Anton
pre 13 godina
@ Doktore
Petrovic nije srbin nego je pola pola. 50% hrvat i 50 % srbin jel mama mu je Hrvatica a jos je rodjen u HR.
Andric se deklesairo ko jugoslaven
pre 13 godina
@ Doktore
Petrovic nije srbin nego je pola pola. 50% hrvat i 50 % srbin jel mama mu je Hrvatica a jos je rodjen u HR.
Andric se deklesairo ko jugoslaven
pre 13 godina
Djedmedjed,bravo! I mi Srbi mozemo Drazena Petrovica smatrati Srbinom,ali on se deklarisao Hrvatom i tacka!
pre 13 godina
Andric se nedvojbeno deklarirao kao Srbin.
Moje je demokratsko pravo deklarirati se kao Japanac, ali svi znaju da to nisam ; nemam azijatske crte lica, nemam ni nesto kose oci, nemam njihov ten koze, sve u svemu nemam njihove fizicke karakteristike.
nemam niti njihov mentalitet, dapace ne poznajem niti njihovu kulturu osim nekoliko mediokritetskih saznanja.
da skratim, svi znaju tko su mu otac i mati, a posto se on smatra Srbinom ja ga ne mogu smatrati Hrvatom, jer se on toga odrekao.
sto se mene tice moze biti sto god hoce.veliki pisac.
pre 13 godina
Potpisujem se punim imenom i prezimenom, zadrzavam to pravo kao citalac a ne kvazi politicar koji se krije iza nadimka. Kao skolarca su me terali da citam Andrica, eh lektira. Kad sam odrastao citao sam ga ponovo jer sam ga kao skolarac citao povrsno i zeleo sam da te "rupe " zatvorim. Sad u mojim pedesetim citam ga ponovo sa uzivznjem i strascu , sa divljenjem i razumevanjem kao nikad, ne razmisljajuci da li je Bosanac, Hrvat ili Srbin,koga je vise briga.I citajte Andrica bar tri puta u zivotu i bice vam dobro.
pre 13 godina
Ivo Andric pisac svih zastava i boja. Ovaj je imao problem identita a to je bogami teska bolest. Sva sreca da tehnologija ide napred pa cemo uskoro moci mi balkanci da saznamo ko smo i sta smo, zapravo toliko smo pomesani da o nekakvoj cistoci nema reci ali mocicemo od strucnjaka traziti odgovor na ono sto nas muci. Odgovor bice otprilike ovakav: 35% si hrvat, 35% srbin, 15% bosanac, 10% slovenac a ostalo 5% nekakav majmun.
pre 13 godina
" Дођу тако времена,када памет зашути, будала проговори, а фукара се обогати." - Иво Андрић
pre 13 godina
Ivo Andric je bio Jugosloven bosanskohercegovackog porijekla.
Sve sto je bitno za Srbiju i sto Srbija svojata, ili su se sami "Srbiji pripojili" izgleda ima porijeklo u BiH, od Andrica, preko Djindjica, Tadica pa Bjelogrlica...
Cuj Andric "srpski pisac"....e vala, svasta.
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Pazi, Nikola Tesla je bio sin pravoslavnog sveštenog lica i rođen je u Austro-Ugarskoj jer Hrvatska tada nije ni postojala, ali to vama u Hrvatskoj ne smeta već ga nazivate kao Hrvata srpskog porekla. Ista stvar i sa Andrićem, čovek se izjašnjavao kao Srbin i to je to. Kraj priče. A svi vi ostali čeprkajte nebili našli bilo kakav simptom da "potkačite" njegovo srpstvo. Jer idući tvojom logikom Tesla je bio Austro-Ugarin, veze taj nije imao sa Hrvatskom, ako već od Andrića hoćeš da praviš Jugoslovena. Ako je Andrić Jugosloven, onda je Tesla Austro-Ugarin, ali ovakve paradokse i nebuloze samo može da razume neko zapadno od Drine, meni je sve to nerazumljivo jer vama tamo je i stalo da utrapite sebi kakvog velikana i nađete bilo kakvu vezu da bi ga svojatali, da li je o Tesli reč ili Andriću. Toliko.
pre 13 godina
Na jedan nacin predstavla Andric prilicno "idealisticki" san o juznoslavenskom jedinstvu, koje je i deklarirano u samom nastanku zemlje. To je bilo za njega kao i za mnoge druge u BiH, nacin da ode iz jednog destruktivnog,neplodnog poimanja nacionalnog identiteta.
"Da se uzme jedan identitet umjesto drugog, znaci gubitak jednog od njih..ljubav prema jednoj grupi zahtjeva mrznju prema drugoj"/Andric/, izbor koji Andric, kao humanist nije mogao uraditi nego je odgovor nasao u "Mladoj Bosni", udruzenju jugoslavenske orijentacije..zato mu je monument u Visegradu raznesen, zato je Hrvatskoj "izbacen" iz skolskog plana, zato je njegovo udruzenje u Beogradu ostalo bez sredstava za rad...toliko o njegovoj nacionalnoj pripadnosti..
pre 13 godina
Ivo Andrić rodio se u hrvatskoj obitelji Antuna Andrića, sudskog podvornika i Katarine Pejić.Dobivši stipendiju hrvatskog kulturno-prosvjetnog društva „Napredak“, Andrić 1912. godine započinje studije na Mudroslovnom fakultetu Kraljevskog sveučilišta u Zagrebu.Dokumenti iz Andrićevih studentskih dana svjedoče o njegovu hrvatstvu. Tako, slika prijavnice za upis u prvi semestar Filozofskog (Mudroslovnog) fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (desno), koju je Ivo Andrić kao dvadesetogodišnjak, vlastoručno potpisao u Zagrebu 14. listopada 1912., svjedoči da mu je materinji jezik - hrvatski. Identično se izjasnio i prilikom upisa na Sveučilište u Krakowu u Poljskoj gdje piše da je katolički Hrvat iz Bosne.Da li je do promjene nacionalnog identiteta došlo zbog ideoloških razloga ili zbog karijere pošto on uskoro postaje državni službenik (a potom i ambasador u Berlinu) Kraljevine Jugoslavije u kojoj dominira Srbija.Za vrijeme rata interniran je kao jugoslavenski nacionalist,a tijekom tog razdoblja on postaje i zagovornik ideje Jugoslavenstva. Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin.
Kako ta kontroverza nikada nije rješena danas ga i Hrvati i Srbi smatraju svojim piscem. Prvi jer je rođen u hrvatskoj obitelji,a drugi jer je preuzeo njihov nacionalni identitet. Ipak na kraju Hrvati ga smatraju slabijim piscem od Miroslava Krleže, Slobodana Novaka ili Ranka Marinkovića, a Srbi važnijima smatraju Miloša Crnjanskog, Danila Kiša ili Milorada Pavića. Sami Bošnjaci ga smatraju slabijim od Meše Selimovića, tako da na kraju ovaj nobelovac postaje svačiji i ničiji pisac....to je jedina istina... Svojatajte si ga koliko hoćete,prava i jedina istina je da je Hrvat koji se preobratio u nešto što nije,dali svojom odlukom ili su drugi utjecali na njega, e u to neulazim....
pre 13 godina
@Hrvoje
''... Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin i tu nacionalne identifikaciju on će održati do kraja života. Skoro sav njegov opus, književna djela (osim nekoliko pripovjedki objavljenih u ranoj mladosti i na početku književne djelatnosti) i velike romane pisao je ekavicom i srpskim jezikom (ili istočnom varijantom srpskohrvatskog jezika kako se tad zvao) U osoboj prepisci koristio je ćirilično pismo.
Rodjen je, dakle, u katolickoj bosanskoj porodici. Ako je njegova porodica imala hrvatsku nacionalnu svijest, to se taman poklapa sa vremenom kada se ta svijest namece katolicima Bosne. Ali on, kao obrazovan covjek, ipak se vratio korijenima, svojoj nacionalnoj pripadnosti i svom pismu. Tesko je povjerovati da je to cinio iz koristoljublja, jer je to svojstvenije mediokritetima a ne nobelovcima.''
Ред би био и домаће васпитање налаже, да га ви Хрвати као српског писца прихватите. Он је направио избор. Поштујте га.
п.с. Википедија на енглеском - виђенији Срби Дубровника, католици
Medo Pucić
Niko Pucić
Mato Vodopic
Dragutin Pretner (Owner of a Serbian publishing house in Dubrovnik)
Ivan Stojanović
Aleksandar Apolonio
Valtazar Bogišić
Lujo Vojnović
Ivo Vojnović
Milan Rešetar
Matija Ban
Henrih Barić
Milan Milišić
Antun Fabris
Pero Budmani
Ivo Kaznačić
Luko Zore
Krsto Dominković
Antonije Vučetić
Miho Vaketi
Stefan Ivićević
Marko Car
Petar Kolendić
Ivo Miljan
Antun Kazali
Antun Puljezi
Jero Puljezi
Ignjat Job
Hermenegild-Đildo Job
Mato Gracić
Frano Kulišić
Vid Vuletić Vukasović
Ivo Šubert
Stijepo Kobasica
Marko Murat
Vlaho Matijević
Ivo Stanojević
Dragutin Pretner
Vjekoslav Pretner
Blažo Zlop
pre 13 godina
on je prije svega bio bosanac pa tek onda srbin,hrvat ili jugosloven, ne znam sta vise
pre 13 godina
Kad bi Srbi uzeli sve asmilirane Srbe iz Hrvatske ,malo bi Hrvata ostalo!
pre 13 godina
Ovde je izrecena jedna jeziva glupost, a to je da je Car Dusan krunu dobio od Pape! To nije istina! Krunisao ga je srpski arhiepiskop koji je pre krunisanja samog sebe promovisao u patrijarha, ime mu je bilo Joanikije II.
pre 13 godina
@dado
Селимовић пише: ''Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин...Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. СВАКИ ПОКУШАЈ ДА СЕ ТО РАЗДВАЈА, У БИЛО КАКВЕ СВРХЕ, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем.''
Селимовић се обратио теби и другима са мишљењем попут твог.
...А Иво је за сва времена. Његову реченицу и начин приповедања, доживљавам као дело у славу српског језика сачињено.
Отвара очи и даје одговоре и на питања која не желимо да поставимо.
pre 13 godina
Pa sta ako se izjasnjavao kao Srbin? Pitanje je, kako bi danas?
I ja sam se izjasnjavao kao Srbin, sve do '90tih, do Milosevica, Vukovara, Srebrenice...
Sada, kada me pitaju prvo kazem Britanac (radi pasosa), a etnicki kazem da sam Jugosloven da me ne bi svrstali u jedno od "nasih" plemena.
pre 13 godina
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Ivo_Andric_declaring_himself_as_Croat.jpg
pre 13 godina
Posto vidim da Vam je sad odjednom svima nenacionalistama ipak bitno da ne bude Srbin evo odlomak jednog njegovog dopisa:
Ivo Andrić, 18. septembra 1942. g. (50 godina pre raspada Jugoslavije), Svetislavu Stefanoviću, komesaru Srpske književne zadruge: „Kao srpski pripovedač, kao dugogodišnji saradnik Srpske knjiž. zadruge i član njenog bivšeg književnog odbora, ja bih se u normalnim prilikama, razumljivo, odazvao ovom pozivu(....)''
Dalje, Andric je odbio pozive da bude clan bilo koje hrvatske knjizevne organizacije ili akademije, a bio je clan jugoslovenskih i srpskih.
Mislim da je dovoljno.
Bzvz je da je neko uopste agresivno reagovao na rec ''srpski'' pisac u gornjem tekstu. Ljudi, to prerasta u bolest.
pre 13 godina
Srbin ,srbin,srbin..muka mi je od ove zemlje..samo se broje krvna zrnca i to iz SFRJ koja je bila jedna zemlja.Za mene su svi ljudi koji su stvarali sirom te SFRJ pre 1991 MOJI bilo da su Hrvati,Slovenci,Bosanci..Srbi..bili smo ista drzava i ja sam ih osecao kao svoje!NPr voleo sam uvek skijanje i navijao sam tada kao lud i ako su 90% skijasa tad bili nacionalnost Slovenci ,oni su bili moji i Hey Sloveni je bila MOJA himna..tako da vi ostavite podele pre 1990 ,brojite krvna zrnca za ovih 20 godina u ovim banana republikama.
pre 13 godina
Ajde navedite mi gdje se to Andrić deklarirao kao Srbin??
Evo ja vam šaljem link dgje se na fakultetu deklarirao kao Hrvat. Inače svi znamo da je bio Yugos.
pre 13 godina
Knjizevna dela Ive Andrica imaju ogromnu vrednost. One vrlo rado se citaju i po nekoliko puta ne da bi covek ikada ni pomislio sta je bio po nacinalnosti. On je pisao ne ekavskom i ima nacinalnost za sta se sam opredelio. Medjutim u knjigma istorije pise da je Skenderbeg rodjeni albanac i da mu je maternji jezik bio albanski. Svaka takva uporedba Andrica sa njima je neumesna.
pre 13 godina
Imam komplet Andricevih dela, jos davno kupljen. Da li na knjigama i to prednjoj korici, moraju da pisu slogane : Najbolje price naseg nobelovca prvi put tematski rasporedjene ! Kao da prodaju serpe.
Nazalost, mnogi su prinudjeni da prodaju komplete knjiga, a drugi ne mare za ono sto su kupovali njihovi roditelji ili bake i deke.
Uvek se moze naci komplet, solidno ocuvan po dobroj ceni i ja bih pre kupila tako nesto nego ovo "tematski rasporedjeno".
pre 13 godina
Dosta više toga osećao se kao Srbin,zar je to bitno naglašavati,on je iznad svega bio i ostao veliki čovek...
pre 13 godina
Andrić se nekoliko desetina puta deklarisao kao Srbin, pisao je na srpskom, pisao eseje o srpskoj književnosti, a ogromna većina muslimanskih kritičara u Bosni ga i dalje "ne voli" jer je, je li, Srbin - kao i zbog toga što u svojim delima Bošnjake naziva isključivo Turcima.
Da jeste Jugosvloven, jeste, ali je i Srbin. I Krleža je Jugosloven, ali je i Hrvat.
pre 13 godina
Komentari ispod clanka najbolje govore o tome kako bi se Ivo Andric proveo u Srbiji da je danas ziv i aktuelan - kao bos po trnju.
Ocigledno da u Srbiji nista nije dozvoljeno: od strane levih nije dozvoljeno biti Srbin, od strane desnih nije dozvoljeno ne biti Srbin, a oni koji idu po sredini ne mogu se nigde cuti, na zalost, jer ici srednjim putem znaci biti u harmoniji sa sobom, a to na zalost mali broj ljudi postigne.
Ivo Andric se izjasnio licno kao srpski pisac, kao sto je to ucinio i Mesa Selimovic koji se uz to i odrekao Bosne i bosanskog porekla. Iskljucivo iz tih razloga treba se postovati cinjenica da su oni srpski pisci, dalje, da su jugoslovenski pisci, a sto je vaznije, kada je autor veliki, da su i pisci dela univerzalne vrednosti.
Odredjenje knjizevnosti moze biti po jeziku ili po drzavi, a najbolje je kad se pisac sam odredi kao sto je u Andricevom slucaju.
Tuzno je da su 2011. komentari tako ostrasceni, s obzirom da odrediti Andrica kao srpskog pisca, a u skaldu sa knjizevnom tradicijom i krugom kojem je pripadao i vlastitim odredjenjem, zaista ne znaci nepostovati njegovo mesto rodjenja/mesovito poreklo itd.
Nista od komentara na tekst zaista nije bilo neophodno.
Na danasnji dan umro je najveci srpski i najveci jugoslovenski pisac. Tacka.
pre 13 godina
Ko je god proveo malo vremena proucavajuci istoriju ovog prostora, kao Andric, taj se poceo izjasnjavati Srbinom
pre 13 godina
Za mene kao Hrvata je Andric srpski pisac, jer se je sam tako deklarirao (ne znam da li je direktno) svojim zivotom u Beogradu i svojim pisanjem na ekavici.
Druga je stvar njegovo porijeklo; svi Andrici iz srednje Bosne se mahom izjasnjavaju kao Hrvati, niti intelektualni autoritet njihovog slavnog rodjaka ih nikad nije uvjerio u suprotno.
njegova nacionalnost je njegov izbor, no dobitak Nobelove nagrade ne znaci da je svugdje i u svemu bio u pravu...
pre 13 godina
Bila bih srecna da se danas nadje neki nobelovac koji bi rekao da smo "najispravniji narod".Sem ako Dobrica Cosic ne dobije tu nagradu koju njegovi "najbolji djaci"ne priznaju.Tj.preziru.Kakav paradoks!!!!Citajte malo, pa onda vrdite da li je Srbin sto uostalom nije bitno.On je VELIKI MA STA BIO.
pre 13 godina
"Rodjen sam kao Hrvat, odrastao kao Srbin, a moja sudbina je Islam". Ivo Andrić
P.S. Ma kod nas je najbitnije da se svadjamo "ko je ciji" ... Nikola Tesla, Ivo Andric itd itd itd ... zato sam i pobjegao iz tog djela evrope.
pre 13 godina
Zar ocekujete da je Ivo Andric vikao na ulici -ja sam Srbin-?
U knizi "S Ivom Andricem" Lubomira Jandrica, objavljeni su njihovi razgovori.
Andric navodi da u njegovom kraju ima Andrica i katolika i pravoslavaca.
On je poreklom katolik, Srbin i komunista, te da je i pre rata bio jugoslovenski
opredeljen. Knjiga je izdata pocetkom osamdesetih, kada Andric vise nije bio u modi
pa je zavrsila u buzdacima knjizara gde sam je i ja nasao.
Pisao je i na cirilici i na latinici. "I za jedne i za druge", kako sam kaze.
pre 13 godina
Mislim da bi poslije svih turbulencija koje su se desile na nasim prostorima bilo posteno da se uvede i jedinica "nasi", jer u ovome tekstu zaista bode oci "srpski pisac". Na osnovu cega je on srpski? Ja kad sam 97-e trazio Jugoslavenski/srpski pasos jer sam se tako osjecao, odbili su me jer sam rodjen u Bosni. Zar bi dali isti jednom katoliku koji je rodjen u Bosni? Zar svi gradjani Jugoslavije nisu bili ponosni na njega kao jugoslovenskog nobelovca, a ne srpskog. Hrvati ce o istom covjeku pisati kao o najvecem hrvatskom knjizevniku svih vremena. Danas je ok. Danas imate srpske i hrvatske pisce i neka oni osvajaju nobelove nagrade. Ali Jugoslavenske nagrade pripadaju Jugoslavenskom muzeju sjecanja.
pre 13 godina
Obozavam Ivu Andrica!! Roman "Na Drini cuprija" mogu da citam sto puta.Ima jedinstven stil pisanja , pomalo tezak za razumevanje ,na prvi pogled.Ne secam se kad sam procitao neki noviji roman od ovih nasih savremenih pisaca.Covek je zaista zasluzio da bude Nobelovac.
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Majstore, ako je on sam za sebe govorio da je Srbin ko si ti da njega nazivas jugoslovenom ? On je jos u srednjoj skoli presao u Pravoslavlje ako se ne varam
I Skenderbeg je rodjen kao Srbin pa je postao jedan od najpoznatijih Albanaca, mislim imas primera kolko hoces
pre 13 godina
Srbi Katolici, Hrvati pravoslavci. Hrvatska čirilica, Sprska Latinica.
Danas mislimo da je ovo gore paradoks. A nije. I tek kada pročitamo da je Car Dušan krunu dobio od Pape, onda vidimo da nismo dobro gledali..
pre 13 godina
Andric se ne jednom nego mnogo puta licno izjasnio da je Srbin, srpski pisac, da pripada srpskoj knjizevnosti, ziveo je i umro u Beogradu, cak i u II sv. ratu niju hteo da ga napusti, pisao je na ekavskom, a o tome sta je mislio o svojoj nacionalnosti i tome kome narodu pripada najbolje govori sadrzina njegovih knjiga, pocev od romana "Na Drini cuprija"
pre 13 godina
Na mnoge generacije, pa i moju, ogroman uticaj u odrastajnu, sazrevanju, definisanju veoma bitnih životnih, kulturoloških i kjniževnih kriterijuma i još mnogo tome, imala su, imaju i imaće Andrićeva dela. Svaka njegova misao ima dubinu koja nedvosmisleno karakteriše pisca, koji je, blago rečeno, zaslužio Nobelovu nagradu za književnost.
Molim sve ljude koji pišu komentare da ne zloupotrebljavaju njegovo ime u političke (politikantske) svrhe, već da isključivo komentarišu njegova dela, koja su, na našu sreću, večna.
pre 13 godina
Treba reci, sto da ne, da je Andric voleo srpski naord duboko i iskreno i da je zakljucio da su Srbi najispravniji narod i da zeli da bude Srbin.
Jadni mi Srbi, ali eto..s vremena na vreme neko nam ucini ovakvu cast, pa se osecamo bolje, iako nam je samopouzdanje po mnogim pitanjima redovno gazeno:)
pre 13 godina
Ivo Andric nije najprevodjeniji "srpski" pisac, nego ispravnije bi bilo reci jugoslavenski...kao sto se u clanku navodi, Andric je rodjen u Dolcu, malom "katolickom" ili ako hocete, "hrvatskom" selu...da je kasnije Andric postao "monarkist",pristalica kraljevine u kojoj je dominirao "srpski dvor" na celu sa Karadjordjevicima, stavilo je Andrica u poziciju da se on svojatao kao "srpski" pisac..ne znam da li je sam ikada rekao da je upravo to i da se odrekao svog "porijekla"! A da se koristila njegova politicka pripadnost od drugih da bi se automatski "pripisao" narodu, kojem zapravo nije pripadao,govori vise o politickim teznjama tog naroda!Kasnije u vrijeme Titove Jugoslavije, Andric se koristio kao intelektualni resurs potreban rezimu u promociji prema svijetu..a da se on sam deklarirao kao "srpski" pisac, cisto ne stoji..
pre 13 godina
Kada odlucite da otresete sa sebe okove vremena koji vas stiscu i pomislite kako je muka vaseg vremena najveca, Andriceve knjige u sake i krenite u otreznjujucu avanturu koja ce vam otvoriti oci i videcete bezvremeno a stvarno, davno a sadasnje, jucerasnje a vecito. I ne svadjajte se ciji je Ivo pisac. Nas je.
pre 13 godina
Neka mu je večna slava i beskrajno hvala na ispiraciji!
pre 13 godina
Andric se ne jednom nego mnogo puta licno izjasnio da je Srbin, srpski pisac, da pripada srpskoj knjizevnosti, ziveo je i umro u Beogradu, cak i u II sv. ratu niju hteo da ga napusti, pisao je na ekavskom, a o tome sta je mislio o svojoj nacionalnosti i tome kome narodu pripada najbolje govori sadrzina njegovih knjiga, pocev od romana "Na Drini cuprija"
pre 13 godina
Neka mu je večna slava i beskrajno hvala na ispiraciji!
pre 13 godina
Na mnoge generacije, pa i moju, ogroman uticaj u odrastajnu, sazrevanju, definisanju veoma bitnih životnih, kulturoloških i kjniževnih kriterijuma i još mnogo tome, imala su, imaju i imaće Andrićeva dela. Svaka njegova misao ima dubinu koja nedvosmisleno karakteriše pisca, koji je, blago rečeno, zaslužio Nobelovu nagradu za književnost.
Molim sve ljude koji pišu komentare da ne zloupotrebljavaju njegovo ime u političke (politikantske) svrhe, već da isključivo komentarišu njegova dela, koja su, na našu sreću, večna.
pre 13 godina
Kada odlucite da otresete sa sebe okove vremena koji vas stiscu i pomislite kako je muka vaseg vremena najveca, Andriceve knjige u sake i krenite u otreznjujucu avanturu koja ce vam otvoriti oci i videcete bezvremeno a stvarno, davno a sadasnje, jucerasnje a vecito. I ne svadjajte se ciji je Ivo pisac. Nas je.
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Majstore, ako je on sam za sebe govorio da je Srbin ko si ti da njega nazivas jugoslovenom ? On je jos u srednjoj skoli presao u Pravoslavlje ako se ne varam
I Skenderbeg je rodjen kao Srbin pa je postao jedan od najpoznatijih Albanaca, mislim imas primera kolko hoces
pre 13 godina
Treba reci, sto da ne, da je Andric voleo srpski naord duboko i iskreno i da je zakljucio da su Srbi najispravniji narod i da zeli da bude Srbin.
Jadni mi Srbi, ali eto..s vremena na vreme neko nam ucini ovakvu cast, pa se osecamo bolje, iako nam je samopouzdanje po mnogim pitanjima redovno gazeno:)
pre 13 godina
Srbi Katolici, Hrvati pravoslavci. Hrvatska čirilica, Sprska Latinica.
Danas mislimo da je ovo gore paradoks. A nije. I tek kada pročitamo da je Car Dušan krunu dobio od Pape, onda vidimo da nismo dobro gledali..
pre 13 godina
Obozavam Ivu Andrica!! Roman "Na Drini cuprija" mogu da citam sto puta.Ima jedinstven stil pisanja , pomalo tezak za razumevanje ,na prvi pogled.Ne secam se kad sam procitao neki noviji roman od ovih nasih savremenih pisaca.Covek je zaista zasluzio da bude Nobelovac.
pre 13 godina
Andrić se nekoliko desetina puta deklarisao kao Srbin, pisao je na srpskom, pisao eseje o srpskoj književnosti, a ogromna većina muslimanskih kritičara u Bosni ga i dalje "ne voli" jer je, je li, Srbin - kao i zbog toga što u svojim delima Bošnjake naziva isključivo Turcima.
Da jeste Jugosvloven, jeste, ali je i Srbin. I Krleža je Jugosloven, ali je i Hrvat.
pre 13 godina
Ivo Andric nije najprevodjeniji "srpski" pisac, nego ispravnije bi bilo reci jugoslavenski...kao sto se u clanku navodi, Andric je rodjen u Dolcu, malom "katolickom" ili ako hocete, "hrvatskom" selu...da je kasnije Andric postao "monarkist",pristalica kraljevine u kojoj je dominirao "srpski dvor" na celu sa Karadjordjevicima, stavilo je Andrica u poziciju da se on svojatao kao "srpski" pisac..ne znam da li je sam ikada rekao da je upravo to i da se odrekao svog "porijekla"! A da se koristila njegova politicka pripadnost od drugih da bi se automatski "pripisao" narodu, kojem zapravo nije pripadao,govori vise o politickim teznjama tog naroda!Kasnije u vrijeme Titove Jugoslavije, Andric se koristio kao intelektualni resurs potreban rezimu u promociji prema svijetu..a da se on sam deklarirao kao "srpski" pisac, cisto ne stoji..
pre 13 godina
Mislim da bi poslije svih turbulencija koje su se desile na nasim prostorima bilo posteno da se uvede i jedinica "nasi", jer u ovome tekstu zaista bode oci "srpski pisac". Na osnovu cega je on srpski? Ja kad sam 97-e trazio Jugoslavenski/srpski pasos jer sam se tako osjecao, odbili su me jer sam rodjen u Bosni. Zar bi dali isti jednom katoliku koji je rodjen u Bosni? Zar svi gradjani Jugoslavije nisu bili ponosni na njega kao jugoslovenskog nobelovca, a ne srpskog. Hrvati ce o istom covjeku pisati kao o najvecem hrvatskom knjizevniku svih vremena. Danas je ok. Danas imate srpske i hrvatske pisce i neka oni osvajaju nobelove nagrade. Ali Jugoslavenske nagrade pripadaju Jugoslavenskom muzeju sjecanja.
pre 13 godina
Imam komplet Andricevih dela, jos davno kupljen. Da li na knjigama i to prednjoj korici, moraju da pisu slogane : Najbolje price naseg nobelovca prvi put tematski rasporedjene ! Kao da prodaju serpe.
Nazalost, mnogi su prinudjeni da prodaju komplete knjiga, a drugi ne mare za ono sto su kupovali njihovi roditelji ili bake i deke.
Uvek se moze naci komplet, solidno ocuvan po dobroj ceni i ja bih pre kupila tako nesto nego ovo "tematski rasporedjeno".
pre 13 godina
Ko je god proveo malo vremena proucavajuci istoriju ovog prostora, kao Andric, taj se poceo izjasnjavati Srbinom
pre 13 godina
Posto vidim da Vam je sad odjednom svima nenacionalistama ipak bitno da ne bude Srbin evo odlomak jednog njegovog dopisa:
Ivo Andrić, 18. septembra 1942. g. (50 godina pre raspada Jugoslavije), Svetislavu Stefanoviću, komesaru Srpske književne zadruge: „Kao srpski pripovedač, kao dugogodišnji saradnik Srpske knjiž. zadruge i član njenog bivšeg književnog odbora, ja bih se u normalnim prilikama, razumljivo, odazvao ovom pozivu(....)''
Dalje, Andric je odbio pozive da bude clan bilo koje hrvatske knjizevne organizacije ili akademije, a bio je clan jugoslovenskih i srpskih.
Mislim da je dovoljno.
Bzvz je da je neko uopste agresivno reagovao na rec ''srpski'' pisac u gornjem tekstu. Ljudi, to prerasta u bolest.
pre 13 godina
"Rodjen sam kao Hrvat, odrastao kao Srbin, a moja sudbina je Islam". Ivo Andrić
P.S. Ma kod nas je najbitnije da se svadjamo "ko je ciji" ... Nikola Tesla, Ivo Andric itd itd itd ... zato sam i pobjegao iz tog djela evrope.
pre 13 godina
@dado
Селимовић пише: ''Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин...Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. СВАКИ ПОКУШАЈ ДА СЕ ТО РАЗДВАЈА, У БИЛО КАКВЕ СВРХЕ, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем.''
Селимовић се обратио теби и другима са мишљењем попут твог.
...А Иво је за сва времена. Његову реченицу и начин приповедања, доживљавам као дело у славу српског језика сачињено.
Отвара очи и даје одговоре и на питања која не желимо да поставимо.
pre 13 godina
Za mene kao Hrvata je Andric srpski pisac, jer se je sam tako deklarirao (ne znam da li je direktno) svojim zivotom u Beogradu i svojim pisanjem na ekavici.
Druga je stvar njegovo porijeklo; svi Andrici iz srednje Bosne se mahom izjasnjavaju kao Hrvati, niti intelektualni autoritet njihovog slavnog rodjaka ih nikad nije uvjerio u suprotno.
njegova nacionalnost je njegov izbor, no dobitak Nobelove nagrade ne znaci da je svugdje i u svemu bio u pravu...
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Pazi, Nikola Tesla je bio sin pravoslavnog sveštenog lica i rođen je u Austro-Ugarskoj jer Hrvatska tada nije ni postojala, ali to vama u Hrvatskoj ne smeta već ga nazivate kao Hrvata srpskog porekla. Ista stvar i sa Andrićem, čovek se izjašnjavao kao Srbin i to je to. Kraj priče. A svi vi ostali čeprkajte nebili našli bilo kakav simptom da "potkačite" njegovo srpstvo. Jer idući tvojom logikom Tesla je bio Austro-Ugarin, veze taj nije imao sa Hrvatskom, ako već od Andrića hoćeš da praviš Jugoslovena. Ako je Andrić Jugosloven, onda je Tesla Austro-Ugarin, ali ovakve paradokse i nebuloze samo može da razume neko zapadno od Drine, meni je sve to nerazumljivo jer vama tamo je i stalo da utrapite sebi kakvog velikana i nađete bilo kakvu vezu da bi ga svojatali, da li je o Tesli reč ili Andriću. Toliko.
pre 13 godina
Dosta više toga osećao se kao Srbin,zar je to bitno naglašavati,on je iznad svega bio i ostao veliki čovek...
pre 13 godina
Ovde je izrecena jedna jeziva glupost, a to je da je Car Dusan krunu dobio od Pape! To nije istina! Krunisao ga je srpski arhiepiskop koji je pre krunisanja samog sebe promovisao u patrijarha, ime mu je bilo Joanikije II.
pre 13 godina
Kad bi Srbi uzeli sve asmilirane Srbe iz Hrvatske ,malo bi Hrvata ostalo!
pre 13 godina
Pa sta ako se izjasnjavao kao Srbin? Pitanje je, kako bi danas?
I ja sam se izjasnjavao kao Srbin, sve do '90tih, do Milosevica, Vukovara, Srebrenice...
Sada, kada me pitaju prvo kazem Britanac (radi pasosa), a etnicki kazem da sam Jugosloven da me ne bi svrstali u jedno od "nasih" plemena.
pre 13 godina
Ajde navedite mi gdje se to Andrić deklarirao kao Srbin??
Evo ja vam šaljem link dgje se na fakultetu deklarirao kao Hrvat. Inače svi znamo da je bio Yugos.
pre 13 godina
Srbin ,srbin,srbin..muka mi je od ove zemlje..samo se broje krvna zrnca i to iz SFRJ koja je bila jedna zemlja.Za mene su svi ljudi koji su stvarali sirom te SFRJ pre 1991 MOJI bilo da su Hrvati,Slovenci,Bosanci..Srbi..bili smo ista drzava i ja sam ih osecao kao svoje!NPr voleo sam uvek skijanje i navijao sam tada kao lud i ako su 90% skijasa tad bili nacionalnost Slovenci ,oni su bili moji i Hey Sloveni je bila MOJA himna..tako da vi ostavite podele pre 1990 ,brojite krvna zrnca za ovih 20 godina u ovim banana republikama.
pre 13 godina
Komentari ispod clanka najbolje govore o tome kako bi se Ivo Andric proveo u Srbiji da je danas ziv i aktuelan - kao bos po trnju.
Ocigledno da u Srbiji nista nije dozvoljeno: od strane levih nije dozvoljeno biti Srbin, od strane desnih nije dozvoljeno ne biti Srbin, a oni koji idu po sredini ne mogu se nigde cuti, na zalost, jer ici srednjim putem znaci biti u harmoniji sa sobom, a to na zalost mali broj ljudi postigne.
Ivo Andric se izjasnio licno kao srpski pisac, kao sto je to ucinio i Mesa Selimovic koji se uz to i odrekao Bosne i bosanskog porekla. Iskljucivo iz tih razloga treba se postovati cinjenica da su oni srpski pisci, dalje, da su jugoslovenski pisci, a sto je vaznije, kada je autor veliki, da su i pisci dela univerzalne vrednosti.
Odredjenje knjizevnosti moze biti po jeziku ili po drzavi, a najbolje je kad se pisac sam odredi kao sto je u Andricevom slucaju.
Tuzno je da su 2011. komentari tako ostrasceni, s obzirom da odrediti Andrica kao srpskog pisca, a u skaldu sa knjizevnom tradicijom i krugom kojem je pripadao i vlastitim odredjenjem, zaista ne znaci nepostovati njegovo mesto rodjenja/mesovito poreklo itd.
Nista od komentara na tekst zaista nije bilo neophodno.
Na danasnji dan umro je najveci srpski i najveci jugoslovenski pisac. Tacka.
pre 13 godina
@Hrvoje
''... Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin i tu nacionalne identifikaciju on će održati do kraja života. Skoro sav njegov opus, književna djela (osim nekoliko pripovjedki objavljenih u ranoj mladosti i na početku književne djelatnosti) i velike romane pisao je ekavicom i srpskim jezikom (ili istočnom varijantom srpskohrvatskog jezika kako se tad zvao) U osoboj prepisci koristio je ćirilično pismo.
Rodjen je, dakle, u katolickoj bosanskoj porodici. Ako je njegova porodica imala hrvatsku nacionalnu svijest, to se taman poklapa sa vremenom kada se ta svijest namece katolicima Bosne. Ali on, kao obrazovan covjek, ipak se vratio korijenima, svojoj nacionalnoj pripadnosti i svom pismu. Tesko je povjerovati da je to cinio iz koristoljublja, jer je to svojstvenije mediokritetima a ne nobelovcima.''
Ред би био и домаће васпитање налаже, да га ви Хрвати као српског писца прихватите. Он је направио избор. Поштујте га.
п.с. Википедија на енглеском - виђенији Срби Дубровника, католици
Medo Pucić
Niko Pucić
Mato Vodopic
Dragutin Pretner (Owner of a Serbian publishing house in Dubrovnik)
Ivan Stojanović
Aleksandar Apolonio
Valtazar Bogišić
Lujo Vojnović
Ivo Vojnović
Milan Rešetar
Matija Ban
Henrih Barić
Milan Milišić
Antun Fabris
Pero Budmani
Ivo Kaznačić
Luko Zore
Krsto Dominković
Antonije Vučetić
Miho Vaketi
Stefan Ivićević
Marko Car
Petar Kolendić
Ivo Miljan
Antun Kazali
Antun Puljezi
Jero Puljezi
Ignjat Job
Hermenegild-Đildo Job
Mato Gracić
Frano Kulišić
Vid Vuletić Vukasović
Ivo Šubert
Stijepo Kobasica
Marko Murat
Vlaho Matijević
Ivo Stanojević
Dragutin Pretner
Vjekoslav Pretner
Blažo Zlop
pre 13 godina
Zar ocekujete da je Ivo Andric vikao na ulici -ja sam Srbin-?
U knizi "S Ivom Andricem" Lubomira Jandrica, objavljeni su njihovi razgovori.
Andric navodi da u njegovom kraju ima Andrica i katolika i pravoslavaca.
On je poreklom katolik, Srbin i komunista, te da je i pre rata bio jugoslovenski
opredeljen. Knjiga je izdata pocetkom osamdesetih, kada Andric vise nije bio u modi
pa je zavrsila u buzdacima knjizara gde sam je i ja nasao.
Pisao je i na cirilici i na latinici. "I za jedne i za druge", kako sam kaze.
pre 13 godina
Ivo Andrić rodio se u hrvatskoj obitelji Antuna Andrića, sudskog podvornika i Katarine Pejić.Dobivši stipendiju hrvatskog kulturno-prosvjetnog društva „Napredak“, Andrić 1912. godine započinje studije na Mudroslovnom fakultetu Kraljevskog sveučilišta u Zagrebu.Dokumenti iz Andrićevih studentskih dana svjedoče o njegovu hrvatstvu. Tako, slika prijavnice za upis u prvi semestar Filozofskog (Mudroslovnog) fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (desno), koju je Ivo Andrić kao dvadesetogodišnjak, vlastoručno potpisao u Zagrebu 14. listopada 1912., svjedoči da mu je materinji jezik - hrvatski. Identično se izjasnio i prilikom upisa na Sveučilište u Krakowu u Poljskoj gdje piše da je katolički Hrvat iz Bosne.Da li je do promjene nacionalnog identiteta došlo zbog ideoloških razloga ili zbog karijere pošto on uskoro postaje državni službenik (a potom i ambasador u Berlinu) Kraljevine Jugoslavije u kojoj dominira Srbija.Za vrijeme rata interniran je kao jugoslavenski nacionalist,a tijekom tog razdoblja on postaje i zagovornik ideje Jugoslavenstva. Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin.
Kako ta kontroverza nikada nije rješena danas ga i Hrvati i Srbi smatraju svojim piscem. Prvi jer je rođen u hrvatskoj obitelji,a drugi jer je preuzeo njihov nacionalni identitet. Ipak na kraju Hrvati ga smatraju slabijim piscem od Miroslava Krleže, Slobodana Novaka ili Ranka Marinkovića, a Srbi važnijima smatraju Miloša Crnjanskog, Danila Kiša ili Milorada Pavića. Sami Bošnjaci ga smatraju slabijim od Meše Selimovića, tako da na kraju ovaj nobelovac postaje svačiji i ničiji pisac....to je jedina istina... Svojatajte si ga koliko hoćete,prava i jedina istina je da je Hrvat koji se preobratio u nešto što nije,dali svojom odlukom ili su drugi utjecali na njega, e u to neulazim....
pre 13 godina
Ivo Andric je bio Jugosloven bosanskohercegovackog porijekla.
Sve sto je bitno za Srbiju i sto Srbija svojata, ili su se sami "Srbiji pripojili" izgleda ima porijeklo u BiH, od Andrica, preko Djindjica, Tadica pa Bjelogrlica...
Cuj Andric "srpski pisac"....e vala, svasta.
pre 13 godina
Knjizevna dela Ive Andrica imaju ogromnu vrednost. One vrlo rado se citaju i po nekoliko puta ne da bi covek ikada ni pomislio sta je bio po nacinalnosti. On je pisao ne ekavskom i ima nacinalnost za sta se sam opredelio. Medjutim u knjigma istorije pise da je Skenderbeg rodjeni albanac i da mu je maternji jezik bio albanski. Svaka takva uporedba Andrica sa njima je neumesna.
pre 13 godina
Bila bih srecna da se danas nadje neki nobelovac koji bi rekao da smo "najispravniji narod".Sem ako Dobrica Cosic ne dobije tu nagradu koju njegovi "najbolji djaci"ne priznaju.Tj.preziru.Kakav paradoks!!!!Citajte malo, pa onda vrdite da li je Srbin sto uostalom nije bitno.On je VELIKI MA STA BIO.
pre 13 godina
Andric se nedvojbeno deklarirao kao Srbin.
Moje je demokratsko pravo deklarirati se kao Japanac, ali svi znaju da to nisam ; nemam azijatske crte lica, nemam ni nesto kose oci, nemam njihov ten koze, sve u svemu nemam njihove fizicke karakteristike.
nemam niti njihov mentalitet, dapace ne poznajem niti njihovu kulturu osim nekoliko mediokritetskih saznanja.
da skratim, svi znaju tko su mu otac i mati, a posto se on smatra Srbinom ja ga ne mogu smatrati Hrvatom, jer se on toga odrekao.
sto se mene tice moze biti sto god hoce.veliki pisac.
pre 13 godina
on je prije svega bio bosanac pa tek onda srbin,hrvat ili jugosloven, ne znam sta vise
pre 13 godina
Potpisujem se punim imenom i prezimenom, zadrzavam to pravo kao citalac a ne kvazi politicar koji se krije iza nadimka. Kao skolarca su me terali da citam Andrica, eh lektira. Kad sam odrastao citao sam ga ponovo jer sam ga kao skolarac citao povrsno i zeleo sam da te "rupe " zatvorim. Sad u mojim pedesetim citam ga ponovo sa uzivznjem i strascu , sa divljenjem i razumevanjem kao nikad, ne razmisljajuci da li je Bosanac, Hrvat ili Srbin,koga je vise briga.I citajte Andrica bar tri puta u zivotu i bice vam dobro.
pre 13 godina
@ Doktore
Petrovic nije srbin nego je pola pola. 50% hrvat i 50 % srbin jel mama mu je Hrvatica a jos je rodjen u HR.
Andric se deklesairo ko jugoslaven
pre 13 godina
" Дођу тако времена,када памет зашути, будала проговори, а фукара се обогати." - Иво Андрић
pre 13 godina
Djedmedjed,bravo! I mi Srbi mozemo Drazena Petrovica smatrati Srbinom,ali on se deklarisao Hrvatom i tacka!
pre 13 godina
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Ivo_Andric_declaring_himself_as_Croat.jpg
pre 13 godina
Na jedan nacin predstavla Andric prilicno "idealisticki" san o juznoslavenskom jedinstvu, koje je i deklarirano u samom nastanku zemlje. To je bilo za njega kao i za mnoge druge u BiH, nacin da ode iz jednog destruktivnog,neplodnog poimanja nacionalnog identiteta.
"Da se uzme jedan identitet umjesto drugog, znaci gubitak jednog od njih..ljubav prema jednoj grupi zahtjeva mrznju prema drugoj"/Andric/, izbor koji Andric, kao humanist nije mogao uraditi nego je odgovor nasao u "Mladoj Bosni", udruzenju jugoslavenske orijentacije..zato mu je monument u Visegradu raznesen, zato je Hrvatskoj "izbacen" iz skolskog plana, zato je njegovo udruzenje u Beogradu ostalo bez sredstava za rad...toliko o njegovoj nacionalnoj pripadnosti..
pre 13 godina
Ivo Andric pisac svih zastava i boja. Ovaj je imao problem identita a to je bogami teska bolest. Sva sreca da tehnologija ide napred pa cemo uskoro moci mi balkanci da saznamo ko smo i sta smo, zapravo toliko smo pomesani da o nekakvoj cistoci nema reci ali mocicemo od strucnjaka traziti odgovor na ono sto nas muci. Odgovor bice otprilike ovakav: 35% si hrvat, 35% srbin, 15% bosanac, 10% slovenac a ostalo 5% nekakav majmun.
pre 13 godina
Ivo Andric nije najprevodjeniji "srpski" pisac, nego ispravnije bi bilo reci jugoslavenski...kao sto se u clanku navodi, Andric je rodjen u Dolcu, malom "katolickom" ili ako hocete, "hrvatskom" selu...da je kasnije Andric postao "monarkist",pristalica kraljevine u kojoj je dominirao "srpski dvor" na celu sa Karadjordjevicima, stavilo je Andrica u poziciju da se on svojatao kao "srpski" pisac..ne znam da li je sam ikada rekao da je upravo to i da se odrekao svog "porijekla"! A da se koristila njegova politicka pripadnost od drugih da bi se automatski "pripisao" narodu, kojem zapravo nije pripadao,govori vise o politickim teznjama tog naroda!Kasnije u vrijeme Titove Jugoslavije, Andric se koristio kao intelektualni resurs potreban rezimu u promociji prema svijetu..a da se on sam deklarirao kao "srpski" pisac, cisto ne stoji..
pre 13 godina
Mislim da bi poslije svih turbulencija koje su se desile na nasim prostorima bilo posteno da se uvede i jedinica "nasi", jer u ovome tekstu zaista bode oci "srpski pisac". Na osnovu cega je on srpski? Ja kad sam 97-e trazio Jugoslavenski/srpski pasos jer sam se tako osjecao, odbili su me jer sam rodjen u Bosni. Zar bi dali isti jednom katoliku koji je rodjen u Bosni? Zar svi gradjani Jugoslavije nisu bili ponosni na njega kao jugoslovenskog nobelovca, a ne srpskog. Hrvati ce o istom covjeku pisati kao o najvecem hrvatskom knjizevniku svih vremena. Danas je ok. Danas imate srpske i hrvatske pisce i neka oni osvajaju nobelove nagrade. Ali Jugoslavenske nagrade pripadaju Jugoslavenskom muzeju sjecanja.
pre 13 godina
Srbi Katolici, Hrvati pravoslavci. Hrvatska čirilica, Sprska Latinica.
Danas mislimo da je ovo gore paradoks. A nije. I tek kada pročitamo da je Car Dušan krunu dobio od Pape, onda vidimo da nismo dobro gledali..
pre 13 godina
Ajde navedite mi gdje se to Andrić deklarirao kao Srbin??
Evo ja vam šaljem link dgje se na fakultetu deklarirao kao Hrvat. Inače svi znamo da je bio Yugos.
pre 13 godina
Pa sta ako se izjasnjavao kao Srbin? Pitanje je, kako bi danas?
I ja sam se izjasnjavao kao Srbin, sve do '90tih, do Milosevica, Vukovara, Srebrenice...
Sada, kada me pitaju prvo kazem Britanac (radi pasosa), a etnicki kazem da sam Jugosloven da me ne bi svrstali u jedno od "nasih" plemena.
pre 13 godina
Treba reci, sto da ne, da je Andric voleo srpski naord duboko i iskreno i da je zakljucio da su Srbi najispravniji narod i da zeli da bude Srbin.
Jadni mi Srbi, ali eto..s vremena na vreme neko nam ucini ovakvu cast, pa se osecamo bolje, iako nam je samopouzdanje po mnogim pitanjima redovno gazeno:)
pre 13 godina
Ivo Andrić rodio se u hrvatskoj obitelji Antuna Andrića, sudskog podvornika i Katarine Pejić.Dobivši stipendiju hrvatskog kulturno-prosvjetnog društva „Napredak“, Andrić 1912. godine započinje studije na Mudroslovnom fakultetu Kraljevskog sveučilišta u Zagrebu.Dokumenti iz Andrićevih studentskih dana svjedoče o njegovu hrvatstvu. Tako, slika prijavnice za upis u prvi semestar Filozofskog (Mudroslovnog) fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (desno), koju je Ivo Andrić kao dvadesetogodišnjak, vlastoručno potpisao u Zagrebu 14. listopada 1912., svjedoči da mu je materinji jezik - hrvatski. Identično se izjasnio i prilikom upisa na Sveučilište u Krakowu u Poljskoj gdje piše da je katolički Hrvat iz Bosne.Da li je do promjene nacionalnog identiteta došlo zbog ideoloških razloga ili zbog karijere pošto on uskoro postaje državni službenik (a potom i ambasador u Berlinu) Kraljevine Jugoslavije u kojoj dominira Srbija.Za vrijeme rata interniran je kao jugoslavenski nacionalist,a tijekom tog razdoblja on postaje i zagovornik ideje Jugoslavenstva. Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin.
Kako ta kontroverza nikada nije rješena danas ga i Hrvati i Srbi smatraju svojim piscem. Prvi jer je rođen u hrvatskoj obitelji,a drugi jer je preuzeo njihov nacionalni identitet. Ipak na kraju Hrvati ga smatraju slabijim piscem od Miroslava Krleže, Slobodana Novaka ili Ranka Marinkovića, a Srbi važnijima smatraju Miloša Crnjanskog, Danila Kiša ili Milorada Pavića. Sami Bošnjaci ga smatraju slabijim od Meše Selimovića, tako da na kraju ovaj nobelovac postaje svačiji i ničiji pisac....to je jedina istina... Svojatajte si ga koliko hoćete,prava i jedina istina je da je Hrvat koji se preobratio u nešto što nije,dali svojom odlukom ili su drugi utjecali na njega, e u to neulazim....
pre 13 godina
on je prije svega bio bosanac pa tek onda srbin,hrvat ili jugosloven, ne znam sta vise
pre 13 godina
Ivo Andric je bio Jugosloven bosanskohercegovackog porijekla.
Sve sto je bitno za Srbiju i sto Srbija svojata, ili su se sami "Srbiji pripojili" izgleda ima porijeklo u BiH, od Andrica, preko Djindjica, Tadica pa Bjelogrlica...
Cuj Andric "srpski pisac"....e vala, svasta.
pre 13 godina
Andric se ne jednom nego mnogo puta licno izjasnio da je Srbin, srpski pisac, da pripada srpskoj knjizevnosti, ziveo je i umro u Beogradu, cak i u II sv. ratu niju hteo da ga napusti, pisao je na ekavskom, a o tome sta je mislio o svojoj nacionalnosti i tome kome narodu pripada najbolje govori sadrzina njegovih knjiga, pocev od romana "Na Drini cuprija"
pre 13 godina
Srbin ,srbin,srbin..muka mi je od ove zemlje..samo se broje krvna zrnca i to iz SFRJ koja je bila jedna zemlja.Za mene su svi ljudi koji su stvarali sirom te SFRJ pre 1991 MOJI bilo da su Hrvati,Slovenci,Bosanci..Srbi..bili smo ista drzava i ja sam ih osecao kao svoje!NPr voleo sam uvek skijanje i navijao sam tada kao lud i ako su 90% skijasa tad bili nacionalnost Slovenci ,oni su bili moji i Hey Sloveni je bila MOJA himna..tako da vi ostavite podele pre 1990 ,brojite krvna zrnca za ovih 20 godina u ovim banana republikama.
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Majstore, ako je on sam za sebe govorio da je Srbin ko si ti da njega nazivas jugoslovenom ? On je jos u srednjoj skoli presao u Pravoslavlje ako se ne varam
I Skenderbeg je rodjen kao Srbin pa je postao jedan od najpoznatijih Albanaca, mislim imas primera kolko hoces
pre 13 godina
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Ivo_Andric_declaring_himself_as_Croat.jpg
pre 13 godina
Obozavam Ivu Andrica!! Roman "Na Drini cuprija" mogu da citam sto puta.Ima jedinstven stil pisanja , pomalo tezak za razumevanje ,na prvi pogled.Ne secam se kad sam procitao neki noviji roman od ovih nasih savremenih pisaca.Covek je zaista zasluzio da bude Nobelovac.
pre 13 godina
(dado, 13. mart 2011 09:35)
Pazi, Nikola Tesla je bio sin pravoslavnog sveštenog lica i rođen je u Austro-Ugarskoj jer Hrvatska tada nije ni postojala, ali to vama u Hrvatskoj ne smeta već ga nazivate kao Hrvata srpskog porekla. Ista stvar i sa Andrićem, čovek se izjašnjavao kao Srbin i to je to. Kraj priče. A svi vi ostali čeprkajte nebili našli bilo kakav simptom da "potkačite" njegovo srpstvo. Jer idući tvojom logikom Tesla je bio Austro-Ugarin, veze taj nije imao sa Hrvatskom, ako već od Andrića hoćeš da praviš Jugoslovena. Ako je Andrić Jugosloven, onda je Tesla Austro-Ugarin, ali ovakve paradokse i nebuloze samo može da razume neko zapadno od Drine, meni je sve to nerazumljivo jer vama tamo je i stalo da utrapite sebi kakvog velikana i nađete bilo kakvu vezu da bi ga svojatali, da li je o Tesli reč ili Andriću. Toliko.
pre 13 godina
@Hrvoje
''... Nakon nastanka zajedničke države Andrić se počinje izjašnjavati kao Srbin i tu nacionalne identifikaciju on će održati do kraja života. Skoro sav njegov opus, književna djela (osim nekoliko pripovjedki objavljenih u ranoj mladosti i na početku književne djelatnosti) i velike romane pisao je ekavicom i srpskim jezikom (ili istočnom varijantom srpskohrvatskog jezika kako se tad zvao) U osoboj prepisci koristio je ćirilično pismo.
Rodjen je, dakle, u katolickoj bosanskoj porodici. Ako je njegova porodica imala hrvatsku nacionalnu svijest, to se taman poklapa sa vremenom kada se ta svijest namece katolicima Bosne. Ali on, kao obrazovan covjek, ipak se vratio korijenima, svojoj nacionalnoj pripadnosti i svom pismu. Tesko je povjerovati da je to cinio iz koristoljublja, jer je to svojstvenije mediokritetima a ne nobelovcima.''
Ред би био и домаће васпитање налаже, да га ви Хрвати као српског писца прихватите. Он је направио избор. Поштујте га.
п.с. Википедија на енглеском - виђенији Срби Дубровника, католици
Medo Pucić
Niko Pucić
Mato Vodopic
Dragutin Pretner (Owner of a Serbian publishing house in Dubrovnik)
Ivan Stojanović
Aleksandar Apolonio
Valtazar Bogišić
Lujo Vojnović
Ivo Vojnović
Milan Rešetar
Matija Ban
Henrih Barić
Milan Milišić
Antun Fabris
Pero Budmani
Ivo Kaznačić
Luko Zore
Krsto Dominković
Antonije Vučetić
Miho Vaketi
Stefan Ivićević
Marko Car
Petar Kolendić
Ivo Miljan
Antun Kazali
Antun Puljezi
Jero Puljezi
Ignjat Job
Hermenegild-Đildo Job
Mato Gracić
Frano Kulišić
Vid Vuletić Vukasović
Ivo Šubert
Stijepo Kobasica
Marko Murat
Vlaho Matijević
Ivo Stanojević
Dragutin Pretner
Vjekoslav Pretner
Blažo Zlop
pre 13 godina
Neka mu je večna slava i beskrajno hvala na ispiraciji!
pre 13 godina
Ko je god proveo malo vremena proucavajuci istoriju ovog prostora, kao Andric, taj se poceo izjasnjavati Srbinom
pre 13 godina
Za mene kao Hrvata je Andric srpski pisac, jer se je sam tako deklarirao (ne znam da li je direktno) svojim zivotom u Beogradu i svojim pisanjem na ekavici.
Druga je stvar njegovo porijeklo; svi Andrici iz srednje Bosne se mahom izjasnjavaju kao Hrvati, niti intelektualni autoritet njihovog slavnog rodjaka ih nikad nije uvjerio u suprotno.
njegova nacionalnost je njegov izbor, no dobitak Nobelove nagrade ne znaci da je svugdje i u svemu bio u pravu...
pre 13 godina
Andrić se nekoliko desetina puta deklarisao kao Srbin, pisao je na srpskom, pisao eseje o srpskoj književnosti, a ogromna većina muslimanskih kritičara u Bosni ga i dalje "ne voli" jer je, je li, Srbin - kao i zbog toga što u svojim delima Bošnjake naziva isključivo Turcima.
Da jeste Jugosvloven, jeste, ali je i Srbin. I Krleža je Jugosloven, ali je i Hrvat.
pre 13 godina
Kad bi Srbi uzeli sve asmilirane Srbe iz Hrvatske ,malo bi Hrvata ostalo!
pre 13 godina
"Rodjen sam kao Hrvat, odrastao kao Srbin, a moja sudbina je Islam". Ivo Andrić
P.S. Ma kod nas je najbitnije da se svadjamo "ko je ciji" ... Nikola Tesla, Ivo Andric itd itd itd ... zato sam i pobjegao iz tog djela evrope.
pre 13 godina
Ovde je izrecena jedna jeziva glupost, a to je da je Car Dusan krunu dobio od Pape! To nije istina! Krunisao ga je srpski arhiepiskop koji je pre krunisanja samog sebe promovisao u patrijarha, ime mu je bilo Joanikije II.
pre 13 godina
@ Doktore
Petrovic nije srbin nego je pola pola. 50% hrvat i 50 % srbin jel mama mu je Hrvatica a jos je rodjen u HR.
Andric se deklesairo ko jugoslaven
pre 13 godina
Na mnoge generacije, pa i moju, ogroman uticaj u odrastajnu, sazrevanju, definisanju veoma bitnih životnih, kulturoloških i kjniževnih kriterijuma i još mnogo tome, imala su, imaju i imaće Andrićeva dela. Svaka njegova misao ima dubinu koja nedvosmisleno karakteriše pisca, koji je, blago rečeno, zaslužio Nobelovu nagradu za književnost.
Molim sve ljude koji pišu komentare da ne zloupotrebljavaju njegovo ime u političke (politikantske) svrhe, već da isključivo komentarišu njegova dela, koja su, na našu sreću, večna.
pre 13 godina
Zar ocekujete da je Ivo Andric vikao na ulici -ja sam Srbin-?
U knizi "S Ivom Andricem" Lubomira Jandrica, objavljeni su njihovi razgovori.
Andric navodi da u njegovom kraju ima Andrica i katolika i pravoslavaca.
On je poreklom katolik, Srbin i komunista, te da je i pre rata bio jugoslovenski
opredeljen. Knjiga je izdata pocetkom osamdesetih, kada Andric vise nije bio u modi
pa je zavrsila u buzdacima knjizara gde sam je i ja nasao.
Pisao je i na cirilici i na latinici. "I za jedne i za druge", kako sam kaze.
pre 13 godina
Bila bih srecna da se danas nadje neki nobelovac koji bi rekao da smo "najispravniji narod".Sem ako Dobrica Cosic ne dobije tu nagradu koju njegovi "najbolji djaci"ne priznaju.Tj.preziru.Kakav paradoks!!!!Citajte malo, pa onda vrdite da li je Srbin sto uostalom nije bitno.On je VELIKI MA STA BIO.
pre 13 godina
Komentari ispod clanka najbolje govore o tome kako bi se Ivo Andric proveo u Srbiji da je danas ziv i aktuelan - kao bos po trnju.
Ocigledno da u Srbiji nista nije dozvoljeno: od strane levih nije dozvoljeno biti Srbin, od strane desnih nije dozvoljeno ne biti Srbin, a oni koji idu po sredini ne mogu se nigde cuti, na zalost, jer ici srednjim putem znaci biti u harmoniji sa sobom, a to na zalost mali broj ljudi postigne.
Ivo Andric se izjasnio licno kao srpski pisac, kao sto je to ucinio i Mesa Selimovic koji se uz to i odrekao Bosne i bosanskog porekla. Iskljucivo iz tih razloga treba se postovati cinjenica da su oni srpski pisci, dalje, da su jugoslovenski pisci, a sto je vaznije, kada je autor veliki, da su i pisci dela univerzalne vrednosti.
Odredjenje knjizevnosti moze biti po jeziku ili po drzavi, a najbolje je kad se pisac sam odredi kao sto je u Andricevom slucaju.
Tuzno je da su 2011. komentari tako ostrasceni, s obzirom da odrediti Andrica kao srpskog pisca, a u skaldu sa knjizevnom tradicijom i krugom kojem je pripadao i vlastitim odredjenjem, zaista ne znaci nepostovati njegovo mesto rodjenja/mesovito poreklo itd.
Nista od komentara na tekst zaista nije bilo neophodno.
Na danasnji dan umro je najveci srpski i najveci jugoslovenski pisac. Tacka.
pre 13 godina
Na jedan nacin predstavla Andric prilicno "idealisticki" san o juznoslavenskom jedinstvu, koje je i deklarirano u samom nastanku zemlje. To je bilo za njega kao i za mnoge druge u BiH, nacin da ode iz jednog destruktivnog,neplodnog poimanja nacionalnog identiteta.
"Da se uzme jedan identitet umjesto drugog, znaci gubitak jednog od njih..ljubav prema jednoj grupi zahtjeva mrznju prema drugoj"/Andric/, izbor koji Andric, kao humanist nije mogao uraditi nego je odgovor nasao u "Mladoj Bosni", udruzenju jugoslavenske orijentacije..zato mu je monument u Visegradu raznesen, zato je Hrvatskoj "izbacen" iz skolskog plana, zato je njegovo udruzenje u Beogradu ostalo bez sredstava za rad...toliko o njegovoj nacionalnoj pripadnosti..
pre 13 godina
Andric se nedvojbeno deklarirao kao Srbin.
Moje je demokratsko pravo deklarirati se kao Japanac, ali svi znaju da to nisam ; nemam azijatske crte lica, nemam ni nesto kose oci, nemam njihov ten koze, sve u svemu nemam njihove fizicke karakteristike.
nemam niti njihov mentalitet, dapace ne poznajem niti njihovu kulturu osim nekoliko mediokritetskih saznanja.
da skratim, svi znaju tko su mu otac i mati, a posto se on smatra Srbinom ja ga ne mogu smatrati Hrvatom, jer se on toga odrekao.
sto se mene tice moze biti sto god hoce.veliki pisac.
pre 13 godina
@dado
Селимовић пише: ''Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин...Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. СВАКИ ПОКУШАЈ ДА СЕ ТО РАЗДВАЈА, У БИЛО КАКВЕ СВРХЕ, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борислава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем.''
Селимовић се обратио теби и другима са мишљењем попут твог.
...А Иво је за сва времена. Његову реченицу и начин приповедања, доживљавам као дело у славу српског језика сачињено.
Отвара очи и даје одговоре и на питања која не желимо да поставимо.
pre 13 godina
Kada odlucite da otresete sa sebe okove vremena koji vas stiscu i pomislite kako je muka vaseg vremena najveca, Andriceve knjige u sake i krenite u otreznjujucu avanturu koja ce vam otvoriti oci i videcete bezvremeno a stvarno, davno a sadasnje, jucerasnje a vecito. I ne svadjajte se ciji je Ivo pisac. Nas je.
pre 13 godina
Dosta više toga osećao se kao Srbin,zar je to bitno naglašavati,on je iznad svega bio i ostao veliki čovek...
pre 13 godina
Knjizevna dela Ive Andrica imaju ogromnu vrednost. One vrlo rado se citaju i po nekoliko puta ne da bi covek ikada ni pomislio sta je bio po nacinalnosti. On je pisao ne ekavskom i ima nacinalnost za sta se sam opredelio. Medjutim u knjigma istorije pise da je Skenderbeg rodjeni albanac i da mu je maternji jezik bio albanski. Svaka takva uporedba Andrica sa njima je neumesna.
pre 13 godina
Posto vidim da Vam je sad odjednom svima nenacionalistama ipak bitno da ne bude Srbin evo odlomak jednog njegovog dopisa:
Ivo Andrić, 18. septembra 1942. g. (50 godina pre raspada Jugoslavije), Svetislavu Stefanoviću, komesaru Srpske književne zadruge: „Kao srpski pripovedač, kao dugogodišnji saradnik Srpske knjiž. zadruge i član njenog bivšeg književnog odbora, ja bih se u normalnim prilikama, razumljivo, odazvao ovom pozivu(....)''
Dalje, Andric je odbio pozive da bude clan bilo koje hrvatske knjizevne organizacije ili akademije, a bio je clan jugoslovenskih i srpskih.
Mislim da je dovoljno.
Bzvz je da je neko uopste agresivno reagovao na rec ''srpski'' pisac u gornjem tekstu. Ljudi, to prerasta u bolest.
pre 13 godina
Ivo Andric pisac svih zastava i boja. Ovaj je imao problem identita a to je bogami teska bolest. Sva sreca da tehnologija ide napred pa cemo uskoro moci mi balkanci da saznamo ko smo i sta smo, zapravo toliko smo pomesani da o nekakvoj cistoci nema reci ali mocicemo od strucnjaka traziti odgovor na ono sto nas muci. Odgovor bice otprilike ovakav: 35% si hrvat, 35% srbin, 15% bosanac, 10% slovenac a ostalo 5% nekakav majmun.
pre 13 godina
Imam komplet Andricevih dela, jos davno kupljen. Da li na knjigama i to prednjoj korici, moraju da pisu slogane : Najbolje price naseg nobelovca prvi put tematski rasporedjene ! Kao da prodaju serpe.
Nazalost, mnogi su prinudjeni da prodaju komplete knjiga, a drugi ne mare za ono sto su kupovali njihovi roditelji ili bake i deke.
Uvek se moze naci komplet, solidno ocuvan po dobroj ceni i ja bih pre kupila tako nesto nego ovo "tematski rasporedjeno".
pre 13 godina
" Дођу тако времена,када памет зашути, будала проговори, а фукара се обогати." - Иво Андрић
pre 13 godina
Potpisujem se punim imenom i prezimenom, zadrzavam to pravo kao citalac a ne kvazi politicar koji se krije iza nadimka. Kao skolarca su me terali da citam Andrica, eh lektira. Kad sam odrastao citao sam ga ponovo jer sam ga kao skolarac citao povrsno i zeleo sam da te "rupe " zatvorim. Sad u mojim pedesetim citam ga ponovo sa uzivznjem i strascu , sa divljenjem i razumevanjem kao nikad, ne razmisljajuci da li je Bosanac, Hrvat ili Srbin,koga je vise briga.I citajte Andrica bar tri puta u zivotu i bice vam dobro.
pre 13 godina
Djedmedjed,bravo! I mi Srbi mozemo Drazena Petrovica smatrati Srbinom,ali on se deklarisao Hrvatom i tacka!
40 Komentari
Sortiraj po: