molele
pre 6 godina
Da li dolazi era čipovanja ljudi,jer samo tako može da funkcioniše sistem samovozećog vozila,na iznenadne reakcije živog čoveks ne postoji predvidljivi program.
pre 6 godina
Da li dolazi era čipovanja ljudi,jer samo tako može da funkcioniše sistem samovozećog vozila,na iznenadne reakcije živog čoveks ne postoji predvidljivi program.
pre 6 godina
Hoće li dobiti nanotočak?
pre 6 godina
Ne znam kakav je kod njih zakon ali ja sam samo zakacio pesaka koji bio van pesackog prelaza u 3 ujuturu i jos je bio pijan tj imao je 0.8 alkoloha u sebi i evo placam mu 370 000 din za pretrpljen "psihicki i fizicki bol" i ako sam isao svojom trakom i njemu cak nista falilo nije jer sam uspeo da skoro ukocim...tako da mogao bi neki medij da se pozabavi ovim stvarim jer to postalo izgleda biznis..sudovi presudjuju kako im neko plati.
pre 6 godina
I da je bio vozac za volanom obicnih kola, ne bi bolje prosla. Meni nije jasno zasto testiraju na SUV, koji su mnogo opasniji po okolini jer su tezi i visoki pa udaraju u predelu grudi, dok obican putnicki auto udara u predeli kolena. Da je bio obican auto mozda bi ostala ziva sa polomljenim nogama.
pre 6 godina
I ja sam u početku bio razočaran i skoro ljut na svu tu elektroniku u autu ali ipak nikada nisam isključivao sve te senzore iako su mi za godinu dana bar jedno 5 puta bezpotrebno kočile kada sam preticao (jer su misleli da neću stići preticanje) ili kočile naglo kada bih ja kočilo manje ili upozoravale na opasnost, na "lošu traku" ili umor i slično.
Ali isplatilo se jednom za sve te dane jer je spasilo i mene i auto u vrednosti 35k€.
U jedan posle ponoći, zimi, daleko od grada, već umoran, sam vozio po uzanom zimskom putu, okolo gusta šuma. Sam, nigde niko. Možda i za to nekih 80km/h.
Kad mi na par metara "od nikud" skoči ogromna srna. Dok nisam sam reagovao, auto je već automatski zakočio, održao me na klizavom putu. Ona je samo glupo stajala i gledala me "u oči". I nju je elektronika u autu spasila.
Neka svet ide napred, jedva čekam da budu automatski automobili svuda pa da legnem u auto, a on me celu noć vozi po Evropi, na more...Dete mogu da ostavim u autu da "samo" ode do bake a ako bog da mogu posle pri pivceta da sednem u takav auto koji će me bezbedno dovesti sam kući. Samo da infrastruktura i legislativa ne kasni, jer tehnologija je već tu.
A kada vidim komentare, u Srbiji, gde većina vozi 10 i više god. stare aute i razmišljaju kao ljudi na zapadu pre 30-40 godina to je druga stvar.
pre 6 godina
Dakle osoba sedi za volanom i nadgleda kako samovozeci autic gazi pesaka. Bude nekad budala od pesaka koji misle da su besmrtni, pa lagano, sa totalnim bolom u predelu mosnica prelaze i na crveno, a i van pesackih prelaza. Kada i zvanicno ubace samovozece automobile, bice haos dok se ljudi ne naviknu da ce ti automobili zapravo voziti po pravilima, za razliku od bar 30-40% vozaca.
pre 6 godina
'Dobro, a šta ti garantuje da ce covek, recimo , poštedeti decu na racun svog života? Pa koliko puta si cuo da je vozac ubio pešaka i pobegao sa mesta nesrece?'
Problem je što niko svesno neće hteti kupiti auto koji će radije ubiti njega nego nekog drugog. Čak i da zakon poropiše algoritam misliš li da će on važiti za sve, bogate, siromašne, amerikance i ostale podjednako (setite se samo lažiranja emisije dizelaša)? 95% ljudi reaguje instiktivno po algoritmu koji nam je urođen evolucijom kao najoptimalniji i učinice sve da izbegnu decu uključujući i udarac o zid. Vaš primer sa bežanjem sa mesta nesreće nije relevantan jer tada je stvar već gotova i ljudi beže jer počinju da razmišljaju o uzroku, posledici i odgovornosti (ali nedovoljno).
pre 6 godina
naslov treba da bude "kreten istrcao na put pa pregazen" ali to ne bi vise bile vesti
pre 6 godina
sad ce Uber da prodje na sudu ko sin Zeljka Mitrovica....
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
(netko, 20. mart 2018 11:16)
Slazem se. I da dodam, u koje pare da se kladimo da su autsorsovali razvoj softvera za vozilo negde u Indiju po vise nego povoljnoj ceni?
pre 6 godina
Propisno kažnjena smrću zbog prelaska ulice van pešačkog prelaza. I to je OK!? Ma da...
pre 6 godina
@muv ja es, јасно сам нагласио да је то моје лично искуство. Шта ће бити у некој ближој/даљој будућности, то нико не зна. Можда напредује технологија до тог нивоа да ниједног смртног случаја више никад не буде. Али пази једну занимљиву чињеницу, ми живимо у садашњости, и понављам, моје искуство за воланом у САДАШЊОСТИ никакав рачунар неће замијенити, а ти што се мене тиче спавај за воланом и вјеруј технологији да ће те довести пред кућу.
pre 6 godina
@alo A ljudi su kao utrenirani za te situacije? U najvecem broju tih situacija je poenta zaustaviti vozilo sto pre, a tu racunar preko senzora to po pravilu radi mnogo pre coveka. Ljudi tipicno stradaju jer vozaci ne primete pesaka, vozilo. Dok gledamo levo, nesto se desilo desno... Elektronika nema taj problem. Senzor za levo i senzor za desno su dva nezavisna senzora. Autonomna vozila imaju dosta toga da rese, ali vanredne situacije su zapravo mesto gde funkcionisu dobro. Veci je problem kako da se uljuce na kruzni tok na Slaviji.
pre 6 godina
Kod automobila kojima ljudi upravljaju desava se jedna zrtva na 200 miliona predjenih kilometara,kod samovozecih jedna zrtva na 800 miliona km.
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas. Sigurno se ne bih zakucao u zid. Mislim da ti je to dovoljqn odgovor. I svako ko kaze drugacije laze.
pre 6 godina
@hulk
Dobio si minus jer panika nije dok je sve ispravno u radi kako treba. Panika je sto to moze iz neke banalnosti da se pokvati, mozda bude i hakovano, a posle ko ziv ko mrtav. U tome je problem.
pre 6 godina
Возило подхитно у затвор на доживотну робију !
pre 6 godina
@ Еуридамас @only fools and horses
nalupaste se obojica.. prvo pricate o iskusnim vozacima.. koiki je procenat iskusnih vozaca na ulicama? koliki broj nesreca se desi zbog limitiranih i neiskusnih ili bahatih vozaca, koliki zbog telefona, kucanja poruka, podesavanja muzike, klime, dohvatanja predmeta, okretanja ka zadnjoj klupi..? masinu kad budu namestili kako treba bice uvek u modu iskusnog vozaca sa punom paznjom, i sacuvace vise zivota nego svi iskusni vozaci ikada... dok se ne razvije potpuno, i dok se ne pokriju svi slucajevi naravno da mora doci do nepredvidjenih situacija. ako ste tako iskusni prijavite se u neku od ovih kompanija pa pomozite razvoj, doprinesite covecanstvu..
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas,
Ne znam za tebe , ali ja bih udario u zid, ako je vec takav izbor...
pre 6 godina
Ovo kad bude zazivelo vise nece postojati placene ubice. Udjes u racunar , skrenes s puta i hvala prijatno. U stvari bice placenih ubica , samo ce raditi od kuce
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Poenta je da covek donosi odluke u tim situacijama bolje od kompjutera jer sve te situacije moraju da mu budu unesene. Npr ako ti istrci pesak hoces li izbegavati da ga udaris pa makar udario u drugo vozilo... Da vidim taj tim inzenjera koji ce uneti algoritam da u slucaju da auto ide na dete bolje je da skrene na kamion... jer tu se vec namecu neke dileme koje covek obicno nema kada sedi za volanom. Nije sve tako jednostavno.
pre 6 godina
@hulk, адаптивни темпомат има своје користи и може много да олакша вожњу на аутопуту. Али ево да пренесем своје лично негативно искуство са сензорима те врсте. Возио сам службеног Touareg-а (последња генерација) са свом могућом опремом. Посједује сензор за аутоматско кочење ако се изненада створи препрека испред. Приликом једног бржег проласка кроз лијеву кривину, сензор је "мислио" да ћу право и очитао жбуње поред пута као препреку. Тако је нагло закочио на улазу у кривину да сам једва одржао ауто на путу. Друга ситуација са истим сензором: у Бечу се често траке преусмеравају због семафора у сусједне траке, и приликом преласка из једне у другу да бих прошао кроз зелено свјетло односно да бих наставио право а не лијево, сензор је опет "мислио" да ћу ударити у аутобус који је био у сусједној траци, и аутоматски закочио на сред семафора на зеленом свјетлу. Само сам гледао ко ће ми ући у гепек. Да не спомињем да му треба минут-два да се покрене поново после таквог кочења. Након тога, све сензоре које ја не могу контролисати у току вожње сам погасио. Адаптивни темпомат такође не реагује исто сваки пут, и увијек сам стављао ногу изнад кочнице за сваки случај. Ово се дешавало и на Волву, и на Аудију и на VW-у. Што се мене тиче, искусног возача никакав рачунар не може замијенити.
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
pre 6 godina
@mare nazalost deca jer niko nece kupiti automobil koji zrtvuje vozaca. A auto-kompanije idu da zadovolje kupaca i da opstanu. Ako ne bude dogovora i regulativa na globalnom nivou to ce biti realnost.
pre 6 godina
ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu?
a šta bi ti napravio da si za volanom????
pre 6 godina
Mišljenja sam,normalno da sam laik za visoku tehnologiju,da je sve moguće kada bi svi automobili bili vođeni kompjuterima i svi putevi bili opremljeni pratećom tehnikom.Ovako Žika sa dva promila dolazi iz poprečne i prolazi na Stop i trasss.Ideja nije loša ali teško ostvariva čak i na zapadu a ovde nikada.
pre 6 godina
Nedavno sam vozio automobil iz nizeg segmenta sa adaptivnim tempomatom i mogu reci da ta tehnologija koja je realno nista u poredjenju sa samovozecim automobilima, genijalna, jer omogucava znacajno bezbedniju voznju na autoputu, posebno kada je magla, a takodje i u gradskoj voznji, gde takodje automatski koci. Nece vas naravno spasiti ako obilazite sleper preko pune linije na Ibarskoj, ali je stvarno napredna. Ne shvatam cemu toliki negativni komentari na ovakve vesti, ali razmislite sami da li biste se bezbednije osecali da smo svi u samovozecim automobilima ili ovako kako je sada sa gomilom bahatih vozaca koji su svakako mnogo veca pretnja po bezbednost
pre 6 godina
Samovozeca elektricna tiha vozila ce ubijati ljude..ali mnogo manje od drugih ljudi.Jednostavno treba da se naviknemo..za dve tri generacije smejacemo se kako su ljudi nekada sami vozili i bili vlasnici sopstvenih automobila.Bice pocetnih gresaka..zrtava....ali sve je to cena napretka.
pre 6 godina
Imam osecaj da je nekim komentatorima promakla sledeca recenica iz teksta vesti: "U vreme nezgode vozilo je bilo u samovozećem modu, ali se za volanom nalazila osoba koja je nadgedala test-vožnju."
Znaci, cak ni osoba nije mogla da predvidi da ce ova nesrecna zena iznenada preci preko kolovoza.
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
pre 6 godina
Ljudi su genijalni. Kako moze neko da bude toliko slep i samoziv da udje u Uber. Ta kompanija je simbol svega sto nije dobro za jedno drustvo. Kompanija koja krsi sve propise zarad profita i ono najgore intenzivno radi na tome da sve vozace izbaci iz posla i postane samovozeca taksi sluzba. Dakle ljudi ostaju bez posla, porez se ne placa, takse se ne placaju (cisto da napomenem od toga se grade skole i asfaltiraju ulice) i sve to zarad cega, da bi voznja bila jeftinija za 100-150 dinara, i naravno da bi se napunili privatni dzepovi u tamo nekoj stranoj drzavi.
Fun fact: 70% Uber vozaca radi sa gubitkom. Dakle cisto izvitopereno robovlasnistvo. Ali bitno je da je voznja za 100-150 kinti jeftinija.
pre 6 godina
Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Ne vaga to računar (jer je računar mašina), već čovek koji je pravio algoritam, odnosno situacije za obuku i poželjna rešenja. U principu, anketira se veliki broj ljudi, napravi raspodela, i prema toj raspodeli na osnovu generatora slučajnih brojeva odluči. Tako se dobije isti ishod kao da je vozio prosečan čovek. Naravno, vlasnik automobila može da popuni jednu anketu u kojoj bi ove verovatnoće prilagodio svom shvatanju morala. Na taj način i preuzima odgovornost za konačan ishod, kao i kad sam vozi.
pre 6 godina
Ovde je interesantno pitanje odgovornosti. Ko snosi odgovornost za smrt pešaka? Mašina ili čovek? Logika kaže da bi to trebala trebala da bude kompanija, odnosno u ovom slučaju top managment, dakle i CEO Ubera. To se međutim ovde verovano neće desiti jer su specijalni interesi u pitanju jer neko je kompaniji već dozvolio da testira tehnologiju direktno na ljudima. To bi samo po sebi trebalo da bude skandalozno.
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Ne slažem se sa vama. Sigurno je vozilo išlo ispod dozvoljene brzine. Ali vrlo je moguće da bi iskusni vozač pri toj brzini uspeo da izbegne, ako ne sudar, onda barem smrtni ishod. Iskusni vozač bi možda unapred primetio da žena ima nameru da istrči, ili bi barem pretpostavio da je to moguće. Ta veštačka inteligencija, sa svim tim mogućim senzorima još uvek nije ni blizu ljudskih sposobnosti u razmišljanju i zaključivanju. Ne kažem da neće biti, to je neminovnost ali ne baš u tako bliskoj budućnosti.
A na tome se radi intenzivno. Ulažu, prvenstveno transportne kompanije kao što je Ubet, veliki novac u to. Ne doduše zbog dobrobiti čovečanstva i olakšavanja života običnim ljudima, već zbog lične dobiti. Cilj je eliminisati ljudsku radnu snagu, da ne moraju da plaćaju vozače.
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Dobro, a šta ti garantuje da će čovek, recimo , poštedeti decu na račun svog života? Pa koliko puta si čuo da je vozač ubio pešaka i pobegao sa mesta nesreće?
pre 6 godina
@only fools and horses, по минусима на коментару се може закључити да бар половина возача мисли да рачунар вози боље од њих, и да компаније не улажу у развој вјештачке интелигенције због личног профита, него искључиво због наше добробити. Глупост. Слажем се у потпуности с коментаром.
pre 6 godina
@cobo
Siguran sam da svi senzori imaju senzore koji detektuju zaprljanje i alarmiraju vozača. Autonomna vozila nisu svemoguća i ne mogu protiv zakona fizike. Ukoliko je žena iskoračila na metar dva ispred auta nema tog kompjutera koji može zaustaviti na vreme.
pre 6 godina
Nema nista od kompjutera u sistemima koji su izlozeni varjabilnom okruzenju...Sorry.
pre 6 godina
za Srbiju bi im trebao jako komplikovan algoritam... IF "neko zaustavio kola na ulici gde nije dozvoljeno" Than "lagano zaobidji ali pazi da ga ne naljutis" OR "cekaj da se isprica sa komsijom kog je upravo sreo"...
pre 6 godina
E sad zamislite sta moze da napravi flota hakovanih samovozecih automobila :(
pre 6 godina
Koji algoritam je potreban ljudima da ne bi prelazili ulicu van pesackog prelaza?
pre 6 godina
Mislis senzor u njenog glavi. Zasto prelazi ulicu kada nije sigurno. Auto sigurno nije isao iznad nedozvoljene brzine, to znaci da je ona lose procenila situaciju.
pre 6 godina
Napredak nije lak. Trebace jos mnogo pesaka da se usavrsi tehnologija...
pre 6 godina
"sarađuje sa lokalnim vlastima u istrazi nesreće, kako bi se utvrdili njeni uzroci". Posao lokalnih vlasti bi trebao ovde da bude da nekoga uhapse i pošalju na robiju, a ne da "utvrdi uzroke".
Pa vi se vozite Uberom ako vam se dopada.
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
pre 6 godina
@cobo
Nije bas to toliko naivno napravljeno...
pre 6 godina
Dosta je samo da jedan senzor bude uprljan ili zalepljen i ode glava :(
pre 6 godina
za Srbiju bi im trebao jako komplikovan algoritam... IF "neko zaustavio kola na ulici gde nije dozvoljeno" Than "lagano zaobidji ali pazi da ga ne naljutis" OR "cekaj da se isprica sa komsijom kog je upravo sreo"...
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
pre 6 godina
@cobo
Siguran sam da svi senzori imaju senzore koji detektuju zaprljanje i alarmiraju vozača. Autonomna vozila nisu svemoguća i ne mogu protiv zakona fizike. Ukoliko je žena iskoračila na metar dva ispred auta nema tog kompjutera koji može zaustaviti na vreme.
pre 6 godina
Mislis senzor u njenog glavi. Zasto prelazi ulicu kada nije sigurno. Auto sigurno nije isao iznad nedozvoljene brzine, to znaci da je ona lose procenila situaciju.
pre 6 godina
Koji algoritam je potreban ljudima da ne bi prelazili ulicu van pesackog prelaza?
pre 6 godina
@cobo
Nije bas to toliko naivno napravljeno...
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Ne slažem se sa vama. Sigurno je vozilo išlo ispod dozvoljene brzine. Ali vrlo je moguće da bi iskusni vozač pri toj brzini uspeo da izbegne, ako ne sudar, onda barem smrtni ishod. Iskusni vozač bi možda unapred primetio da žena ima nameru da istrči, ili bi barem pretpostavio da je to moguće. Ta veštačka inteligencija, sa svim tim mogućim senzorima još uvek nije ni blizu ljudskih sposobnosti u razmišljanju i zaključivanju. Ne kažem da neće biti, to je neminovnost ali ne baš u tako bliskoj budućnosti.
A na tome se radi intenzivno. Ulažu, prvenstveno transportne kompanije kao što je Ubet, veliki novac u to. Ne doduše zbog dobrobiti čovečanstva i olakšavanja života običnim ljudima, već zbog lične dobiti. Cilj je eliminisati ljudsku radnu snagu, da ne moraju da plaćaju vozače.
pre 6 godina
Napredak nije lak. Trebace jos mnogo pesaka da se usavrsi tehnologija...
pre 6 godina
E sad zamislite sta moze da napravi flota hakovanih samovozecih automobila :(
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
pre 6 godina
Dosta je samo da jedan senzor bude uprljan ili zalepljen i ode glava :(
pre 6 godina
@hulk, адаптивни темпомат има своје користи и може много да олакша вожњу на аутопуту. Али ево да пренесем своје лично негативно искуство са сензорима те врсте. Возио сам службеног Touareg-а (последња генерација) са свом могућом опремом. Посједује сензор за аутоматско кочење ако се изненада створи препрека испред. Приликом једног бржег проласка кроз лијеву кривину, сензор је "мислио" да ћу право и очитао жбуње поред пута као препреку. Тако је нагло закочио на улазу у кривину да сам једва одржао ауто на путу. Друга ситуација са истим сензором: у Бечу се често траке преусмеравају због семафора у сусједне траке, и приликом преласка из једне у другу да бих прошао кроз зелено свјетло односно да бих наставио право а не лијево, сензор је опет "мислио" да ћу ударити у аутобус који је био у сусједној траци, и аутоматски закочио на сред семафора на зеленом свјетлу. Само сам гледао ко ће ми ући у гепек. Да не спомињем да му треба минут-два да се покрене поново после таквог кочења. Након тога, све сензоре које ја не могу контролисати у току вожње сам погасио. Адаптивни темпомат такође не реагује исто сваки пут, и увијек сам стављао ногу изнад кочнице за сваки случај. Ово се дешавало и на Волву, и на Аудију и на VW-у. Што се мене тиче, искусног возача никакав рачунар не може замијенити.
pre 6 godina
Samovozeca elektricna tiha vozila ce ubijati ljude..ali mnogo manje od drugih ljudi.Jednostavno treba da se naviknemo..za dve tri generacije smejacemo se kako su ljudi nekada sami vozili i bili vlasnici sopstvenih automobila.Bice pocetnih gresaka..zrtava....ali sve je to cena napretka.
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Dobro, a šta ti garantuje da će čovek, recimo , poštedeti decu na račun svog života? Pa koliko puta si čuo da je vozač ubio pešaka i pobegao sa mesta nesreće?
pre 6 godina
Imam osecaj da je nekim komentatorima promakla sledeca recenica iz teksta vesti: "U vreme nezgode vozilo je bilo u samovozećem modu, ali se za volanom nalazila osoba koja je nadgedala test-vožnju."
Znaci, cak ni osoba nije mogla da predvidi da ce ova nesrecna zena iznenada preci preko kolovoza.
pre 6 godina
Nedavno sam vozio automobil iz nizeg segmenta sa adaptivnim tempomatom i mogu reci da ta tehnologija koja je realno nista u poredjenju sa samovozecim automobilima, genijalna, jer omogucava znacajno bezbedniju voznju na autoputu, posebno kada je magla, a takodje i u gradskoj voznji, gde takodje automatski koci. Nece vas naravno spasiti ako obilazite sleper preko pune linije na Ibarskoj, ali je stvarno napredna. Ne shvatam cemu toliki negativni komentari na ovakve vesti, ali razmislite sami da li biste se bezbednije osecali da smo svi u samovozecim automobilima ili ovako kako je sada sa gomilom bahatih vozaca koji su svakako mnogo veca pretnja po bezbednost
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Poenta je da covek donosi odluke u tim situacijama bolje od kompjutera jer sve te situacije moraju da mu budu unesene. Npr ako ti istrci pesak hoces li izbegavati da ga udaris pa makar udario u drugo vozilo... Da vidim taj tim inzenjera koji ce uneti algoritam da u slucaju da auto ide na dete bolje je da skrene na kamion... jer tu se vec namecu neke dileme koje covek obicno nema kada sedi za volanom. Nije sve tako jednostavno.
pre 6 godina
Nema nista od kompjutera u sistemima koji su izlozeni varjabilnom okruzenju...Sorry.
pre 6 godina
Ljudi su genijalni. Kako moze neko da bude toliko slep i samoziv da udje u Uber. Ta kompanija je simbol svega sto nije dobro za jedno drustvo. Kompanija koja krsi sve propise zarad profita i ono najgore intenzivno radi na tome da sve vozace izbaci iz posla i postane samovozeca taksi sluzba. Dakle ljudi ostaju bez posla, porez se ne placa, takse se ne placaju (cisto da napomenem od toga se grade skole i asfaltiraju ulice) i sve to zarad cega, da bi voznja bila jeftinija za 100-150 dinara, i naravno da bi se napunili privatni dzepovi u tamo nekoj stranoj drzavi.
Fun fact: 70% Uber vozaca radi sa gubitkom. Dakle cisto izvitopereno robovlasnistvo. Ali bitno je da je voznja za 100-150 kinti jeftinija.
pre 6 godina
Ovde je interesantno pitanje odgovornosti. Ko snosi odgovornost za smrt pešaka? Mašina ili čovek? Logika kaže da bi to trebala trebala da bude kompanija, odnosno u ovom slučaju top managment, dakle i CEO Ubera. To se međutim ovde verovano neće desiti jer su specijalni interesi u pitanju jer neko je kompaniji već dozvolio da testira tehnologiju direktno na ljudima. To bi samo po sebi trebalo da bude skandalozno.
pre 6 godina
Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Ne vaga to računar (jer je računar mašina), već čovek koji je pravio algoritam, odnosno situacije za obuku i poželjna rešenja. U principu, anketira se veliki broj ljudi, napravi raspodela, i prema toj raspodeli na osnovu generatora slučajnih brojeva odluči. Tako se dobije isti ishod kao da je vozio prosečan čovek. Naravno, vlasnik automobila može da popuni jednu anketu u kojoj bi ove verovatnoće prilagodio svom shvatanju morala. Na taj način i preuzima odgovornost za konačan ishod, kao i kad sam vozi.
pre 6 godina
sad ce Uber da prodje na sudu ko sin Zeljka Mitrovica....
pre 6 godina
@only fools and horses, по минусима на коментару се може закључити да бар половина возача мисли да рачунар вози боље од њих, и да компаније не улажу у развој вјештачке интелигенције због личног профита, него искључиво због наше добробити. Глупост. Слажем се у потпуности с коментаром.
pre 6 godina
"sarađuje sa lokalnim vlastima u istrazi nesreće, kako bi se utvrdili njeni uzroci". Posao lokalnih vlasti bi trebao ovde da bude da nekoga uhapse i pošalju na robiju, a ne da "utvrdi uzroke".
Pa vi se vozite Uberom ako vam se dopada.
pre 6 godina
ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu?
a šta bi ti napravio da si za volanom????
pre 6 godina
Mišljenja sam,normalno da sam laik za visoku tehnologiju,da je sve moguće kada bi svi automobili bili vođeni kompjuterima i svi putevi bili opremljeni pratećom tehnikom.Ovako Žika sa dva promila dolazi iz poprečne i prolazi na Stop i trasss.Ideja nije loša ali teško ostvariva čak i na zapadu a ovde nikada.
pre 6 godina
Возило подхитно у затвор на доживотну робију !
pre 6 godina
Ovo kad bude zazivelo vise nece postojati placene ubice. Udjes u racunar , skrenes s puta i hvala prijatno. U stvari bice placenih ubica , samo ce raditi od kuce
pre 6 godina
@mare nazalost deca jer niko nece kupiti automobil koji zrtvuje vozaca. A auto-kompanije idu da zadovolje kupaca i da opstanu. Ako ne bude dogovora i regulativa na globalnom nivou to ce biti realnost.
pre 6 godina
I ja sam u početku bio razočaran i skoro ljut na svu tu elektroniku u autu ali ipak nikada nisam isključivao sve te senzore iako su mi za godinu dana bar jedno 5 puta bezpotrebno kočile kada sam preticao (jer su misleli da neću stići preticanje) ili kočile naglo kada bih ja kočilo manje ili upozoravale na opasnost, na "lošu traku" ili umor i slično.
Ali isplatilo se jednom za sve te dane jer je spasilo i mene i auto u vrednosti 35k€.
U jedan posle ponoći, zimi, daleko od grada, već umoran, sam vozio po uzanom zimskom putu, okolo gusta šuma. Sam, nigde niko. Možda i za to nekih 80km/h.
Kad mi na par metara "od nikud" skoči ogromna srna. Dok nisam sam reagovao, auto je već automatski zakočio, održao me na klizavom putu. Ona je samo glupo stajala i gledala me "u oči". I nju je elektronika u autu spasila.
Neka svet ide napred, jedva čekam da budu automatski automobili svuda pa da legnem u auto, a on me celu noć vozi po Evropi, na more...Dete mogu da ostavim u autu da "samo" ode do bake a ako bog da mogu posle pri pivceta da sednem u takav auto koji će me bezbedno dovesti sam kući. Samo da infrastruktura i legislativa ne kasni, jer tehnologija je već tu.
A kada vidim komentare, u Srbiji, gde većina vozi 10 i više god. stare aute i razmišljaju kao ljudi na zapadu pre 30-40 godina to je druga stvar.
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
pre 6 godina
Ne znam kakav je kod njih zakon ali ja sam samo zakacio pesaka koji bio van pesackog prelaza u 3 ujuturu i jos je bio pijan tj imao je 0.8 alkoloha u sebi i evo placam mu 370 000 din za pretrpljen "psihicki i fizicki bol" i ako sam isao svojom trakom i njemu cak nista falilo nije jer sam uspeo da skoro ukocim...tako da mogao bi neki medij da se pozabavi ovim stvarim jer to postalo izgleda biznis..sudovi presudjuju kako im neko plati.
pre 6 godina
@ Еуридамас @only fools and horses
nalupaste se obojica.. prvo pricate o iskusnim vozacima.. koiki je procenat iskusnih vozaca na ulicama? koliki broj nesreca se desi zbog limitiranih i neiskusnih ili bahatih vozaca, koliki zbog telefona, kucanja poruka, podesavanja muzike, klime, dohvatanja predmeta, okretanja ka zadnjoj klupi..? masinu kad budu namestili kako treba bice uvek u modu iskusnog vozaca sa punom paznjom, i sacuvace vise zivota nego svi iskusni vozaci ikada... dok se ne razvije potpuno, i dok se ne pokriju svi slucajevi naravno da mora doci do nepredvidjenih situacija. ako ste tako iskusni prijavite se u neku od ovih kompanija pa pomozite razvoj, doprinesite covecanstvu..
pre 6 godina
@hulk
Dobio si minus jer panika nije dok je sve ispravno u radi kako treba. Panika je sto to moze iz neke banalnosti da se pokvati, mozda bude i hakovano, a posle ko ziv ko mrtav. U tome je problem.
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas,
Ne znam za tebe , ali ja bih udario u zid, ako je vec takav izbor...
pre 6 godina
naslov treba da bude "kreten istrcao na put pa pregazen" ali to ne bi vise bile vesti
pre 6 godina
Propisno kažnjena smrću zbog prelaska ulice van pešačkog prelaza. I to je OK!? Ma da...
pre 6 godina
Kod automobila kojima ljudi upravljaju desava se jedna zrtva na 200 miliona predjenih kilometara,kod samovozecih jedna zrtva na 800 miliona km.
pre 6 godina
'Dobro, a šta ti garantuje da ce covek, recimo , poštedeti decu na racun svog života? Pa koliko puta si cuo da je vozac ubio pešaka i pobegao sa mesta nesrece?'
Problem je što niko svesno neće hteti kupiti auto koji će radije ubiti njega nego nekog drugog. Čak i da zakon poropiše algoritam misliš li da će on važiti za sve, bogate, siromašne, amerikance i ostale podjednako (setite se samo lažiranja emisije dizelaša)? 95% ljudi reaguje instiktivno po algoritmu koji nam je urođen evolucijom kao najoptimalniji i učinice sve da izbegnu decu uključujući i udarac o zid. Vaš primer sa bežanjem sa mesta nesreće nije relevantan jer tada je stvar već gotova i ljudi beže jer počinju da razmišljaju o uzroku, posledici i odgovornosti (ali nedovoljno).
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
(netko, 20. mart 2018 11:16)
Slazem se. I da dodam, u koje pare da se kladimo da su autsorsovali razvoj softvera za vozilo negde u Indiju po vise nego povoljnoj ceni?
pre 6 godina
I da je bio vozac za volanom obicnih kola, ne bi bolje prosla. Meni nije jasno zasto testiraju na SUV, koji su mnogo opasniji po okolini jer su tezi i visoki pa udaraju u predelu grudi, dok obican putnicki auto udara u predeli kolena. Da je bio obican auto mozda bi ostala ziva sa polomljenim nogama.
pre 6 godina
@alo A ljudi su kao utrenirani za te situacije? U najvecem broju tih situacija je poenta zaustaviti vozilo sto pre, a tu racunar preko senzora to po pravilu radi mnogo pre coveka. Ljudi tipicno stradaju jer vozaci ne primete pesaka, vozilo. Dok gledamo levo, nesto se desilo desno... Elektronika nema taj problem. Senzor za levo i senzor za desno su dva nezavisna senzora. Autonomna vozila imaju dosta toga da rese, ali vanredne situacije su zapravo mesto gde funkcionisu dobro. Veci je problem kako da se uljuce na kruzni tok na Slaviji.
pre 6 godina
Dakle osoba sedi za volanom i nadgleda kako samovozeci autic gazi pesaka. Bude nekad budala od pesaka koji misle da su besmrtni, pa lagano, sa totalnim bolom u predelu mosnica prelaze i na crveno, a i van pesackih prelaza. Kada i zvanicno ubace samovozece automobile, bice haos dok se ljudi ne naviknu da ce ti automobili zapravo voziti po pravilima, za razliku od bar 30-40% vozaca.
pre 6 godina
@muv ja es, јасно сам нагласио да је то моје лично искуство. Шта ће бити у некој ближој/даљој будућности, то нико не зна. Можда напредује технологија до тог нивоа да ниједног смртног случаја више никад не буде. Али пази једну занимљиву чињеницу, ми живимо у садашњости, и понављам, моје искуство за воланом у САДАШЊОСТИ никакав рачунар неће замијенити, а ти што се мене тиче спавај за воланом и вјеруј технологији да ће те довести пред кућу.
pre 6 godina
Hoće li dobiti nanotočak?
pre 6 godina
Da li dolazi era čipovanja ljudi,jer samo tako može da funkcioniše sistem samovozećog vozila,na iznenadne reakcije živog čoveks ne postoji predvidljivi program.
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas. Sigurno se ne bih zakucao u zid. Mislim da ti je to dovoljqn odgovor. I svako ko kaze drugacije laze.
pre 6 godina
Dosta je samo da jedan senzor bude uprljan ili zalepljen i ode glava :(
pre 6 godina
"sarađuje sa lokalnim vlastima u istrazi nesreće, kako bi se utvrdili njeni uzroci". Posao lokalnih vlasti bi trebao ovde da bude da nekoga uhapse i pošalju na robiju, a ne da "utvrdi uzroke".
Pa vi se vozite Uberom ako vam se dopada.
pre 6 godina
Nema nista od kompjutera u sistemima koji su izlozeni varjabilnom okruzenju...Sorry.
pre 6 godina
E sad zamislite sta moze da napravi flota hakovanih samovozecih automobila :(
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Ne slažem se sa vama. Sigurno je vozilo išlo ispod dozvoljene brzine. Ali vrlo je moguće da bi iskusni vozač pri toj brzini uspeo da izbegne, ako ne sudar, onda barem smrtni ishod. Iskusni vozač bi možda unapred primetio da žena ima nameru da istrči, ili bi barem pretpostavio da je to moguće. Ta veštačka inteligencija, sa svim tim mogućim senzorima još uvek nije ni blizu ljudskih sposobnosti u razmišljanju i zaključivanju. Ne kažem da neće biti, to je neminovnost ali ne baš u tako bliskoj budućnosti.
A na tome se radi intenzivno. Ulažu, prvenstveno transportne kompanije kao što je Ubet, veliki novac u to. Ne doduše zbog dobrobiti čovečanstva i olakšavanja života običnim ljudima, već zbog lične dobiti. Cilj je eliminisati ljudsku radnu snagu, da ne moraju da plaćaju vozače.
pre 6 godina
Ljudi su genijalni. Kako moze neko da bude toliko slep i samoziv da udje u Uber. Ta kompanija je simbol svega sto nije dobro za jedno drustvo. Kompanija koja krsi sve propise zarad profita i ono najgore intenzivno radi na tome da sve vozace izbaci iz posla i postane samovozeca taksi sluzba. Dakle ljudi ostaju bez posla, porez se ne placa, takse se ne placaju (cisto da napomenem od toga se grade skole i asfaltiraju ulice) i sve to zarad cega, da bi voznja bila jeftinija za 100-150 dinara, i naravno da bi se napunili privatni dzepovi u tamo nekoj stranoj drzavi.
Fun fact: 70% Uber vozaca radi sa gubitkom. Dakle cisto izvitopereno robovlasnistvo. Ali bitno je da je voznja za 100-150 kinti jeftinija.
pre 6 godina
Mislis senzor u njenog glavi. Zasto prelazi ulicu kada nije sigurno. Auto sigurno nije isao iznad nedozvoljene brzine, to znaci da je ona lose procenila situaciju.
pre 6 godina
Samovozeca elektricna tiha vozila ce ubijati ljude..ali mnogo manje od drugih ljudi.Jednostavno treba da se naviknemo..za dve tri generacije smejacemo se kako su ljudi nekada sami vozili i bili vlasnici sopstvenih automobila.Bice pocetnih gresaka..zrtava....ali sve je to cena napretka.
pre 6 godina
Nedavno sam vozio automobil iz nizeg segmenta sa adaptivnim tempomatom i mogu reci da ta tehnologija koja je realno nista u poredjenju sa samovozecim automobilima, genijalna, jer omogucava znacajno bezbedniju voznju na autoputu, posebno kada je magla, a takodje i u gradskoj voznji, gde takodje automatski koci. Nece vas naravno spasiti ako obilazite sleper preko pune linije na Ibarskoj, ali je stvarno napredna. Ne shvatam cemu toliki negativni komentari na ovakve vesti, ali razmislite sami da li biste se bezbednije osecali da smo svi u samovozecim automobilima ili ovako kako je sada sa gomilom bahatih vozaca koji su svakako mnogo veca pretnja po bezbednost
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
pre 6 godina
@cobo
Siguran sam da svi senzori imaju senzore koji detektuju zaprljanje i alarmiraju vozača. Autonomna vozila nisu svemoguća i ne mogu protiv zakona fizike. Ukoliko je žena iskoračila na metar dva ispred auta nema tog kompjutera koji može zaustaviti na vreme.
pre 6 godina
Imam osecaj da je nekim komentatorima promakla sledeca recenica iz teksta vesti: "U vreme nezgode vozilo je bilo u samovozećem modu, ali se za volanom nalazila osoba koja je nadgedala test-vožnju."
Znaci, cak ni osoba nije mogla da predvidi da ce ova nesrecna zena iznenada preci preko kolovoza.
pre 6 godina
ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu?
a šta bi ti napravio da si za volanom????
pre 6 godina
@ Еуридамас @only fools and horses
nalupaste se obojica.. prvo pricate o iskusnim vozacima.. koiki je procenat iskusnih vozaca na ulicama? koliki broj nesreca se desi zbog limitiranih i neiskusnih ili bahatih vozaca, koliki zbog telefona, kucanja poruka, podesavanja muzike, klime, dohvatanja predmeta, okretanja ka zadnjoj klupi..? masinu kad budu namestili kako treba bice uvek u modu iskusnog vozaca sa punom paznjom, i sacuvace vise zivota nego svi iskusni vozaci ikada... dok se ne razvije potpuno, i dok se ne pokriju svi slucajevi naravno da mora doci do nepredvidjenih situacija. ako ste tako iskusni prijavite se u neku od ovih kompanija pa pomozite razvoj, doprinesite covecanstvu..
pre 6 godina
Svojevremeno su , ja mislim, u emisiji Top Gear upitali pitanje koje se tice samoupravljajucih vozila: ako sa jedne strane puta imamo decu koja se igraju , a sa druge neizbezni zid sa kojim bi se sudarili i ubili vozaca, koji bi put izabrao kompjuter? Da li da spasi decu i ubije vozaca ili da spasi vozaca i ubije decu? Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Dobro, a šta ti garantuje da će čovek, recimo , poštedeti decu na račun svog života? Pa koliko puta si čuo da je vozač ubio pešaka i pobegao sa mesta nesreće?
pre 6 godina
Ok znaci zasad su automobili bez vozaca ubili jednu osobu, koliko su osoba ubili vozaci? Nemojte da dramite, zena je pretrcavala ulicu van pesackog, verovatno je ne bi spasilo ni da je bio covek za volanom...
(Suke, 20. mart 2018 09:22)
Poenta je da covek donosi odluke u tim situacijama bolje od kompjutera jer sve te situacije moraju da mu budu unesene. Npr ako ti istrci pesak hoces li izbegavati da ga udaris pa makar udario u drugo vozilo... Da vidim taj tim inzenjera koji ce uneti algoritam da u slucaju da auto ide na dete bolje je da skrene na kamion... jer tu se vec namecu neke dileme koje covek obicno nema kada sedi za volanom. Nije sve tako jednostavno.
pre 6 godina
Koji algoritam je potreban ljudima da ne bi prelazili ulicu van pesackog prelaza?
pre 6 godina
Ovde je interesantno pitanje odgovornosti. Ko snosi odgovornost za smrt pešaka? Mašina ili čovek? Logika kaže da bi to trebala trebala da bude kompanija, odnosno u ovom slučaju top managment, dakle i CEO Ubera. To se međutim ovde verovano neće desiti jer su specijalni interesi u pitanju jer neko je kompaniji već dozvolio da testira tehnologiju direktno na ljudima. To bi samo po sebi trebalo da bude skandalozno.
pre 6 godina
I ja sam u početku bio razočaran i skoro ljut na svu tu elektroniku u autu ali ipak nikada nisam isključivao sve te senzore iako su mi za godinu dana bar jedno 5 puta bezpotrebno kočile kada sam preticao (jer su misleli da neću stići preticanje) ili kočile naglo kada bih ja kočilo manje ili upozoravale na opasnost, na "lošu traku" ili umor i slično.
Ali isplatilo se jednom za sve te dane jer je spasilo i mene i auto u vrednosti 35k€.
U jedan posle ponoći, zimi, daleko od grada, već umoran, sam vozio po uzanom zimskom putu, okolo gusta šuma. Sam, nigde niko. Možda i za to nekih 80km/h.
Kad mi na par metara "od nikud" skoči ogromna srna. Dok nisam sam reagovao, auto je već automatski zakočio, održao me na klizavom putu. Ona je samo glupo stajala i gledala me "u oči". I nju je elektronika u autu spasila.
Neka svet ide napred, jedva čekam da budu automatski automobili svuda pa da legnem u auto, a on me celu noć vozi po Evropi, na more...Dete mogu da ostavim u autu da "samo" ode do bake a ako bog da mogu posle pri pivceta da sednem u takav auto koji će me bezbedno dovesti sam kući. Samo da infrastruktura i legislativa ne kasni, jer tehnologija je već tu.
A kada vidim komentare, u Srbiji, gde većina vozi 10 i više god. stare aute i razmišljaju kao ljudi na zapadu pre 30-40 godina to je druga stvar.
pre 6 godina
@only fools and horses, по минусима на коментару се може закључити да бар половина возача мисли да рачунар вози боље од њих, и да компаније не улажу у развој вјештачке интелигенције због личног профита, него искључиво због наше добробити. Глупост. Слажем се у потпуности с коментаром.
pre 6 godina
Pitanje je mozda naivno ali se svakako treba zapitati, da li je kompjuter u mogucnosti da vaga izmedju dva zivota , izmedju ta dva izbora?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (mare, 20. mart 2018 10:17)
Ne vaga to računar (jer je računar mašina), već čovek koji je pravio algoritam, odnosno situacije za obuku i poželjna rešenja. U principu, anketira se veliki broj ljudi, napravi raspodela, i prema toj raspodeli na osnovu generatora slučajnih brojeva odluči. Tako se dobije isti ishod kao da je vozio prosečan čovek. Naravno, vlasnik automobila može da popuni jednu anketu u kojoj bi ove verovatnoće prilagodio svom shvatanju morala. Na taj način i preuzima odgovornost za konačan ishod, kao i kad sam vozi.
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
pre 6 godina
Napredak nije lak. Trebace jos mnogo pesaka da se usavrsi tehnologija...
pre 6 godina
@cobo
Nije bas to toliko naivno napravljeno...
pre 6 godina
za Srbiju bi im trebao jako komplikovan algoritam... IF "neko zaustavio kola na ulici gde nije dozvoljeno" Than "lagano zaobidji ali pazi da ga ne naljutis" OR "cekaj da se isprica sa komsijom kog je upravo sreo"...
pre 6 godina
naslov treba da bude "kreten istrcao na put pa pregazen" ali to ne bi vise bile vesti
pre 6 godina
Ovo kad bude zazivelo vise nece postojati placene ubice. Udjes u racunar , skrenes s puta i hvala prijatno. U stvari bice placenih ubica , samo ce raditi od kuce
pre 6 godina
@hulk, адаптивни темпомат има своје користи и може много да олакша вожњу на аутопуту. Али ево да пренесем своје лично негативно искуство са сензорима те врсте. Возио сам службеног Touareg-а (последња генерација) са свом могућом опремом. Посједује сензор за аутоматско кочење ако се изненада створи препрека испред. Приликом једног бржег проласка кроз лијеву кривину, сензор је "мислио" да ћу право и очитао жбуње поред пута као препреку. Тако је нагло закочио на улазу у кривину да сам једва одржао ауто на путу. Друга ситуација са истим сензором: у Бечу се често траке преусмеравају због семафора у сусједне траке, и приликом преласка из једне у другу да бих прошао кроз зелено свјетло односно да бих наставио право а не лијево, сензор је опет "мислио" да ћу ударити у аутобус који је био у сусједној траци, и аутоматски закочио на сред семафора на зеленом свјетлу. Само сам гледао ко ће ми ући у гепек. Да не спомињем да му треба минут-два да се покрене поново после таквог кочења. Након тога, све сензоре које ја не могу контролисати у току вожње сам погасио. Адаптивни темпомат такође не реагује исто сваки пут, и увијек сам стављао ногу изнад кочнице за сваки случај. Ово се дешавало и на Волву, и на Аудију и на VW-у. Што се мене тиче, искусног возача никакав рачунар не може замијенити.
pre 6 godina
Kod automobila kojima ljudi upravljaju desava se jedna zrtva na 200 miliona predjenih kilometara,kod samovozecih jedna zrtva na 800 miliona km.
pre 6 godina
@mare nazalost deca jer niko nece kupiti automobil koji zrtvuje vozaca. A auto-kompanije idu da zadovolje kupaca i da opstanu. Ako ne bude dogovora i regulativa na globalnom nivou to ce biti realnost.
pre 6 godina
Возило подхитно у затвор на доживотну робију !
pre 6 godina
Dakle osoba sedi za volanom i nadgleda kako samovozeci autic gazi pesaka. Bude nekad budala od pesaka koji misle da su besmrtni, pa lagano, sa totalnim bolom u predelu mosnica prelaze i na crveno, a i van pesackih prelaza. Kada i zvanicno ubace samovozece automobile, bice haos dok se ljudi ne naviknu da ce ti automobili zapravo voziti po pravilima, za razliku od bar 30-40% vozaca.
pre 6 godina
Mišljenja sam,normalno da sam laik za visoku tehnologiju,da je sve moguće kada bi svi automobili bili vođeni kompjuterima i svi putevi bili opremljeni pratećom tehnikom.Ovako Žika sa dva promila dolazi iz poprečne i prolazi na Stop i trasss.Ideja nije loša ali teško ostvariva čak i na zapadu a ovde nikada.
pre 6 godina
a sta je radio taj sto je nadgledao vozilo? jel je zverao u telefon? ili sta?
trebao je da ima ruke na volanu a nogu na kocnici u svakom trenutku.
(netko, 20. mart 2018 11:16)
Slazem se. I da dodam, u koje pare da se kladimo da su autsorsovali razvoj softvera za vozilo negde u Indiju po vise nego povoljnoj ceni?
pre 6 godina
@hulk
Dobio si minus jer panika nije dok je sve ispravno u radi kako treba. Panika je sto to moze iz neke banalnosti da se pokvati, mozda bude i hakovano, a posle ko ziv ko mrtav. U tome je problem.
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas. Sigurno se ne bih zakucao u zid. Mislim da ti je to dovoljqn odgovor. I svako ko kaze drugacije laze.
pre 6 godina
I da je bio vozac za volanom obicnih kola, ne bi bolje prosla. Meni nije jasno zasto testiraju na SUV, koji su mnogo opasniji po okolini jer su tezi i visoki pa udaraju u predelu grudi, dok obican putnicki auto udara u predeli kolena. Da je bio obican auto mozda bi ostala ziva sa polomljenim nogama.
pre 6 godina
@muv ja es, јасно сам нагласио да је то моје лично искуство. Шта ће бити у некој ближој/даљој будућности, то нико не зна. Можда напредује технологија до тог нивоа да ниједног смртног случаја више никад не буде. Али пази једну занимљиву чињеницу, ми живимо у садашњости, и понављам, моје искуство за воланом у САДАШЊОСТИ никакав рачунар неће замијенити, а ти што се мене тиче спавај за воланом и вјеруј технологији да ће те довести пред кућу.
pre 6 godina
'Dobro, a šta ti garantuje da ce covek, recimo , poštedeti decu na racun svog života? Pa koliko puta si cuo da je vozac ubio pešaka i pobegao sa mesta nesrece?'
Problem je što niko svesno neće hteti kupiti auto koji će radije ubiti njega nego nekog drugog. Čak i da zakon poropiše algoritam misliš li da će on važiti za sve, bogate, siromašne, amerikance i ostale podjednako (setite se samo lažiranja emisije dizelaša)? 95% ljudi reaguje instiktivno po algoritmu koji nam je urođen evolucijom kao najoptimalniji i učinice sve da izbegnu decu uključujući i udarac o zid. Vaš primer sa bežanjem sa mesta nesreće nije relevantan jer tada je stvar već gotova i ljudi beže jer počinju da razmišljaju o uzroku, posledici i odgovornosti (ali nedovoljno).
pre 6 godina
Propisno kažnjena smrću zbog prelaska ulice van pešačkog prelaza. I to je OK!? Ma da...
pre 6 godina
Da li dolazi era čipovanja ljudi,jer samo tako može da funkcioniše sistem samovozećog vozila,na iznenadne reakcije živog čoveks ne postoji predvidljivi program.
pre 6 godina
@alo A ljudi su kao utrenirani za te situacije? U najvecem broju tih situacija je poenta zaustaviti vozilo sto pre, a tu racunar preko senzora to po pravilu radi mnogo pre coveka. Ljudi tipicno stradaju jer vozaci ne primete pesaka, vozilo. Dok gledamo levo, nesto se desilo desno... Elektronika nema taj problem. Senzor za levo i senzor za desno su dva nezavisna senzora. Autonomna vozila imaju dosta toga da rese, ali vanredne situacije su zapravo mesto gde funkcionisu dobro. Veci je problem kako da se uljuce na kruzni tok na Slaviji.
pre 6 godina
sad ce Uber da prodje na sudu ko sin Zeljka Mitrovica....
pre 6 godina
Ne znam kakav je kod njih zakon ali ja sam samo zakacio pesaka koji bio van pesackog prelaza u 3 ujuturu i jos je bio pijan tj imao je 0.8 alkoloha u sebi i evo placam mu 370 000 din za pretrpljen "psihicki i fizicki bol" i ako sam isao svojom trakom i njemu cak nista falilo nije jer sam uspeo da skoro ukocim...tako da mogao bi neki medij da se pozabavi ovim stvarim jer to postalo izgleda biznis..sudovi presudjuju kako im neko plati.
pre 6 godina
@pitanje za svakog od nas,
Ne znam za tebe , ali ja bih udario u zid, ako je vec takav izbor...
pre 6 godina
Hoće li dobiti nanotočak?
47 Komentari
Sortiraj po: