DuleGURU
pre 9 godina
Jedina osoba koja je uspela to da dobije je bio NIKOLA TESLA.
Iz energije je uspeo da sintetise materijalisticki etar.
Igrao se energetskim loptama i ceo svet ostavljao u cudu.
Genije!
pre 9 godina
Jedina osoba koja je uspela to da dobije je bio NIKOLA TESLA.
Iz energije je uspeo da sintetise materijalisticki etar.
Igrao se energetskim loptama i ceo svet ostavljao u cudu.
Genije!
pre 11 godina
Jos jedno veoma interesantno istrazivanje
http://www.generalfusion.com/
pre 11 godina
Nemojmo se zavaravati, neće ovoga biti u narednih 20 godina (najmanje) a i kad bude, potrebna infrastruktura i sam reaktor će biti tako skupi za izradu da će oni koji odlučuju o novcu samo odmahnuti rukom i zadržati se na starim postojećim zagađivački orjentisanim izvorima energije...
pre 11 godina
@lale,
Ovo nije hladna fuzija, ovo je vrela fuzija! Energija iz vrele fuzije uopšte neće biti jeftina jer su kapaciteti i tehnologija neophodni za postizanje vrele fuzije veoma, veoma skupi.
pre 11 godina
ameri, kad vam prpradi ta fisija, zpvite bajatovica da vam radi distribuciju, garan ste propali!
pre 11 godina
@Sasa....Ali hidrogenska bomba je nekontrolisana fuzija. U tome i jeste zez.
pre 11 godina
Prvo da razjasnim da se zalažem za napredak tehnologije ali da je razlog za ovaj komentar redovno preuveličavanje vesti.
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju"
Ovakve izjave će pući ko prenaduvani balon. Nuklearna fuzija kao i fisija (dve suprotne stvari) nisu i neće biti izvori neograničene i jefnine energije, znate zašto?
Prvo je potrebno gorivo do kojeg se teško dolazi. Drugo je cena tako proizvedene energije zbog cene postrojenja, ljudstva, tehnologije itd...
Fuzija za razliku od fisije zahteva lakše gorivo i nema opasne radijacije ali pravo gorivo za nju je više nego retko. Kažem pravo jer ova reakcija zahteva deuterijum i tricijum koji su veoma retki (prvo se može proizvesti ali skupo). Jedina prednost je što teoretski vodonik u reaktoru može da se reakcijom transformiše u teže elemente ali za to treba da potraje reakcija a do sada nisu otišli dalje od paljenja.
Priča se o elektrani u izgradnji u Francuskoj koja treba da proradi 2020 i da daje 10 puta više nego što joj je potrebno za rad.
http://en.wikipedia.org/wiki/ITER
Mogu da im samo poželim uspeh.
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
(Dejan, 8. oktobar 2013 22:47)
Fuzija je spajanje, a ne širenje. Bolje je živeti u kamenom dobu uz pomoć kremena i luka i strele nego napredovati? Tvoje shvatanje je jako interesantno.
pre 11 godina
Steta sto prevodioci, cesto izostave neke delove vesti - ukupna kolicina ulozene energije je jos uvek veca od dobivene (jer je ona veca od apsorbovane energije).
Lepo je videti pomak na ovom polju, ali ce sve to verovatno potrajati (vec vise od 35 godina citam, da su na pragu ostvarenja kontrolisane fuzije).
Iluzorno je ocekivati da Srbija "ulaze u tu oblast". Cak i za bogatije nacije je to preveliki zalogaj, te su se stoga udruzile u istrazivanju (sto je jako dobro).
pre 11 godina
Najavljeno u Wall Street 2 - money never sleeps!
pre 11 godina
Ovo su odlicne vesti!!!!! Ali nazalost svet je baziran na interesu i profitu i dokle god je tako ljudi nece videti jeftinu energiju! Setite se kako je prosao Tesla kada je hteo da sprovede svoj projekat da svako ima skoro besplatnu energiju!!! Odmah su mu uskratili finansiranje, zatvorili labaratoriju, srusili toranj i zabranili su mu da objavi sve o bezicnom prenosu energije! Dokle god su takvi ljudi na vlast oni nikada nece dozvoliti jeftinu energiju, ostalo je jos da nadju nacin da nam naplacuju disanje vazduha
pre 11 godina
@stasha: "Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???" -
Tako funkcioniše hidrogenska bomba, omanjom fisijom se započinje daleko veći proces fuzije.
pre 11 godina
Japanski JT-60 program je postiao Q vrednost 1,25 još 1998. godine (ako je Q vrednost veća od 1 to znači da je reaktor bio u stanju da stvori više energije nego što je koristio). Inače cinici koji kažu da ćemo uvek biti 20 do 30 godina daleko od komercijalne fuzione energije treba da pogledaju ovaj grafik:
http://www.fusenet.eu/node/42
Dakle lepo se vidi da su performanse svih dosadašnjih fuzionih tokamak rekatora (od ruskog T3 iz 1960-ih do evropskog JET-a i japanskog JT-60 iz 1990-ih) rasle EKSPONENCIJALNO i to čak i nešto brže nego performanse procesora - kako to inače prevdiđa Moore-ov zakon. Inače ITER program bi trebao da ostvari Q vrednost znatno veću nego JT-60 i JET, dakle komercijalne fuzione nuklearne elektrane su ovaj zaista na vidiku!
pre 11 godina
Aman, dokle vise.
Nema fuzije i nikad nece biti isplativa.
Da li je neko procitao tekst do kraja.
A za komentatore - stidim se sto sam iz Srbije.
...pazi, molim te, Srbija treba da ulaze u proucavanje fuzije...hehehe
pre 11 godina
Fuzija i fisija su u stvari samo postupci stvaranja "novog materijala (novih atoma u vaseljeni)". Uvijek su praćeni nuklearnom eksplozijom (vulkanska erupcija), od koje potiče prisutstvo toplotne i svjetlosne energije u našem svemiru.
pre 11 godina
"Isplativa" fuzija je lep uspeh. Ipak, proizvesti neku količinu energije i iskoristiti je nije isto. I u fisionim reaktorima mi proizvodimo ogromne količine energije. Iskorišćavamo tek delić od toga i to tehnologijom prve industrijske revolucije - parnom mašinom.
Jezivo kompleksan i prilično opasan proces nuklearne fisije se koristi samo i jedino za zagrevanje vode i pravljenje pare, koja pokreće turbinu i pravi struju. Sva ostala energija (zračenje) nam je ne samo neiskorišćeno, već i izuzetno štetno. Tu se nismo baš usrećili. I neefikasno je. Nadam se da će sa fuzijom smisliti nešto fundamentalno novo, jer je ovo bedno.
pre 11 godina
Zvezda se fuzionisala sa FMP-om.
pre 11 godina
Teško da će fuzija ikad biti isplativa, imamo fuzioni reaktor na 150 000 000 KM od Zemlje i ogromna ne iskorištena pustinjska prostranstva koja su sasvim dovoljna za cjelokupne energetske potrebe.
pre 11 godina
Siguran sam da 75% članova biblioteke ne znaju da nije dvosmerna već naizmenična, a kamoli fuzija... bibliotekar.
pre 11 godina
Na žalost, a to niko ne pominje, i fuzija "proizvodi" radijaciju baš kao i fisija, ali u manjem obimu. Da nema atmosfere i dva/tri "magnetna" prstena, Sunce bi nas "zapalilo" radijacijom baš kao i sa toplotom i svetlošću, ali za razliku od pomenuta dva, radijacija noću ne prestaje...
I kada fuzija bude komercijalno dostupna (poslednjh 30-40 godina se konstantno najavljuje "za sledećih 30 godina") ništa se neće razlikovati od postojeće nuklearne centrale. Samo će biti ofarbana u zeleno, sa veeeliiikkkimmm transparentom "This is a Fusion based, CELAN power station." I opet, struja će koštati isto, samo će onaj ko bude vlasnik centrale da pokupi i subvencije države jer koristi fuziju pored cene same struje... Što će novi lobiji da izguraju po svetu da je trend, itd...
Držite se uglja, toga još ima... Treba novim "Kenetima" da se isplaćuje za kuće po kopovima...
pre 11 godina
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju". A kojim to "nama"? Ako bolje razmislite na ovoj planeti je jedino vazduh dostupan svima i ne naplacuje se. Sve ostalo se placa i u svemu ostalom se oskudeva(hrana, voda). Druge stvari i da ne pominjem. Pa i da neko pronadje perrpetuum mobile ne bi ga podelio sa svima vec bi ga iskoristio kao sto koriste i naftu, lekove, oruzje i slicno-da izrabi druge. Pisete nebuloze...
pre 11 godina
Dosadni ste s Teslom. Da je rodjen u Gruziji ne biste ga ni pominjali. Shvatite da ne postoji efikasan nacin prenosa te energije
pre 11 godina
@ Ernesto
@ milan
Zar vi zaista verujete u to sto pisete?
Ma dajte molim vas, mogu da vam navedem bar 10 stvari zasto to nije moguce!
Procitali ste negde nesto, ne u potpunosti, pa sad sirite dezinformacije u cilju nemam pojma cega!
Evo jedna stvar, ako je po vasim teorijama zavere, novac taj koci Tesline ideje, znate li koliko bi novca donela upravo ta Teslina ideja istoj toj kompaniji o kojoj govorite... Sigurno ne bi Tesla imao profit.
U neku ruku, mnogo ste mi smesni i naivni, vi teoreticari zavere :) Uglavnom iz neznanja prosipate pamet na koji svet vec ima odgovore!
pre 11 godina
Ernesto, zavrsi makar srednju skolu. Energija se ne izmislja. Tri Tesle ne bi ga izmislile, ne izmisljaju, bave se naukom i pronalaze. Zatim, generator, koliko god to tebi misticno zvucalo, GENERISE. Dakle proizvodi, pravi nesto - ne akumulira. I tako dalje...
pre 11 godina
Mi bi trebali kao država da ulažemo u napredne tehnologije i domaću pamet ane tamo neki beer fest, guča i pozorište na terazijama.
pre 11 godina
Fuzija ili propast. To je moje osobno vidjenje o budućnosti čovječanstva i opcenito života na ovoj planeti, ili ćemo do te mjere istrositi resurse planete, promijeniti klimu da nas to u konačnici uništi ili na vrijeme stižemo do takorec neograničenog, čistog i sigurnog izvora energije i sve se mijenja na bolje i praktički se rješavaju sva egzistencijalna pitanja svih ljudi na zemlji. Te nestaje sva potreba za agresivnim nadmetanjem medju nacijama u pogledu energije.
pre 11 godina
Kasnije svi pljujete Ameriku kako ratuje za naftu i sabotira sve alternativne izvore energije, a ustvari oni ulazu najvise u tu oblast. Svima je u interesu da se rese nafte zauvek
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
(Deki, 8. oktobar 2013 21:56)
Ako malo bolje razmislis,mi odavno kontrolisemo fuziju.
Solarnim panelima.
pre 11 godina
Najveća vest je to, da bi uspehom ove tehnologije konačno mogli mirno da postavljene solarpanele, vetrenjače i slično zabijemo zelnim lobistima i ekofašistima u du*e.
pre 11 godina
"znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu."
Evo zamisljam... zamisljam koga ce da salju u te kolonije. Kad naucnici budu konacno dosli do jednog takvog izvora energije, covecanstvo ce postati toliko retardirano raznim rijalitijima, zdranjem, alkoholom i pohlepom da ce nase osvajanje svemira znaciti dalje sirenje retardacije i zagadjenja. Nadam se da ce im trebati bar 100 godina da dodju do tog izvora energije jer ne bih voleo da gledam masne stomaklije kako jedva uspevaju da zadrze pantalone (ali ne i "goluba") dok Enterprise pravi skok u warp speed.
pre 11 godina
Fleischmann
pre 11 godina
održati fuziju kao neprekinut proces traži da se "izmisli" kontejner koji će držati zatvorenom plazmu temperature kao na Suncu a da se ne istopi. Prva ideja je da kontejner bude prostor (u obliku torusa) koji zatvorenim drže jaka magnetna polja. Problem je što za takvo polje treba struja reda miliona ampera. (mali primer: mesec Io seče magnetno polje Jupitera i pri tome se generiše struja između njih od oko 6 miliona ampera) Prva nevolja je što treba trošiti veliku energiju za takve struje (al to bi se namaklo ako fuzija proradi), a druga je što su potrebni superprovodnici za vođenje takvih struja. Danas su oni (najnapredniji) mogući ali na temperaturama manjim od -150 C.
Jedno je zapaliti "kuglicu" vodonika, a drugo dovesti sistem do komercijalne upotrebe.
pre 11 godina
Zakasnili ste braco, Covic je vec odradio fuziju, i pokazala se kao neisplativa.
pre 11 godina
(milan, 08. oktobar 2013 19:46) - Ne verujem da je Teslu bilo ko sprecio da napravi neograniceni izvor, iz prostog razloga sto niko nije ni mogao da razume sta on to radi. Ljudi ne shvataju da se u Teslino vreme veceralo pod svecama. Morgan je razumeo Teslu isto kao sto moja baba razume polimorfizam. Koliko god mi smatrali Teslu supermenom, neke stvari ipak nije mogao
pre 11 godina
Verujem da je ITER seme novog početka. Visoka tehnologija tog sistema je takođe ograničavajući faktor njene rasprostranjenosti, jednostavno - cena reaktora je neverovatno velika, ali verujem da je ta revolucionarna tehnologija početak preokreta.
pre 11 godina
Cim to naprave moci cemo da jeftino pregrijemo planetu i pretvorimo je u Veneru za samo par hiljada godina. Odusevljen sam!
pre 11 godina
ja nisam mlogo stručan al imam zdravu logiku, pa evo fuzija ili kako je neki zovu fizija to vam je mlogo dobra stvar ta fusija jer primera radi sunce ne bi moralo kad bismo našli način da tu fusiju pokrenemo da tolko zrači i da nas peče jer u slučaju kontrolisane fizije moglo bi i ono malo da odmori a ne da zrači 1000godina pa da se ugasi a ovo isto ko i ja misli i steva havig koji je pametniji od sviju nas zajedno i od mene
pre 11 godina
Neogranicenu energiju za dzabe je izmislio tesla , gde se preko generatora akumulira energija od munja i gromova. Dzabe struja, automobili na struju, grejanje na struju. I jos ne zagadjuje okolinu. Ni jedna drzava nije ovo razvila jer su na vlasti iza svih ekonomija oni koji i dan danas vladaju i koji ne dozvoljavaju da se ove 120 godina stare ideje pretoce u realnost, ljudi su i dalje robovi, samo to ne vide i ne znaju, a ova kriza nam to pokazuje. Samo narod moze to da promeni. Ako mislite da ce neko nesto narodu dati za dzabe, veliku kolicinu energije besplatno mogu samo da se nasmejem. Zato nemamo sta da se radujemo ovome.
pre 11 godina
Siguran sam da 75% zaposlenih u ebd ne znaju ni Šta je dvosmerna a kamoli fuzija...član biblioteke.
pre 11 godina
fuzija je majka. kad sam kao srednjoskolac citao o fuziji uvjek su me prolazili trnci. u prevodu nisam normalan
pre 11 godina
Mi bismo trebali kao država da ulažemo u istraživanja iz te oblasti a takođe u oblasti proizvodnje skladištenja energije, al džaba država ulaže u gasifikaciju a naftu i gas su poklonili Rusima.
pre 11 godina
Raduje me uspeh na ovom polju, ali mi se čini da kada bi i bilo moguće proizvoditi energiju na ovaj način, to bi opet bilo rezervisano samo za privilegovane. I opet iz nekog razloga struja ne bi bila jeftina za sve. Za nas sam siguran da ne bi.
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
pre 11 godina
Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
pre 11 godina
I zapad ima svoje fijoke, samo sto cesce u njih guraju otkrica u domenu alternativnih izvora energije nego korupcionaske afere, kao kod nas.
pre 11 godina
Čovečanstvo stalno napreduje, ali u istoriji postoje tačke u kojima je čovek napravio revolucionarne skokove koji su menjali izgled čovečanstva u potpunosti! Fuzija bi bila jedan od takvih skokova jer bi iz temelja promenila način na koji svet funkcioniše! Fuzija bi trebala da bude inicijalna kapisla ka napretku cele planete i ka bržem izjednačavanju napretka svakog kontinenta kao i do promene načina funkcionisanja društva... Fuzija bi ugasila mnogo radnih mesta, ali bi po pravilu otvorila gomilu novih koja sada i ne postoje ili postoje u veoma malom broju...
pre 11 godina
znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu.
pre 11 godina
@ Jean -Luc -Picard...da,u pravu si,to pise i u clanku...
pre 11 godina
konačno nešto pozitivno na polju energenata..
pre 11 godina
Fuzija jeste realnost, problem je sto do sad fuzijom nismo uspeli da dobijemo vise energije nego sto ulozimo, tako da fuzija do sad nije bila prakticna i isplativa. Svakako, videcemo kako ce se ITER pokazati.
pre 11 godina
A Nikola Tesla je čovečanstvu već bio obezbedio besplatnu neograničenu energiju iz jonosfere.Al' se JP Morganu nije dopala ta njegova ideja,jer,zaboga,ne bi, posle, imao šta on da prodaje.
pre 11 godina
znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu.
pre 11 godina
Čovečanstvo stalno napreduje, ali u istoriji postoje tačke u kojima je čovek napravio revolucionarne skokove koji su menjali izgled čovečanstva u potpunosti! Fuzija bi bila jedan od takvih skokova jer bi iz temelja promenila način na koji svet funkcioniše! Fuzija bi trebala da bude inicijalna kapisla ka napretku cele planete i ka bržem izjednačavanju napretka svakog kontinenta kao i do promene načina funkcionisanja društva... Fuzija bi ugasila mnogo radnih mesta, ali bi po pravilu otvorila gomilu novih koja sada i ne postoje ili postoje u veoma malom broju...
pre 11 godina
Siguran sam da 75% zaposlenih u ebd ne znaju ni Šta je dvosmerna a kamoli fuzija...član biblioteke.
pre 11 godina
fuzija je majka. kad sam kao srednjoskolac citao o fuziji uvjek su me prolazili trnci. u prevodu nisam normalan
pre 11 godina
konačno nešto pozitivno na polju energenata..
pre 11 godina
Neogranicenu energiju za dzabe je izmislio tesla , gde se preko generatora akumulira energija od munja i gromova. Dzabe struja, automobili na struju, grejanje na struju. I jos ne zagadjuje okolinu. Ni jedna drzava nije ovo razvila jer su na vlasti iza svih ekonomija oni koji i dan danas vladaju i koji ne dozvoljavaju da se ove 120 godina stare ideje pretoce u realnost, ljudi su i dalje robovi, samo to ne vide i ne znaju, a ova kriza nam to pokazuje. Samo narod moze to da promeni. Ako mislite da ce neko nesto narodu dati za dzabe, veliku kolicinu energije besplatno mogu samo da se nasmejem. Zato nemamo sta da se radujemo ovome.
pre 11 godina
Fuzija jeste realnost, problem je sto do sad fuzijom nismo uspeli da dobijemo vise energije nego sto ulozimo, tako da fuzija do sad nije bila prakticna i isplativa. Svakako, videcemo kako ce se ITER pokazati.
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
pre 11 godina
A Nikola Tesla je čovečanstvu već bio obezbedio besplatnu neograničenu energiju iz jonosfere.Al' se JP Morganu nije dopala ta njegova ideja,jer,zaboga,ne bi, posle, imao šta on da prodaje.
pre 11 godina
Raduje me uspeh na ovom polju, ali mi se čini da kada bi i bilo moguće proizvoditi energiju na ovaj način, to bi opet bilo rezervisano samo za privilegovane. I opet iz nekog razloga struja ne bi bila jeftina za sve. Za nas sam siguran da ne bi.
pre 11 godina
@ Jean -Luc -Picard...da,u pravu si,to pise i u clanku...
pre 11 godina
I zapad ima svoje fijoke, samo sto cesce u njih guraju otkrica u domenu alternativnih izvora energije nego korupcionaske afere, kao kod nas.
pre 11 godina
Mi bismo trebali kao država da ulažemo u istraživanja iz te oblasti a takođe u oblasti proizvodnje skladištenja energije, al džaba država ulaže u gasifikaciju a naftu i gas su poklonili Rusima.
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
pre 11 godina
održati fuziju kao neprekinut proces traži da se "izmisli" kontejner koji će držati zatvorenom plazmu temperature kao na Suncu a da se ne istopi. Prva ideja je da kontejner bude prostor (u obliku torusa) koji zatvorenim drže jaka magnetna polja. Problem je što za takvo polje treba struja reda miliona ampera. (mali primer: mesec Io seče magnetno polje Jupitera i pri tome se generiše struja između njih od oko 6 miliona ampera) Prva nevolja je što treba trošiti veliku energiju za takve struje (al to bi se namaklo ako fuzija proradi), a druga je što su potrebni superprovodnici za vođenje takvih struja. Danas su oni (najnapredniji) mogući ali na temperaturama manjim od -150 C.
Jedno je zapaliti "kuglicu" vodonika, a drugo dovesti sistem do komercijalne upotrebe.
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
(Dejan, 8. oktobar 2013 22:47)
Fuzija je spajanje, a ne širenje. Bolje je živeti u kamenom dobu uz pomoć kremena i luka i strele nego napredovati? Tvoje shvatanje je jako interesantno.
pre 11 godina
(milan, 08. oktobar 2013 19:46) - Ne verujem da je Teslu bilo ko sprecio da napravi neograniceni izvor, iz prostog razloga sto niko nije ni mogao da razume sta on to radi. Ljudi ne shvataju da se u Teslino vreme veceralo pod svecama. Morgan je razumeo Teslu isto kao sto moja baba razume polimorfizam. Koliko god mi smatrali Teslu supermenom, neke stvari ipak nije mogao
pre 11 godina
Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???
pre 11 godina
Ernesto, zavrsi makar srednju skolu. Energija se ne izmislja. Tri Tesle ne bi ga izmislile, ne izmisljaju, bave se naukom i pronalaze. Zatim, generator, koliko god to tebi misticno zvucalo, GENERISE. Dakle proizvodi, pravi nesto - ne akumulira. I tako dalje...
pre 11 godina
Zvezda se fuzionisala sa FMP-om.
pre 11 godina
"znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu."
Evo zamisljam... zamisljam koga ce da salju u te kolonije. Kad naucnici budu konacno dosli do jednog takvog izvora energije, covecanstvo ce postati toliko retardirano raznim rijalitijima, zdranjem, alkoholom i pohlepom da ce nase osvajanje svemira znaciti dalje sirenje retardacije i zagadjenja. Nadam se da ce im trebati bar 100 godina da dodju do tog izvora energije jer ne bih voleo da gledam masne stomaklije kako jedva uspevaju da zadrze pantalone (ali ne i "goluba") dok Enterprise pravi skok u warp speed.
pre 11 godina
Japanski JT-60 program je postiao Q vrednost 1,25 još 1998. godine (ako je Q vrednost veća od 1 to znači da je reaktor bio u stanju da stvori više energije nego što je koristio). Inače cinici koji kažu da ćemo uvek biti 20 do 30 godina daleko od komercijalne fuzione energije treba da pogledaju ovaj grafik:
http://www.fusenet.eu/node/42
Dakle lepo se vidi da su performanse svih dosadašnjih fuzionih tokamak rekatora (od ruskog T3 iz 1960-ih do evropskog JET-a i japanskog JT-60 iz 1990-ih) rasle EKSPONENCIJALNO i to čak i nešto brže nego performanse procesora - kako to inače prevdiđa Moore-ov zakon. Inače ITER program bi trebao da ostvari Q vrednost znatno veću nego JT-60 i JET, dakle komercijalne fuzione nuklearne elektrane su ovaj zaista na vidiku!
pre 11 godina
Teško da će fuzija ikad biti isplativa, imamo fuzioni reaktor na 150 000 000 KM od Zemlje i ogromna ne iskorištena pustinjska prostranstva koja su sasvim dovoljna za cjelokupne energetske potrebe.
pre 11 godina
Na žalost, a to niko ne pominje, i fuzija "proizvodi" radijaciju baš kao i fisija, ali u manjem obimu. Da nema atmosfere i dva/tri "magnetna" prstena, Sunce bi nas "zapalilo" radijacijom baš kao i sa toplotom i svetlošću, ali za razliku od pomenuta dva, radijacija noću ne prestaje...
I kada fuzija bude komercijalno dostupna (poslednjh 30-40 godina se konstantno najavljuje "za sledećih 30 godina") ništa se neće razlikovati od postojeće nuklearne centrale. Samo će biti ofarbana u zeleno, sa veeeliiikkkimmm transparentom "This is a Fusion based, CELAN power station." I opet, struja će koštati isto, samo će onaj ko bude vlasnik centrale da pokupi i subvencije države jer koristi fuziju pored cene same struje... Što će novi lobiji da izguraju po svetu da je trend, itd...
Držite se uglja, toga još ima... Treba novim "Kenetima" da se isplaćuje za kuće po kopovima...
pre 11 godina
"Isplativa" fuzija je lep uspeh. Ipak, proizvesti neku količinu energije i iskoristiti je nije isto. I u fisionim reaktorima mi proizvodimo ogromne količine energije. Iskorišćavamo tek delić od toga i to tehnologijom prve industrijske revolucije - parnom mašinom.
Jezivo kompleksan i prilično opasan proces nuklearne fisije se koristi samo i jedino za zagrevanje vode i pravljenje pare, koja pokreće turbinu i pravi struju. Sva ostala energija (zračenje) nam je ne samo neiskorišćeno, već i izuzetno štetno. Tu se nismo baš usrećili. I neefikasno je. Nadam se da će sa fuzijom smisliti nešto fundamentalno novo, jer je ovo bedno.
pre 11 godina
@ Ernesto
@ milan
Zar vi zaista verujete u to sto pisete?
Ma dajte molim vas, mogu da vam navedem bar 10 stvari zasto to nije moguce!
Procitali ste negde nesto, ne u potpunosti, pa sad sirite dezinformacije u cilju nemam pojma cega!
Evo jedna stvar, ako je po vasim teorijama zavere, novac taj koci Tesline ideje, znate li koliko bi novca donela upravo ta Teslina ideja istoj toj kompaniji o kojoj govorite... Sigurno ne bi Tesla imao profit.
U neku ruku, mnogo ste mi smesni i naivni, vi teoreticari zavere :) Uglavnom iz neznanja prosipate pamet na koji svet vec ima odgovore!
pre 11 godina
Dosadni ste s Teslom. Da je rodjen u Gruziji ne biste ga ni pominjali. Shvatite da ne postoji efikasan nacin prenosa te energije
pre 11 godina
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju". A kojim to "nama"? Ako bolje razmislite na ovoj planeti je jedino vazduh dostupan svima i ne naplacuje se. Sve ostalo se placa i u svemu ostalom se oskudeva(hrana, voda). Druge stvari i da ne pominjem. Pa i da neko pronadje perrpetuum mobile ne bi ga podelio sa svima vec bi ga iskoristio kao sto koriste i naftu, lekove, oruzje i slicno-da izrabi druge. Pisete nebuloze...
pre 11 godina
Prvo da razjasnim da se zalažem za napredak tehnologije ali da je razlog za ovaj komentar redovno preuveličavanje vesti.
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju"
Ovakve izjave će pući ko prenaduvani balon. Nuklearna fuzija kao i fisija (dve suprotne stvari) nisu i neće biti izvori neograničene i jefnine energije, znate zašto?
Prvo je potrebno gorivo do kojeg se teško dolazi. Drugo je cena tako proizvedene energije zbog cene postrojenja, ljudstva, tehnologije itd...
Fuzija za razliku od fisije zahteva lakše gorivo i nema opasne radijacije ali pravo gorivo za nju je više nego retko. Kažem pravo jer ova reakcija zahteva deuterijum i tricijum koji su veoma retki (prvo se može proizvesti ali skupo). Jedina prednost je što teoretski vodonik u reaktoru može da se reakcijom transformiše u teže elemente ali za to treba da potraje reakcija a do sada nisu otišli dalje od paljenja.
Priča se o elektrani u izgradnji u Francuskoj koja treba da proradi 2020 i da daje 10 puta više nego što joj je potrebno za rad.
http://en.wikipedia.org/wiki/ITER
Mogu da im samo poželim uspeh.
pre 11 godina
Ovo su odlicne vesti!!!!! Ali nazalost svet je baziran na interesu i profitu i dokle god je tako ljudi nece videti jeftinu energiju! Setite se kako je prosao Tesla kada je hteo da sprovede svoj projekat da svako ima skoro besplatnu energiju!!! Odmah su mu uskratili finansiranje, zatvorili labaratoriju, srusili toranj i zabranili su mu da objavi sve o bezicnom prenosu energije! Dokle god su takvi ljudi na vlast oni nikada nece dozvoliti jeftinu energiju, ostalo je jos da nadju nacin da nam naplacuju disanje vazduha
pre 11 godina
Fuzija ili propast. To je moje osobno vidjenje o budućnosti čovječanstva i opcenito života na ovoj planeti, ili ćemo do te mjere istrositi resurse planete, promijeniti klimu da nas to u konačnici uništi ili na vrijeme stižemo do takorec neograničenog, čistog i sigurnog izvora energije i sve se mijenja na bolje i praktički se rješavaju sva egzistencijalna pitanja svih ljudi na zemlji. Te nestaje sva potreba za agresivnim nadmetanjem medju nacijama u pogledu energije.
pre 11 godina
Steta sto prevodioci, cesto izostave neke delove vesti - ukupna kolicina ulozene energije je jos uvek veca od dobivene (jer je ona veca od apsorbovane energije).
Lepo je videti pomak na ovom polju, ali ce sve to verovatno potrajati (vec vise od 35 godina citam, da su na pragu ostvarenja kontrolisane fuzije).
Iluzorno je ocekivati da Srbija "ulaze u tu oblast". Cak i za bogatije nacije je to preveliki zalogaj, te su se stoga udruzile u istrazivanju (sto je jako dobro).
pre 11 godina
Nemojmo se zavaravati, neće ovoga biti u narednih 20 godina (najmanje) a i kad bude, potrebna infrastruktura i sam reaktor će biti tako skupi za izradu da će oni koji odlučuju o novcu samo odmahnuti rukom i zadržati se na starim postojećim zagađivački orjentisanim izvorima energije...
pre 11 godina
Zakasnili ste braco, Covic je vec odradio fuziju, i pokazala se kao neisplativa.
pre 11 godina
Kasnije svi pljujete Ameriku kako ratuje za naftu i sabotira sve alternativne izvore energije, a ustvari oni ulazu najvise u tu oblast. Svima je u interesu da se rese nafte zauvek
pre 11 godina
Najveća vest je to, da bi uspehom ove tehnologije konačno mogli mirno da postavljene solarpanele, vetrenjače i slično zabijemo zelnim lobistima i ekofašistima u du*e.
pre 11 godina
@stasha: "Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???" -
Tako funkcioniše hidrogenska bomba, omanjom fisijom se započinje daleko veći proces fuzije.
pre 11 godina
Cim to naprave moci cemo da jeftino pregrijemo planetu i pretvorimo je u Veneru za samo par hiljada godina. Odusevljen sam!
pre 11 godina
Mi bi trebali kao država da ulažemo u napredne tehnologije i domaću pamet ane tamo neki beer fest, guča i pozorište na terazijama.
pre 11 godina
Siguran sam da 75% članova biblioteke ne znaju da nije dvosmerna već naizmenična, a kamoli fuzija... bibliotekar.
pre 11 godina
Aman, dokle vise.
Nema fuzije i nikad nece biti isplativa.
Da li je neko procitao tekst do kraja.
A za komentatore - stidim se sto sam iz Srbije.
...pazi, molim te, Srbija treba da ulaze u proucavanje fuzije...hehehe
pre 11 godina
Verujem da je ITER seme novog početka. Visoka tehnologija tog sistema je takođe ograničavajući faktor njene rasprostranjenosti, jednostavno - cena reaktora je neverovatno velika, ali verujem da je ta revolucionarna tehnologija početak preokreta.
pre 11 godina
@Sasa....Ali hidrogenska bomba je nekontrolisana fuzija. U tome i jeste zez.
pre 11 godina
@lale,
Ovo nije hladna fuzija, ovo je vrela fuzija! Energija iz vrele fuzije uopšte neće biti jeftina jer su kapaciteti i tehnologija neophodni za postizanje vrele fuzije veoma, veoma skupi.
pre 11 godina
Najavljeno u Wall Street 2 - money never sleeps!
pre 11 godina
ameri, kad vam prpradi ta fisija, zpvite bajatovica da vam radi distribuciju, garan ste propali!
pre 11 godina
ja nisam mlogo stručan al imam zdravu logiku, pa evo fuzija ili kako je neki zovu fizija to vam je mlogo dobra stvar ta fusija jer primera radi sunce ne bi moralo kad bismo našli način da tu fusiju pokrenemo da tolko zrači i da nas peče jer u slučaju kontrolisane fizije moglo bi i ono malo da odmori a ne da zrači 1000godina pa da se ugasi a ovo isto ko i ja misli i steva havig koji je pametniji od sviju nas zajedno i od mene
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
(Deki, 8. oktobar 2013 21:56)
Ako malo bolje razmislis,mi odavno kontrolisemo fuziju.
Solarnim panelima.
pre 11 godina
Fuzija i fisija su u stvari samo postupci stvaranja "novog materijala (novih atoma u vaseljeni)". Uvijek su praćeni nuklearnom eksplozijom (vulkanska erupcija), od koje potiče prisutstvo toplotne i svjetlosne energije u našem svemiru.
pre 9 godina
Jedina osoba koja je uspela to da dobije je bio NIKOLA TESLA.
Iz energije je uspeo da sintetise materijalisticki etar.
Igrao se energetskim loptama i ceo svet ostavljao u cudu.
Genije!
pre 11 godina
Jos jedno veoma interesantno istrazivanje
http://www.generalfusion.com/
pre 11 godina
Fleischmann
pre 11 godina
A Nikola Tesla je čovečanstvu već bio obezbedio besplatnu neograničenu energiju iz jonosfere.Al' se JP Morganu nije dopala ta njegova ideja,jer,zaboga,ne bi, posle, imao šta on da prodaje.
pre 11 godina
Neogranicenu energiju za dzabe je izmislio tesla , gde se preko generatora akumulira energija od munja i gromova. Dzabe struja, automobili na struju, grejanje na struju. I jos ne zagadjuje okolinu. Ni jedna drzava nije ovo razvila jer su na vlasti iza svih ekonomija oni koji i dan danas vladaju i koji ne dozvoljavaju da se ove 120 godina stare ideje pretoce u realnost, ljudi su i dalje robovi, samo to ne vide i ne znaju, a ova kriza nam to pokazuje. Samo narod moze to da promeni. Ako mislite da ce neko nesto narodu dati za dzabe, veliku kolicinu energije besplatno mogu samo da se nasmejem. Zato nemamo sta da se radujemo ovome.
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
pre 11 godina
Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???
pre 11 godina
Raduje me uspeh na ovom polju, ali mi se čini da kada bi i bilo moguće proizvoditi energiju na ovaj način, to bi opet bilo rezervisano samo za privilegovane. I opet iz nekog razloga struja ne bi bila jeftina za sve. Za nas sam siguran da ne bi.
pre 11 godina
I zapad ima svoje fijoke, samo sto cesce u njih guraju otkrica u domenu alternativnih izvora energije nego korupcionaske afere, kao kod nas.
pre 11 godina
Mi bismo trebali kao država da ulažemo u istraživanja iz te oblasti a takođe u oblasti proizvodnje skladištenja energije, al džaba država ulaže u gasifikaciju a naftu i gas su poklonili Rusima.
pre 11 godina
znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu.
pre 11 godina
Fuzija jeste realnost, problem je sto do sad fuzijom nismo uspeli da dobijemo vise energije nego sto ulozimo, tako da fuzija do sad nije bila prakticna i isplativa. Svakako, videcemo kako ce se ITER pokazati.
pre 11 godina
Fuzija i fisija su u stvari samo postupci stvaranja "novog materijala (novih atoma u vaseljeni)". Uvijek su praćeni nuklearnom eksplozijom (vulkanska erupcija), od koje potiče prisutstvo toplotne i svjetlosne energije u našem svemiru.
pre 11 godina
Siguran sam da 75% zaposlenih u ebd ne znaju ni Šta je dvosmerna a kamoli fuzija...član biblioteke.
pre 11 godina
ja nisam mlogo stručan al imam zdravu logiku, pa evo fuzija ili kako je neki zovu fizija to vam je mlogo dobra stvar ta fusija jer primera radi sunce ne bi moralo kad bismo našli način da tu fusiju pokrenemo da tolko zrači i da nas peče jer u slučaju kontrolisane fizije moglo bi i ono malo da odmori a ne da zrači 1000godina pa da se ugasi a ovo isto ko i ja misli i steva havig koji je pametniji od sviju nas zajedno i od mene
pre 11 godina
Aman, dokle vise.
Nema fuzije i nikad nece biti isplativa.
Da li je neko procitao tekst do kraja.
A za komentatore - stidim se sto sam iz Srbije.
...pazi, molim te, Srbija treba da ulaze u proucavanje fuzije...hehehe
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
pre 11 godina
fuzija je majka. kad sam kao srednjoskolac citao o fuziji uvjek su me prolazili trnci. u prevodu nisam normalan
pre 11 godina
Čovečanstvo stalno napreduje, ali u istoriji postoje tačke u kojima je čovek napravio revolucionarne skokove koji su menjali izgled čovečanstva u potpunosti! Fuzija bi bila jedan od takvih skokova jer bi iz temelja promenila način na koji svet funkcioniše! Fuzija bi trebala da bude inicijalna kapisla ka napretku cele planete i ka bržem izjednačavanju napretka svakog kontinenta kao i do promene načina funkcionisanja društva... Fuzija bi ugasila mnogo radnih mesta, ali bi po pravilu otvorila gomilu novih koja sada i ne postoje ili postoje u veoma malom broju...
pre 11 godina
Cim to naprave moci cemo da jeftino pregrijemo planetu i pretvorimo je u Veneru za samo par hiljada godina. Odusevljen sam!
pre 11 godina
Mi bi trebali kao država da ulažemo u napredne tehnologije i domaću pamet ane tamo neki beer fest, guča i pozorište na terazijama.
pre 11 godina
Ovo su odlicne vesti!!!!! Ali nazalost svet je baziran na interesu i profitu i dokle god je tako ljudi nece videti jeftinu energiju! Setite se kako je prosao Tesla kada je hteo da sprovede svoj projekat da svako ima skoro besplatnu energiju!!! Odmah su mu uskratili finansiranje, zatvorili labaratoriju, srusili toranj i zabranili su mu da objavi sve o bezicnom prenosu energije! Dokle god su takvi ljudi na vlast oni nikada nece dozvoliti jeftinu energiju, ostalo je jos da nadju nacin da nam naplacuju disanje vazduha
pre 11 godina
(milan, 08. oktobar 2013 19:46) - Ne verujem da je Teslu bilo ko sprecio da napravi neograniceni izvor, iz prostog razloga sto niko nije ni mogao da razume sta on to radi. Ljudi ne shvataju da se u Teslino vreme veceralo pod svecama. Morgan je razumeo Teslu isto kao sto moja baba razume polimorfizam. Koliko god mi smatrali Teslu supermenom, neke stvari ipak nije mogao
pre 11 godina
Kasnije svi pljujete Ameriku kako ratuje za naftu i sabotira sve alternativne izvore energije, a ustvari oni ulazu najvise u tu oblast. Svima je u interesu da se rese nafte zauvek
pre 11 godina
Moze se fuzijom stvoriti vise energije nego sto se ulozi, problem je sto taj proces niko (jos uvek i ko zna do kada) ne moze da kontrolse
(Deki, 8. oktobar 2013 21:56)
Ako malo bolje razmislis,mi odavno kontrolisemo fuziju.
Solarnim panelima.
pre 11 godina
Dosadni ste s Teslom. Da je rodjen u Gruziji ne biste ga ni pominjali. Shvatite da ne postoji efikasan nacin prenosa te energije
pre 11 godina
Zakasnili ste braco, Covic je vec odradio fuziju, i pokazala se kao neisplativa.
pre 11 godina
Zvezda se fuzionisala sa FMP-om.
pre 11 godina
ameri, kad vam prpradi ta fisija, zpvite bajatovica da vam radi distribuciju, garan ste propali!
pre 11 godina
@lale,
Ovo nije hladna fuzija, ovo je vrela fuzija! Energija iz vrele fuzije uopšte neće biti jeftina jer su kapaciteti i tehnologija neophodni za postizanje vrele fuzije veoma, veoma skupi.
pre 11 godina
"znam da necu biti ziv ili cu biti starkelja dok naucnici ne budu razvili fuziju kao prihvatljiv izvor energije. Zamislite samo cistu energiju bez stetnih dejstava na okolinu,energiju koja ce nas odvesti do drugih svetova s tom energijom covek ce moci da gradi kolonije po celom univerzumu."
Evo zamisljam... zamisljam koga ce da salju u te kolonije. Kad naucnici budu konacno dosli do jednog takvog izvora energije, covecanstvo ce postati toliko retardirano raznim rijalitijima, zdranjem, alkoholom i pohlepom da ce nase osvajanje svemira znaciti dalje sirenje retardacije i zagadjenja. Nadam se da ce im trebati bar 100 godina da dodju do tog izvora energije jer ne bih voleo da gledam masne stomaklije kako jedva uspevaju da zadrze pantalone (ali ne i "goluba") dok Enterprise pravi skok u warp speed.
pre 11 godina
@ Ernesto
@ milan
Zar vi zaista verujete u to sto pisete?
Ma dajte molim vas, mogu da vam navedem bar 10 stvari zasto to nije moguce!
Procitali ste negde nesto, ne u potpunosti, pa sad sirite dezinformacije u cilju nemam pojma cega!
Evo jedna stvar, ako je po vasim teorijama zavere, novac taj koci Tesline ideje, znate li koliko bi novca donela upravo ta Teslina ideja istoj toj kompaniji o kojoj govorite... Sigurno ne bi Tesla imao profit.
U neku ruku, mnogo ste mi smesni i naivni, vi teoreticari zavere :) Uglavnom iz neznanja prosipate pamet na koji svet vec ima odgovore!
pre 11 godina
Znate li zasto ne vidimo nikakvu vanzemaljsku civilizaciju? Zato sto su sve otkrile fuziju,od fuzije do katastrofe svega par sekundi nekontrolisanog sirenja:)
(Dejan, 8. oktobar 2013 22:47)
Fuzija je spajanje, a ne širenje. Bolje je živeti u kamenom dobu uz pomoć kremena i luka i strele nego napredovati? Tvoje shvatanje je jako interesantno.
pre 11 godina
Najveća vest je to, da bi uspehom ove tehnologije konačno mogli mirno da postavljene solarpanele, vetrenjače i slično zabijemo zelnim lobistima i ekofašistima u du*e.
pre 11 godina
Nemojmo se zavaravati, neće ovoga biti u narednih 20 godina (najmanje) a i kad bude, potrebna infrastruktura i sam reaktor će biti tako skupi za izradu da će oni koji odlučuju o novcu samo odmahnuti rukom i zadržati se na starim postojećim zagađivački orjentisanim izvorima energije...
pre 11 godina
konačno nešto pozitivno na polju energenata..
pre 11 godina
Teško da će fuzija ikad biti isplativa, imamo fuzioni reaktor na 150 000 000 KM od Zemlje i ogromna ne iskorištena pustinjska prostranstva koja su sasvim dovoljna za cjelokupne energetske potrebe.
pre 11 godina
Na žalost, a to niko ne pominje, i fuzija "proizvodi" radijaciju baš kao i fisija, ali u manjem obimu. Da nema atmosfere i dva/tri "magnetna" prstena, Sunce bi nas "zapalilo" radijacijom baš kao i sa toplotom i svetlošću, ali za razliku od pomenuta dva, radijacija noću ne prestaje...
I kada fuzija bude komercijalno dostupna (poslednjh 30-40 godina se konstantno najavljuje "za sledećih 30 godina") ništa se neće razlikovati od postojeće nuklearne centrale. Samo će biti ofarbana u zeleno, sa veeeliiikkkimmm transparentom "This is a Fusion based, CELAN power station." I opet, struja će koštati isto, samo će onaj ko bude vlasnik centrale da pokupi i subvencije države jer koristi fuziju pored cene same struje... Što će novi lobiji da izguraju po svetu da je trend, itd...
Držite se uglja, toga još ima... Treba novim "Kenetima" da se isplaćuje za kuće po kopovima...
pre 11 godina
"Isplativa" fuzija je lep uspeh. Ipak, proizvesti neku količinu energije i iskoristiti je nije isto. I u fisionim reaktorima mi proizvodimo ogromne količine energije. Iskorišćavamo tek delić od toga i to tehnologijom prve industrijske revolucije - parnom mašinom.
Jezivo kompleksan i prilično opasan proces nuklearne fisije se koristi samo i jedino za zagrevanje vode i pravljenje pare, koja pokreće turbinu i pravi struju. Sva ostala energija (zračenje) nam je ne samo neiskorišćeno, već i izuzetno štetno. Tu se nismo baš usrećili. I neefikasno je. Nadam se da će sa fuzijom smisliti nešto fundamentalno novo, jer je ovo bedno.
pre 11 godina
Prvo da razjasnim da se zalažem za napredak tehnologije ali da je razlog za ovaj komentar redovno preuveličavanje vesti.
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju"
Ovakve izjave će pući ko prenaduvani balon. Nuklearna fuzija kao i fisija (dve suprotne stvari) nisu i neće biti izvori neograničene i jefnine energije, znate zašto?
Prvo je potrebno gorivo do kojeg se teško dolazi. Drugo je cena tako proizvedene energije zbog cene postrojenja, ljudstva, tehnologije itd...
Fuzija za razliku od fisije zahteva lakše gorivo i nema opasne radijacije ali pravo gorivo za nju je više nego retko. Kažem pravo jer ova reakcija zahteva deuterijum i tricijum koji su veoma retki (prvo se može proizvesti ali skupo). Jedina prednost je što teoretski vodonik u reaktoru može da se reakcijom transformiše u teže elemente ali za to treba da potraje reakcija a do sada nisu otišli dalje od paljenja.
Priča se o elektrani u izgradnji u Francuskoj koja treba da proradi 2020 i da daje 10 puta više nego što joj je potrebno za rad.
http://en.wikipedia.org/wiki/ITER
Mogu da im samo poželim uspeh.
pre 11 godina
Japanski JT-60 program je postiao Q vrednost 1,25 još 1998. godine (ako je Q vrednost veća od 1 to znači da je reaktor bio u stanju da stvori više energije nego što je koristio). Inače cinici koji kažu da ćemo uvek biti 20 do 30 godina daleko od komercijalne fuzione energije treba da pogledaju ovaj grafik:
http://www.fusenet.eu/node/42
Dakle lepo se vidi da su performanse svih dosadašnjih fuzionih tokamak rekatora (od ruskog T3 iz 1960-ih do evropskog JET-a i japanskog JT-60 iz 1990-ih) rasle EKSPONENCIJALNO i to čak i nešto brže nego performanse procesora - kako to inače prevdiđa Moore-ov zakon. Inače ITER program bi trebao da ostvari Q vrednost znatno veću nego JT-60 i JET, dakle komercijalne fuzione nuklearne elektrane su ovaj zaista na vidiku!
pre 11 godina
Verujem da je ITER seme novog početka. Visoka tehnologija tog sistema je takođe ograničavajući faktor njene rasprostranjenosti, jednostavno - cena reaktora je neverovatno velika, ali verujem da je ta revolucionarna tehnologija početak preokreta.
pre 11 godina
Fleischmann
pre 11 godina
Steta sto prevodioci, cesto izostave neke delove vesti - ukupna kolicina ulozene energije je jos uvek veca od dobivene (jer je ona veca od apsorbovane energije).
Lepo je videti pomak na ovom polju, ali ce sve to verovatno potrajati (vec vise od 35 godina citam, da su na pragu ostvarenja kontrolisane fuzije).
Iluzorno je ocekivati da Srbija "ulaze u tu oblast". Cak i za bogatije nacije je to preveliki zalogaj, te su se stoga udruzile u istrazivanju (sto je jako dobro).
pre 11 godina
@stasha: "Rekla bih da je kontrolisana fuzija nemoguca bez kontrolisane fisije. Pocetnu kolicinu kretanja, odnosno impuls sile za fuziju u komercijalne svrhe jedino je ostvarivo preko fizije odredjenih cestica. Naravno samo u pocetnom trenutku energija potrebna za fuziju, apsorbovala bi od energije oslobodjene kontrolisanom fisijom. Mozda???" -
Tako funkcioniše hidrogenska bomba, omanjom fisijom se započinje daleko veći proces fuzije.
pre 11 godina
Najavljeno u Wall Street 2 - money never sleeps!
pre 11 godina
@ Jean -Luc -Picard...da,u pravu si,to pise i u clanku...
pre 11 godina
održati fuziju kao neprekinut proces traži da se "izmisli" kontejner koji će držati zatvorenom plazmu temperature kao na Suncu a da se ne istopi. Prva ideja je da kontejner bude prostor (u obliku torusa) koji zatvorenim drže jaka magnetna polja. Problem je što za takvo polje treba struja reda miliona ampera. (mali primer: mesec Io seče magnetno polje Jupitera i pri tome se generiše struja između njih od oko 6 miliona ampera) Prva nevolja je što treba trošiti veliku energiju za takve struje (al to bi se namaklo ako fuzija proradi), a druga je što su potrebni superprovodnici za vođenje takvih struja. Danas su oni (najnapredniji) mogući ali na temperaturama manjim od -150 C.
Jedno je zapaliti "kuglicu" vodonika, a drugo dovesti sistem do komercijalne upotrebe.
pre 11 godina
Fuzija ili propast. To je moje osobno vidjenje o budućnosti čovječanstva i opcenito života na ovoj planeti, ili ćemo do te mjere istrositi resurse planete, promijeniti klimu da nas to u konačnici uništi ili na vrijeme stižemo do takorec neograničenog, čistog i sigurnog izvora energije i sve se mijenja na bolje i praktički se rješavaju sva egzistencijalna pitanja svih ljudi na zemlji. Te nestaje sva potreba za agresivnim nadmetanjem medju nacijama u pogledu energije.
pre 11 godina
Ernesto, zavrsi makar srednju skolu. Energija se ne izmislja. Tri Tesle ne bi ga izmislile, ne izmisljaju, bave se naukom i pronalaze. Zatim, generator, koliko god to tebi misticno zvucalo, GENERISE. Dakle proizvodi, pravi nesto - ne akumulira. I tako dalje...
pre 11 godina
"Nuklearna fuzija, isti proces koji napaja Sunce, mogao bi da nam obezbedi neograničenu i jeftinu energiju". A kojim to "nama"? Ako bolje razmislite na ovoj planeti je jedino vazduh dostupan svima i ne naplacuje se. Sve ostalo se placa i u svemu ostalom se oskudeva(hrana, voda). Druge stvari i da ne pominjem. Pa i da neko pronadje perrpetuum mobile ne bi ga podelio sa svima vec bi ga iskoristio kao sto koriste i naftu, lekove, oruzje i slicno-da izrabi druge. Pisete nebuloze...
pre 11 godina
Siguran sam da 75% članova biblioteke ne znaju da nije dvosmerna već naizmenična, a kamoli fuzija... bibliotekar.
pre 11 godina
@Sasa....Ali hidrogenska bomba je nekontrolisana fuzija. U tome i jeste zez.
pre 11 godina
Jos jedno veoma interesantno istrazivanje
http://www.generalfusion.com/
pre 9 godina
Jedina osoba koja je uspela to da dobije je bio NIKOLA TESLA.
Iz energije je uspeo da sintetise materijalisticki etar.
Igrao se energetskim loptama i ceo svet ostavljao u cudu.
Genije!
52 Komentari
Sortiraj po: