.

Gradimir

pre 2 godine

Kada pričamo o ceni struje, ne treba gledati par meseci ili čak ni godinu -dve. Cena struje iz solarnih panela i vetroparkova zadnju deceniju konstantno pada. Kao što je cena kWh baterije pala za 90%, slično je i sa solarnim panelima i strujom iz njih. Sa druge strane, cena struje iz uglja, nafte i gasa stagnira ili čak i drastično raste. Problem sa gasom je što se obično koristi za tzv. vršne termoelektrane (ako ima neko iz struke nek popravi gde grešim). To su elektrane koje moraju brzo da reaguju da ispeglaju nagle skokove potrošnje. Ta struja je najskuplja. Pre par godina sam naišao na anketu u kojoj 40-ak % vlasnika EV u Evropi ima i solarne panele. U SAD su bile nešto manje brojke. Te dve tehnologije idu ZAJEDNO.

Mario

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 19:41)

Ti nešto objašnjavaš, a 90% ljudi na razini Indijanaca koji su kopljima napali "željeznog konja" kada se pojavila prva lokomotiva.
Valjda oni znaju bolje od tebe koji voziš na struju (barem djelomično) kako je to i koliko košta. I ako manje košta onda sigurno ti više zagađuješ od njih koji voze dizel bez EGR ventila, katalizatora i DPF filtera jer je tako najzdravije, a njima je zdravlje na prvom mjestu.
I ekologija. U Africi. To ih silno brine.
Da te sretnu proboli bi te kopljem da ne širiš više herezu.
Kakva struja. Crno zlato! Tko je za struju rekao da je zlato?
Zbog ekologije odreći će se upotrebe te prljave tehnologije i poskidat sve žarulje u kući. Živjele petrolejke!!!!

DeLorean

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

U pravu si. Ali to važi za svakoga zar ne? Nisam kupio ili probao EV, dakle ne bih trebalo da mogu da komentarišem da li je dobar ili ne. Mogu da komentarišem da je skup pošto nemam para da ga kupim i to je to.
Ja vozim SUS, ali se nadam da će se cena EV koliko toliko izjednačiti sa SUS pa da sledeći kupim EV. Ne kupujem polovne, već štedim i kupim nov u klasi koju mogu da priuštim. Sve kvarove koje sam imao i sva održavanja koja sam radio znam koliko su me koštali i novca i vremena i živaca. Iako ne posedujem EV znam da ne bih morao da popravljam pumpu goriva, izgoreo ventil, auspuh (nabrajam sa čim sam ja imao problema na novim SUS automobilima), niti bih radio redovnu zamenu ulja, filtera goriva, svećica... Siguran sam da bih sa EV imao druge probleme i tada bih se nervirao za druge stvari, ali čekaj prvo da dođe taj dan. Kako mogu, kao neki, da komentarišem da ću za 2-3 godine morati da dam 20.000€ za bateriju? Ako kupim nov EV, mogu da računam da će baterija potrajati minimum koliko i daju garanciju za nju, a kada se zaista pokvari kako znam koliko će tada koštati? Vidim samo da je pre 10-tak godina koštala bar duplo skuplje.

sim

pre 2 godine

Ovo je pogrešno.
Čak i da struje ima, a nema je nigde na svetu dovoljno jer kad bi samo privatni automobili prešli na struju potrošnja bi skočila duplo. Nemojte se zanositi
Dakle čak i da struje ima država sada na gorivo uzima stravičnu lovu preko 100 din po litri. Država se neće odreći tog novca. Kada bude sve na struju država će uzimati od potrošenog kWh tako da dođe na još gore.

Istorija majka znanja

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.
(Rodion Gataulin, 12. septembar 2022 15:01)

"jeftina" nocna struja u Nemackoj je kada se preracuna u dinare oko 1 kWh izadje 12,5 dinara, s tim da ne zaboravi da je prosecna plata u Nemackoj makar duplo veca od one u Srbiji, i sta cemo sad ko je sad ispao glup pred nepoznatim ljudina. I kaze se tacka.

Fernando

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 13:34)
Pre 5 godina struja za Teslu je bila besplatna, sada je (kako kažeš) jeftina a sutra će biti preskupa.
U celom tom procesu muljanja i zaglupljivanja najopasniji ste vi botovi, vama mnogi poveruju.

kimi R

pre 2 godine

@cinique
Ne postoji drzava u svetu koja ima sve to šta si nabrojao,gde je sve potaman svi imajui garaze i nemaju problem sa parkiranjem.To je čista utopija nekoga ko nikad nigde nije mrdnuo ili bez ikakvog razloga širi besmislene priče .

C i n i k

pre 2 godine

Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)


Imas bateriju sto kosta zamenska najjeftinija 20.000 e + 2000 e za "ruku"...
Takodje redovna zamena rashladne tecnosti za bateriju..
Zamena guma je 5 x skuplja nego na "obicnom" autu...
O ceni punjenja baterije da ne pisem posto ce ta stavka uskoro biti neizdrziva..
A sto se tice "cestih" kvarova na "obicnim" autima, oni naravno nisu cesti i zavise od km i odrzavanja..
Sve u svemu, neuporedivo je jeftiniji "obican" auto od EV i u nabavci i u odrzavanju..
Tako misli i preko 80% amerikanaca inace...

Djorke

pre 2 godine

@
Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Po komentarima koje ostavljaju, deluje da nemaju dovoljno godina ni za dozvole, a kamoli za automobile. Potpuno otkaceni od realnosti, i da nekad brkaju likove … njih 2-3 se po komentarima predstavljaju kao da ih je 10 itd, ali zabaguju ponekad.

ljud

pre 2 godine

@ kaboom
30 kWh je energija a ne snaga. Ako se EV puni snagom od 3 kW, za 10h punjenja napuniće se 30 kWh.

@ rani
Imam već 2 god. plug-in hibrid, Prius. Ovo sve što sam napisao o potrošnji je moje iskustvo.

@ Žozef
Gde sam ja napisao da nema fluide?

@ Rodion
Prijatelju... sada, i ovde, u Srbiji, i sa ovim cenama, po računima za struju, koje izdaje nadležna srpska ed. O tome sam pisao, o našem realitetu, a o Danskoj hajde ti piši.

@ dzigi
Jedno paklo cigareta mesečno - toliko košta gorivo za EV za ceo mesec. Ako nisi pušač, za te pare kupi 1 kutiju sladoleda, ako ti ovo bolje razjašnjava koliko košta struja za EV, za ceo mesec. Ako i ovo nije jasno, pitaj nekog pušača.

Cinique

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica...
(dzigi, 12. septembar 2022 14:30)
Nije to stvar računice nego kulture. Ako živiš u stanu, u zgradi, svejedno negde moraš da garažiraš automobil. To je elementarna kultura, a ne da automobil ostavljaš gde stigneš, gotovo po pravilu uzurpirajući javni prostor. Razumeš li šta znači to "javni prostor"? Ne, to ne znači da ima pravo da ga pretvori u privatni svako ko je dovoljno bahat ili brz. Gde sad garažiraš automobil, sigurno lako možeš da instaliraš jednu utičnicu za punjenje. Da, po računici bahatih budala, zašto bi plaćao garažu, izgradnju, a onda i porez kad lepo možeš da ostaviš na ulici, travnjaku, igralištu ili parkingu kog ne plaćaš? Bolje da te pare uložiš u više kubika, da ti zavide druge takve seljačine koji imaju skuplji automobil nego stan.

Problem jeste naravno što se država prilagođava i povlađuje bahatima i glupima jer takvi glasaju, a sve više čine i većinu. Da se vodi opštim interesima, takvi koji nemaju garažu, ne bi ni mogli da registruju automobil, električni, benzinski, dizel, na pelet ili bukvu svejedno. Država koja toleriše uzurpiranje javnih prostora ne radi ono zbog čega postoji. To realno i nije država. Ne znam šta je, ali onda nema pravo ni da zahteva registraciju vozila, naplaćivanje putarina i ostalih naknada, na kraju: ni porez. Tamo gde nema države, ljudi imaju pravo da sami brane SVOJ javni prostor, da bahatim primitivcima seku gume i razbijaju stakla.

kaboom

pre 2 godine

Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh,...
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Zivo me zanima par stvari
- kucna instalacija da daje 30kw (+par za kucu)? ne secam se da je to cesto, obicno su kuce na 18-24A

- sad vec sirom evrope kukaju da struje nema dovoljno, a broj elektro auta je zanemarljiv

-da li mislis da drzava nece zqhvatiti i pd toga kako zahvata od goriva plina, ao sto ce ovde kolateralno nastradati i oni koji ne voze al trose struju - SVI

rani

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.

Goxy

pre 2 godine

Toliko o "zelenima" i ekoloskoj "osvescenosti" vlasnika El automobila koji svoje automobile zapravo pogone na UGALJ !
(i to vam je tako, 12. septembar 2022 11:33)

Toliko o ekofašistima koji svoje dizlo voze na 100% dizlo, dok šalju kancer vozaču iza ili pešaku sa strane. To su te osvešćene banane od ljudi.

Rodion Gataulin

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.

Žozef Dezire Žob

pre 2 godine

@ljud

Ja ne znam ko vas je slagao da električni automobili nemaju fluide. Nekakav servis mora da postoji i ne može da ga radi bilo ko.

DeLorean

pre 2 godine

Meni električni nisu atraktivni samo zbog njihove cene. Da koštaju isto kao i SUS, ne bih se premišljao i odmah bi kupio EV.
I nije baš da gube na atraktivnosti zbog poskupljenja struje. Svi koji se proizvedu se i prodaju u rekordnom roku. Ima ko da kupi, samo nema ko da proizvede te količine.

dzigi

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica... I ne znam otkud kutije cigareta kao poređenje, kad nama nepušačima to ništa ne znači. A ni pušačima.

ljud

pre 2 godine

1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
*  *  *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
*  *  *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.

466453

pre 2 godine

Ne poznajem nikoga ko je u poslednjih 10 godina kupio elektro automobil da nije odma kupio i solarni paket od bar 10kW.

Niste baš u toku.

Joca

pre 2 godine

Rešenje je zapravo neverovatno jednostavno, čudno da se "pragmatični švabe" nisu dosetili. Ako struje nema, neka je proizvode od nafte koje po ovakvim tumačima ima u neizmernim količinama po bagatelnim cenama.

Švabe su u stanju da smisle hiljadu glupih razloga protiv električnih automobila, samo da bi sakrili najvažniji: ne umeju da ih prave.

Mikica

pre 2 godine

Ekonomski gledano NIKADA vožnja na struju nije bila jeftinija od vožnje sa SUS motorom.
Sa jedne strane države "lupaju" ogromne akcize na dizel i benzin (200%), a sa druge strane daju subvencije za struju za punjenje EV.
Sada je "jaz" koji država mora da premosti da bi vožnja EV bila ljudima isplativa dodatno narastao, i još će rasti.
Ni jedna država niti može niti je luda da pokriva taj jaz, da bi se ljudi vozali na struju.

Ono što nemaš, ne možeš ni da izgubiš ...

pre 2 godine

"Električni automobili gube na atraktivnosti" ???

Što se mene lično tiče, za mene ni pre nisu bili atraktivni, tako da nema ni reči o "gubitku atraktivnosti".

Ono što nemaš, ne možeš ni da izgubiš ...

pre 2 godine

"Električni automobili gube na atraktivnosti" ???

Što se mene lično tiče, za mene ni pre nisu bili atraktivni, tako da nema ni reči o "gubitku atraktivnosti".

ljud

pre 2 godine

1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
*  *  *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
*  *  *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.

Mikica

pre 2 godine

Ekonomski gledano NIKADA vožnja na struju nije bila jeftinija od vožnje sa SUS motorom.
Sa jedne strane države "lupaju" ogromne akcize na dizel i benzin (200%), a sa druge strane daju subvencije za struju za punjenje EV.
Sada je "jaz" koji država mora da premosti da bi vožnja EV bila ljudima isplativa dodatno narastao, i još će rasti.
Ni jedna država niti može niti je luda da pokriva taj jaz, da bi se ljudi vozali na struju.

Rodion Gataulin

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.

rani

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.

C i n i k

pre 2 godine

Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)


Imas bateriju sto kosta zamenska najjeftinija 20.000 e + 2000 e za "ruku"...
Takodje redovna zamena rashladne tecnosti za bateriju..
Zamena guma je 5 x skuplja nego na "obicnom" autu...
O ceni punjenja baterije da ne pisem posto ce ta stavka uskoro biti neizdrziva..
A sto se tice "cestih" kvarova na "obicnim" autima, oni naravno nisu cesti i zavise od km i odrzavanja..
Sve u svemu, neuporedivo je jeftiniji "obican" auto od EV i u nabavci i u odrzavanju..
Tako misli i preko 80% amerikanaca inace...

kaboom

pre 2 godine

Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh,...
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Zivo me zanima par stvari
- kucna instalacija da daje 30kw (+par za kucu)? ne secam se da je to cesto, obicno su kuce na 18-24A

- sad vec sirom evrope kukaju da struje nema dovoljno, a broj elektro auta je zanemarljiv

-da li mislis da drzava nece zqhvatiti i pd toga kako zahvata od goriva plina, ao sto ce ovde kolateralno nastradati i oni koji ne voze al trose struju - SVI

dzigi

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica... I ne znam otkud kutije cigareta kao poređenje, kad nama nepušačima to ništa ne znači. A ni pušačima.

DeLorean

pre 2 godine

Meni električni nisu atraktivni samo zbog njihove cene. Da koštaju isto kao i SUS, ne bih se premišljao i odmah bi kupio EV.
I nije baš da gube na atraktivnosti zbog poskupljenja struje. Svi koji se proizvedu se i prodaju u rekordnom roku. Ima ko da kupi, samo nema ko da proizvede te količine.

Žozef Dezire Žob

pre 2 godine

@ljud

Ja ne znam ko vas je slagao da električni automobili nemaju fluide. Nekakav servis mora da postoji i ne može da ga radi bilo ko.

Joca

pre 2 godine

Rešenje je zapravo neverovatno jednostavno, čudno da se "pragmatični švabe" nisu dosetili. Ako struje nema, neka je proizvode od nafte koje po ovakvim tumačima ima u neizmernim količinama po bagatelnim cenama.

Švabe su u stanju da smisle hiljadu glupih razloga protiv električnih automobila, samo da bi sakrili najvažniji: ne umeju da ih prave.

Djorke

pre 2 godine

@
Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Po komentarima koje ostavljaju, deluje da nemaju dovoljno godina ni za dozvole, a kamoli za automobile. Potpuno otkaceni od realnosti, i da nekad brkaju likove … njih 2-3 se po komentarima predstavljaju kao da ih je 10 itd, ali zabaguju ponekad.

kimi R

pre 2 godine

@cinique
Ne postoji drzava u svetu koja ima sve to šta si nabrojao,gde je sve potaman svi imajui garaze i nemaju problem sa parkiranjem.To je čista utopija nekoga ko nikad nigde nije mrdnuo ili bez ikakvog razloga širi besmislene priče .

466453

pre 2 godine

Ne poznajem nikoga ko je u poslednjih 10 godina kupio elektro automobil da nije odma kupio i solarni paket od bar 10kW.

Niste baš u toku.

ljud

pre 2 godine

@ kaboom
30 kWh je energija a ne snaga. Ako se EV puni snagom od 3 kW, za 10h punjenja napuniće se 30 kWh.

@ rani
Imam već 2 god. plug-in hibrid, Prius. Ovo sve što sam napisao o potrošnji je moje iskustvo.

@ Žozef
Gde sam ja napisao da nema fluide?

@ Rodion
Prijatelju... sada, i ovde, u Srbiji, i sa ovim cenama, po računima za struju, koje izdaje nadležna srpska ed. O tome sam pisao, o našem realitetu, a o Danskoj hajde ti piši.

@ dzigi
Jedno paklo cigareta mesečno - toliko košta gorivo za EV za ceo mesec. Ako nisi pušač, za te pare kupi 1 kutiju sladoleda, ako ti ovo bolje razjašnjava koliko košta struja za EV, za ceo mesec. Ako i ovo nije jasno, pitaj nekog pušača.

Goxy

pre 2 godine

Toliko o "zelenima" i ekoloskoj "osvescenosti" vlasnika El automobila koji svoje automobile zapravo pogone na UGALJ !
(i to vam je tako, 12. septembar 2022 11:33)

Toliko o ekofašistima koji svoje dizlo voze na 100% dizlo, dok šalju kancer vozaču iza ili pešaku sa strane. To su te osvešćene banane od ljudi.

Cinique

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica...
(dzigi, 12. septembar 2022 14:30)
Nije to stvar računice nego kulture. Ako živiš u stanu, u zgradi, svejedno negde moraš da garažiraš automobil. To je elementarna kultura, a ne da automobil ostavljaš gde stigneš, gotovo po pravilu uzurpirajući javni prostor. Razumeš li šta znači to "javni prostor"? Ne, to ne znači da ima pravo da ga pretvori u privatni svako ko je dovoljno bahat ili brz. Gde sad garažiraš automobil, sigurno lako možeš da instaliraš jednu utičnicu za punjenje. Da, po računici bahatih budala, zašto bi plaćao garažu, izgradnju, a onda i porez kad lepo možeš da ostaviš na ulici, travnjaku, igralištu ili parkingu kog ne plaćaš? Bolje da te pare uložiš u više kubika, da ti zavide druge takve seljačine koji imaju skuplji automobil nego stan.

Problem jeste naravno što se država prilagođava i povlađuje bahatima i glupima jer takvi glasaju, a sve više čine i većinu. Da se vodi opštim interesima, takvi koji nemaju garažu, ne bi ni mogli da registruju automobil, električni, benzinski, dizel, na pelet ili bukvu svejedno. Država koja toleriše uzurpiranje javnih prostora ne radi ono zbog čega postoji. To realno i nije država. Ne znam šta je, ali onda nema pravo ni da zahteva registraciju vozila, naplaćivanje putarina i ostalih naknada, na kraju: ni porez. Tamo gde nema države, ljudi imaju pravo da sami brane SVOJ javni prostor, da bahatim primitivcima seku gume i razbijaju stakla.

Fernando

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 13:34)
Pre 5 godina struja za Teslu je bila besplatna, sada je (kako kažeš) jeftina a sutra će biti preskupa.
U celom tom procesu muljanja i zaglupljivanja najopasniji ste vi botovi, vama mnogi poveruju.

sim

pre 2 godine

Ovo je pogrešno.
Čak i da struje ima, a nema je nigde na svetu dovoljno jer kad bi samo privatni automobili prešli na struju potrošnja bi skočila duplo. Nemojte se zanositi
Dakle čak i da struje ima država sada na gorivo uzima stravičnu lovu preko 100 din po litri. Država se neće odreći tog novca. Kada bude sve na struju država će uzimati od potrošenog kWh tako da dođe na još gore.

hm

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Evo ja sam mojima u firmi kupio jedan polovni C-Zero (star 6 god). Auto je kupljen za dnevne, gradske potrebe, sa planiranim dopunjavanjem u firmi na utičnicu.
Znam, sada će odmah da krenu komentari na temu baterije, njenog nepoznatog stanja, cene nove,... Autonimija mu je do 110 km sa punom baterijom, što je blizu fabričkog podatka, tako da je baterija u dobrom stanju. Baterija je iz segmenata, cena jednog segmenta je oko 80 eur. Sve ovo je uzeto u obzir kod nabavke i svesno se ušlo u određenu vrstu rizika. Auto je, bez obzira na starost, kupljen na lizing. Mesečna rata je manja od uštede na gorivu na mesečnom nivou, koju postižemo korišćenjem ovog auta. Mi smo, za sada zadovoljni.

Milan

pre 2 godine

@hm
Super, samo mala dopuna. Kupili ste EV za ono što je trenutni domet tehnologije - gradski auto. Imate sve uslove i dobro ste postupili.
Problem EV je što ih se gura u segment za koji tehnologija još nije spremna - višenamenski auto. Mojoj ženi koja 100% vozi po gradu EV bi radio posao, ali meni koji vozim 40% autoput i još 30% van grada EV nije rešenje bez obzira na troškove

Istorija majka znanja

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.
(Rodion Gataulin, 12. septembar 2022 15:01)

"jeftina" nocna struja u Nemackoj je kada se preracuna u dinare oko 1 kWh izadje 12,5 dinara, s tim da ne zaboravi da je prosecna plata u Nemackoj makar duplo veca od one u Srbiji, i sta cemo sad ko je sad ispao glup pred nepoznatim ljudina. I kaze se tacka.

Mario

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 19:41)

Ti nešto objašnjavaš, a 90% ljudi na razini Indijanaca koji su kopljima napali "željeznog konja" kada se pojavila prva lokomotiva.
Valjda oni znaju bolje od tebe koji voziš na struju (barem djelomično) kako je to i koliko košta. I ako manje košta onda sigurno ti više zagađuješ od njih koji voze dizel bez EGR ventila, katalizatora i DPF filtera jer je tako najzdravije, a njima je zdravlje na prvom mjestu.
I ekologija. U Africi. To ih silno brine.
Da te sretnu proboli bi te kopljem da ne širiš više herezu.
Kakva struja. Crno zlato! Tko je za struju rekao da je zlato?
Zbog ekologije odreći će se upotrebe te prljave tehnologije i poskidat sve žarulje u kući. Živjele petrolejke!!!!

DeLorean

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

U pravu si. Ali to važi za svakoga zar ne? Nisam kupio ili probao EV, dakle ne bih trebalo da mogu da komentarišem da li je dobar ili ne. Mogu da komentarišem da je skup pošto nemam para da ga kupim i to je to.
Ja vozim SUS, ali se nadam da će se cena EV koliko toliko izjednačiti sa SUS pa da sledeći kupim EV. Ne kupujem polovne, već štedim i kupim nov u klasi koju mogu da priuštim. Sve kvarove koje sam imao i sva održavanja koja sam radio znam koliko su me koštali i novca i vremena i živaca. Iako ne posedujem EV znam da ne bih morao da popravljam pumpu goriva, izgoreo ventil, auspuh (nabrajam sa čim sam ja imao problema na novim SUS automobilima), niti bih radio redovnu zamenu ulja, filtera goriva, svećica... Siguran sam da bih sa EV imao druge probleme i tada bih se nervirao za druge stvari, ali čekaj prvo da dođe taj dan. Kako mogu, kao neki, da komentarišem da ću za 2-3 godine morati da dam 20.000€ za bateriju? Ako kupim nov EV, mogu da računam da će baterija potrajati minimum koliko i daju garanciju za nju, a kada se zaista pokvari kako znam koliko će tada koštati? Vidim samo da je pre 10-tak godina koštala bar duplo skuplje.

Milan

pre 2 godine

@Gradimir
BBC je propagandni medij, nađite nešto verodostojnije.
Sami ste naveli šta je osnovni nedostatak obnovljivih izvora- nepredvidivost, ne možete uticati na oblake i vetar, a kada proizvodnja opadne jedini izvor koji "pegla" razlike je gas. Zato i naftne kompanije vole obnovljive izvore ali nikako ne vole nuklearke - daju najjeftiniju el. energiju i predvidive su.
Paneli nisu opcija za veliku proizvodnju, jesu za smanjenje potrošnje. Ja upravo ulazim u investiciju, jedan od zanimljivih problema sa dvosmernim brojilom je da mogu da proizvodim više energije nego li trošim, može još poneki komšija ali ne mogu svi - ne može struja nazad na visoki napon već samo u mrežu za komšije, oni moraju i moj višak da potroše. Zaključak: broj panela koji može da se ugradi je ograničen.
Paneli idu sa EV, gledam i tu opciju, ali su na žalost ograničenja EV još uvek prevelika. Pre bi mi pisao radio plug-in hybrid, ali tu se nude samo za velike i skupe automobile, nema pristupačnijih modela

hm

pre 2 godine

@Milan, 13. septembar 2022 12:38
Naravno, pokriti gradske i prigradske vožnje je bila ideja. Pored toga, C-zero je praktično samo sa prevoz putnika i ev. ponešto sitno da se ubaci u njega, jer je baš mali auto (što ga dodatno čini dobrom gradskom opcijom). Budući da se bavimo proizvodnjom, koja podrazumeva i isporuku i rad na terenu, nama su neophodna i vozila koja mogu da prevezu više materijala i alata. Ovaj auto nije za takve namene. Za ostale namene (a i za grad, koliko ovim autom nije moguće pokriti) tu su nam vozila sa SUS motorom i na dizel i na benzin, a i na metan. I da, potpuno ste u pravu, za suprugu čije su vožnje vezane za grad, ovo je dobra opcija. Inače, ima ih na PA, najviše ih stiže iz Norveške i kreću se negde od 7, pa do 11 hiljada eura, u zavisnosti od godišta. Sa C-zero, identični su Pežo Ion i Micubišijv I-Miev. Koliko mi jer poznato, Micubišijeva je tehnologija, a PSA je kupio tehnologiju. Pozdrav.

Za sim

pre 2 godine

@sim - da milion auta u srbiji predje na struju i da svaki dnevno predje 50 km nama bi trebalo povecanje proizvodnje struje od 700 MW. Trenutni EPS kapaciteti su oko 8 GW, to znaci da bi milion EV diglo potrosnju za 9%. Da pitamo inzenjere iz EPS-a, verovatno manje nego milioni i milioni raspasnutih kineskih jeftinih klima uredjaja.
Ali, Boze moj, "nece biti struje kad Milorad zakaci svoj Dacia Spring na uticnicu, pasce sistem". Jeste, kako da ne. Potrosac kao i svaki drugi, "vuce" do 2 kWh struje ko i svaki drugi potrosac sa SCHUKO uticnice.
Pet upaljenih klima kod Milorada u kuci nije problem ali ce Spring da srusi sistem

Helios

pre 2 godine

Gradimir - zašto Gradimir, zašto? Da li Gradimir ako nešto piše na tarabu to je istina? Gradimir: ako nešto piše na tarabu jeste istina. Ponekad. Osim kad nije. A obično nije. Svet je potpuno poplavljen svakakvim napisima na svakojim tarabama. I kafanskim lupetanjima zaludnih. Od čega su mnogo gora, gluplja i štetnija lupetanja raznih "studija". Svi su sada univerziteti, instituti, think-tank drž ne daj NGO itd. horda okešana državne finansije. A koje lete Gradimir u neograničenim iznosima, za svakog ko peva kako mu se naruči. Više nema Gradimir nikakve razlike između: "Muzika! Oču tu pesmu." i "Nauka! Oću takvu i takvu studiju."
Mi živimo ovu pandemiju Gradimir jer je, iako niske opasnosti, jedan ekspert napravio studiju, da će skoro svi da pomremo. Da pomremo Gradimir! I to ne bilo koj expert - nego iz Oxford expert! E sad kad se ispostavilo da njegova studija nema veze s mozgom, ispostavilo se skroz pogrešno - eto dešava se. Ali je bila najbolja namera... A i ko i radi taj i greši...
I ova Oxford studija ništa ni koga od njih ne obavezuje. A inače Gradimir dosadašnja "eko" energetika je imala dve neminovne posledice:
- poskupela je energiju svima
- pogoršala je ekološko stanje planete.
Treća posledica Gradimir da neko tek treba da u zemlju sarani sve te solarne panele i elise itd. tek će da dođe. Prema tome Gradimir izvesno je istina: prelazak bi uštedeo mnogo novca. Samo ti Gradimir nisu spomenuli da će da nam uzme svima deset puta više od te "uštede"!

Gradimir

pre 2 godine

@Milan
BBC je samo preneo informaciju koja može da se nađe i na drugim mestima. Izvor je naučna institucija. Sličnih istraživanja ima i iz drugih izvora. Na američkom Stanfordu su računali koliko bi koštao prelaz na obnovljive izvore. Da ne prenosim napamet pogrešne brojke, rezultati nisu negativni. Što se tiče neravnomerne proizvodnje obnovljivih izvora, i na tome se radi. Nisu svuda ni mali proizvođači prepušteni sami sebi. Pronalaze se načini da se viškovi struje skladište. Baterije su se pokazale kao sjajna zamena za gasne elektrane, i brzinom reagovanja i cenom skladištenja. EV mogu pomoći takođe. Ako u dnevnoj upotrebi koristite samo deo kapaciteta, softverski se može deo opredeliti za deljenje sa distribucijom. Punite EV u periodima kada je struja najjeftinija i najviše je ima, a vraćate u mrežu kada je ima manje i cena je viša. Ako je taj način korišćenja baterija miliona EV u budućnosti već u planovima distribucija u pametnim zemljama, doći će jednom i do nas. To čitam i zato sam optimista i po pitanju cena struje i po pitanju EV. Imaju i drugu primenu, osim transporta. Dodajte uz to da cena struje iz vetroparkova i solarnih farmi konstantno pada i da je i pored rasta cena panela nastavila.

https://www.pv-magazine.com/2022/07/14/solar-power-costs-continued-to-fall-in-2021-despite-rising-panel-prices/

Moj sledeći auto je najverovatnije EV, a moja sledeća kuća će, nadam se, imati solarne panele na krovu.

Gradimir

pre 2 godine

Kada pričamo o ceni struje, ne treba gledati par meseci ili čak ni godinu -dve. Cena struje iz solarnih panela i vetroparkova zadnju deceniju konstantno pada. Kao što je cena kWh baterije pala za 90%, slično je i sa solarnim panelima i strujom iz njih. Sa druge strane, cena struje iz uglja, nafte i gasa stagnira ili čak i drastično raste. Problem sa gasom je što se obično koristi za tzv. vršne termoelektrane (ako ima neko iz struke nek popravi gde grešim). To su elektrane koje moraju brzo da reaguju da ispeglaju nagle skokove potrošnje. Ta struja je najskuplja. Pre par godina sam naišao na anketu u kojoj 40-ak % vlasnika EV u Evropi ima i solarne panele. U SAD su bile nešto manje brojke. Te dve tehnologije idu ZAJEDNO.

Gradimir

pre 2 godine

Vidim da se ovde ne deli moj optimizam po pitanju obnovljivih izvora i cene struje. Evo jednog od linkova koji mi daju takve nade:

https://www.bbc.com/news/science-environment-62892013

Studija univerziteta u Oksfordu kaže da bi na svetskom nivou do 2050 moglo da se uštedi 12 triliona dolara prelaskom na obnovljive izvore električne energije. Da, da, dobro ste čuli, 12.000 milijardi dolara...

ljud

pre 2 godine

1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
*  *  *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
*  *  *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.

Goxy

pre 2 godine

Toliko o "zelenima" i ekoloskoj "osvescenosti" vlasnika El automobila koji svoje automobile zapravo pogone na UGALJ !
(i to vam je tako, 12. septembar 2022 11:33)

Toliko o ekofašistima koji svoje dizlo voze na 100% dizlo, dok šalju kancer vozaču iza ili pešaku sa strane. To su te osvešćene banane od ljudi.

Rodion Gataulin

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.

Joca

pre 2 godine

Rešenje je zapravo neverovatno jednostavno, čudno da se "pragmatični švabe" nisu dosetili. Ako struje nema, neka je proizvode od nafte koje po ovakvim tumačima ima u neizmernim količinama po bagatelnim cenama.

Švabe su u stanju da smisle hiljadu glupih razloga protiv električnih automobila, samo da bi sakrili najvažniji: ne umeju da ih prave.

Cinique

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica...
(dzigi, 12. septembar 2022 14:30)
Nije to stvar računice nego kulture. Ako živiš u stanu, u zgradi, svejedno negde moraš da garažiraš automobil. To je elementarna kultura, a ne da automobil ostavljaš gde stigneš, gotovo po pravilu uzurpirajući javni prostor. Razumeš li šta znači to "javni prostor"? Ne, to ne znači da ima pravo da ga pretvori u privatni svako ko je dovoljno bahat ili brz. Gde sad garažiraš automobil, sigurno lako možeš da instaliraš jednu utičnicu za punjenje. Da, po računici bahatih budala, zašto bi plaćao garažu, izgradnju, a onda i porez kad lepo možeš da ostaviš na ulici, travnjaku, igralištu ili parkingu kog ne plaćaš? Bolje da te pare uložiš u više kubika, da ti zavide druge takve seljačine koji imaju skuplji automobil nego stan.

Problem jeste naravno što se država prilagođava i povlađuje bahatima i glupima jer takvi glasaju, a sve više čine i većinu. Da se vodi opštim interesima, takvi koji nemaju garažu, ne bi ni mogli da registruju automobil, električni, benzinski, dizel, na pelet ili bukvu svejedno. Država koja toleriše uzurpiranje javnih prostora ne radi ono zbog čega postoji. To realno i nije država. Ne znam šta je, ali onda nema pravo ni da zahteva registraciju vozila, naplaćivanje putarina i ostalih naknada, na kraju: ni porez. Tamo gde nema države, ljudi imaju pravo da sami brane SVOJ javni prostor, da bahatim primitivcima seku gume i razbijaju stakla.

Mikica

pre 2 godine

Ekonomski gledano NIKADA vožnja na struju nije bila jeftinija od vožnje sa SUS motorom.
Sa jedne strane države "lupaju" ogromne akcize na dizel i benzin (200%), a sa druge strane daju subvencije za struju za punjenje EV.
Sada je "jaz" koji država mora da premosti da bi vožnja EV bila ljudima isplativa dodatno narastao, i još će rasti.
Ni jedna država niti može niti je luda da pokriva taj jaz, da bi se ljudi vozali na struju.

dzigi

pre 2 godine

@ljud: dakle, pre nego što kupiš EV, treba da kupiš kuću? Pa i nije neka računica... I ne znam otkud kutije cigareta kao poređenje, kad nama nepušačima to ništa ne znači. A ni pušačima.

466453

pre 2 godine

Ne poznajem nikoga ko je u poslednjih 10 godina kupio elektro automobil da nije odma kupio i solarni paket od bar 10kW.

Niste baš u toku.

Žozef Dezire Žob

pre 2 godine

@ljud

Ja ne znam ko vas je slagao da električni automobili nemaju fluide. Nekakav servis mora da postoji i ne može da ga radi bilo ko.

ljud

pre 2 godine

@ kaboom
30 kWh je energija a ne snaga. Ako se EV puni snagom od 3 kW, za 10h punjenja napuniće se 30 kWh.

@ rani
Imam već 2 god. plug-in hibrid, Prius. Ovo sve što sam napisao o potrošnji je moje iskustvo.

@ Žozef
Gde sam ja napisao da nema fluide?

@ Rodion
Prijatelju... sada, i ovde, u Srbiji, i sa ovim cenama, po računima za struju, koje izdaje nadležna srpska ed. O tome sam pisao, o našem realitetu, a o Danskoj hajde ti piši.

@ dzigi
Jedno paklo cigareta mesečno - toliko košta gorivo za EV za ceo mesec. Ako nisi pušač, za te pare kupi 1 kutiju sladoleda, ako ti ovo bolje razjašnjava koliko košta struja za EV, za ceo mesec. Ako i ovo nije jasno, pitaj nekog pušača.

Ono što nemaš, ne možeš ni da izgubiš ...

pre 2 godine

"Električni automobili gube na atraktivnosti" ???

Što se mene lično tiče, za mene ni pre nisu bili atraktivni, tako da nema ni reči o "gubitku atraktivnosti".

kaboom

pre 2 godine

Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh,...
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Zivo me zanima par stvari
- kucna instalacija da daje 30kw (+par za kucu)? ne secam se da je to cesto, obicno su kuce na 18-24A

- sad vec sirom evrope kukaju da struje nema dovoljno, a broj elektro auta je zanemarljiv

-da li mislis da drzava nece zqhvatiti i pd toga kako zahvata od goriva plina, ao sto ce ovde kolateralno nastradati i oni koji ne voze al trose struju - SVI

C i n i k

pre 2 godine

Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)


Imas bateriju sto kosta zamenska najjeftinija 20.000 e + 2000 e za "ruku"...
Takodje redovna zamena rashladne tecnosti za bateriju..
Zamena guma je 5 x skuplja nego na "obicnom" autu...
O ceni punjenja baterije da ne pisem posto ce ta stavka uskoro biti neizdrziva..
A sto se tice "cestih" kvarova na "obicnim" autima, oni naravno nisu cesti i zavise od km i odrzavanja..
Sve u svemu, neuporedivo je jeftiniji "obican" auto od EV i u nabavci i u odrzavanju..
Tako misli i preko 80% amerikanaca inace...

DeLorean

pre 2 godine

Meni električni nisu atraktivni samo zbog njihove cene. Da koštaju isto kao i SUS, ne bih se premišljao i odmah bi kupio EV.
I nije baš da gube na atraktivnosti zbog poskupljenja struje. Svi koji se proizvedu se i prodaju u rekordnom roku. Ima ko da kupi, samo nema ko da proizvede te količine.

Istorija majka znanja

pre 2 godine

@1 kWh sada je oko 7 din danju / 1,75 din noću.
Ako puniš svoje EV noću, iz svoje kućne el. instalacije, sa el.energijom od npr. 30 kWh, to jedno punjenje košta 53 dinara. I tako npr. 10 puta mesečno: 530 dinara.
* * *
JEDNO paklo cigareta mesečno.
* * *
Uz to:
Nemaš mali servis, veliki servis, gorivo, mazivo, menjač, turbinu, dizne, plivajući zamajac, anlaser, alternator, set kvačila, izduvni lonac... tj. sve one komponente SUS motora koje se često kvare, menjaju i koštaju.
(ljud, 12. septembar 2022 13:34)

Ne mogu da verujem da ovo normalnom čoveku treba da se objašnjava ali ajde...

Prijatelju, kod "nas" "država" veštački KUPUJE SOCIJANI MIR JEFTINOM STRUJOM. Ali ta će tikva uskoro da pukne, jer je i EPS PUKAO kao tikva. Gledaj ti cenu struje npr u nekoj normalnoj uređenoj državi tipa Danska ili Holandija, plus TENDENCIJU KRETANJA CENA STRUJE NA TRŽIŠTU, pa se preračunaj I TO DOBRO, pa se ONDA ovde vrati da sa izvinjenjem u novom komentaru što si ispao glup pred nepoznatim ljudima. Ende.
(Rodion Gataulin, 12. septembar 2022 15:01)

"jeftina" nocna struja u Nemackoj je kada se preracuna u dinare oko 1 kWh izadje 12,5 dinara, s tim da ne zaboravi da je prosecna plata u Nemackoj makar duplo veca od one u Srbiji, i sta cemo sad ko je sad ispao glup pred nepoznatim ljudina. I kaze se tacka.

Mario

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 19:41)

Ti nešto objašnjavaš, a 90% ljudi na razini Indijanaca koji su kopljima napali "željeznog konja" kada se pojavila prva lokomotiva.
Valjda oni znaju bolje od tebe koji voziš na struju (barem djelomično) kako je to i koliko košta. I ako manje košta onda sigurno ti više zagađuješ od njih koji voze dizel bez EGR ventila, katalizatora i DPF filtera jer je tako najzdravije, a njima je zdravlje na prvom mjestu.
I ekologija. U Africi. To ih silno brine.
Da te sretnu proboli bi te kopljem da ne širiš više herezu.
Kakva struja. Crno zlato! Tko je za struju rekao da je zlato?
Zbog ekologije odreći će se upotrebe te prljave tehnologije i poskidat sve žarulje u kući. Živjele petrolejke!!!!

Gradimir

pre 2 godine

Kada pričamo o ceni struje, ne treba gledati par meseci ili čak ni godinu -dve. Cena struje iz solarnih panela i vetroparkova zadnju deceniju konstantno pada. Kao što je cena kWh baterije pala za 90%, slično je i sa solarnim panelima i strujom iz njih. Sa druge strane, cena struje iz uglja, nafte i gasa stagnira ili čak i drastično raste. Problem sa gasom je što se obično koristi za tzv. vršne termoelektrane (ako ima neko iz struke nek popravi gde grešim). To su elektrane koje moraju brzo da reaguju da ispeglaju nagle skokove potrošnje. Ta struja je najskuplja. Pre par godina sam naišao na anketu u kojoj 40-ak % vlasnika EV u Evropi ima i solarne panele. U SAD su bile nešto manje brojke. Te dve tehnologije idu ZAJEDNO.

Gradimir

pre 2 godine

Vidim da se ovde ne deli moj optimizam po pitanju obnovljivih izvora i cene struje. Evo jednog od linkova koji mi daju takve nade:

https://www.bbc.com/news/science-environment-62892013

Studija univerziteta u Oksfordu kaže da bi na svetskom nivou do 2050 moglo da se uštedi 12 triliona dolara prelaskom na obnovljive izvore električne energije. Da, da, dobro ste čuli, 12.000 milijardi dolara...

Fernando

pre 2 godine

(ljud, 12. septembar 2022 13:34)
Pre 5 godina struja za Teslu je bila besplatna, sada je (kako kažeš) jeftina a sutra će biti preskupa.
U celom tom procesu muljanja i zaglupljivanja najopasniji ste vi botovi, vama mnogi poveruju.

rani

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.

sim

pre 2 godine

Ovo je pogrešno.
Čak i da struje ima, a nema je nigde na svetu dovoljno jer kad bi samo privatni automobili prešli na struju potrošnja bi skočila duplo. Nemojte se zanositi
Dakle čak i da struje ima država sada na gorivo uzima stravičnu lovu preko 100 din po litri. Država se neće odreći tog novca. Kada bude sve na struju država će uzimati od potrošenog kWh tako da dođe na još gore.

Djorke

pre 2 godine

@
Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Po komentarima koje ostavljaju, deluje da nemaju dovoljno godina ni za dozvole, a kamoli za automobile. Potpuno otkaceni od realnosti, i da nekad brkaju likove … njih 2-3 se po komentarima predstavljaju kao da ih je 10 itd, ali zabaguju ponekad.

kimi R

pre 2 godine

@cinique
Ne postoji drzava u svetu koja ima sve to šta si nabrojao,gde je sve potaman svi imajui garaze i nemaju problem sa parkiranjem.To je čista utopija nekoga ko nikad nigde nije mrdnuo ili bez ikakvog razloga širi besmislene priče .

DeLorean

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

U pravu si. Ali to važi za svakoga zar ne? Nisam kupio ili probao EV, dakle ne bih trebalo da mogu da komentarišem da li je dobar ili ne. Mogu da komentarišem da je skup pošto nemam para da ga kupim i to je to.
Ja vozim SUS, ali se nadam da će se cena EV koliko toliko izjednačiti sa SUS pa da sledeći kupim EV. Ne kupujem polovne, već štedim i kupim nov u klasi koju mogu da priuštim. Sve kvarove koje sam imao i sva održavanja koja sam radio znam koliko su me koštali i novca i vremena i živaca. Iako ne posedujem EV znam da ne bih morao da popravljam pumpu goriva, izgoreo ventil, auspuh (nabrajam sa čim sam ja imao problema na novim SUS automobilima), niti bih radio redovnu zamenu ulja, filtera goriva, svećica... Siguran sam da bih sa EV imao druge probleme i tada bih se nervirao za druge stvari, ali čekaj prvo da dođe taj dan. Kako mogu, kao neki, da komentarišem da ću za 2-3 godine morati da dam 20.000€ za bateriju? Ako kupim nov EV, mogu da računam da će baterija potrajati minimum koliko i daju garanciju za nju, a kada se zaista pokvari kako znam koliko će tada koštati? Vidim samo da je pre 10-tak godina koštala bar duplo skuplje.

hm

pre 2 godine

Dobro ljudi, ajde da se prebrojimo, koliko vas ovde, koji ubedjujete druge u pogodnosti EV, zapravo ima takav automobil? Stalno citam jedne te iste komentare o EV, a da li ih imate? Cuj jeftina voznja, a koliko kosta taj auto, 40, 50, 60 hiljada evra, sitnica. Kupi, vozi, pa nam onda prenosi utiske.
(rani, 12. septembar 2022 17:17)

Evo ja sam mojima u firmi kupio jedan polovni C-Zero (star 6 god). Auto je kupljen za dnevne, gradske potrebe, sa planiranim dopunjavanjem u firmi na utičnicu.
Znam, sada će odmah da krenu komentari na temu baterije, njenog nepoznatog stanja, cene nove,... Autonimija mu je do 110 km sa punom baterijom, što je blizu fabričkog podatka, tako da je baterija u dobrom stanju. Baterija je iz segmenata, cena jednog segmenta je oko 80 eur. Sve ovo je uzeto u obzir kod nabavke i svesno se ušlo u određenu vrstu rizika. Auto je, bez obzira na starost, kupljen na lizing. Mesečna rata je manja od uštede na gorivu na mesečnom nivou, koju postižemo korišćenjem ovog auta. Mi smo, za sada zadovoljni.

Milan

pre 2 godine

@Gradimir
BBC je propagandni medij, nađite nešto verodostojnije.
Sami ste naveli šta je osnovni nedostatak obnovljivih izvora- nepredvidivost, ne možete uticati na oblake i vetar, a kada proizvodnja opadne jedini izvor koji "pegla" razlike je gas. Zato i naftne kompanije vole obnovljive izvore ali nikako ne vole nuklearke - daju najjeftiniju el. energiju i predvidive su.
Paneli nisu opcija za veliku proizvodnju, jesu za smanjenje potrošnje. Ja upravo ulazim u investiciju, jedan od zanimljivih problema sa dvosmernim brojilom je da mogu da proizvodim više energije nego li trošim, može još poneki komšija ali ne mogu svi - ne može struja nazad na visoki napon već samo u mrežu za komšije, oni moraju i moj višak da potroše. Zaključak: broj panela koji može da se ugradi je ograničen.
Paneli idu sa EV, gledam i tu opciju, ali su na žalost ograničenja EV još uvek prevelika. Pre bi mi pisao radio plug-in hybrid, ali tu se nude samo za velike i skupe automobile, nema pristupačnijih modela

Milan

pre 2 godine

@hm
Super, samo mala dopuna. Kupili ste EV za ono što je trenutni domet tehnologije - gradski auto. Imate sve uslove i dobro ste postupili.
Problem EV je što ih se gura u segment za koji tehnologija još nije spremna - višenamenski auto. Mojoj ženi koja 100% vozi po gradu EV bi radio posao, ali meni koji vozim 40% autoput i još 30% van grada EV nije rešenje bez obzira na troškove

hm

pre 2 godine

@Milan, 13. septembar 2022 12:38
Naravno, pokriti gradske i prigradske vožnje je bila ideja. Pored toga, C-zero je praktično samo sa prevoz putnika i ev. ponešto sitno da se ubaci u njega, jer je baš mali auto (što ga dodatno čini dobrom gradskom opcijom). Budući da se bavimo proizvodnjom, koja podrazumeva i isporuku i rad na terenu, nama su neophodna i vozila koja mogu da prevezu više materijala i alata. Ovaj auto nije za takve namene. Za ostale namene (a i za grad, koliko ovim autom nije moguće pokriti) tu su nam vozila sa SUS motorom i na dizel i na benzin, a i na metan. I da, potpuno ste u pravu, za suprugu čije su vožnje vezane za grad, ovo je dobra opcija. Inače, ima ih na PA, najviše ih stiže iz Norveške i kreću se negde od 7, pa do 11 hiljada eura, u zavisnosti od godišta. Sa C-zero, identični su Pežo Ion i Micubišijv I-Miev. Koliko mi jer poznato, Micubišijeva je tehnologija, a PSA je kupio tehnologiju. Pozdrav.

Helios

pre 2 godine

Gradimir - zašto Gradimir, zašto? Da li Gradimir ako nešto piše na tarabu to je istina? Gradimir: ako nešto piše na tarabu jeste istina. Ponekad. Osim kad nije. A obično nije. Svet je potpuno poplavljen svakakvim napisima na svakojim tarabama. I kafanskim lupetanjima zaludnih. Od čega su mnogo gora, gluplja i štetnija lupetanja raznih "studija". Svi su sada univerziteti, instituti, think-tank drž ne daj NGO itd. horda okešana državne finansije. A koje lete Gradimir u neograničenim iznosima, za svakog ko peva kako mu se naruči. Više nema Gradimir nikakve razlike između: "Muzika! Oču tu pesmu." i "Nauka! Oću takvu i takvu studiju."
Mi živimo ovu pandemiju Gradimir jer je, iako niske opasnosti, jedan ekspert napravio studiju, da će skoro svi da pomremo. Da pomremo Gradimir! I to ne bilo koj expert - nego iz Oxford expert! E sad kad se ispostavilo da njegova studija nema veze s mozgom, ispostavilo se skroz pogrešno - eto dešava se. Ali je bila najbolja namera... A i ko i radi taj i greši...
I ova Oxford studija ništa ni koga od njih ne obavezuje. A inače Gradimir dosadašnja "eko" energetika je imala dve neminovne posledice:
- poskupela je energiju svima
- pogoršala je ekološko stanje planete.
Treća posledica Gradimir da neko tek treba da u zemlju sarani sve te solarne panele i elise itd. tek će da dođe. Prema tome Gradimir izvesno je istina: prelazak bi uštedeo mnogo novca. Samo ti Gradimir nisu spomenuli da će da nam uzme svima deset puta više od te "uštede"!

Gradimir

pre 2 godine

@Milan
BBC je samo preneo informaciju koja može da se nađe i na drugim mestima. Izvor je naučna institucija. Sličnih istraživanja ima i iz drugih izvora. Na američkom Stanfordu su računali koliko bi koštao prelaz na obnovljive izvore. Da ne prenosim napamet pogrešne brojke, rezultati nisu negativni. Što se tiče neravnomerne proizvodnje obnovljivih izvora, i na tome se radi. Nisu svuda ni mali proizvođači prepušteni sami sebi. Pronalaze se načini da se viškovi struje skladište. Baterije su se pokazale kao sjajna zamena za gasne elektrane, i brzinom reagovanja i cenom skladištenja. EV mogu pomoći takođe. Ako u dnevnoj upotrebi koristite samo deo kapaciteta, softverski se može deo opredeliti za deljenje sa distribucijom. Punite EV u periodima kada je struja najjeftinija i najviše je ima, a vraćate u mrežu kada je ima manje i cena je viša. Ako je taj način korišćenja baterija miliona EV u budućnosti već u planovima distribucija u pametnim zemljama, doći će jednom i do nas. To čitam i zato sam optimista i po pitanju cena struje i po pitanju EV. Imaju i drugu primenu, osim transporta. Dodajte uz to da cena struje iz vetroparkova i solarnih farmi konstantno pada i da je i pored rasta cena panela nastavila.

https://www.pv-magazine.com/2022/07/14/solar-power-costs-continued-to-fall-in-2021-despite-rising-panel-prices/

Moj sledeći auto je najverovatnije EV, a moja sledeća kuća će, nadam se, imati solarne panele na krovu.

Za sim

pre 2 godine

@sim - da milion auta u srbiji predje na struju i da svaki dnevno predje 50 km nama bi trebalo povecanje proizvodnje struje od 700 MW. Trenutni EPS kapaciteti su oko 8 GW, to znaci da bi milion EV diglo potrosnju za 9%. Da pitamo inzenjere iz EPS-a, verovatno manje nego milioni i milioni raspasnutih kineskih jeftinih klima uredjaja.
Ali, Boze moj, "nece biti struje kad Milorad zakaci svoj Dacia Spring na uticnicu, pasce sistem". Jeste, kako da ne. Potrosac kao i svaki drugi, "vuce" do 2 kWh struje ko i svaki drugi potrosac sa SCHUKO uticnice.
Pet upaljenih klima kod Milorada u kuci nije problem ali ce Spring da srusi sistem